Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ad388f29-aee1-4588-bfaf-9de53cbe00d8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump amerikai elnök emellett az ENSZ palesztin menekülteket segítő hivatalának nyújtott támogatások megszüntetéséről is döntött.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök emellett az ENSZ palesztin menekülteket segítő hivatalának nyújtott támogatások...","id":"20250205_donald-trump-usa-ensz-unesco-emberi-jogi-tanacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad388f29-aee1-4588-bfaf-9de53cbe00d8.jpg","index":0,"item":"065c23ea-dd95-4af9-918c-713e83197b1d","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_donald-trump-usa-ensz-unesco-emberi-jogi-tanacs","timestamp":"2025. február. 05. 06:12","title":"Trump az ENSZ Emberi Jogi Tanácsából is kiléptette az USA-t, és az UNESCO-tagságot is felülvizsgáltatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Annak a fővárosnak kellene egy Magyarországon még példátlan ingatlanfejlesztést levezényelni, amelynek hat év nem volt elég, hogy saját hátsó udvarában egy csöppnyi parkot felépítsen.","shortLead":"Annak a fővárosnak kellene egy Magyarországon még példátlan ingatlanfejlesztést levezényelni, amelynek hat év nem volt...","id":"20250206_mini-dubaj-elovasarlasi-jog-gulyas-gergely-karacsony-gergely-kormany-vs-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"90059fe9-f146-4ea6-8b97-994939f6ab78","keywords":null,"link":"/360/20250206_mini-dubaj-elovasarlasi-jog-gulyas-gergely-karacsony-gergely-kormany-vs-budapest","timestamp":"2025. február. 06. 14:10","title":"Mini-Dubaj: Most van bajban Karácsony!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538b224c-597c-4bff-90d4-5f9d42089aab","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Csak semmi lazsálás: megjelent egy új futóalkalmazás, ami csak akkor hagyja, hogy szóljon a zene, ha épp mozog. ","shortLead":"Csak semmi lazsálás: megjelent egy új futóalkalmazás, ami csak akkor hagyja, hogy szóljon a zene, ha épp mozog. ","id":"20250205_walkstar-futo-alkalmazas-zene-megallitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538b224c-597c-4bff-90d4-5f9d42089aab.jpg","index":0,"item":"4c447abb-5a83-436b-98c4-e62ba1490fa4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_walkstar-futo-alkalmazas-zene-megallitasa","timestamp":"2025. február. 05. 19:03","title":"Diszkrét terror: ez az app a zenét is megállítja, valahányszor szünetet tart futás vagy sétálás közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da668d24-faa6-4402-9749-0b1cbb3d7e0a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az oroszbarát Grúz Álom komoly csapást mérhet a független sajtóra, ugyanis jelentős változásokat jelentettek be a médiatörvénnyel kapcsolatban is. ","shortLead":"Az oroszbarát Grúz Álom komoly csapást mérhet a független sajtóra, ugyanis jelentős változásokat jelentettek be...","id":"20250205_Gruzia-parlament-kizartak-a-kepviseloket-ellenzek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da668d24-faa6-4402-9749-0b1cbb3d7e0a.jpg","index":0,"item":"736ff6e7-ef8f-4069-a6e1-d1494e6c2d5a","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_Gruzia-parlament-kizartak-a-kepviseloket-ellenzek","timestamp":"2025. február. 05. 21:47","title":"Kizárták a grúz parlamentből az ellenzéki képviselők négyötödét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezet a DK-s Molnár Csaba beadványának hatására kezdett vizsgálatba még tavaly ősszel.","shortLead":"A szervezet a DK-s Molnár Csaba beadványának hatására kezdett vizsgálatba még tavaly ősszel.","id":"20250206_DK-Nyomozast-indit-az-OLAF-az-Orban-kormany-kastelymutyija-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7.jpg","index":0,"item":"9de3082f-1bd8-49fc-aaed-98fb06db408c","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_DK-Nyomozast-indit-az-OLAF-az-Orban-kormany-kastelymutyija-miatt","timestamp":"2025. február. 