szerző:
D.P.
Tetszett a cikk?

Piaci előrejelzések szerint idén is legalább százötven új típust, modellfrissítést dobnak piacra az autógyártók. A porond – mint már jó néhány éve – elsősorban elektromos autóké lesz 2023-ban is. Ezek között bőven akad izgalmas újdonság, arról nem is beszélve, hogy még a hagyományos motorú társaik is tartogatnak meglepetéseket.

Hyundai Ioniq 5 N

A Hyundai lassan két éve mutatta be az Ioniq 5-öst, amelynek hamarosan egy dögösebb változata is érkezik. Az Ioniq 5 N ugyanazt a hajtási rendszert használja majd, mint a Kia EV6 GT, azaz két villanymotorja lesz, amelyek közel 600 lóerőt teljesítenek. A hírek szerint a Hyundai a komoly teljesítményű autónál azon is dolgozott, hogy a vezetési élményt klasszikus módon is átadja valahogyan a vevőknek.

Hyundai

Ennek érdekében állítólag egy olyan N e-shift nevű „váltó” kerül a kocsiba, amely szimulálja a hagyományos duplakuplungos sebességváltó érzetét és hangját. A 0-100 km/h-s sebesség elérése kevesebb, mint 3,5 másodpercet vesz majd igénybe az Ioniq 5 N-ben. A modellt még Drift-móddal is ellátják, amikor a nyomaték nagy részét a hátsó kerekekre küldi az elektronika.

Rolls-Royce Spectre

Az elektromos hajtás és a luxus tökéletes párosítás, ha elsődleges elvárás egy járművel szemben a néma csend, a fölényes gyorsulás, valamint a minél nagyobb utastér. Ez utóbbit az elektromos autók esetében elsősorban a klasszikus, akár V12-es egységekkel szemben jóval kisebb elektromos motorok teszik lehetővé. Ezért egyáltalán nem meglepő, hogy a Rolls-Royce előállt a Spectre-rel, az első teljesen elektromos goodwoodi modellel. Az 5,45 méter hosszú, 3,21 méteres tengelytávolságú újdonság 2975 kilogrammot nyom mérlegen, melyből a 100 kWh-t meghaladó kapacitású akkumulátor önmagában 700 kilót tesz ki. A Spectre csúcsteljesítménye 585 lóerő, ami mellé 900 Nm-nyi instant nyomaték társul. A 0-100-as sprint 4,5 másodperc alatt abszolválható.

Rolls-Royce

A Spectre ára várhatóan a 360 ezer eurós (145 millió forint) alapárú Cullinan szabadidő-autó és a 480 ezer eurós (193 millió forint) indulóárú Phantom limuzin közé lesz belőve. Ezen kívül, amiben biztosak lehetünk még vele kapcsolatban, hogy egy esernyő biztosan helyet kap az egyik „ajtófélfájában”.

Mercedes EQG

Időtlen stílusával, fényűző kabinterével és a mai napig etalonnak számító összkerékhajtási rendszere miatt a Mercedes G-osztály az egyik legnagyobb presztízzsel rendelkező jármű, nemcsak általában az autós hierarchiában, hanem saját kategóriáján belül megmérve is.

Mercedes

Az elektromos világ ugyanakkor ezt a modellt sem kerülheti el, és hamarosan érkezik a Mercedes EQG, a G-osztály közvetlen villanyautós megfelelője. A jármű hivatalos technikai paraméterei még nem kerültek ki, de egy ügyes és látványos trükköt már megmutatott egy bemutatón. Ez a bizonyos Tank Turn, amikor az első és hátsó tengelyek ellentétes irányban forognak, így a kocsi lényegében helyben megfordul.

Ford Mustang

Ha már ikonikus autók: a Ford néhány hónapja bemutatta a Mustang hetedik generációját, amelynek forgalmazása szintén idén kezdődik. A teljesítményadatait is nyilvánosságra hozták: az alapmodellben egy 320 lóerős teljesítményű, illetve 474 Nm nyomatékú, 2,3 literes, 4 hengeres turbós benzinmotor található, mely mostantól csak és kizárólag automata váltóval rendelhető. A gyártó közlése szerint eddig még sosem bírt ekkora teljesítménnyel egy 4-6 hengeres alap Mustang. 

Továbbra is a kínálatban marad az 5 literes V8-as szívó benzinmotor, melyet az új generációra továbbfejlesztettek, de a lényeg változatlan: maradt a hatfokozatú kézi- és a tízfokozatú automata váltó, illetve a hátsókerék-hajtás. Az új Mustang GT 487 lóerős, illetve 562 Nm-es produkciót ad elő, és ha megrendeljük az aktív sportkipufogót, akkor 492 lóerőt és 566 Nm-t kapunk.

Ford

A másik véglet a Ford Performance által fejlesztett Dark Horse csúcsmodell, amely a valaha készült legerősebb szívómotoros, Shelby tuning nélküli Mustang, a maga 507 lóerejével és 566 Nm-es nyomatékával.

Porsche Macan Electric

A Porsche kisebbik szabadidő-autója, a maláj kistigrisről elnevezett Macan is készen áll a drámai változásokra a következő generáció esetében. A Macan lesz az első, amely a Volkswagen Premium Platform Electric (PPE) alapjára épül, amely a jövőben számtalan fontos és prémium elektromos modellt szolgál majd ki a német konszernnél. Az új Macan-modellnek 2023-as év elején kell bemutatkoznia.

