szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A munkavállalói élmény kutatás szerint a cégek rájöttek, érdemes akkor is jóban maradni a munkavállalóval, ha elválnak útjaik.

113 hazai vállalat ügyvezetője és HR igazgatója – akik összesen 180 ezer munkavállalóért felelnek – válaszolt arra, melyek a legfontosabb HR-kihívások, hol állnak most, és mit tesznek a dolgozói élmény fejlesztéséért. A válaszadó cégek közel fele a termelésből, az infokommunikációs és a pénzügyi szektorból kerül ki, 73 százalékuk külföldi, 27 százalék magyar tulajdonú.

Mi is az? Korábban a munkavállalói élmény fogalmát csak a kollégákkal kapcsolatban használták, a technológiai fejlődés, a munkaerőhiány és a tehetségekért zajló egyre élesebb küzdelem azonban kitágította azt: már a cég iránt érdeklődőknél kezdődik, például azzal, hogy milyen érzésekkel távoznak az állásinterjúról, ajánlanák-e a céget másnak. Ugyanez igaz a távozókra is: korrekt felmondás és a későbbi kapcsolattartás visszautat jelent a dolgozónak, a cégnek pedig értékes erőforrást.

A legtöbb szervezet itthon évente vagy kétévente méri a dolgozók elkötelezettségét, és a megkérdezettek 62 százaléka számára az idei fókusz vonzóvá tenni a vállalatot a munkaerőpiacon. A ‘jelölt élményt’ – ahogyan egy álláskereső megéli a felvétel folyamatát – a munkaadók negyede méri rendszeresen, 2 éves távlatban 44 százalék tervezi. A munkáltatói márka vonzóságát jelenleg 38 százalék monitorozza, 2020-ra 65 százalék akarja beépíteni a mérések közé, a munkáltatói márka hitelességénél pedig még nagyobb az ugrás (35%-ről 60%-ra).

Iparági bontásban a szolgáltatóközpontok számára a legfontosabb, hogy egyedi munkavállalói élményt közvetítsenek (71%), majd az IT-telekommunikáció (63%) és a pénzügy (58%) következik. Az ezt támogató eszközök között az első a befogadó légkör, majd a közösségi programok, és a vonzó juttatások következnek.

A felmérés készítői kíváncsiak voltak arra is, hogy a vezetők mit tartanak most, és 2 éves távlatban a legnagyobb HR-kihívásoknak a cégüknél. 71 százalék jelölte meg a tehetségek vonzását és felvételét, 68 százalék a megtartást, illetve a dolgozók motiválását, 61 százalék pedig a vezetők fejlesztését. Érdekesség, hogy a bérezés nincs a top 5 kihívás között.

Mérték a kutatók a feltörekvő témákat is, azaz melyek kerülnek a mostaninál jóval gyakrabban a döntéshozók asztalára. Itt a technológiai fejlődés teremtette új lehetőségek dominálnak. A legnagyobb ugrás a mesterséges intelligenciára épülő megoldások bevezetése, a rugalmas munkakör-tervezés és a teljesítménymenedzsment, valamint a HR-analitika bevezetése terén volt megfigyelhető.

Az Aon nemzetközi tapasztalatai alapján 3 tényező együttes megléte szükséges a munkavállalói élmény megértéséhez: bátorság, kíváncsiság és technológiai jártasság. A felmérés szerint a magyarországi cégek 39 százaléka áll erre készen. Nemzetközi összehasonlításból az is kiderül, hogy míg globálisan a vállalatok mindössze 11 százaléka mér munkavállalói elkötelezettséget gyakrabban mint 1 év, addig a hazai vállalatoknak már a 19 százaléka.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!