06. 08:27","title":"DK: Nyomozást indít az OLAF az Orbán-kormány „kastélymutyija” miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d41f93e2-d38e-4b74-95d4-d987782af3b0","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az abu-dzabi székhelyű Eagle Hills bár úgy tűnik, hogy lecsúszott a rákosrendezői bizniszről, de közben sikerült tető alá hozniuk egy hatmilliárd dollár értékű projektet Grúzia több városában.","shortLead":"Az abu-dzabi székhelyű Eagle Hills bár úgy tűnik, hogy lecsúszott a rákosrendezői bizniszről, de közben sikerült tető...","id":"20250206_dubaj-beruhazas-gruzia-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d41f93e2-d38e-4b74-95d4-d987782af3b0.jpg","index":0,"item":"c0befe6d-8fc1-4732-a19f-15ab3afd4d6d","keywords":null,"link":"/kkv/20250206_dubaj-beruhazas-gruzia-fejlesztes","timestamp":"2025. február. 06. 20:21","title":"Nem kell sajnálni a dubaji befektetőket, most a grúz kormánnyal kötöttek gigaüzletet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","shortLead":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","id":"20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c.jpg","index":0,"item":"897d99b7-0fbf-478d-988c-482532dabded","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 14:23","title":"Zugló polgármestere felajánlotta, hogy kitakarít Rákosrendezőn, ha már Lázárék képtelenek rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump egy zsarnok, akit elég olcsón meg lehet venni. A demokratikus világ túl fogja élni a Trump-korszakot, de nem ígérkezik egyszerűnek. Az ügy, amelyben Orbán Viktor nemcsak Putyinnal, hanem El Salvador elnökével is egy követ fúj. Sajnos, Putyinnak igaza van, amikor azt hiszi, hogy az idő neki dolgozik. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump egy zsarnok, akit elég olcsón meg lehet venni. A demokratikus világ túl fogja élni a Trump-korszakot, de nem...","id":"20250206_Szijjarto-megvedte-Trump-tervet-hogy-az-USA-vegye-at-a-hatalmat-a-gazai-ovezetben-es-tegyek-azt-a-Kozel-Kelet-Rivierajava","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"baf7ea5f-b3b8-4a59-be05-da3ab176e70d","keywords":null,"link":"/360/20250206_Szijjarto-megvedte-Trump-tervet-hogy-az-USA-vegye-at-a-hatalmat-a-gazai-ovezetben-es-tegyek-azt-a-Kozel-Kelet-Rivierajava","timestamp":"2025. február. 06. 10:20","title":"Szijjártó megvédte Trump tervét, hogy az USA vegye át a hatalmat a gázai övezetben, és tegyék azt a Közel-Kelet Riviérájává","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Falitöltő, gyorstöltő, villámtöltő – nagyjából mindenki hallott róluk, akit kicsit is érdekel az elektromos autózás. Mindez csak a jéghegy csúcsa, ha valójában arra vagyunk kíváncsiak, mivel is néz szembe, aki villanyautózással barátkozik. Az kétségtelen, hogy itt nem csak egy egyszerű "benzin vagy dízel?" kérdést kell eldöntetni. Összeszedtük, nagyjából milyen előnyei és hátrányai vannak az egyes töltési módozatoknak.
Hivatalos statisztika híján iparági becslésekre lehet hagyatkozni: Magyarországon pillanatnyilag 1500-1800 nyilvános e-töltőállomás lehet. Azaz nagyjából 10 ezer lakosra jut 1,5 nyilvános töltő az országban, ami egyáltalán nem számít rossz aránynak Európában – 16. helyen vagyunk. Ez olvasható ki a nemrégiben megjelent „EV Readiness” index nevű jelentésből, amely nagyjából alkalmas arra, hogy bemutassa, mennyire felkészült egy ország a villanyautózásra. Az elemzők elég alaposan körbejárják az üzemeltetéshez szükséges infrastruktúra nemzetközi fejlettségének témáját, de természetesen a tényleges tapasztalatok összegyűjtéséhez ez már kevés.
