Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6bd5ebb-d6dc-4f82-b9b7-4a52b61c0865","c_author":"Mészáros Márton","category":"360","description":"A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról. A Belügyminisztérium nem siet a magyarázattal.","shortLead":"A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban...","id":"20250310_hvg-foglalkozasegeszsegugy-alkalmassagi-vizsgalat-nagy-cegek-kkv-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bd5ebb-d6dc-4f82-b9b7-4a52b61c0865.jpg","index":0,"item":"f253fd14-5aa4-4001-989a-636be057e7e8","keywords":null,"link":"/360/20250310_hvg-foglalkozasegeszsegugy-alkalmassagi-vizsgalat-nagy-cegek-kkv-allam","timestamp":"2025. március. 10. 09:30","title":"„Az ülőmunka az új dohányzás”, de az államot újabban nem érdekli dolgozói egészsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Az EgészségAblak alkalmazással lehet helyet foglalni a szakrendelőkbe. Az app a Belügyminisztérium szerint felajánlja a szabad időpontokat a lakóhelyhez közeli szakrendelésekre.","shortLead":"Az EgészségAblak alkalmazással lehet helyet foglalni a szakrendelőkbe. Az app a Belügyminisztérium szerint felajánlja...","id":"20250310_szakrendelo-valasztas-egeszsegablak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc.jpg","index":0,"item":"f0325399-641f-4784-a932-4437fc86602f","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_szakrendelo-valasztas-egeszsegablak","timestamp":"2025. március. 10. 17:51","title":"Szabaddá vált a szakrendelő-választás, már lehet menni szinte bármelyikbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik valamennyi csapadék.","shortLead":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik...","id":"20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492.jpg","index":0,"item":"f587f925-58b2-41dc-a333-29f953bf51ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","timestamp":"2025. március. 09. 19:45","title":"Képek: turisták nyüzsögnek az apadó Duna medrében Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e476c9d-e12f-4ba4-8a77-400f2287169c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A következő német kancellár kivenné az adófék szabályai alól a hadiipari költéseket, és 500 milliárd eurót adna infrastruktúra-fejlesztésre, de ezt csak a Zöldekkel együtt tudja átverni a leköszönő parlamenten. A környezetvédő párt elutasította a terveit, de nyitva hagyták az ajtót a további egyeztetések előtt.","shortLead":"A következő német kancellár kivenné az adófék szabályai alól a hadiipari költéseket, és 500 milliárd eurót adna...","id":"20250310_nemetorszag-vedelmi-infrastrukturalis-csomag-zoldek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e476c9d-e12f-4ba4-8a77-400f2287169c.jpg","index":0,"item":"bec90278-9dd6-42ae-9eaf-dd32948779c9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250310_nemetorszag-vedelmi-infrastrukturalis-csomag-zoldek","timestamp":"2025. március. 10. 14:13","title":"Egyelőre lepattant a Zöldekről Friedrich Merz védelmi és infrastrukturális gigacsomagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff613c3a-c2b1-4656-8a37-74b7cbcda5ff","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Számottevően javulhat a koncentrációja, ha kiszakad a közösségi média végtelen pörgetéséből, és néhány hétre kinyomja a netet a mobilján – mutat rá egy friss vizsgálat. ","shortLead":"Számottevően javulhat a koncentrációja, ha kiszakad a közösségi média végtelen pörgetéséből, és néhány hétre kinyomja...","id":"20250311_internet-kikapcsolasa-okostelefon-mentalis-egeszseg-hatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff613c3a-c2b1-4656-8a37-74b7cbcda5ff.jpg","index":0,"item":"a559fb83-901b-492f-b11c-af35ca570f6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_internet-kikapcsolasa-okostelefon-mentalis-egeszseg-hatasok","timestamp":"2025. március. 11. 08:03","title":"Egy kutatás kimutatta: csodát tehet magával, aki csak egy kis időre kikapcsolja az internetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"Égetően hiányoznak a magyar költségvetésből a blokkolt uniós források. Többéves problémáról beszélünk, amelynek megoldása a kormány kezében van. Ha Orbán Viktor hétvégi szavait szó szerint értelmezzük, akkor a kormány elkötelezett a jogállamisági hibák orvoslására. