szerző:
Tetszett a cikk?

Alacsony építési mód, relatíve szerény tömeg, takarékos hátsókerékhajtás és nagy akkumulátor. A Tesla ilyen építőkockákkal dolgozva alkotta meg a rekordhatótávú Model 3-at, amely indexkar nélkül és egész korrekt áron indul csatába.

Legutóbb tavaly novemberben járt nálunk Tesla tesztautó, konkrétan egy összkerékhajtású faceliftes (Highland) Model 3, amellyel egy 900 kilométeres osztrák kirándulásra indultunk. A hivatalosan 629 kilométeres hatótávú villanyszedánt sokkal inkább a szerény fogyasztása és remek menetdinamikája, semmint utálatos indexelési megoldása miatt szerettük meg.

És most egy újabb Tesla Model 3 érkezett szerkesztőségünkbe, amely nem kevesebbet ígér, mint hogy adott esetben elegendő 702 kilométerenként töltőre dugni. Kipróbáltuk, hogy mit tud a legnagyobb hatótávú új Tesla, jövünk a gyakorlati tapasztalatokkal.

Tesla Model 3
László Ferenc

Ráncok felvarrva

A tavalyi facelift hozományait korábban már többször kitárgyaltuk, így most csak röviden érintjük ezt a témát. A legújabb Model 3 elsősorban elvékonyított fényszóróiról, modernizált hátsó lámpáiról és új Tesla feliratáról ismerszik meg.

A változatlanul ablakkeret nélküli, süllyesztett kilincses ajtókat feltárva a már jól ismert puritán utastér fogad bennünket, ami az haladó szellemiségű informatikusokat kevésbé, a német prémiummárkák puccparádéjához szokottakat annál jobban sokkolja.

Tesla Model 3
László Ferenc

A kormány szerencsére hagyományos, nem alul-felül levágott yoke kialakítású, mögötte azonban már egyetlen bajuszkapcsoló sincs. A PRND menetirányváltó automatizált, illetve érintőképernyőre telepített funkcionalitása egy idő után megszokható, a kormányra helyezett indexgombok viszont továbbra is gyűlöletesen rosszak.

Utóbbit a gyártó is belátta, hiszen a nemrégiben kijött felfrissített Model Y-ból már nem vették ki az indexkart, amely egyes források szerint hamarosan a Model 3-ba is visszaköltözhet.

Tesla Model 3
László Ferenc

Digitális műszeregység nincs, minden a vékonyított kávás 15,4 colos középső kijelzőn jelenik meg, és immár a hátsó utasoknak is jut egy 8 colos panel, amin aztán mehet a játék és a Netflix. A hi-fi a várakozásaink feletti minőségi szintet üt meg, az infotainment rendszer szoftvere szupergyors és a grafika minőségére sem lehet panasz.

A helykínálat teljesen rendben van, köszönhetően többek közt a teljesen sík padlónak, és a zajkomfort egyértelműen javult a frissítés során. Az 594 literes csomagtér tágas (i4: 470 liter), de a rakodónyílás lehetne nagyobb, és sok rivális még mindig nem alakít ki a Model 3 88 literes frunkjához hasonló kiegészítő első rakteret.

Ha ennél tágasabb utas- és csomagtérre, nagyobb praktikumra vágyunk, akkor a Model 3 helyett érdemes inkább az immár Cybertruck-szerűen csíklámpás megújult Model Y felé kacsintgatnunk, amelynek felára 2 millió forint körüli.

Tesla Model 3
László Ferenc
Tesla Model 3
László Ferenc

Elég egy motor!

Ezúttal csak és kizárólag a hátsó kerekek hajtottak, de még véletlenül se gondoljuk, hogy ettől drift-fenevaddá változna a Model 3, vagy hogy esetleg alattomosan meglepné a kezdő sofőröket. Nem, erről szó sincs, az elektronikus őrangyal minden indokolatlanul erős gázpedáltiprás esetén azonnal közbelép.

A vezetési élmény ettől függetlenül ott van a szeren, mert azért 320 lóerő barátok közt is 320 lóerő, ráadásul nem kevesebb, mint 450 Nm, minden körülmények között instant ébredő nyomaték is társul hozzá.

Tesla Model 3
László Ferenc

Végre a futómű is felnőtt a feladathoz, a korábbi sprődségnek nyoma sincs, és a fék is kiválóan adagolható. Ez egy igazi egypedálos autó, amelynek energia-visszanyerő rendszerét olyan kiválóan eltalálták, hogy nem hiányoljuk a rekuperáció erejének manuális állítási lehetőségét.