És ön mennyire felkészült?
A töltési lehetőségekről ma már sokaknak van némi tudása, esetleg tapasztalata, mégis érdemes néhány dolgot tisztázni. Azt az uniós szabályozók is érzik, hogy az elektromos autók töltésénél a legalapvetőbb kérdéseket – melyik csatlakozót és melyik kábelt, hogyan kell használni – szükséges valamennyire „bolondbiztossá” tenni, ezért az oszlopokon és a kocsikon is egyértelműbb jelöléseket kell feltüntetni március óta. (A jó szándék megvalósításának milyenségéről már lehet vitatkozni.)
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az otthoni töltés a leggyakoribb minden országban, nálunk jellemzően 90-95 százalékos ennek aránya. Ennek a legfontosabb oka, hogy a jelenlegi bruttó 37,5 forintos kWh-nkénti árával európai viszonylatban kifejezetten olcsó a magyar háztartási áram. A napi rutinba is jól beilleszthető az otthoni töltés, és valójában a sebessége sem létkérdés, mert 8-10 órányi töltés nem jelent gondot az otthon eltöltött – jellemzően jóval több – idő alatt.
Unsplash
Ugyanakkor a rendszeres konnektorról töltés nem célszerű, és hát a vezetékek sem erre lettek méretezve. Ezt figyelembe véve jön a képbe egy falitöltő (wallbox) telepítése. Ezek 7,3–11 kW-os teljesítménnyel képesek tölteni a fixen bekötött készülékről, dedikálva töltéshez, csak csatlakoztatni kell az autót.
Egy ilyen beruházást előbb-utóbb minden elektromos autósnak érdemes meglépnie a kényelem és a hatékonyság érdekében.
Manapság nagyjából 500 ezer forintból úszható meg a telepítés, de jó hír, hogy a pénz nem egészen száll el: egy kiépített falitöltőre ma már az ingatlan értékét növelő beruházásként is tekinthetünk. Ilyen berendezés használatával már nemcsak a legkényelmesebb, hanem az egyik leghatékonyabb töltési mód is lehet az otthon töltés.
Kik azok a CPO-k?
De azért egyre fontosabbak a közterületi, publikus töltők is. Ezek az úgynevezett Charge-Point-Operatorok (CPO-k) által üzemeltetett oszlopok a legelterjedtebbek nálunk is, amelyek 40 kW-os teljesítményig jelzett váltóáramú készülékek, a leginkább elterjedt Type 2-es csatlakozóval. Ezekhez általában az autó saját kábelét kell használni.
Itt a töltési sebességet leginkább az határozza meg, hogy milyen töltési teljesítményt képes felvenni a kocsi. Hiába is van három fázis ugyanis az oszlopon, ha a jármű csak egyet tud használni.
A váltóáramú AC-töltő átlagosan 22 kW-os teljesítményével mintegy 50 kilométernyi áramot fogunk nyerni egy óra alatt.
Spar
Az közületi töltők másik csoportja a villámtöltő, amely jellemzően egyenáramot biztosít, és mára már igen jelentős, akár 350 kW-os teljesítménnyel is képes rá. Ezen a téren az úgynevezett CCS töltőcsatlakozó vált a leginkább használatossá, főleg az európai gyártók miatt. (A kihelyezett oszlopokon igyekeznek jellemzően legalább két szabványos töltőfajtát biztosítani.) Egy 50 kW-os töltőről egy átlagos autó manapság óránként 300 kilométerre elegendő áramhoz juthat, míg egy igazán gyors, 150 kW-os töltés révén akár 500 kilométeres hatótáv is nyerhető ugyanennyi idő alatt.
