Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eeb1554a-9587-49b4-b616-2a72d20d92bd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy év alatt a harmincadára esett vissza a Pió-21 Kft. nyeresége.","shortLead":"Egy év alatt a harmincadára esett vissza a Pió-21 Kft. nyeresége.","id":"20250530_schmidt-ungar-pio21-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeb1554a-9587-49b4-b616-2a72d20d92bd.jpg","index":0,"item":"94b3ba42-3cae-4370-80dd-54db474911ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_schmidt-ungar-pio21-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 11:12","title":"Ebben az évtizedben először lett egymilliárdnál kisebb Schmidt Mária és az Ungár testvérek egyik családi cégének profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A törökországi tárgyalások eddig nem hoztak áttörést.","shortLead":"A törökországi tárgyalások eddig nem hoztak áttörést.","id":"20250529_orosz-ukran-haboru-targyalas-isztambul-feltetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d.jpg","index":0,"item":"b0a01ad7-a488-48da-8a28-8b26a3f68821","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_orosz-ukran-haboru-targyalas-isztambul-feltetel","timestamp":"2025. május. 29. 08:47","title":"Kijev kész részt venni a hétfői tárgyalásokon az oroszokkal, de van egy feltétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hogyan teremthető kedv és bizalom a mesterséges intelligencia használatához? Ez a legnagyobb kérdés a korban, amikor a kiberbűnözők már aktívan kihasználják a technológia újabb és újabb lehetőségeit, a védekezés eredményessége pedig nagyrészt azon múlik, hogy a vállalatok döntéshozói mellett a munkatársak is higgyenek benne: MI nélkül nem lehet védekezni az MI fenyegetései ellen.","shortLead":"Hogyan teremthető kedv és bizalom a mesterséges intelligencia használatához? Ez a legnagyobb kérdés a korban, amikor...","id":"20250530_ai-act-mesterseges-intelligencia-kiberbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca.jpg","index":0,"item":"c2288dae-c62e-485f-8f44-c0e90ac3c76f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_ai-act-mesterseges-intelligencia-kiberbiztonsag","timestamp":"2025. május. 30. 10:33","title":"Most végre a saját eszközükkel lehet keresztbe tenni a bűnözőknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5efc12a9-d621-487c-90b2-85167d8fd87f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Felmondásában azt írta, a pályázaton piaci profizmust várnak el a jelentkezőktől, miközben ahhoz a minimálisan elvárható feltételek sem teljesülnek.","shortLead":"Felmondásában azt írta, a pályázaton piaci profizmust várnak el a jelentkezőktől, miközben ahhoz a minimálisan...","id":"20250529_lemondott-walter-katalin-bkk-vezerigazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5efc12a9-d621-487c-90b2-85167d8fd87f.jpg","index":0,"item":"7e18ba00-44b3-4d1a-8332-af2c81de1d69","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_lemondott-walter-katalin-bkk-vezerigazgato","timestamp":"2025. május. 29. 11:17","title":"Lemondott Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76cec271-eb84-417a-b0cb-458db909f200","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kézről kézre járt az eszköz.","shortLead":"Kézről kézre járt az eszköz.","id":"20250529_mit-hasznaltak-az-okori-romaiak-vecepapir-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76cec271-eb84-417a-b0cb-458db909f200.jpg","index":0,"item":"71bc705f-9295-4562-af82-69bc5bbf3773","keywords":null,"link":"/elet/20250529_mit-hasznaltak-az-okori-romaiak-vecepapir-helyett","timestamp":"2025. május. 29. 05:01","title":"Mit használtak az ókori rómaiak vécépapír helyett?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc88fcc6-0c94-45ee-bb5f-c6df3559226d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Szélesre nyílik Európa kapuja a szegedi BYD-gyárral és a cég budapesti központjával.","shortLead":"Szélesre nyílik Európa kapuja a szegedi BYD-gyárral és a cég budapesti központjával.","id":"20250529_Daily-Telegraph-cikk-Az-EU-paria-Magyarorszag-segit-Kinanak-meginditani-az-elektromos-autok-invaziojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc88fcc6-0c94-45ee-bb5f-c6df3559226d.jpg","index":0,"item":"886f2843-364f-4b6b-9cc5-ff0bb43f7ff7","keywords":null,"link":"/360/20250529_Daily-Telegraph-cikk-Az-EU-paria-Magyarorszag-segit-Kinanak-meginditani-az-elektromos-autok-invaziojat","timestamp":"2025. május. 