Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"36140749-491c-45f1-a07c-69666d81e16c","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"A pénzügyi döntéseinket nem pusztán a logika, hanem az érzelmek, különféle mentális csapdák és társadalmi hatások is alakítják. A felelőtlen költekezést ezért csak stabil önismerettel és tudatossággal tudjuk elkerülni, különösen olyan időszakokban, amikor még az állam is fogyasztásra ösztönöz. Mit kell tudni a csoportnyomás hatásáról? Miért veszélyes a mentális könyvelés? És mi fán terem a hedonikus adaptáció?","shortLead":"A pénzügyi döntéseinket nem pusztán a logika, hanem az érzelmek, különféle mentális csapdák és társadalmi hatások is...","id":"20250307_Ha-tudja-hogy-mi-a-mentalis-konyveles-vagy-a-hedonikus-adaptacio-kevesebbet-fog-kolteni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36140749-491c-45f1-a07c-69666d81e16c.jpg","index":0,"item":"3cf3fa71-0cfa-44a6-8bb3-b9cd02a0563a","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250307_Ha-tudja-hogy-mi-a-mentalis-konyveles-vagy-a-hedonikus-adaptacio-kevesebbet-fog-kolteni","timestamp":"2025. március. 07. 08:40","title":"Ha tudja, hogy mi a mentális könyvelés vagy a hedonikus adaptáció, kevesebbet fog költeni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1428d8eb-9f56-4d84-9260-1d74fb47a8be","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az ügyfelek zsebére mehet, hogy félrevezető az automaták kezdőképernyőjének menüje. Versenyfelügyeleti eljárás indult.","shortLead":"Az ügyfelek zsebére mehet, hogy félrevezető az automaták kezdőképernyőjének menüje. Versenyfelügyeleti eljárás indult.","id":"20250307_euronet-atm-gvh-versenyfelugyeleti-eljaras-vallalkozas-kkv-bankolas-penzugyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1428d8eb-9f56-4d84-9260-1d74fb47a8be.jpg","index":0,"item":"938a0439-b601-4503-9040-97c4c26afe2d","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_euronet-atm-gvh-versenyfelugyeleti-eljaras-vallalkozas-kkv-bankolas-penzugyek","timestamp":"2025. március. 07. 13:28","title":"Lehúzós ATM-ek miatt szállt rá az Euronetre a GVH","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e28cfc61-6813-4fa4-a698-f0658312867f","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Akárhogy is hívjuk, egy nemzeti konzultáció lesz, és ugyanúgy nem kötelezi a kormányt semmire az Ukrajna EU-tagságáról szóló véleménynyilvánító szavazás, amit Orbán Viktor bejelentett. Kockázata nincs, mert a többség – főleg a Fidesz-szavazók – ellenzi Ukrajna felvételét. Orbán persze nem iránymutatást vár ettől, hiszen már rég döntött, hanem politikai erőt gyűjt, és beáll Magyar Péter mellé az utcai mozgósító versenybe.","shortLead":"Akárhogy is hívjuk, egy nemzeti konzultáció lesz, és ugyanúgy nem kötelezi a kormányt semmire az Ukrajna EU-tagságáról...","id":"20250307_Nincs-is-olyan-szavazas-amit-Orban-beigert-Ukrajna-EU-tagsagarol-de-akkor-hogyan-lesz-megis-es-mi-a-celja-vele","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e28cfc61-6813-4fa4-a698-f0658312867f.jpg","index":0,"item":"4971c357-6e66-424e-b585-7829c5cae342","keywords":null,"link":"/360/20250307_Nincs-is-olyan-szavazas-amit-Orban-beigert-Ukrajna-EU-tagsagarol-de-akkor-hogyan-lesz-megis-es-mi-a-celja-vele","timestamp":"2025. március. 07. 11:47","title":"Nincs is olyan szavazás, amit Orbán beígért Ukrajna EU-tagságáról, de akkor hogyan lesz mégis, és mi a célja vele?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági hajlam? Szerencsére a legtöbb esetben szó sincs ilyesmiről, mi több, elképzelhető, hogy éppen a túlélési ösztön áll mögötte.","shortLead":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági...","id":"20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf.jpg","index":0,"item":"d3b5b8b1-80fd-42f6-af6a-cf99b88d52d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","timestamp":"2025. március. 