szerző:
Szentirmai Áron
Tetszett a cikk?

Volt olyan repülőgép, amibe több mint hétszáz alkalommal csapott villám, igaz, azt direkt csinálták.

Gondolkodott már rajta, hogy vajon mi történik, ha villám csap egy repülőbe? Egyáltalán előfordul ilyen? Az első kérdésre a rövid válasz az, hogy a legtöbb esetben semmi, a másodikra pedig az, hogy igen, sőt, kifejezetten sokszor.

Az Egyesült Államok meteorológiai szolgálatának honlapja azt írja, hogy a repülőgépeket átlagosan évente egyszer-kétszer eltalálja egy villám, ráadásul a jelenséget a legtöbb esetben maga a repülőgép váltja ki. Időről időre videón is sikerül megörökíteni az eseteket, ezekből a YouTube-on is rengeteg megtalálható, az alábbi például 2016-ban Izland felett történt:

Þota WOW, TF-GAY, verður fyrir eldingu yfir Njarðvík

Uploaded by Sjónvarp Víkurfrétta on 2016-10-03.

Tavaly pedig egy hobbista videózta éppen a kedvenc repülőgéptípusát Kanadában, amikor azt szintén villámcsapás érte. Mind a két esetben a repülő zavartalanul folytatta az útját.

Miért csap a repülőbe a villám?

A villám lényegében elektromos kisülés, ami a felhőkben szétváló pozitív és negatív töltések miatt keletkezik. Minél kisebb egy repülő, annál kisebb az esélye annak, hogy egy kósza villám eltalálja – viszont a legtöbb esetben nem kósza villámokról van szó, hanem a gép maga okozza a kisülést.

A magas töltöttséggel rendelkező felhők közelében haladó, hatalmas, az áramot kiválóan vezető fém tárgy ugyanis könnyen beindíthatja a folyamatot.

A legtöbb esetben a repülőgépek kilógó részeit, orrát, szárnyát találja el a villám, jellemzően fel- vagy leszállás közben, amikor nincs igazán tér a manőverezésre, és nem lehet kikerülni a viharokat, amit a legtöbb esetben út közben megtesznek.

Mi történik, miután villám csapott egy repülőbe?

A repülőgép – az autóhoz hasonlóan – egyfajta Faraday-kalitka. A külső, jellemzően alumínium váz kifejezetten jól vezeti az elektromosságot, és képes azt a környező levegőnek átadni. A modern kompozit anyagokból készülő gépek vázát pedig külön vezető fémcsíkokkal látják el.

Az utasok a legtöbb esetben nem is érzékelnek semmit az egészből, azonban előfordulhat, hogy hallanak egy hirtelen durranást, illetve látják a villanást. A pilótafülkéből így néz ki a dolog:

Terrifying moment lightning strikes plane as it prepares for landing

A Boeing 737 MAX aircraft carrying 140 passengers was struck by lightning as it was flying through a heavy strom in preparation for landing the Tocumen International Airport in Panama City. While flying at over 30,000 feet, the aircraft’s nose was suddenly struck by a large lightning bolt.

A repülőgépeket úgy építik, hogy a gép belsejében futó műszerek és az elektronika földelve, illetve a váztól szigetelve legyen, ezért a legtöbb esetben a gép zavartalanul folytatja az útját. Előfordul persze, hogy valami meghibásodik és a pilóta inkább landol, akár elővigyázatosságból. Egy bő évtizede például Francois Holland akkori francia államfő a beiktatása után épp Angel Merkel német kancellárhoz indult látogatóba, amikor egy villámcsapás miatt a gépe visszafordult és leszállt. A francia elnök ezután egy másik repülővel érte el úti célját, így hivatalosan is elkésett az első munkanapján – írta az eset idején a Guardian.

A villámcsapás után a pilóták minden esetben ellenőrzik, hogy biztosan minden műszer jól működik, a landolás után pedig jelzik a földi személyzetnek az incidenst, akik aztán alaposan átvizsgálják a gépet.

Jobb lenne, ha elkerülhető lenne a villámcsapás?

Mivel a villámcsapás utáni vizsgálat sok időt vesz igénybe, az érintett gépek ilyenkor kiesnek a szolgálatból, és sajnos előfordult már az is, hogy egy villám sújtotta gép lezuhant (erről kicsit lejjebb bővebben is írunk). De már önmagában a késés, illetve az ezzel járó komplikációk (másik repülőgép biztosítása, a reptér forgalmának átszervezése) is problémásak, még akkor is, ha „csak” vissza kell fordulnia a gépnek. Ezért felmerült már a kutatókban az is, hogy ki lehetne-e valahogy küszöbölni a villámcsapást.

WATCH: What Happens When Lightning Strikes an Airplane? 🌩️🆘✈️🛬↘️ | Loungtastic

It is estimated that on average, each airplane in the U.S. commercial fleet is struck lightly by lightning more than once each year. In fact….