29. 07:30","title":"The Daily Telegraph-cikk: Az EU-pária Magyarország segít Kínának megindítani az elektromos autók invázióját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fada728c-7c84-409f-9dc6-53dcadf1fe21","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"A polgármester szerint az elképzelhetetlen történt meg velük.","shortLead":"A polgármester szerint az elképzelhetetlen történt meg velük.","id":"20250529_gleccser-svajc-blatten-leszakadt-olvado-gleccser","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fada728c-7c84-409f-9dc6-53dcadf1fe21.jpg","index":0,"item":"b48fbf65-5e1d-475a-a5ff-15a9dd496825","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_gleccser-svajc-blatten-leszakadt-olvado-gleccser","timestamp":"2025. május. 29. 07:06","title":"Gleccser szakadt egy alpesi falura Svájcban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7429c067-118d-4a7c-9e2a-8a7e11690393","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kinek mennyi bátorsága lenne hasonló helyzetben? Ezen a kérdésen gondolkodhat, aki megnézi a prágai tavasz idején játszódó filmet, a Rádiót. ","shortLead":"Kinek mennyi bátorsága lenne hasonló helyzetben? Ezen a kérdésen gondolkodhat, aki megnézi a prágai tavasz idején...","id":"20250529_hvg-radio-film-pragai-tavasz-csehszlovakia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7429c067-118d-4a7c-9e2a-8a7e11690393.jpg","index":0,"item":"67a66cf4-c337-4345-adec-3baf2cb15411","keywords":null,"link":"/360/20250529_hvg-radio-film-pragai-tavasz-csehszlovakia","timestamp":"2025. május. 29. 16:00","title":"„Önökkel vagyunk, legyenek velünk” – állásukat vesztették, de nem voltak hajlandók hazudni a prágai tavasz újságíró hősei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A "melyik a legjobb hajtáslánc?"-kérdésre első körben egy másik kérdéssel tudunk reflektálni: "hova és milyen célra vásárolnánk új autót?". Ha erre a kérdésre megvan a válasz, akkor kezdődhet a matekozás.
Mostanság szinte még a csapból is a részben vagy teljesen elektromos meghajtású autók folynak, a zöld rendszámos modellek pedig az elmúlt időkben szépen lassan az utcakép részévé váltak. A gyártók a közelmúltban érvénybe lépett új európai szabályozások miatt kényszerűségből "elektrifizálják" a komplett termékpalettájukat, így nekünk, vásárlóknak lényegében nincs más választásunk, mint a korábbinál jelentősen drágábban vásárolni egy kicsit vagy jobban, vagy esetleg teljesen villanyossá tett autót.
A technológiai varázsszavakkal erősen terhelt piac láttán sokan csak kapkodják a fejüket. Vannak, akik kijelentik, hogy nekik csak olyan autó kell, melyben villanymotor maximum az ablakot és az ablaktörlőt mozgatja, a másik végletet pedig az elektromos autók elvakult hívői jelentik. Elhamarkodott kijelentések helyett új autó vásárlása előtt érdemes alaposabban körbejárni a témát.
László Ferenc
Benzin, gázolaj
Bár az egyelőre levegőben lógó Euro 7-es szabályozás sok szakértő szerint a hagyományos belső égésű motoros személyautók végét jelentheti, ezek a régi iskolát képviselő kocsik még egész biztosan hosszú évekig velünk maradnak. Más kérdés, hogy az aktuális európai szabályozás miatt ma már kategóriától függetlenül szinte alig találni olyan új autót, melynek hajtásában ne lenne legalább egy kevéske elektromosság.
A 48 V-os, lágyhibrid, MHEV, mild hybrid varázszavakkal értékesített – több százezres felárú – autók minimálisan, jellemzően 1-2 deciliterrel fogyasztanak kevesebbet, mint tisztán belső égésű motoros elődeik. A lassításkor amúgy kárba veszendő energiát hasznosító lágyhibridek egyik pozitívuma, hogy az automatikus start-stop rendszerük a korábbiaknál sokkal finomabban teszi a dolgát.
A szívó dízelmotorok már rég kihaltak, a szívó benzinesek pedig a közelmúltban, a csökkenő lökettérfogatot turbóval kompenzálják a gyártók. Dízelbotrány ide vagy oda, az évente több 10 ezer kilométert autózók és gyakran hosszabb távokat megtevők számára még mindig a gázolajos autók jelentik a legjobb választást. Ha egy adott típus 100 kilométert 8-9 liter benzinnel képes megtenni, akkor annak dízel változata jellemzően beéri 6-7 liter gázolajjal.