08. 08:03","title":"Furcsa gondolatok: ön is érezte már úgy, hogy ugrani kellene a mélybe, amikor nagyon nem lett volna jó ötlet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb37e627-5a08-422a-ae50-fba233695d91","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Külön érdekesség, hogy Aston Martinnal mennek.","shortLead":"Külön érdekesség, hogy Aston Martinnal mennek.","id":"20250307_Sajat-versenycsapata-is-van-mar-Max-Verstappennek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb37e627-5a08-422a-ae50-fba233695d91.jpg","index":0,"item":"9bc2e85d-696a-41cb-b1c9-6a4b6a008854","keywords":null,"link":"/cegauto/20250307_Sajat-versenycsapata-is-van-mar-Max-Verstappennek","timestamp":"2025. március. 07. 19:33","title":"Saját versenycsapata is van már Max Verstappennek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f293ea8-380e-4ffb-bd10-8a35f3a98888","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nincs az a trumpi kegy, amely ellensúlyozná az amerikai elnök kereskedelmi politikáját, és ebbe könnyen beleroppanhat a magyar járműgyártás. Úgy néz ki, Orbán Viktor elszámolta magát.","shortLead":"Nincs az a trumpi kegy, amely ellensúlyozná az amerikai elnök kereskedelmi politikáját, és ebbe könnyen beleroppanhat...","id":"20250307_hvg-trump-vamhaboru-usa-eu-magyarorszag-autoipar-beszallitoi-lanc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f293ea8-380e-4ffb-bd10-8a35f3a98888.jpg","index":0,"item":"0bc8430a-ffdd-4c92-bd53-e5d64f84918f","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-trump-vamhaboru-usa-eu-magyarorszag-autoipar-beszallitoi-lanc","timestamp":"2025. március. 07. 16:30","title":"„Nagyon félelmetes az, ami a magyar vállalatokkal történhet” – a vámháborúban Orbán nem számíthat Trump hálájára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","shortLead":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","id":"20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43.jpg","index":0,"item":"cbe2fa14-6256-48a3-a52f-f0f03d47de4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","timestamp":"2025. március. 08. 17:09","title":"David Pressman: A magyar kormány stratégiai hibát követett el velem szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8889609-16d6-47df-a55a-9f2549c58ae4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán Viktor azzal a felkiáltással kívánja betiltatni a Pride-ot, hogy megvédi a gyerekeket. Az UNICEF szerint a fejlett világban kevés helyen bántalmazzák annyit a kicsiket, mint éppen Magyarországon, de a veszély nem az LMBTQ irányából fenyegeti őket – fejti ki a konzervatív lapban Alan Posener brit–német szabadúszó újságíró.","shortLead":"Orbán Viktor azzal a felkiáltással kívánja betiltatni a Pride-ot, hogy megvédi a gyerekeket. Az UNICEF szerint...","id":"20250307_Die-Welt-velemeny-melegjogok-pride-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8889609-16d6-47df-a55a-9f2549c58ae4.jpg","index":0,"item":"e8025690-efd2-419e-8ffd-5258159b2580","keywords":null,"link":"/360/20250307_Die-Welt-velemeny-melegjogok-pride-orban","timestamp":"2025. március. 07. 08:05","title":"Die Welt-vélemény: Veszélyben vannak a magyar gyerekek, de nem a Pride miatt, ahogy Orbán állítja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy Octavia csomagtere legyen egy számmal nagyobb, mint a konkurenseké, legyenek meg szokásos skodás okosságai, mint az UV-zöld jégkaparó a tankfedélen, és közben legyen elég alkuképes az ára. Az első két kívánság most is teljesül, sőt megint minden szempontból nagyot lépett előre az Octavia. Kérdés, hogy a mostanra meglehetősen borsos árát hogyan értékeli a piac.
