szerző:
Tetszett a cikk?

Hamisítatlan GT életérzést keresünk és nem lenne baj, ha a technika nem feltétlenül nyakalná az üzemanyagot? Akkor jó helyen járunk, a 4-es BMW remekül vegyíti egymással a remek vezetési élményt és a hatékony működést, akár nyitott tető mellett is.

A 3-as BMW kupé és kabrió kivitelei komoly múltra tekintenek vissza, 2013-ban azonban e tekintetben új fejezet nyitottak Münchenben. Ekkor ugyanis megérkezett az első 4-es sorozatú BMW, az F32-es széria, mely a 3-as sorozattól kicsit eltávolodva vitte tovább a kupé és kabrió értékeket.

2020-ban aztán kijött a G22-es kódjelű második generáció, melyből mi elsőként az M440i kupét fogtuk vallatóra, aztán pedig az M4 Competition nevezetű abszolút csúcsmodellhez is szerencsénk volt.

És most azt vázoljuk, hogy mit várhatunk 2021 végén egy "ördögtől való" dízel 4-es kupétól, illetve egy nyitható tetejű M440i-től.

László Ferenc

László Ferenc
BMW 430d xDrive Coupé

Ha esztétikailag és érzelmileg relatíve gyorsan túl tudunk lendülni a méretes hűtőrácson, akkor egy gyönyörű vonalvezetésű, hagyományos kupé értékrendet képviselő GT modellt pillanthatunk meg magunk előtt. Ráadásul nem is akármilyen színben: a Sanremo zöld fényezés minden fényviszony mellett remekül áll a 4-es BMW-nek, az érte elkért 327 600 forintos felár minden egyes fillére jól elköltött pénz.

És ha már színek, a Tacora vörös bőrbelsőt is érdemes bevállalni, ez az 523 500 forintos tétel ugyancsak kiválóan harmonizál a 4-es kupé szellemiségével. Az utasteret maximálisan átlengi a sportosan elegáns életérzés, bárhova tekintünk, akárhova nyúlunk, mindenhol remek minőségű anyagokkal találkozhatunk.

László Ferenc
László Ferenc

A sportkormány szokás szerint igen vaskos, mögötte digitális műszeregység figyel és természetesen a méretes érintőkijelző sem hiányzik középről. A klímavezérlés hagyományos nyomógombos felületet kapott, így a hőmérséklet állítgatása nem vonja el a figyelmünket a kanyarvadászatról.

Merthogy a 4-es kupé leginkább a kanyarokban érzi otthon magát, no nem mintha az egyenesfutásával baj lenne. Az 1855 kilogrammos tömeg nem csekély, és eleve nem egy kis autó ez a BMW, de a bajor mérnökök zseniális módon megoldották, hogy a csúcstechnika elhitesse velünk: eggyel kisebb és könnyebb kocsiban ülünk.

László Ferenc
László Ferenc

A kormányzás szuperpontos, a felfüggesztésen sem patika minőségű, sem rázós úton nem lehet fogást találni, a nyolcfokozatú ZF automataváltó pedig nemcsak finoman, hanem egyben gyorsan teszi a dolgát. Túl szép, hogy igaz legyen? Lehet, mindenesetre a vezetési élménybe még az összkerék-hajtás sem rondít bele, unalmas sínautó közlekedés helyett finoman hátulról toló hajtást kapunk.

Rendben, de a típusjelzésben lévő "d" karakter dízelmotorra utal, akkor legalább a gázolajos egység belepiszkít a sportkupés életérzésbe? És nem, erről sincs szó. A 3 literes biturbó motor olyan finom 6 hengeres orgánummal rendelkezik, hogy egy laikus képtelen megmondani, hogy benzines vagy dízelautóban foglal helyet. Nincs méltatlan traktorhang, nincs rangon aluli rezonancia.

László Ferenc
László Ferenc

A 286 lóerőhöz ugyan egészen 4000-ig kell forgatni a főtengelyt, a 650 Nm-es csúcsnyomaték viszont már 1500-tól lehívható. Nyomatékból egyébként az M4 Competitionben sincs több, ami azért sok mindent elárul a 430d rugalmasságáról. A 0-100 laza 5,1 másodperc alatt megvan, az elektronikusan korlátozott végsebesség 250 km/h.

A 48 V-os lágyhibrid rendszer mindössze 11 lóerős, de olyan fejlett, hogy akár autópálya tempó közelében is vitorlázhatunk pihenő benzinmotor mellett. A hatékonyság olyan szinten ki van maxolva, hogy nem lehetetlen 5-össel kezdődő fogyasztási értéket produkálni, a 6-7 liter pedig különösebb odafigyelés nélkül hozható.