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy nem azt kell nézni, amit a miniszterelnök mond, hanem amit tesz. És így már nem olyan rózsás a helyzet.","shortLead":"Égetően hiányoznak a magyar költségvetésből a blokkolt uniós források. Többéves problémáról beszélünk, amelynek...","id":"20250310_unios-forrasok-befagyasztasa-jogallamisag-Orban-Viktor-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8.jpg","index":0,"item":"d925b80c-1906-4c84-ba85-b3b4254045e3","keywords":null,"link":"/360/20250310_unios-forrasok-befagyasztasa-jogallamisag-Orban-Viktor-korrupcio","timestamp":"2025. március. 10. 16:10","title":"Orbán tényleg bejelentette a jogállamiság helyreállítását és a korrupció megszüntetését? Csak a kezét figyeljék!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbd336ff-fc59-4223-bd30-b9509a1a76a5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A dán cégnek van egy gyára Mexikóban, de már épít egyet az Egyesült Államokban is.","shortLead":"A dán cégnek van egy gyára Mexikóban, de már épít egyet az Egyesült Államokban is.","id":"20250311_lego-rekordnyereseg-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbd336ff-fc59-4223-bd30-b9509a1a76a5.jpg","index":0,"item":"6275ac2c-b03a-41f9-8909-b44bc151907e","keywords":null,"link":"/kkv/20250311_lego-rekordnyereseg-vamhaboru","timestamp":"2025. március. 11. 11:48","title":"Nem tart Trump vámjaitól a Lego, amely rekordnyereséget ért el tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c0b876a-f04a-4244-978a-b156f8f496a2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyarország 1,2 millió euró támogatást kapott a projektre.","shortLead":"Magyarország 1,2 millió euró támogatást kapott a projektre.","id":"20250311_asz-neak-hibas-szoftver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c0b876a-f04a-4244-978a-b156f8f496a2.jpg","index":0,"item":"8dd4cb33-2804-465f-bcd8-a57df408498b","keywords":null,"link":"/itthon/20250311_asz-neak-hibas-szoftver","timestamp":"2025. március. 11. 12:56","title":"A számvevőszék elővette a NEAK-ot, mert hibás szoftverekre kötött szerződést újra és újra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben számos autógyártót nehéz helyzetbe hozott a koronavírus-járvány, a Porsche továbbra is elég szépen teljesít, és 1,2 milliárd euró üzemi nyereséggel zárta az első fél évet. Ebben nagy része volt a nemrég bevezetett elektromos hajtású Taycannak, melynek csúcsváltozatait mi is kipróbáltuk Németországban.
A bevezetőben említett hírhez hozzátartozik, hogy a mintegy 35 ezer főt foglalkoztató stuttgarti vállalat is megérezte a pandémia hatásait, tekintettel arra, hogy az irigylésre méltó eredmény dacára az első hat hónapban 12,4 százalékkal, 116 964 darabra csökkent a kiszállított járművek száma. Mindenesetre a cég vezérigazgatója, Oliver Blume továbbra is nagyon optimistán tekint a jövőbe, ami nem csoda, miután a jelenlegi modellkínálat valamennyi tagja közkedvelt, az új Taycan fogadtatása pedig talán még az ő elképzeléseit is felülmúlta.
Képgaléria
Porsche
A márka első tisztán elektromos modelljére már a tavaly szeptemberi bemutató előtt 30 ezer megrendelést vettek fel, és arra is büszkék, hogy bár a járványos időszakban hetekig zárva tartottak a márka szalonjai, 4480 darabot így is átadhattak új tulajdonosaiknak.
Nagyon fontos adalék, hogy a Porsche a zöldtechnológia további fejlesztésére 15 milliárd eurót költene az elkövetkező öt esztendőben, s eltökélt abban is, hogy az évtized közepére jelentősen növelje plug-in hibrid modelljeinek számát. Természetesen ez is szóba került azon a szűk körben megrendezett németországi sajtóeseményen, ahol – versenypályán és közúton is – kipróbálhattuk a Taycan paletta zászlóshajóit, a Turbo és a Turbo S modelleket.
Porsche
A Porschénál az a szokás, hogy a rendezvény egy hangulatos esti koktélozással és vacsorával kezdődik, s csak a második nap ülhetünk be a tesztautókba. Így volt ez most is, ráadásul sikerült elcsípni egy rövid eszmecserére a sportlimuzin fejlesztéséért felelős mérnököt, Dr. Ing. Bernd Propfe-t. Meg kell hagyni, roppant módon emlékezetes és tanulságos volt a beszélgetés, merthogy Propfe úr hozzáállása és habitusa különbözik attól, amit a Porsche szakembereitől az elmúlt években megszoktunk.
Ő ugyanis nem a zuffenhauseni birodalomban cseperedett komoly szakemberré, csak a közelmúltban csatlakozott a vállalathoz, és talán pragmatikusabb is kollégáinál. Szó esett arról, hogy milyen sok időt és energiát fordítottak a hajtáslánc, továbbá az akkupakk hűtésének megoldására, vagy éppen a váltóra, ami egy villanyautónál nem éppen megszokott alkatrész. Mint elhangzott, a kétsebességes automata egységnek köszönhetően minden más villanyverdánál hatékonyabb a Taycan, nem beszélve arról, hogy ennek köszönhetően nem okozott problémát a 260 km/órás végsebesség elérése sem.