Porsche

A hírek szerint a Macan EV-ben egy 100 kWh-s akkumulátor lehet, amely körülbelül 600 km hatótávolságot tesz lehetővé. Töltési sebessége a PPE platform 800 voltos architektúrájának köszönhetően több mint 270 kW töltést tesz lehetővé, és határozottan versenyképes a riválisaival. Mindez azt jelenti ugyanis, hogy 25 perc alatt 5-ről 80 százalékra tölthető fel.

Ford Cougar (?)

Hamarosan bemutatkozik az első elektromos Ford, amely – a két cég közötti megállapodásnak köszönhetően – már a Volkswagen platformjára épül. Az új modellt az általunk is elbúcsúztatott Fiesta helyén építik majd Kölnben. Az elektromos újdonság hivatalos neve még nem ismert, de úgy hírlik, egy történelmi Ford – például a Cougar – nevét hozhatja vissza. Az autóról még csak egy sejtelmes képet tettek közzé.

Ford

A modell hajtási rendszerének teljesítménye 150 és 300 lóerő közötti lehet, opciótól függően. Ezek 350 és 480 kilométeres hatótávot biztosíthatnak.

Fiat Centoventi (Panda)

Az új Fiat Panda (vagy más) néven megjelenő újdonság biztosan nagy figyelmet kap majd, még akkor is, ha a modell majd csak 2024 közepén kerülhet a kereskedésekbe. Ezzel az autóval az olasz gyártó visszatérne az 1980-ban debütált népszerű modell negyedik generációjához. A Fiat ezzel a modellel szeretné az elektromos autók világában nyújtani azt, ami anno naggyá tette: elérhető árú járműveket kínálni a nagyközönségnek.

A tervezett modell négy méter hosszú lesz, és minden bizonnyal csak elektromos hajtású.

Fiat

A dizájnnal kapcsolatban talán a Fiat Centoventi koncepcióautó említendő, amely nagyon pozitív visszajelzéseket kapott.

Érdekesség, hogy az új Fiat Pandát a továbbiakban nem Olaszországban gyártják majd, hanem Kelet-Európában. A fő esélyes a szerbiai kragujevaci üzem, amely az elmúlt hónapokban a Stellantis által bejelentett jelentős fejlesztésen esik át.

Audi A6 e-tron

Az Audi régóta dolgozik presztízsmodellje, az A6 teljesen elektromos alternatíváján, amelyet szintén A6-nak hívnak majd, amely a nevében ugyanakkor megkapja az „e-tron” kiegészítést is. A hamarosan megjelenő Audi Q6 e-tron a Porsche Macanhoz hasonlóan a Premium Platform Electric (PPE) platformon nyugszik majd, amely a két vállalat közös fejlesztése.

Audi

Az Audi A6 e-tron koncepció formájában két villanymotort tartalmazott, amelyek együttes teljesítménye 476 lóerő és 800 Nm, valamint egy 100 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, amelyek körülbelül 700 kilométeres hatótávolságot tesznek lehetővé. A platform másik fontos tényezője a 270 kW feletti töltési sebesség, ami ultragyors utánpótlást enged meg.

BMW i5/5-sorozat

A Mercedes EQE hamarosan már nem lesz egyedül a nagy német luxuslimuzinok villanyautós világában, ugyanis az i5 révén csatlakozik hozzá a bajorok adekvát modellje. 2023-ban a BMW egyik legfontosabb premierje egyébként is a nyolcadik generációs 5-ös sorozat bemutatkozása lesz. A modell a 2022-ben érkezett BMW i7 kistestvére lesz, de a közelgő 5-ös sorozat formailag hagyományosabb megközelítést követhet. A kódnevén G60-as generáció normál veséket, tipikus BMW fényszórókat, rövid túlnyúlásokat kapott.

Az elektromos BMW i5-ről azt már lehet tudni, hogy „G61” kódnéven készül és az első pletykák szerint a belépőszinten nagyjából 300 lóerős lesz, amely teljesítményt közvetlenül a hátsó kerekekre küldik. Az akkumulátor kapacitásának körülbelül 80 és 101,7 kWh közöttinek kell lennie, amely akár a kombi, akár a szedán esetében több mint 600 kilométeres hatótávot biztosíthat.

Mercedes-Benz E-osztály

Végezetül, ha már az elektromos világnak lassan körvonalazódnak a jövőbeni klasszikusai, nem lehet elmenni a tény mellett, hogy a Mercedes az egyik leginkább klasszikus modellje révén búcsúzik százötven éves korszakától, amely a belső égésű motorok fejlesztését jellemezte. A Mercedes-Benz új E-osztálya lesz utolsó modell, amelyet még elsősorban belső égésű motorokra fejlesztettek.

A típus természetesen ettől függetlenül technológiailag élenjáró lesz, de minden hajtási egység tartalmazhat majd valamilyen szintű hibrid technológiát. Az új E-osztály olyan új funkciókat kap majd, amelyek 3-as szintű autonóm vezetést is lehetővé teszik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!