Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2dc04c99-21f5-4600-9f17-da3f08c7991e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A NER nagyhatalmú múzeumi potentátja szerint Majka a független szórakoztatóművész komfortos köpenyébe bújt.","shortLead":"A NER nagyhatalmú múzeumi potentátja szerint Majka a független szórakoztatóművész komfortos köpenyébe bújt.","id":"20250122_Demeter-Szilard-az-Indexen-egyszerre-szallt-bele-Majkaba-Kornis-Mihalyba-es-Magyar-Peterbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc04c99-21f5-4600-9f17-da3f08c7991e.jpg","index":0,"item":"48609bd0-e162-4343-ba13-9fe0bc60c61c","keywords":null,"link":"/elet/20250122_Demeter-Szilard-az-Indexen-egyszerre-szallt-bele-Majkaba-Kornis-Mihalyba-es-Magyar-Peterbe","timestamp":"2025. január. 22. 11:27","title":"Demeter Szilárd egyszerre száll bele az Indexen Majkába, Kornis Mihályba és Magyar Péterbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Országos Mentőszolgálat szóvivője egyéb információkat is megosztott az új rendszerről, például azt, hogyan tudnak majd pihenni a nem fővárosban élő, átvezényelt mentősök. ","shortLead":"Az Országos Mentőszolgálat szóvivője egyéb információkat is megosztott az új rendszerről, például azt, hogyan tudnak...","id":"20250122_Gyorfi-Pal-Tavasztol-vezenyelnek-at-a-videki-mentosoket-Budapestre-vezenylese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"f520dad3-d95b-4bde-8d0a-e815f0b2ac50","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Gyorfi-Pal-Tavasztol-vezenyelnek-at-a-videki-mentosoket-Budapestre-vezenylese","timestamp":"2025. január. 22. 05:35","title":"Győrfi Pál: Várhatóan tavasztól vezényelnék át Budapestre a vidéki mentősöket, akik nem kapnak majd külön pótlékot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e516de2b-c8cf-4efd-804d-60f252678884","c_author":"SSI Schäfer","category":"brandchannel","description":"Sokan nem is gondoljuk végig, milyen mértékű tervezettség szükséges ahhoz, hogy az otthonunk kényelméből megrendelt termékek eljussanak hozzánk. Pedig mára emberek, robotok és mesterséges intelligencia felügyelte automata rendszerek gondoskodnak a minél zökkenőmentesebb ügyfélélményért. De vajon hol van az ember szerepe ezekben a rendszerekben? Milyen folyamatok, trendek jellemzik az intralogisztika világát? Többek között ezekről a kérdésekről is beszélgettünk az SSI SCHÄFER két szakemberével.","shortLead":"Sokan nem is gondoljuk végig, milyen mértékű tervezettség szükséges ahhoz, hogy az otthonunk kényelméből megrendelt...","id":"20250122_ssi_raktarozas_robotok_logisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e516de2b-c8cf-4efd-804d-60f252678884.jpg","index":0,"item":"96ac06ef-c7ee-4e0b-9124-3c2d94f511c0","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250122_ssi_raktarozas_robotok_logisztika","timestamp":"2025. január. 22. 19:30","title":"Modern raktárak: ilyen a munkamegosztás emberek és robotok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SSI Schäfer Systems International Kft.","c_partnerlogo":"587ab37a-5d07-4b1b-898a-62d35ece6a1d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A távozó Biden-kormányzat által meghozott döntés miatt a Wizz Air arra kényszerült, hogy a Belgrádban állomásozó gépét ne a szerbiai olaj- és gázipari cégtől (NIS) vett üzemanyaggal tankolja fel, hanem Budapesten és Temesváron töltse fel.","shortLead":"A távozó Biden-kormányzat által meghozott döntés miatt a Wizz Air arra kényszerült, hogy a Belgrádban állomásozó gépét...","id":"20250123_amerikai-szankciok-wizz-air-belgrad-nis-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"17f3b70c-dc94-4b74-bc1f-4ed73cd77647","keywords":null,"link":"/kkv/20250123_amerikai-szankciok-wizz-air-belgrad-nis-tankolas","timestamp":"2025. január. 23. 10:44","title":"Az amerikai szankciók miatt a Wizz Air belgrádi gépe nem tankolhat Szerbiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1d325fa-bc64-4a52-a9e2-cea32c9633ef","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök a jelek szerint nem felejtette el, hogy a kampányban vámháborút hirdetett.","shortLead":"Az amerikai elnök a jelek szerint nem felejtette el, hogy a kampányban vámháborút hirdetett.","id":"20250122_Trump-Az-Europai-Unio-nagyon-nagyon-rossz-hozzank-Szoval-jonnek-a-vamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1d325fa-bc64-4a52-a9e2-cea32c9633ef.jpg","index":0,"item":"d34c8104-ba04-4416-a1f5-4f2f8ef465a6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250122_Trump-Az-Europai-Unio-nagyon-nagyon-rossz-hozzank-Szoval-jonnek-a-vamok","timestamp":"2025. január. 22. 07:49","title":"„Az Európai Unió nagyon, nagyon rossz hozzánk” – mondta Trump, és fenyegetőzött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4477e07d-e049-422d-9461-540b4a740ffc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez az egyedi megjelenésű bajor luxusszedán nem éppen egy visszahúzódó szerény karakter.","shortLead":"Ez az egyedi megjelenésű bajor luxusszedán nem éppen egy visszahúzódó szerény karakter.","id":"20250122_parancsolja-a-tekintelyt-a-legujabb-7-es-bmw-larte-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4477e07d-e049-422d-9461-540b4a740ffc.jpg","index":0,"item":"2f94a748-6955-463a-b5dd-15ae108ce7d7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_parancsolja-a-tekintelyt-a-legujabb-7-es-bmw-larte-tuning","timestamp":"2025. január. 