szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy angoltanár több osztályt megkért arra, hogy küldjenek neki órán sms-t, de úgy, hogy ő ne vegye észre a telefonhasználatot. Döbbenetes eredménye lett a kísérletnek.

A lapunkban már bemutatott (Elbírja-e a demokráciát a magyar osztályterem), a budapesti Madách-gimnáziumban tanító Prievara Tibor a blogján számol be a tanulságos kísérletről.

„Tavaly kihívtam több osztályt, hogy óra alatt küldjenek el nekem egy sms-t úgy, hogy én ne veszem észre. Elég magabiztos voltam, azt gondolván, hogy azért nagyjából tudom, hogy mi minden történik körülöttem. Csúnya bukás lett a vége, csak az nem küldött sms-t, aki nem akart.”

Idén megismételte a tesztet (immár a korábbinak a tapasztalataival), és egy kilencedikes osztállyal játszotta el ugyanezt. Mint írja, gondolta, hogy nem fog idén sem nyerni, de az, ami következett, egészen megdöbbentette.

Stiller Ákos

„Az, hogy 15 perc után kaptam a 17 fős csoportból 10+ sms-t, az hagyján. És tényleg nem vettem észre – pontosabban az elsőt lebuktattam, és ettől nagy lett a mellényem. No, mindegy, aztán kezdődött az igazi macska-egér játék. Volt, aki először csak egyszerűen felhívott Messengeren, és volt, aki a táblán látható tízsoros kiírást küldte el hibátlanul. És ez mind semmi, mert olyan is volt, aki megcsinált egy feladatot, majd lefényképezte, és ezt továbbította nekem Messengeren, egy üzenettel, hogy akár ki is javíthatnám. Aztán az egyik diák angol szavakat kérdezett, és megint más az elolvasandó olvasmányból két teljes bekezdést kimásolt és elküldött. Nem beszéltem még akkor a matricadömpingről, és arról sem, aki regisztrált egy teljes Facebook-profilt, méghozzá 'Nyertünk, tanár úr' néven, majd bejelölt ismerősként.”

Volt, aki selfie-t küldött, de olyan is, aki lefotózta a tanárt, és a fejére egy macskát applikált, és ezt küldte el neki. Mindezt úgy, hogy az angolóra folyt, a pedagógus pedig semmit nem vett észre.

„És ismét bebizonyosodott – fogalmunk sincs arról, hogy mi történik az osztályteremben... már ha nem akarják a diákok, hogy fogalmunk legyen” – összegezte a tapasztalatokat Prievara Tibor.

A mobiltelefonokat – az általában jellemző tiltás helyett – egyébként lehetne értelmes célokra is felhasználni az oktatásban. Vannak erre ígéretes magyar kísérletek is. Erről itt írtunk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!