A BMW 430d xDrive Coupé 19 millió forinton nyit, a jól felszerelt tesztautót 24,7 millió forinton jegyzik. A 16 millió forinttól induló 420d-t a 4 hengeres mivolta miatt nem biztos, hogy jó szívvel ajánlanánk, a 22,4 millió forintos alapárú M440d xDrive 340 lóereje viszont csábítóan hangzik.

László Ferenc

László Ferenc
BMW M440i xDrive Cabrio

A 4-es kupét könnyűnek, légies jelenségnek még nagy jó indulattal sem lehet nevezni, és ugyebár a kupékból készített kabriók általában még sokkal nehezebbek szoktak lenni. Ezzel a BMW-nél is teljes mértékben tisztában vannak, így a károk minimalizálásra érdekében kemény- helyett vászontetőt álmodtak az új 4-es kabrióra.

Ez a korábbiaknál jobb szigetelési jellemzők mellett 40 százalékkal alacsonyabb tömeggel kecsegtet, de jelen tesztautónk még így is 1965 kilogrammot nyom a mérlegen. Viszonyításképp, ugyanezen M440i kivitel kupé verziója 1815 kilogrammos.

László Ferenc
László Ferenc

Cserébe viszont abszolút stílusos módon gondoskodhatunk szervezetünk D-vitamin igényének kielégítéséről. A vászontető 50 km/h-s tempó alatt 18 másodperc alatt lenyitható, és ugyanezt a kocsi mellett állva a távirányító segítségével is lebonyolíthatjuk. A szélzaj 100 km/h-ig egészen vállalható, és ha már vége az igazi őszi kabriós szezonnak, akkor jó szolgálatot tehet a nyakunkra meleg levegőt fújó léggallér.

Nyitott tető mellett kereken 300 liternyi hely van a puttonyban, ami az előd 220 literéhez képest komoly előrelépés, viszont az aktuális kupé testvérmodellbe sokkal több, 440 liternyi cókmók pakolható be. Zárt tető esetén 385 literes a csomagtér, szemben az előző generáció 370 literes értékével.

László Ferenc
László Ferenc

Ha a 430d-ben a vajpuhán járó 6 hengeres motor visszafogott orgánumú lokomotív vehemenciáját szeretjük, akkor az M440i-ben ülve az ugyancsak 6 hengeres szimpla turbós egység pörgössége és sportos hangvétele miatt ejthetünk öröm ihlette könnycseppeket. A 3 literes motorral nagyot lép a bajor vas, állóhelyzetből 4,9 másodperc alatt lő ki 100-ra, ami ugyan elmarad a kupé 4,5 másodperces értékétől, de ezt maximum csak a stopperórára pillantva lehet észrevenni.

A 11 lóerős villanymotorral megspékelt lágyhibrid hajtás ez esetben is igen hatékony, olyannyira, hogy a 374 lóerő és az 500 Nm ellenére simán hozható akár 10 liter körüli átlagfogyasztás is. Sport módba kapcsolva és a gázpedált tiporva persze megnő az étvágy, de ilyenkor sem kell pazarlóan magas fogyasztásra számítani.

László Ferenc
László Ferenc

Az M440i Cabrio csak összkerék-hajtással készül, amit ezúttal is sikerült izgalmasra hangolni, viszont megjegyzendő, hogy az M440i Coupé akár hátsókerekes változatban is elérhető. Ha esetleg kevésnek találjuk a boogiet, akkor még mindig ott az M4 Competition M xDrive Cabrio, melynek 510 lóerejét minimum 33,9 millió forintból lehet megúszni.

Az M440i xDrive Cabrio magyarországi indulóára 24 millió forint, ami 1,6 millió forintos felárat jelent a kupé kivitelhez képest – a tesztautó 27,2 millió forintba kerül. A 18,9 millió forintos 430i Cabrio 258 lóereje és hátsókerék-hajtása is sok mindenre elég lehet, ez esetben viszont 6 helyett már csak 4 hengert kapunk. Amennyiben esetleg dízelhajtással kombinálnánk a nyitott tetős élvezeteket, a 184 lovas 420d Cabrio 17,3 millió forint ellenében állítható be a garázsunkba.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

László Ferenc Autó

Kicsit hibrid, nagyon sportkupé: teszten a BMW M440i

Ha kell, meglepően keveset fogyaszt, és ha kell, olyat lehet vele élményautózni, hogy nemcsak a sofőr, hanem mindhárom utasa is elismerően csettint. Gut gemacht, ahogy a német mondaná.