szerző:
Arató László (EUrologus)
Tetszett a cikk?

November elején lép életbe az Európai Bizottság azon rendelte, amely a kínai elektromos autókra kivetett úgynevezett kiegyenlítő vámokról rendelkezik. Az addig hátralévő néhány hétben még folyik az egyeztetés a Bizottság és Kína között, bár ezek eredménye kétséges. Mindenesetre úgy tűnik, a tagállamok nem akartak a folyamatokon változtatni.

Az Európai Bizottság jogkörei közé tartozik a vámokról dönteni, ezt a tagállamok csak kétharmados többséggel tudják megakadályozni úgy, hogy a lakosság legalább 65 százalékát képviseljék. A kínai elektromos autókra kivetni tervezett vámok esetében ez a többség nagyon távoli maradt.

Bár hivatalosan nem hozták nyilvánosságra az egyes tagállamok szavazatait, az EUrologus diplomáciai és egyéb forrásokból úgy értesült, hogy öt kormány foglalt a javaslattal szemben állást: Németország, Magyarország, Málta, Szlovénia és Szlovákia. Ezek az országok az EU lakosságának valamivel több mint 20 százalékát képviselik.

Tíz ország támogatta az Európai Bizottság kezdeményezését: Bulgária, Dánia, Észtország, Franciaország, Írország, Olaszország, Litvánia, Lettország, Hollandia és Lengyelország, amelyek a lakosság 45 százalékát képviselik.

És a legnagyobb számban a tartózkodók voltak, amely szavazat tulajdonképpen a javaslat elfogadását, pontosabban el nem utasítását erősíti. A tartózkodók 12-en voltak: Belgium, Csehország, Görögország, Spanyolország, Horvátország, Ciprus, Luxemburg, Ausztria, Portugália, Románia, Svédország és Finnország, az EU lakosságának valamivel több mint 30 százalékát képviselve.

A mai napon az Európai Bizottságnak a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára vonatkozó végleges kiegyenlítő vámok kivetésére irányuló javaslata megkapta a szükséges támogatást az EU-tagállamoktól a vámok elfogadásához. Ez újabb lépést jelent a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatának lezárása felé

– fogalmazott az Európai Bizottság déli sajtótájékoztatóján Olof Gill szóvivő. Azt is hozzátette, hogy ezzel párhuzamosan „az EU és Kína továbbra is keményen dolgozik egy olyan alternatív megoldás feltárásán, amelynek teljes mértékben WTO-kompatibilisnek kell lennie, megfelelőnek kell lennie a Bizottság vizsgálata által megállapított kárt okozó szubvenció kezelésében, ellenőrizhető és végrehajtható”. Hogy ez pontosan mit jelent, azt nem részletezték, mindenesetre a következő hetekben még lehetősége van a kínai félnek különböző vállalásokat megfogalmazni. Elsősorban annak garantálására, hogy a kínai állam nem nyújt olyan támogatásokat a jövőben, amely a piaci viszonyokat torzítaná.

Az elmúlt hónapok tárgyalásainak egyébként volt minimális eredménye. Ennek köszönhető, hogy az eredetileg javasolt vámtételek csökkentek. Így most a következő számok irányadók (zárójelben az eredeti javaslat)

  • Tesla: 7,8% (9%)
  • BYD: 17% (17%)
  • Geely: 18,8% (19,3%)
  • SAIC: 35,3% (36,6%)
  • A vizsgálat során együttműködő cégek: 20,7% (21,3%)
  • A vizsgálat során nem együttműködő cégek: 35,3% (36,6%)

Ezek a tételek hozzájönnek a már meglévő 10 százalékos vámhoz, így akár 45 százalékkal is sújthatnak egyes gyártókat.

A Német Autógyártók Szövetsége (VDA) a kezdetektől ellenezte a javaslatot, mivel a német autóipart nagyon érzékenyen érinti a változtatást. A VDA eljuttatta a közleményét az EUrologusnak, s ebben többek között azt írják, hogy „a szubvencióellenes jelentés egyértelműen megmutatta, hogy Kínában kihívást jelent a kormányzati támogatás mértéke és jellege”. Ennek ellenére szerintük a javasolt tarifák nemcsak a kölcsönös kereskedelmi konfliktus kockázatát növelik, hanem jelentősen megdrágítják a járműveket a fogyasztók számára.

A kiegyenlítő vámok által okozott potenciális kár ezért nagyobb, mint az eszköz lehetséges előnyei. A piaci elszigeteltség fokozása nem választható az európai – és különösen a német – autóipar számára

– írják. Különös értetlenséggel fogadták azt a tényt, hogy mindezek fényében a Kínából az EU-ba exportáló német és európai gyártókat magasabb vámokkal terhelik, mint az egyes kínai és amerikai versenytársakat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!