Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a0e204d4-6aff-490c-8ea4-a8e46f48854f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ideiglenes védett státusz visszavonásáról szóló döntés azt jelzi, hogy Trump elnök folytatja a potenciálisan veszélyes országokból érkezők védelmének leépítését.","shortLead":"Az ideiglenes védett státusz visszavonásáról szóló döntés azt jelzi, hogy Trump elnök folytatja a potenciálisan...","id":"20250202_Trump-visszavonja-300-ezer-venezuelai-vedett-statuszat-az-Egyesult-Allamokban-igy-illegalis-bevandorlokka-valnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0e204d4-6aff-490c-8ea4-a8e46f48854f.jpg","index":0,"item":"bdb81bd8-8db1-4547-8431-7adb04e23d19","keywords":null,"link":"/vilag/20250202_Trump-visszavonja-300-ezer-venezuelai-vedett-statuszat-az-Egyesult-Allamokban-igy-illegalis-bevandorlokka-valnak","timestamp":"2025. február. 02. 20:18","title":"Trump visszavonja 300 ezer venezuelai védett státuszát az Egyesült Államokban, így illegális bevándorlókká válnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1998a7-c7bb-4d1d-af4c-ee7287f9e771","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Új dizájnnal, szupergyors processzorral, masszív mesterséges intelligenciás támogatással és butább ceruzával debütált a Samsung Galaxy S25 Ultra, melynek két kisebb testvérét is kipróbáltuk. Jövünk a gyakorlati tapasztalatokkal.","shortLead":"Új dizájnnal, szupergyors processzorral, masszív mesterséges intelligenciás támogatással és butább ceruzával debütált...","id":"20250203_samsung-galaxy-s25-ultra-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1998a7-c7bb-4d1d-af4c-ee7287f9e771.jpg","index":0,"item":"1ebd5bd8-9db6-46a4-ba3a-457ab2fbd066","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_samsung-galaxy-s25-ultra-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 03. 11:23","title":"Az év telitalálata lehet, kipróbáltuk a legütősebb Samsung mobilt, a Galaxy S25 Ultrát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a11aa8d-c037-4579-974c-2d854c98b522","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi a rendőrség szerint álcázta magát, úgy ment vissza a lakásba, ahol a volt feleségét holtan találták.","shortLead":"A férfi a rendőrség szerint álcázta magát, úgy ment vissza a lakásba, ahol a volt feleségét holtan találták.","id":"20250204_rendorseg-japan-no-megolese-volt-ferj-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a11aa8d-c037-4579-974c-2d854c98b522.jpg","index":0,"item":"2dc06e8b-8e75-4d65-9406-f73c32d87918","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_rendorseg-japan-no-megolese-volt-ferj-video","timestamp":"2025. február. 04. 12:04","title":"Közzétette a felvételeket a rendőrség, ami alapján elfogták a japán nő megölésével gyanúsított volt férjet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A BÉT részvényindexe, BUX, valamint az OTP, a Mol és a 4iG árfolyama is zuhant a vámok bejelentését követő első kereskedési nap reggelén.","shortLead":"A BÉT részvényindexe, BUX, valamint az OTP, a Mol és a 4iG árfolyama is zuhant a vámok bejelentését követő első...","id":"20250203_donald-trump-vam-usa-tozsde-bet-arfolyam-otp-mol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0.jpg","index":0,"item":"def0a4ee-7edf-4fac-aaec-0fd06aa45bb4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-vam-usa-tozsde-bet-arfolyam-otp-mol","timestamp":"2025. február. 03. 10:51","title":"A budapesti tőzsde is botlott egyet hétfő reggel az amerikai vámhírekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c6bad3e-c06b-41a3-936d-75ad6906adba","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A 77 éves színművész pánikrohamra gyanakszik.","shortLead":"A 77 éves színművész pánikrohamra gyanakszik.","id":"20250204_szinhaz-kern-andras-rosszullet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c6bad3e-c06b-41a3-936d-75ad6906adba.jpg","index":0,"item":"ebd04fdd-7ea4-4ecf-ae78-400bd3920a8c","keywords":null,"link":"/kultura/20250204_szinhaz-kern-andras-rosszullet","timestamp":"2025. február. 04. 13:08","title":"Kern András elmondta, mi okozhatta a rosszullétét, ami miatt félbe kellett szakítani az előadását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6311ffa1-62de-49b8-aa26-8f4e14f23172","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Rossz év volt 2024 az építőipari mikro-, kis- és középvállalkozások számára, reálértéken visszaesett a lakáscélú hitelek összege, a felújítási célúaké pedig éppen csak csordogált. 