Igazi hibridek
Az úgymond normál, vagy más néven öntöltő hibridek adott esetben már képesek 2-3 kilométert megtenni tisztán elektromos üzemben, köszönhetően a fedélzetükön lévő, tipikusan 1-2 kWh kapacitású akkumulátornak. Ezzel a technikával már nem deciliterben, hanem akár literben is mérhető fogyasztáscsökkenés érhető el, de elsősorban akkor, ha gyakran közlekedünk városban, ahol a sok elindulást és megállást kiválóan támogatja a hibrid rendszer.
Lakott területen kívül és főleg autópályás használat során viszont nem sok előnye van a hibrideknek, melyek ilyenkor kis túlzással élve normál belső égésű motoros autóként viselkednek.
Az átlagosan 10-15 kWh kapacitású teleppel felvértezett plugin, vagyis kívülről is tölthető hibridek ideális esetben 40-50 kilométert is képesek megtenni lokálisan zéró károsanyag-kibocsátás mellett. Vagyis, ha 40-50 kilométerenként töltőre tudjuk dugni az autót, akkor akár tartósan is 0 literes üzemanyag-fogyasztás mellett közlekedhetünk.
László Ferenc
Ezeknek a PHEV autóknak csak akkor van értelmük, ha napról napra tudjuk és akarjuk is tölteni őket. Céges használat esetén kérdéses a töltési hajlandóság, hiszen ki akarná ezeket a kocsikat a drága otthoni árammal táplálni, ha a cég csak üzemanyagkártyáról gondoskodik.
A lemerült aksis, tölteni nem szándékozott plugin hibridek többet fogyasztanak, és a környezetet is jobban terhelik, mint a normál társaik, hiszen folyamatosan magukkal kell cipelniük a 200-300 kilogrammos extra terhet jelentő akkumulátort. A vételár ez esetben nem néhány százezer, hanem néhány millió forinttal magasabb, cserébe viszont ott vannak a zöld rendszám által biztosított kedvezmények, de nem tudni, hogy még meddig.
Amennyiben városban és hosszú utakra egyaránt használnánk új autónkat, érdemes lehet megfontolni egy dízel plugin hibrid beszerzését. Ezek a modellek nem gyakoriak, de a városban emissziómentes közlekedést szerény fogyasztással és messze 1000 kilométert meghaladó hatótávval kombinálják.
László Ferenc
Csak a villany
A belső égésű motor nélküli autók tipikusan 30-90 kWh kapacitású akkumulátorból nyerik a működésükhöz szükséges energiát, és nagyságrendileg 200-400 kilométert képesek megtenni egy töltéssel. E tekintetben elég nagy a szórás, mert például egy divatos SUV-ot hiába szerelnek hatalmas akkumulátorral, ha a hatalmas méret és a nagy tömeg miatt nagyságrendekkel nagyobb a fogyasztása, mint egy átgondolt városi kisautónak vagy kompaktnak.
A zöld rendszám által biztosított előnyök ez esetben is adottak, és a villanyautók tulajdonosainak attól sem kell tartaniuk, hogy az új szabályozások miatt a későbbiekben esetleg le kellene mondaniuk azokról. A vételár még mindig igen magas, az állami támogatás sokat segít, ha van, de jellemzően inkább nincs.
A hatótáv-parán kívül továbbra is komoly problémát jelent a lassú töltés: egy komolyabb akkumulátorral szerelt autó teljes töltése normál otthoni körülmények mellett 1-2 napos procedúra is lehet. Nagyobb teljesítményű otthoni töltővel ez az idő felezhető, de igazán gyors töltés csak publikus helyeken érhető el, nagyságrendekkel drágábban.
László Ferenc
Ideális esetben napenergiával akár ingyen is autózhatunk az elektromos autókkal. Amennyiben normál elektromos hálózatból töltjük a megfáradt telepet, akkor 38 forintos kWh-díjjal és 20 kWh/100 kilométeres fogyasztással számolva 760 forintból tehetünk meg 100 kilométert. Vagyis körülbelül 1,8 liter benzin árából.
Az otthoninál 5-10-szer gyorsabb publikus töltés kWh-ként mintegy 100 forintos kiadást jelent. Amennyiben nincs mód más töltésre, akkor már közel 5 liter benzin árából tudunk megtenni 100 kilométert, amire egy hatékony hibrid is képes lehet. A szervizköltségeken sokat spórolhatnak a villanyautósok, ellenben az igazán gyors töltésért cserébe mélyen a pénztárcájukba kell nyúlniuk.
A lemerült aksit 80 százalékra mintegy 30 perc alatt feltöltő, tipikusan autópályák mentén található szupertöltőkön 280 forintba kerül 1 kWh. Ez esetben pedig 13-15 liternyi üzemanyag árából jön ki 100 kilométernyi villanyautózás.