Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eddee3a4-c87b-49f9-9698-ec9144ce00f6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nagy Gábor Bálint büntetőbíró volt, onnan került a Legfőbb Ügyészségre, ahol kabinetfőnök és főosztályvezető lett, szerdán pedig őt választották Polt Péter utódjának.","shortLead":"Nagy Gábor Bálint büntetőbíró volt, onnan került a Legfőbb Ügyészségre, ahol kabinetfőnök és főosztályvezető lett...","id":"20250611_Kilenc-evre-Nagy-Gabor-Balintot-valasztottak-legfobb-ugyesznek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eddee3a4-c87b-49f9-9698-ec9144ce00f6.jpg","index":0,"item":"ac98bbd7-a3c3-489a-91a5-e471fcee4f25","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Kilenc-evre-Nagy-Gabor-Balintot-valasztottak-legfobb-ugyesznek-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 12:42","title":"Kilenc évre Nagy Gábor Bálintot választották legfőbb ügyésznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c065a959-a3ef-4e16-ae1d-1618593a3706","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A természet érdekes ellentmondása, hogy míg a daganatos megbetegedés kockázata az életkor előrehaladtával növekszik, egy bizonyos kor elérése után már csökkenni kezd. Egy kutatás ennek okára derített fényt.","shortLead":"A természet érdekes ellentmondása, hogy míg a daganatos megbetegedés kockázata az életkor előrehaladtával növekszik...","id":"20250611_rak-kockazata-csokken-nagyon-idos-korban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c065a959-a3ef-4e16-ae1d-1618593a3706.jpg","index":0,"item":"f0657a62-edcd-49fb-be92-048d35163361","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_rak-kockazata-csokken-nagyon-idos-korban","timestamp":"2025. június. 11. 20:03","title":"A rák nagy ellentmondása: miért van az, hogy bizonyos idő után már kevésbé fenyeget?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9075674c-2ac8-4096-8b75-4dd99e932e0f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fotoszintézis folyamata ihlette meg a Cambridge-i Egyetem kutatóit, akik érdekes megoldást találtak arra, hogyan nyerjék ki a levegőből a szén-dioxidot, és alakítsák hasznos gázokká, miközben nem terhelik tovább a környezetet.","shortLead":"A fotoszintézis folyamata ihlette meg a Cambridge-i Egyetem kutatóit, akik érdekes megoldást találtak arra, hogyan...","id":"20250612_szen-dioxid-kivonasa-hasznos-gazza-alakitas-napenergiaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9075674c-2ac8-4096-8b75-4dd99e932e0f.jpg","index":0,"item":"56186fb5-0605-47f0-b9bb-c97f7c6c5819","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_szen-dioxid-kivonasa-hasznos-gazza-alakitas-napenergiaval","timestamp":"2025. június. 12. 18:03","title":"Szén-dioxidból csinál ingyenes árammal olcsó tüzelőanyagot egy új eljárás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af9db781-f4ad-41f3-bf86-0af4b6b34727","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„A tüntetés itt már nem old meg semmit, ez a zászlóbontása egy társadalmi ellenállásnak” – mondta Puzsér Róbert, aki keddre hirdetett demonstrációt a Kossuth térre Polgári Ellenállás címmel. A résztvevőket a törvényjavaslatról és az ellenállás lehetséges módjairól kérdeztük. ","shortLead":"„A tüntetés itt már nem old meg semmit, ez a zászlóbontása egy társadalmi ellenállásnak” – mondta Puzsér Róbert, aki...","id":"20250611_Polgari-Ellenallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af9db781-f4ad-41f3-bf86-0af4b6b34727.jpg","index":0,"item":"8d71feb1-6b50-47fb-950f-cb04c26c0063","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Polgari-Ellenallas","timestamp":"2025. június. 11. 08:46","title":"„Ez már a kormánypárti ismerőseimnek is sok” – videón a Polgári Ellenállás Kossuth téri zászlóbontása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"765c75d0-6858-4e45-9e76-24b3aa84751d","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A kormány az idei költségvetési hiányt is elengedi. A bejelentéssel csak addig vártak, amíg lement a nagy nemzetközi hitelminősítők tavaszi értékelési köre, és amíg kiderült, hogy Brüsszel felfüggeszti a túlzottdeficit-eljárást. Az államadósság-kezelő ezermilliárd forinttal növeli a devizatartozást – ha már az infláció miatt úgysem lehet engedni a forint leértékelődését.","shortLead":"A kormány az idei költségvetési hiányt is elengedi. A bejelentéssel csak addig vártak, amíg lement a nagy nemzetközi...","id":"20250611_koltsegvetes-2025-koltsegvetesi-hiany-noveles-deviza-brusszelezes-euro-forint-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/765c75d0-6858-4e45-9e76-24b3aa84751d.jpg","index":0,"item":"2e5deb2d-41ce-4836-8ad1-92c6cf9f76de","keywords":null,"link":"/360/20250611_koltsegvetes-2025-koltsegvetesi-hiany-noveles-deviza-brusszelezes-euro-forint-arfolyam","timestamp":"2025. június. 