A Skoda Octavia első generációja azonnali big hit volt itthon is, hiszen nagyon jól kihasználható autót kínáltak a csehek német technikával, baráti áron. Lényegében egy Golfot, kicsit fapadosabb formában, ami azonnal népautóvá tette nálunk is a modellt.
A második és harmadik generáció már igazán kiforrott koncepció volt, önállóbb egyéniség is lett az Octavia a Volkswagen-konszernen belül is. Ezekben az időkben kezdtek el igazán sorakozni a skodás Simply Clever megoldások is: jégkaparó, zseblámpa, csupa olyan apróság, amelyek nem drágák, de hasznosak, amikért ugyancsak lehet szeretni a csehek autóit. Ugyanakkor az árak, főleg a harmadik generáció esetében, már korántsem ahhoz a réteghez szóltak, mint a 2000-es évek legelején hódító első sorozatnál.
Képgaléria
Skoda
A tavaly bemutatott negyedik generáció megint komoly ugrás: az autó egy hét teszttapasztalat alapján igazolta, sokat fejlődött az Octavia. Reprezentatívabb, tágasabb, okosabb és digitálisabb, de jelentékenyen drágább is, mint elődje. Oly annyira, hogy úgy tűnik, válaszúthoz is ért a gyártó. A német anyakonszern éppen a napokban jelezte, hogy szép-szép, amit elértek, de „nem akarunk még egy prémium márkát a csoporton belül létrehozni” – és itt a Skodára céloztak. A csehek érthetően egyre magasabb presztízsű autókat kínálnának, a németek mostanra inkább visszafognák ezt a törekvést, és a korábbi pályán, a tömegautók szerepkörében játszatnák a Skodát.
7 milliós autó – de nem az ára annyi, hanem az eladott darabszám
Való igaz a legújabb Octavia esetében, hogy bizonyos konfigurációiban a prémium árazást súrolja. Szemrevaló autó lett, ami kívül-belül modernnek hat. Még a legvitathatóbb részét is rendbe szedték: az előző generáció kettéosztott első fényszóróira gondolunk, ami sokaknak nem igazán jött be. Most megint egy lámpatest van, és ezzel tulajdonképpen meg is oldották az Octavia legnagyobb dizájnfeladványát, valóban nem nehéz szebbnek látni az autót.
Ezek az új lámpák, azért megjegyzendő, alapkivitelben is LED-esek, 22 szegmenst használnak a fénysugár vetítésére, és okos módon dolgoznak, vagyis az előttünk haladó, vagy szemből érkező autósokat nem vakítják el.
Skoda
Az Octavia persze azt a kötelező attribútumot, amelyet a modelltől elvárhatunk, miszerint legyen fél számmal tágasabb, mint a hagyományos konkurensei, most is tudja. A jelenlegi modell 22 milliméterrel hosszabb, 15 milliméterrel szélesebb, mint elődje és még gigantikusabb a csomagtere, ami már 640 literes alapból, a hátsó ülések lehajtásával pedig máris 1700 literes.
A kabintér tükrözi az új időket.
Az analóg műszereket felváltották a digitális kijelzők, a kormánykerék új, kétküllős, multifunkciós, gombokkal teli. A vezető előtt lévő kijelző is testre szabható, valójában még a korábbi jellegzetes „szürkekarimás Skoda műszereket” is visszavarázsolhatjuk a digitális technika segítségével. De annyira azért nem voltak szépek, hogy ezt mindenképpen megtegyük. Szerencsére többféle kijelződizájnból választhatunk, és összességében elég nehéz kitalálni, melyik is a legjobb.
