
A HVG 2024-es moderációs jelentése
Az Európai Unió Digitális Szolgáltatásokról szóló Rendelete (DSA) alapján közzétesszük a HVG 2024-es, a kommentek moderálásáról szóló átláthatósági jelentését.
A HVG online felületein megjelenő olvasói hozzászólásokat kijelölt moderátorok kezelik, akik a honlapunkon közzétett moderálási elvek betartásáért felelnek. Munkájuk elsősorban a hvg.hu-n megjelenő cikkek alatti komment felületen (Disqus), valamint a HVG socialmedia-csatornáin megjelenő kommentekre terjed ki.
Havonta több tízezer hozzászólás érkezik a HVG különböző platformjaira (csak a Disqus felületén keresztül mintegy 800 ezer komment érkezett 2024-ben), ezért a moderációhoz a kommentelést biztosító platformok által biztosított teljes eszköztárat, ezen belül több automatizált megoldást is felhasználunk.
A HVG felületein többrétegű moderáció zajlik: a Disquson egy védelmi fal biztosítja a rosszindulatú támadások (spam, flood) elhárítását, szűrőrendszerünk emellett bizonyos kifejezéseket tilt, illetve riasztást küld a moderátoroknak, akik szükség szerint, esetenként bírálják el a szűrőkön fennakadó kommentek engedélyezését vagy tiltását.
Ezenkívül közösségi moderációt is alkalmazunk, így az olvasói visszajelzések is segítik a moderátorainkat a problémás kommentek feltérképezésében. Amennyiben egy felhasználói profil rendszeresen fennakad a szűrőkön, a moderátorok alaposabb ellenőrzés – akár a kommentek visszamenőleges átvizsgálása – alapján mérlegelik a szükséges intézkedéseket.
A moderációs eszköztárunk – a moderációs szabályzatban foglaltaknak megfelelően és a szabályszegések súlyától függően – a hozzászólás törlésétől a profil ideiglenes korlátozásán át a végleges letiltásáig tart.
A különböző kommentplatformokon rendelkezésre álló eszközök lehetőséget adnak továbbá a korábban kitiltott profilok újraregisztrálásának korlátozására is.
A felhasználói bejelentések és panaszok egy része a kommentplatformokon keresztül – az általuk problémásnak ítélt hozzászólások megjelölésével (flag) –, másik része pedig a moderációs szabályzatban megadott e-mail-címre érkeznek. A visszajelzések sokaságára tekintettel a moderátorok priorizálják a felmerülő problémákat, azokat lehetőségeikhez mérten minél nagyobb arányban kezelik, szükség esetén pedig felülvizsgálják a meghozott intézkedéseket, és erről tájékoztatják a panaszosokat. A legvitatottabb ügyeket fellebbviteli fórumként a HVG főszerkesztője elé terjesztik.
Ezen szabályok és jogérvényesítési lehetőségek egyszerre garantálják mind az olvasók véleményszabadságának gyakorlását, mind pedig a HVG jogi felelőssége és üzleti érdekei érvényre juttatását.
Átláthatósági jelentésünk az Európai Unió Digitális Szolgáltatásokról Szóló Rendelete (DSA) alapján, az online platformok számára előírt kötelezettségeknek való megfelelést szolgálja. A DSA ezen jelentések céljaként határozza meg, hogy növeljék az online platformok működésének átláthatóságát és biztosítsák a felhasználók jogainak védelmét.