Porsche
Mégis egy szélsőséges körülmények között használt sportkocsinál vajon miként lehet pontosan megbecsülni a hatótávot menet közben? Propfe úr nem titkolta, rengeteg munkájuk fekszik abban, hogy e tekintetben se okozzon csalódást a Taycan. A rendszer számtalan szempontot figyelembe vesz, így többek között a domborzati viszonyokat, a rekuperáció, azaz a fékenergia-visszanyerés során felszabaduló áram mennyiségét, s még azt is, hogy milyen az autó környezetében a levegő sűrűsége és hőmérséklete.
Mint arról a másnapi próbán magunk is meggyőződhettünk, valóban elképesztően precízen jósol a számítógép, ilyet eddig más elektromos modellnél nem tapasztaltunk. Persze szó esett a 800 V-os rendszer brutális kapacitású, a Turbo és Turbo S esetében alapból 93,4 kWh-s akkucsomagjáról, amit – megfelelő töltő esetén – 270 W-tal mindössze 22 és fél perc alatt 80 százalékos szintig tölthetünk. Ha van elég delej, akkor az elméleti hatótáv 452 vagy 416 kilométerre rúg, ámbár a valóság inkább valahol 300 és 400 km között lehet – ez jócskán elmarad a Tesla Model S értékétől, ámde nem hinném, hogy ezen sokat problémáznának a felhasználók.
Porsche
Az is imponáló, hogy – ideális esetben – 5 perc alatt 100 km-re elég áramot pumpálhatunk az akksiba. Utóbbit élőben is láthatták az újságírók, miután az odahozott mobil áramfejlesztő karvastagságú kábelein állandóan egy-egy Taycan lógott. Megdöbbentő volt látni, hogy tényleg elég néhány percnyi áramfelvétel a következő 100-150 kilométeres etapra.
Még az esti beszélgetésnél megkérdezte Propfe úr, vajon melyik autót választanám: a 911-est vagy a Taycant? Talán nem meglepő, hogy az előbbit, nem hittem ugyanis benne, hogy felbukkanhat olyan típus a Porsche választékában, amely izgalmasabb és érdekesebb a legendás farmotorosnál. Már az elején lelőjük a poént: a Taycan, vagy legalábbis a kipróbált Turbo és Turbo S elcsavarja az ember fejét. Ráadásul nemcsak az elképesztően izgalmas technika – mint például az adaptív légrugózás, az elektromechanikus dőlésstabilizálás vagy a négykerék-kormányzás –, illetve a semmi mással össze nem téveszthető gyorsulási élmény, hanem a körítés is magával ragadó.
Porsche
Merthogy ez a játékszer az összes apró porcikájában igazi Porsche, precíz illesztéseivel, vajpuhán záródó, keret nélküli ablakokkal vagánykodó ajtóival, nem utolsó sorban pedig első osztályú – akár újrahasznosított – anyagokból felépülő utasterével. Utóbbi kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a sofőr ívelt, árnyékolót nélkülöző digitális kijelzővel néz szembe, míg a 10,9 colos képátlójú központi kijelző alatt egy virtuális kapcsolópanel helyezkedik el, erről szabályozható többek között a klímarendszer. Jópofa, hogy a műszerfal tetején ott trónol a Porsche modelljeinél megszokott hagyományos óra is, ezzel utalnak a jövőre 90 éves jubileumát ünneplő márka sportos tradícióira.
Az első tesztkör előtt azt is kipróbáltuk, milyen ülni a második sorban. A hátrafelé erősen lejtő, eleve mindössze 1381 mm-es magasságban húzódó tető okán előnyben vannak az alacsony növésűek, viszont a pazar oldaltartású fotelekre sem itt, sem az első sorban nem lehet panaszunk, mert akkor is vasmarokkal fogják az ember testét, amikor éppen keresztben csúszik a kocsi a versenypályán. És ilyen kalandban bőven volt részünk a félnapos programon, hisz az üresen mintegy 2,4 tonnás Taycan széles fenekét ugyanolyan vadul meg lehet csúsztatni, mint Otto-motoros rokonait.
Képgaléria
Porsche
Mondani sem kell, szinte teljesen mindegy, hogy a 680 lovas (850 Nm) Turbót vagy a 761 lóerős (1050 Nm-es) Turbo S-t hajtjuk, az élmény ugyanolyan felfoghatatlan, főképp, amikor a százas sprintre kerül a sor – a gyengébbiknek is mindössze 3,2 másodpercig tart a mutatvány, míg az S-nél 2,8 másodperc (!) a szintidő. Sőt, ha nulláról kétszázig hajtjuk, akkor is csupán egy hosszabb lélegzetvételnyi idő telik el: 10,6, illetve 9,6 szekundumnál áll meg a számláló! A legszürreálisabb az egészben, hogy ha úgy tartja kedvünk, a családot és 450 liternyi csomagot is beszuszakolhatunk a Taycanba, hogy együtt túrázzunk ezzel a minden tekintetben egyedülálló masinával. Igaz, mielőtt beleélnénk magunkat a programba, készítsük elő egy budapesti lakás árát: a Turbo több mint 52, a Turbo S pedig 63 millióval apasztja a családi költségvetést.