A töltési infrastruktúra kiépülésével párhuzamosan természetesen az egyes piaci szolgáltatók saját rendszereivel, mobilos alkalmazásaival is érdemes barátságot kötni, ha valaki tisztán elektromos vagy plug-in autót használ. Itt a kritikus pont, hogy a rendszerek kicsit eltérnek egymástól – jelenleg legalább 4-5 féle appot érdemes telefonján tartania annak, aki komolyan villanyautózik.
Mobiliti, eCharge+, Plugee, PlugShare – a négy muskétás
A magyarországi alkalmazások közül az NKM Mobiliti / MVM Töltőpont applikáció (iOS, Android) megkerülhetetlen, az állami energiaszolgáltató rendelkezik a legtöbb töltővel, melyek használatához mindenképp szükség van az appra. (Bankkártyás regisztráció után terhelik a bankszámlánkat, és havonta számlázzák a töltéseket.) Hasonló az ELMÜ-ÉMÁSZ alkalmazása az eCharge+ amely a 22 kW-os AC töltők használatához használható, illetve a Mol Plugee is, amely a névadó cég alkalmazása. Természetesen a Mol-kutaknál töltési egységeket is lehet vásárolni, ha valaki csak alkalomszerűen megy oda.
pixahive
Az egyes piaci szolgáltatók persze a legkülönbözőbb árazási stratégiákat alkalmazzák. A felvett energia mennyiségétől (Ft/kWh), a töltőtípustól (AC/DC), valamint kisebb részben a töltés időtartamától (forint/perc) függően találhatók árazások.
Komoly változás, hogy egy ideje külföldön is használhatók a honi appok, erre szolgálnak a töltési roamingszolgáltatások. A Mobiliti ügyfelei például Európában 2020 októbere óta nagyjából 100 ezer töltőpontot használhatnak így. Az ilyesmi legnagyobb előnye, hogy az elszámolási rendszer ugyanaz, nem kell bajlódni vele.
A mobilappok térnyerésével együtt létezik és fontos is, hogy ügyfélkulccsal (token, RFID) applikáció nélkül is indítható töltés a legtöbb oszlopon. Ebben az esetben lényegében
egy kulcstartót kell igényelni a szolgáltatótól, melynek megfelelő ponthoz érintésével lehet indítani és megállítani a töltési folyamatot.
A töltési piac másik fontos csapásirányát az autópályák mentén telepített gyorstöltők jelentik. Ilyeneket kínál az Inonity, egy nagy nemzetközi kezdeményezés, amely kifejezetten a nagysebességű töltések szolgáltatást nyújtja nálunk egyelőre az M1-es, M7-es autópályák mentén kiválasztott négy helyszínnel.
Flickr
Itt alapvetően prémiumáron kínálják az áramot, de ha valaki gyorsan akar eljutni elektromos autóval nagy távolságokra, akkor ezek megkerülhetetlenek. Kedvezményt az kap, aki a konzorciumhoz tartozó valamely autómárkát használja: az ilyen autós egyedi kedvezmények sokkal olcsóbban veheti az áramot, mint a rendszeren kívüliek. A legnagyobb európai márkák – Audi, BMW, Volkswagen – benne vannak a társulásban.
Kivételt jelent szinte minden rendszer alól a Tesla, amely a saját hálózatában a Superchargeren keresztül oldja meg ügyfelei kiszolgálását, jelenleg nálunk hét ilyen egység van szerte az országban Győrtől Szegedig.
Összességében kétségtelen, hogy aki elektromos autó vásárlására adja a fejét, annak tudatosan kell majd felépítenie a mindennapi használatot is. Ebben egyre több applikáció és okoseszköz áll rendelkezésére, Amerikában már a Google Térkép is úgy számol útvonalat az elektromos autónak, hogy hol és milyen teljesítményű töltőnél, mennyi időt kell majd eltölteni az optimálisan megtervezett útvonalhoz. A szolgáltatók részéről pedig megjelentek már azok a lehetőségek is, hogy aki nem tudja otthon tölteni a kocsiját, az hogyan kaphat például kedvezőbb éjszakai díjat egy publikus egységen.