2025 jobbnak ígérkezik, aminek már látszanak is a jelei.","shortLead":"Rossz év volt 2024 az építőipari mikro-, kis- és középvállalkozások számára, reálértéken visszaesett a lakáscélú...","id":"20250203_otthonfelujitas-ingatlan-epitoipar-lakasfelujitasi-hitel-lakasvasarlasi-hitel-kkv-juhasz-attila-evosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6311ffa1-62de-49b8-aa26-8f4e14f23172.jpg","index":0,"item":"cd12aad9-c444-45ae-b0ab-3f5b5d05df52","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_otthonfelujitas-ingatlan-epitoipar-lakasfelujitasi-hitel-lakasvasarlasi-hitel-kkv-juhasz-attila-evosz","timestamp":"2025. február. 03. 12:28","title":"Állami támogatás nélkül alig akar otthonára költeni a lakosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daf1d713-b170-4169-89fb-d76c2516155a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nem kedveznek a feltételek azoknak, akik használt jachtokkal kereskednek.","shortLead":"Nem kedveznek a feltételek azoknak, akik használt jachtokkal kereskednek.","id":"20250203_Meg-mindig-nem-kell-el-Szijj-Laszlo-szuperjachtja-tobb-millio-eurot-engedtek-a-Seagull-MRD-arabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daf1d713-b170-4169-89fb-d76c2516155a.jpg","index":0,"item":"a0067713-1194-423f-b879-e0355d8c52a7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Meg-mindig-nem-kell-el-Szijj-Laszlo-szuperjachtja-tobb-millio-eurot-engedtek-a-Seagull-MRD-arabol","timestamp":"2025. február. 03. 13:55","title":"Újabb 800 milliót engedtek Szíjj László szuperjachtjának árából, amely még mindig nem kelt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem túl jók a gazdasági kilátások, zsugorodást mutat a Beszerzési Menedzser Index, aminek értéke jóval az átlag alatt alakult januárban. ","shortLead":"Nem túl jók a gazdasági kilátások, zsugorodást mutat a Beszerzési Menedzser Index, aminek értéke jóval az átlag alatt...","id":"20250203_gazdasag-vallalkozas-kkv-bmi-beszerzesi-menedzser-index","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"e0bb3583-7be9-47d4-a554-b5e302270e21","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_gazdasag-vallalkozas-kkv-bmi-beszerzesi-menedzser-index","timestamp":"2025. február. 03. 09:51","title":"30 év óta az ötödik legalacsonyabb a januári BMI, hol van itt repülőrajt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A "melyik a legjobb hajtáslánc?"-kérdésre első körben egy másik kérdéssel tudunk reflektálni: "hova és milyen célra vásárolnánk új autót?". Ha erre a kérdésre megvan a válasz, akkor kezdődhet a matekozás.
Mostanság szinte még a csapból is a részben vagy teljesen elektromos meghajtású autók folynak, a zöld rendszámos modellek pedig az elmúlt időkben szépen lassan az utcakép részévé váltak. A gyártók a közelmúltban érvénybe lépett új európai szabályozások miatt kényszerűségből "elektrifizálják" a komplett termékpalettájukat, így nekünk, vásárlóknak lényegében nincs más választásunk, mint a korábbinál jelentősen drágábban vásárolni egy kicsit vagy jobban, vagy esetleg teljesen villanyossá tett autót.
A technológiai varázsszavakkal erősen terhelt piac láttán sokan csak kapkodják a fejüket. Vannak, akik kijelentik, hogy nekik csak olyan autó kell, melyben villanymotor maximum az ablakot és az ablaktörlőt mozgatja, a másik végletet pedig az elektromos autók elvakult hívői jelentik. Elhamarkodott kijelentések helyett új autó vásárlása előtt érdemes alaposabban körbejárni a témát.
László Ferenc
Benzin, gázolaj
Bár az egyelőre levegőben lógó Euro 7-es szabályozás sok szakértő szerint a hagyományos belső égésű motoros személyautók végét jelentheti, ezek a régi iskolát képviselő kocsik még egész biztosan hosszú évekig velünk maradnak. Más kérdés, hogy az aktuális európai szabályozás miatt ma már kategóriától függetlenül szinte alig találni olyan új autót, melynek hajtásában ne lenne legalább egy kevéske elektromosság.
A 48 V-os, lágyhibrid, MHEV, mild hybrid varázszavakkal értékesített – több százezres felárú – autók minimálisan, jellemzően 1-2 deciliterrel fogyasztanak kevesebbet, mint tisztán belső égésű motoros elődeik. A lassításkor amúgy kárba veszendő energiát hasznosító lágyhibridek egyik pozitívuma, hogy az automatikus start-stop rendszerük a korábbiaknál sokkal finomabban teszi a dolgát.
A szívó dízelmotorok már rég kihaltak, a szívó benzinesek pedig a közelmúltban, a csökkenő lökettérfogatot turbóval kompenzálják a gyártók. Dízelbotrány ide vagy oda, az évente több 10 ezer kilométert autózók és gyakran hosszabb távokat megtevők számára még mindig a gázolajos autók jelentik a legjobb választást. Ha egy adott típus 100 kilométert 8-9 liter benzinnel képes megtenni, akkor annak dízel változata jellemzően beéri 6-7 liter gázolajjal.