11. 06:30","title":"Az ipari brüsszelezés közben a kormány bevezeti az eurót – saját magának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bc0724f-ca66-4d4e-b427-9f6f16a39d22","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Távirányítású merülőrobotokat vet be az Egyesült Királyság a brit vizek védelmére. A készülékeket a brit kormány mellett működő védelmi, tudományos és technológiai kutatóintézet (DSTL) fejlesztette ki hadiipari partnervállalatokkal közösen.","shortLead":"Távirányítású merülőrobotokat vet be az Egyesült Királyság a brit vizek védelmére. A készülékeket a brit kormány...","id":"20250610_orosz-szenzorok-brit-haditengereszet-dstl-robotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bc0724f-ca66-4d4e-b427-9f6f16a39d22.jpg","index":0,"item":"5c8fe7d4-640f-4d44-a76a-cd4239aae393","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_orosz-szenzorok-brit-haditengereszet-dstl-robotok","timestamp":"2025. június. 11. 11:03","title":"Titkos orosz szenzorokat találtak a vizekben, különleges robotokat vet be a brit haditengerészet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8243f01b-cd09-481c-a9b1-518fcc3addae","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Budai úri gyerekek akarják kioktatni a magunkfajta felcsútiakat a valóságos életből – véli a miniszterelnök, aki szerint humbug minden felmérés, amiben nem a Fidesz vezet.","shortLead":"Budai úri gyerekek akarják kioktatni a magunkfajta felcsútiakat a valóságos életből – véli a miniszterelnök, aki...","id":"20250611_Orban-szerint-azert-tiltottak-be-a-Pride-ot-mert-nem-velemenynyilvanitas-hanem-parade","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8243f01b-cd09-481c-a9b1-518fcc3addae.jpg","index":0,"item":"c5cdb1af-b49b-48b9-a975-56f3273d6c0f","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Orban-szerint-azert-tiltottak-be-a-Pride-ot-mert-nem-velemenynyilvanitas-hanem-parade","timestamp":"2025. június. 11. 21:37","title":"Orbán szerint azért tiltották be a Pride-ot, mert nem véleménynyilvánítás, hanem parádé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e8e9d86-6c2e-44e7-8389-5691418efb55","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A külsőleg tölthető hibrid új Audi Q5 kétféle teljesítményű hajtáslánccal készül.","shortLead":"A külsőleg tölthető hibrid új Audi Q5 kétféle teljesítményű hajtáslánccal készül.","id":"20250612_100-kilometert-tud-villannyal-a-legujabb-hibrid-audi-q5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e8e9d86-6c2e-44e7-8389-5691418efb55.jpg","index":0,"item":"a6830f24-92e8-4df4-982d-6b749d2712e3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_100-kilometert-tud-villannyal-a-legujabb-hibrid-audi-q5","timestamp":"2025. június. 12. 07:59","title":"100 kilométert tud villannyal a legújabb hibrid Audi Q5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyakunkon a minden korábbinál szigorúbb EU-s károsanyag-kibocsátási norma, amelynek csak villanyosítással tudnak megfelelni a gyártók. Ki jobban, ki kevésbé teszi elektromossá autóit, ez pedig különböző előnyökkel és hátrányokkal járhat.
Nem szabad azt gondolni, hogy a hibrid technológia mai találmány. Olyannyira nem, hogy az alapötlet még a 19. század végén bukkant fel először, és a világ első hibrid autója 1900-ban látta meg a napvilágot. Az persze már más kérdés, hogy ezután eltelt közel 100 esztendő úgy, hogy a hibrid autók fejlesztéséről nem sokat lehetett hallani.
Az 1990-es évek végén azonban a japán gyártók rájöttek arra, hogy a hibrid technológiával jelentősen csökkenteni lehet a fogyasztást, ami ugyebár egy erősen vevőcsalogató tulajdonság. A 2010-es évek legvégén pedig az autóipari cégek már nem is annyira önszántukból, hanem inkább a törvényi szabályozások miatt fordulnak egyre inkább hibrid vagy akár teljesen elektromos irányba.