22. 07:21","title":"Parancsolja a tekintélyt a legújabb 7-es BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"328e66db-b472-45a6-a73e-5ae7ee777924","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A két neves gyártó a német vállalat Traton nevű leányvállalatának részei.","shortLead":"A két neves gyártó a német vállalat Traton nevű leányvállalatának részei.","id":"20250123_Megvalna-a-Volkswagen-a-Scania-es-MAN-reszvenyei-jelentos-reszetol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/328e66db-b472-45a6-a73e-5ae7ee777924.jpg","index":0,"item":"15103d16-0142-4f84-8724-d7ad7c72036b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250123_Megvalna-a-Volkswagen-a-Scania-es-MAN-reszvenyei-jelentos-reszetol","timestamp":"2025. január. 23. 08:37","title":"Megválna a Volkswagen a Scania és MAN részvényei jelentős részétől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7433fe17-3fa9-4db8-afac-e6d8695c6995","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Hogyan tudnék élni nélküled? hat hét után lépte túl az 500 ezres határt.","shortLead":"A Hogyan tudnék élni nélküled? hat hét után lépte túl az 500 ezres határt.","id":"20250123_Felmillios-nezoszam-folott-a-Demjen-film","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7433fe17-3fa9-4db8-afac-e6d8695c6995.jpg","index":0,"item":"495951f6-03e5-480d-bf49-94d8d5e13514","keywords":null,"link":"/elet/20250123_Felmillios-nezoszam-folott-a-Demjen-film","timestamp":"2025. január. 23. 10:34","title":"Félmilliós nézőszám fölött a Demjén-film is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az iX5-ös SUV hidrogén-üzemanyagcellás autóval folytatott tesztelés sikere után a BMW arra készül, hogy 2028-ban piacra dobja első hidrogén hajtású elektromos autóit. Ez lesz az első alkalom, hogy egy prémiumkategóriás gyártó ilyen járművekkel lép a vásárlók elé.
A német gyár a japán Toyotával együttműködve fejlesztette ki az üzemanyagcellás járművet, és a több mint egy évtizede tartó kooperációt folytatva a jövőben tovább modernizálja a korszerű meghajtás technológiáját. Oliver Zipse, a BMW igazgatótanácsi elnöke elmondta, az üzemanyagcellás motorokat a már létező modellekbe integrálják, azaz nem kerülnek a piacra csak hidrogén hajtással elérhető modellek. A müncheni központú cég vezetői azt nem árulták el, hogy mely modellekben várható az új hajtási lánc megjelenése, ám valószínűnek tűnik, hogy a nagyobb járműveknél egészítik ki a palettát üzemanyagcellás meghajtással. A BMW-t vásárlók így már belső égésű motorral, hibrid, vagy tisztán elektromos meghajtással, valamint üzemanyagcellával is megrendelhetik az általuk választott modellt.
Oliver Zipse azt is elmondta, hogy a BMW továbbra is elkötelezett az elektromos hajtás mellett – az üzemanyagcellás járművek (FCEV) is villanyautók, a különbség annyi, hogy az energiát nem közvetlenül áram formában kapja a jármű, hanem azt a hidrogénüzemű cellák adják le – s a gyártó „második lábként” tekint az üzemanyagcellákra. A BMW szerint a két elektromos meghajtási lánc nem egymás vetélytársa, hanem kiegészítik egymást. Az üzemanyagcellás hajtásnak számos előnye van: gyorsabb a töltés – egy-egy ilyen jármű feltankolása annyi időt vesz el, mint a belső égésű motorokkal szerelteké – s a hideg környezetben a fűtéshez szükséges energiát nem az akkumulátorok szolgáltatják, hanem a hidrogéncellák üzemi hője.
Az üzemanyagcellás autó tankolásának ára – legalábbis német viszonyok között – hasonlóan alakul, mint a benzineseké és dízeleseké: ötszáz kilométerre elegendő hidrogén 60-80 euróba kerül a kutaknál. Az ár versenyképes az út menti elektromos töltőkével is, ha viszont valaki napelemekből nyert árammal tölti villanyautóját, akkor mindenképpen kevesebbet fizet, mint a többi autós. A FCEV-járművek annak ellenére teljesen biztonságosak, hogy egy-egy méretes gázpalack sok emberben kelt aggodalmat: a BMW által használt palackok akkor sem robbannak fel, ha pisztollyal lőnek rájuk, s egy-egy súlyos baleset esetén is legfeljebb annyi történik, hogy a hidrogén gáz a levegőbe jut.
Kérdés az infrastruktúra
A BMW és az üzemanyagcellás meghajtás alkalmazását fontolgató többi gyártó – például a Toyota – számára az jelenthet kihívást, hogy a hidrogén töltési infrastruktúra még gyerekcipőben jár. A BMW viszont bízik abban, hogy a globális hálózat gyors ütemben fejlődik, így nem okoz majd gondot a járművek töltése. A két cég tenni is akar az infrastruktúra megteremtése érdekében, így részt vesz a töltők telepítésében. (A Toyotának már van FCEV-modellje, a Mirai, ami éppen azért küszködik eladási nehézségekkel, mert jelenleg egyik piacon sincs megfelelő számú hidrogén-töltőpont.)
A hidrogén ugyanis nem csak a járműipar számára fontos, a gáz ugyanis tökéletesen alkalmas a megújuló források által termelt energia tárolására: a csúcsidőszakokban előállított áramot a víz hidrogénre és oxigénre bontására használják, majd a szűkös időszakokban a hidrogénnel üzemanyagcellák segítségével áramot nyernek.