Igazi hibridek
Az úgymond normál, vagy más néven öntöltő hibridek adott esetben már képesek 2-3 kilométert megtenni tisztán elektromos üzemben, köszönhetően a fedélzetükön lévő, tipikusan 1-2 kWh kapacitású akkumulátornak. Ezzel a technikával már nem deciliterben, hanem akár literben is mérhető fogyasztáscsökkenés érhető el, de elsősorban akkor, ha gyakran közlekedünk városban, ahol a sok elindulást és megállást kiválóan támogatja a hibrid rendszer.
Lakott területen kívül és főleg autópályás használat során viszont nem sok előnye van a hibrideknek, melyek ilyenkor kis túlzással élve normál belső égésű motoros autóként viselkednek.
Az átlagosan 10-15 kWh kapacitású teleppel felvértezett plugin, vagyis kívülről is tölthető hibridek ideális esetben 40-50 kilométert is képesek megtenni lokálisan zéró károsanyag-kibocsátás mellett. Vagyis, ha 40-50 kilométerenként töltőre tudjuk dugni az autót, akkor akár tartósan is 0 literes üzemanyag-fogyasztás mellett közlekedhetünk.
László Ferenc
Ezeknek a PHEV autóknak csak akkor van értelmük, ha napról napra tudjuk és akarjuk is tölteni őket. Céges használat esetén kérdéses a töltési hajlandóság, hiszen ki akarná ezeket a kocsikat a drága otthoni árammal táplálni, ha a cég csak üzemanyagkártyáról gondoskodik.
A lemerült aksis, tölteni nem szándékozott plugin hibridek többet fogyasztanak, és a környezetet is jobban terhelik, mint a normál társaik, hiszen folyamatosan magukkal kell cipelniük a 200-300 kilogrammos extra terhet jelentő akkumulátort. A vételár ez esetben nem néhány százezer, hanem néhány millió forinttal magasabb, cserébe viszont ott vannak a zöld rendszám által biztosított kedvezmények, de nem tudni, hogy még meddig.
Amennyiben városban és hosszú utakra egyaránt használnánk új autónkat, érdemes lehet megfontolni egy dízel plugin hibrid beszerzését. Ezek a modellek nem gyakoriak, de a városban emissziómentes közlekedést szerény fogyasztással és messze 1000 kilométert meghaladó hatótávval kombinálják.
László Ferenc
Csak a villany
A belső égésű motor nélküli autók tipikusan 30-90 kWh kapacitású akkumulátorból nyerik a működésükhöz szükséges energiát, és nagyságrendileg 200-400 kilométert képesek megtenni egy töltéssel. E tekintetben elég nagy a szórás, mert például egy divatos SUV-ot hiába szerelnek hatalmas akkumulátorral, ha a hatalmas méret és a nagy tömeg miatt nagyságrendekkel nagyobb a fogyasztása, mint egy átgondolt városi kisautónak vagy kompaktnak.
A zöld rendszám által biztosított előnyök ez esetben is adottak, és a villanyautók tulajdonosainak attól sem kell tartaniuk, hogy az új szabályozások miatt a későbbiekben esetleg le kellene mondaniuk azokról. A vételár még mindig igen magas, az állami támogatás sokat segít, ha van, de jellemzően inkább nincs.
A hatótáv-parán kívül továbbra is komoly problémát jelent a lassú töltés: egy komolyabb akkumulátorral szerelt autó teljes töltése normál otthoni körülmények mellett 1-2 napos procedúra is lehet. Nagyobb teljesítményű otthoni töltővel ez az idő felezhető, de igazán gyors töltés csak publikus helyeken érhető el, nagyságrendekkel drágábban.
László Ferenc
Ideális esetben napenergiával akár ingyen is autózhatunk az elektromos autókkal. Amennyiben normál elektromos hálózatból töltjük a megfáradt telepet, akkor 38 forintos kWh-díjjal és 20 kWh/100 kilométeres fogyasztással számolva 760 forintból tehetünk meg 100 kilométert. Vagyis körülbelül 1,8 liter benzin árából.
Az otthoninál 5-10-szer gyorsabb publikus töltés kWh-ként mintegy 100 forintos kiadást jelent. Amennyiben nincs mód más töltésre, akkor már közel 5 liter benzin árából tudunk megtenni 100 kilométert, amire egy hatékony hibrid is képes lehet. A szervizköltségeken sokat spórolhatnak a villanyautósok, ellenben az igazán gyors töltésért cserébe mélyen a pénztárcájukba kell nyúlniuk.
A lemerült aksit 80 százalékra mintegy 30 perc alatt feltöltő, tipikusan autópályák mentén található szupertöltőkön 280 forintba kerül 1 kWh. Ez esetben pedig 13-15 liternyi üzemanyag árából jön ki 100 kilométernyi villanyautózás.