A hátsókerekes Model 3-at messze nem szabad lenézni, az 5,1 másodperces 0–100-as szintidő tiszteletet parancsol – bármilyen előzési szituáció villámgyorsan, biztonságosan letudható. Ráadásul a végsebesség sincs lekorlátozva holmi 180 km/h-ra, az Autobahnon akár kétszázzal is hasíthatunk.

Tesla Model 3
László Ferenc

A kisebb aksis belépőszintű modell 283 lóerős, az összkerekes verzióban pedig a hasonló teljesítményű hátsó villanymotor mellett egy 215 lóerős első egység is található.

A 4,4 másodperces 0–100-as gyorsulás miatt teljesen felesleges a 4WD kivitelt választani, amely magasabb fogyasztású, szerényebb hatótávú kivitel akkor lehet életképes alternatíva, ha azt az időjárási/terepviszonyok gyakorta indokolják.

Terepezni persze az összkerekes Model 3-mal sem fogunk, e tekintetben amúgy a néhány centiméterrel nagyobb hasmagasságú Model Y némileg jobban teljesít.

Tesla Model 3
László Ferenc

Mekkora a hatótávja?

A nappal tavaszias időjárású, de éjszaka azért még fagyos teszthét során több száz kilométert tekertünk a Model 3-ba, amely dinamikus használat és 21 fokra állított klíma mellett, javarészt megpakolva, téli gumival átlagban 13,7 kWh-s átlagfogyasztást produkált – ezt az értéket sok rivális megirigyelné.

Bár a WLTP-szabvány szerinti mérés által ígért 702 kilométeres hatótávtól messze maradtunk, az 550 kilométer körüli gyakorlati hatótáv korrektnek mondható, és némi odafigyeléssel könnyen 570–590 kilométerre növelhető (vagy épp 500 kilométer alá rontható).

Tesla Model 3
László Ferenc
Tesla Model 3
László Ferenc

A masszív hatótáv záloga többek közt az alacsony építési mód, a facelift során némileg csökkentett légellenállási együttható, a takarékos hajtáslánc és a 75 kWh kapacitású akkumulátor. Ha beérjük szerényebb hatótávval, akkor érdemes a 60 kWh-s kivitelt választani, amely 513 kilométeres WLTP-értékkel bír, és nem mellesleg jelentősen olcsóbb.

Nem csak a hatékonyságra, a vezetési élményre is remek hatást gyakorol az alig 1747 kilogrammos tömeg. Viszonyításképp, a BMW i4 hasonló verziója közel 4 mázsával többet nyom a mérlegen, és a BYD Seal is 300 kilogrammal nehezebb.

DC-n maximum 250 kW-tal tölthető a megfáradt telep, amelybe negyedóra alatt mintegy 280 kilométer hatótáv is „tankolható”, és akkor a Supercharger hálózat további előnyeiről még nem is tettünk említést.

Tesla Model 3
László Ferenc

Konklúzió, árak

A Tesla Model 3 hátsókerék-hajtású, nagyobb akkumulátoros verziója olyan harmonikusra sikerült, hogy némi túlzással élve semmi szükség nem lenne rajta kívül más Model 3 kivitelekre.

Kellően nagyot lép, de nincs feleslegesen túlmotorizálva, miközben rendkívül hatékony technikája miatt a hatótávja télen és akár még autópályás használat is esetén is sokak számára elegendő lehet. A jelenlegi felhozatalból talán csak a koreai riválisok tudják megközelíteni a Tesla hatékonysági szintjét, ami igen komoly fegyvertény.

Gyorsan hozzá kell tennünk, hogy a Tesla életérzés nem feltétlenül mindenkinek jön át a maga érintőkijelzőről nyitható kesztyűtartójával, száműzött indexkarjával és egyéb furcsaságaival együtt.

Tesla Model 3
László Ferenc

Cikkünk írásakor 18,9 millió forint a legnagyobb hatótávú Model 3 listaára, amelyhez árban legközelebb a Hyundai Ioniq 6 325 lovas összkerekes verziója áll 18,6 millió forint magasságában. A BYD Seal 20 millió forinton nyit, a BMW i4 hasonló adottságú verziója pedig minimum 25,4 millió forint ellenében vezethető haza.

A kisebb telepes Model 3 16,7 millió forintba kerül, az összkerekes változat árcéduláján 20,6 millió forintos összeg szerepel.

Tesla Model 3
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!