Pár éve a Guardian számolt be egy kísérletről, amely során azt vizsgálták, hogy elkerülhetők-e az incidensek. A kutatók arra jutottak, hogy az egyébként semleges töltéssel rendelkező géptest negatív töltése csökkentheti a villámcsapás valószínűségét. Ennek a gyakorlati alkalmazására viszont egyelőre nem került sor.

Az viszont biztos, hogy a potenciális komplikációk miatt a pilóták mindig igyekeznek elkerülni a zivatarzónákat. Európai viszonylatban, főleg nyáron azonban nem ritka, hogy nincs lehetőség egy több országon áthúzódó, hatalmas vihar kikerülésére, de tipikusan ilyen helyzet a fel- és leszállás is, amikor nincs hely manőverezni. A viharok elkerülésére egyébként elsősorban nem is a villámlás, hanem a turbulencia és a potenciális jégkár elkerülése miatt van szükség.

Amikor nem minden a terv szerint alakul

Az, hogy ma már jellemzően nem okoz katasztrófát a repülés során a villámcsapás, jelentős részben a NASA-nak köszönhetjük. A szervezet 1980 és 1988 között futó Storm Hazards Research Program keretein belül egy, a légierőtől kölcsönkért, kétüléses F-106-os géppel repült direkt a legnagyobb viharokba, közel 1500 alkalommal. A gépet ezalatt 714 alkalommal villámcsapás érte, de mindegyiket szerkezeti sérülés nélkül megúszta.

Az egyik kísérletben részt vevő pilóta, Bruce Fisher később azt nyilatkozta, hogy a viharban a villám a legkisebb gond, sokszor ő is csak a gép szikraesőt hányó orrát látva tudta megmondani, hogy mi történt, valójában a gépet ilyenkor falevélként dobáló turbulencia jelenti az igazi problémát. Mindemellett ott van a már korábban említett jégkár is, ami tavaly például Ausztriában bánt el csúnyán egy géppel:

Breaking Aviation News & Videos on X (formerly Twitter): “Austrian Airlines A320 severely damaged by a hailstorm while on approach to Vienna Airport in Austria. Despite the damage to the aircraft’s nose and windscreen the pilots landed safely. pic.twitter.com/AIa7aL9HEQ / X”

Austrian Airlines A320 severely damaged by a hailstorm while on approach to Vienna Airport in Austria. Despite the damage to the aircraft’s nose and windscreen the pilots landed safely. pic.twitter.com/AIa7aL9HEQ

A NASA kísérletének köszönhetően ma már sokat tudunk a repülőgépeket ért villámcsapásokról, de előfordult már olyan (jellemzően még a szervezet kísérlete előtt), hogy egy-egy becsapódás katasztrófát okozott. Az egyik leghíresebb eset még 1963-ban történt, amikor a villám okozta szikrázás miatt meggyulladt az üzemanyag, a lezuhant gépen 81 ember vesztette életét. A tragédia nagy hatással volt a repülésbiztonságra, azóta külön figyelmet fordítanak arra, hogy ez ne fordulhasson elő újra.

A leghalálosabb, villámcsapás következtében bekövetkezett repülőgép-szerencsétlenség 1971 december 24-én történt Peruban. A leszállás előtt mintegy negyed órával, háromezer méteres magasságban a gép jobb szárnyát találta el egy villám. Az egész az akkor 17 éve Juliane Diller szeme előtt történt, aki a katasztrófa egyetlen túlélője. Az már a gép fekete dobozából derült ki, hogy a repülő lényegében kettétört a villámcsapás után, és az őserdőbe zuhant.

Lockheed L-188 Electra repülőgép – ugyanaz a típus, aminek egy példánya 1971 karácsonyán Peruban lezuhant
Wikipedia / Közkincs

Diller óriási szerencséje, hogy annak a területnek a közelében történt az eset, amit a szülei biológusként kifejezetten alaposan kutattak, így nagyjából tudta, hogy mit kell tennie. A zuhanás során – a csodával határos módon – komolyabb baja nem történt, „csupán” a kulcscsontja tört el, elszakadt a keresztszalag a bal térdében és keletkezett egy mély, de nem vérző vágás az egyik felkarján. Nagyobb probléma volt, hogy elvesztette a szemüvegét és az egyik szeme teljesen betagadt, így azzal semmit sem látott, de a másikat is csak résnyire tudta kinyitni. Diller – aki némi élelemhez jutott a lezuhant repülőről, de az egy hét után elfogyott – összesen 11 napot töltött a dzsungelben. Ez idő alatt egy folyót követett abban reménykedve, hogy az egy lakott területhez vezet, végül egy halászcsónak vette fel.

Nyitókép: AFP / JWS / Joan Swanepoel

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!