Nyakunkon a CO2-kvóta
Merkur.de
De pontosan mit is értünk hibrid hajtás alatt? A legegyszerűbben talán úgy lehet megfogalmazni, hogy azok az autók nevezhetők hibridnek, melyek hajtásában a belső égésű motor mellett egy vagy több elektromos árammal működő egység is kiveszi a részét. Míg a párhuzamos hibridek esetében mindkét motor kiveheti a részét a hajtásból, addig a soros hibridekben csak az elektromos motor hajtja a kerekeket, a fix fordulatszámon nagy hatékonysággal működő belső égésű motor pedig csak áramot termel. Hasonló elven működnek egyébként az opcionálisan range extender, vagyis hatótávnövelő funkcióval rendelhető villanyautók is.
Minden szempontból a legegyszerűbbek és legolcsóbbak a lágyhibridek. Ezek a 12-48 V-os rendszerű autók arról ismerszenek meg, hogy a bennük lévő kisméretű villanymotor olyan szerény teljesítményű, hogy önmagában nem képes az autó mozgatására. Ezeket a hibrideket úgy kell elképzelni, mint egy túlméretezett indítómotorú, belső égésű erőforrásos autót. A fogyasztás és egyben károsanyag-kibocsátás frontján 8-15 százalékos előnnyel kecsegtető lágyhibridek előnye, hogy finomabb és halkabb működésű az automatikus start-stop rendszer, illetve hogy a kisméretű akkumulátor miatt minimális az extra tömeg.
A regeneratív fékezés révén a kinetikus energia villamos energiává alakul, ami gyorsításkor hatékonyan besegít a hajtásba, illetve lehetőség van arra, hogy bizonyos sebességtartományban akár menet közben is kikapcsoljon a belső égésű motor, vagyis hogy "vitorlázva" guruljon az autó. Érdekesség, hogy ma már a több száz lóerős sportos személyautókba is kerülnek 10-20 lóerős villanymotoros lágyhibrid rendszerek, értelemszerűen nem a teljesítmény növelése, hanem sokkal inkább a károsanyag-kibocsátás visszaszorítása érdekében.
A normál hibridekben lévő villanymotorok nagyobb méretűek és komolyabb teljesítményűek, így akár önmagukban, a benzinmotor segítsége nélkül is képesek lehetnek a jármű mozgatására. A néhány kWh kapacitású akkumulátor általában maximum 2-3 kilométeres tisztán elektromos hatótávot tesz lehetővé, és autója válogatja, hogy ennek manuális, sofőr általi bekapcsolására lehetőség van-e.
Általában érdemes inkább az automatikára hagyni a megfelelő üzemmód kiválasztását, a leginkább optimális működés így érhető el. A normál hibridek esetében a villanymotor nemcsak a fogyasztást csökkenti, hanem érezhetően javít a menetdinamikán is. Az akkumulátort külső forrásból nem lehet tölteni, azt egyrészt a regeneratív fékezés, másrészt a belső égésű motor által biztosított energia táplálhatja.
Felesleges töltőaljzatot keresni
László Ferenc
A plugin hibridekben találhatók a legnagyobb teljesítményű villanymotorok és a legkomolyabb kapacitású akkumulátorok. Ennek számos előnye van, azonban nem elhanyagolható hátrány, hogy az akkumulátor ebben az esetben már jelentős extra tömeget képvisel. Az otthoni 230 V-ról, vagy akár publikus töltőkről is tölthető plugin hibridekben általában 8-15 kWh kapacitású telep található, de a legújabb modellek esetében már a 24-30 kWh-s akkumulátor sem ritka. Hasonló kapacitású telep található egyébként a kisebb villanyautókban.
A tisztán elektromosan megtehető távolság kiviteltől függően 25–100 kilométer, és villanymotoros módban általában 100-130 km/h-ra van limitálva a sebesség. Ha ezt meghaladjuk, akkor automatikusan bekapcsol a benzines vagy gázolajos főmotor. Nem ritka, hogy a gyártók a tengelyek közötti mechanikus kapcsolat nélkül, a villanymotor hátsó tengelyre szerelésével összkerékhajtást is megvalósítanak.
Hazánkban a villanyautók mellett jelenleg azok a külső töltésű plugin hibridek kaphatnak számos kedvezménnyel járó zöld rendszámot, melyek legalább 25 kilométert képesek megtenni a belső égésű motor beindítása nélkül.