Skoda
Érdekes megoldás a fedélzeti kezelőeszközökben a gombok és érintésvezérlés hibridje. Fizikai gombokkal hívjuk elő a funkciókat, például a klímát, de állítani már a képernyőn kell a hőfokot és az erősséget. Itt egyébként van némi ergonómiai baki: a képernyő miatt a klíma befúvója olyan alacsonyra került, hogy leginkább a kezünket fagyasztjuk menet közben.
A multimédia-rendszer, aminek fejegysége egy 10 colos, érintésérzékeny képernyő szintén új, összességében logikus felépítésű, még ha egy-egy funkciót sikerült is jól eldugni a menüben. A rendszer cserébe gyors és nagy pluszpont, hogy az Apple CarPlay működik akár vezeték nélküli kapcsolaton keresztül is. A kocsi elektronikája lehetővé teszi, hogy vezetői profilokat mentsünk: a légkondicionáló beállításait, a vezetőülés helyzetét és a külső tükör beállításait is hozzárendelhetjük egy-egy sofőrhöz.
Jól állunk a mobileszközök töltésével is: van vezeték nélküli töltő, két USB-C aljzat, sőt egy töltőcsatlakozó még a belső visszapillantó tükör mellé is jutott, ha valaki a fedélzeti kamerát innen szeretné táplálni. Az olyan apróságok pedig, minthogy a tárolórekesz hűthető, vagy a vezetőoldali ajtóban van egy esernyő vagy hóseprű, csupa skodás bónuszok.
Motor, hajtás
Az 1,5 literes TSI motor ehhez az autóhoz tökéletes. Manapság már külön megjegyzendő, hogy négyhengeres, miután más márkák már ilyen lökettérfogatnál is háromhengeres egységekkel próbálkoznak. A teszten nálunk jár Skoda kézi váltós volt, ami mostanra már csak a benzinesek sajátja a kínálatban, pedig abszolút nem jelent nagy plusz terhet kapcsolgatni vele. Pontos a váltó, akárcsak a kormányzás, a motor csendes, 140 km/h-nál is néma.
A motorban működő automatikus hengerleállítás is azonnal aktív lesz, amint lehetséges, ilyenkor két kéthengeres üzemmóddal megyünk, papíron 5,3-6,7 liter átlagos fogyasztással, amit a teszt alapján csak megerősíthetünk a 6,2 literes átlagunkkal.
Skoda
A biztonsági eszközök, asszisztensek terén is eléggé kikupálódott mára az Octavia. Alap a gyalogos-felismeréssel ellátott automatikus fékrendszer, a radaros tempomat. Újdonság, hogy valós időben és dinamikusan jelenik meg a képernyőn az előttünk lévő autó sziluettje. A Tesla is hasonló képet mutat a környező forgalomról, amikor a sebesség függvényében lehet látni, hogy biztonságos távolságot tartunk-e az előttünk lévő autótól.
Árak, összegzés
Az új Octavia megint tisztességes munka, minden részletében jó ideig modern autó lesz. Csinosabb, tágasabb, megy neki a digitális világ is, de arányaiban is drágább, mint elődje. Az utóbbinak két oka van, és csak az egyikről tehet az autó. A tesztelt autó listaára 10,05 millió forint, és itt nem egy agyonextrázott példányról beszélhetünk. Benzines, kézi váltós, textilkárpittal, jó néhány extra nélkül. Ez az ár úgy másfél éve még inkább egy tisztességesen felszerelt Passat árának felelt volna meg, de a forint/euró árfolyam és az autógyárak idei áremelései nagyon látszanak az árakon. Az új Octavia sikerességét igazából az fogja majd úgyis meghatározni, hogy a flottás piac számára, amely sokkal keményebben alkudozik, mennyi ártartalékot hagytak a kocsiban.