szerző:
Gőgh Csilla
Tetszett a cikk?

Egy kutatás szerint a legtöbb magyar saját egészsége érdekében vásárol kisebb-nagyobb rendszerességgel bio terméket. „Kedvelnénk, de drága” – mondja minden második válaszadó.

© sxc.hu
A zöldség, a gyümölcs és a tojás a legnépszerűbb bioélelmiszerek hazánkban. Egy 46 országban végzett kutatás szerint az unió országaiban a fogyasztók közel kétharmada vásárolja kisebb-nagyobb rendszerességgel a három termékcsoport biováltozatát, addig nálunk 53-54 százalék.

Világszerte egyre népszerűbbek a biotermékek, de globálisan elmondható, hogy magasnak tartják az áraikat. Mind Európában, mind Észak-Amerikában a nem bio élelmiszerek vásárlói közül minden második a drágasággal indokolja választását. A fogyasztás fellendülése a kedvezőbb árakon, a kínálat bővülésén és az áru elérhetőségén múlik. A fogyasztók a biotermékeket egyértelműen a saját egészségükkel és jó közérzetükkel kötik össze.

Az európai megkérdezettek 48 százaléka azért vásárol biotermelésből származó enni- vagy innivalót, mert egészségesebbnek tartja. Ebből a szempontból a görögök (67 százalék) és a spanyolok, illetve a lengyelek (60%) vezetnek. A magyar mutató (51%) szintén meghaladja az európai átlagot. Második leggyakrabban említett szempont a gyerekek egészsége. Itt a magyarok tartják az Európa-rekordot, mivel a válaszadók 26 százaléka említette ezt az okot. Az európai átlag 16 százalék.

„Mi a fő oka annak, hogy Ön nem vásárol bioterméket?” – tették fel a kérdést a Nielsen munkatársai azoknak, akik egyelőre kimaradnak az étkezési szokások változásának e hullámából. Minden második európai megkérdezett a magas ár miatt nem vásárol bioterméket, utána az az indok következett, hogy nem hisznek a bio egészségesebb voltában, illetve abban, hogy a bioélelmiszert valóban olyan természetes körülmények között állítják elő, ahogyan azt a termelők állítják.

Milyen arányban választanak kisebb-nagyobb rendszerességgel bioélelmiszereket a magyar megkérdezettek, illetve mekkora az európai átlag?

Termék

Magyarország

19 európai ország

átlaga

Zöldség

54

64

Gyümölcs

54

63

Tojás

51

63

Gyümölcslé

45

45

Baromfi

42

50

Hús

41

53

Tej

38

44

Tea

38

35

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gasztro

Új bor, új generáció

Az ínyencek szerint csak lassan, ráérősen szabad ízlelgetni a kellőképpen kiérlelt sajtokat, leginkább egy pohár nemes bor társaságában. Erre kiváló alkalom az immár negyedszerre megrendezendő Magyarországi Újbor- és Sajtfesztivál, ahol két napon át, november 24-25-én egy helyen, a Vörösmarty téri Gerbeaud házban találkozhatnak az érdeklődők a legjobb hazai bor- és sajttermelőkkel.

Gasztro

Klikkelj, spórolj, egyél jót!

A közel egy éve indult, világújdonságnak számító fapadosetterem.hu online foglalási rendszer, amelyet a diszkont légicégek mükődésének mintájára dolgoztak ki, a mindennapos étterembe járás népszerűsítését tűzte ki célul.

Gasztro

Újbor és libator

A szabadtéri múzeumok őszi szezonzáró eseményei országszerte Szent Márton napja körül zajlanak, amihez tájegységenként számos néphagyomány, szokás kapcsolódik.

hvg.hu Gasztro

A Bor Női Arca

Elmúlt már az az idő, amikor a pincér valami „finom kis női bort” ajánlott a hölgyeknek, mert biztos volt benne, hogy a gyengébb nem képviselői csak az édes bort szerethetik, meg amúgy sem értenek a szőlő levéhez. Az utóbbi években egyre-másra tűnnek fel a borászatokban, kereskedésekben, vendéglátásban az értő női szakemberek.

Gőgh Csilla Gasztro

Liba libát ér országszerte Márton napján

Amint már hírül adtuk, ezen a hétvégén országszerte több falumúzeumban Márton-napi rendezvényekkel várják az érdeklődőket, akiket remélhetőleg a hűvös novemberi napok sem riasztanak el attól, hogy finom falatokat és jó borokat kóstolgassanak. Kedvcsinálónak a szentendrei Skanzen programjából adunk ízelítőt.

hvg.hu Gasztro

A csoki Mikulás a legnépszerűbb

A karácsonyi édességek forgalma várhatóan idén is meghaladja a 2 milliárd forintot. Míg a Mikulás figurára több mint 1 milliárd forintot költöttek a fogyasztók 2006 telén, addig a Mikulás csomagokra csak 400 milliót.

Lőrincz Zsolt Gasztro

Hogyan készítsünk tojáslikőrt?

Közeleg a karácsony, és sokaknak elképzelhetetlen az ünnep egy pohárka sűrű, édes, de mégis erős tojáslikőr nélkül.

Vétek György Gasztro

A vendéglátás mesterei

Vigyázz, kész, rajt! Megindult az ilyen tájt szokásos karácsonyi (szakács)könyvözön. A boltok polcai roskadásig a kínálattal. Mi is választottunk egyet, amelyet elsősorban az különböztet meg az egyéb receptgyűjteményektől, hogy szerzői nem hivatásos szakácskönyvírók, hanem gyakorló séfek.

hvg.hu Gasztro

A bor és a pálinka kezet fogott

A Pannon Bormíves Céh és a Pálinka Céh Egyesület képviselői együttműködési szerződést kötöttek a tradíciók ápolása, a minőségvédelem s mindenekelőtt annak érdekében, hogy a magyar borok és pálinkák visszanyerjék méltó helyüket a kulturált italfogyasztásban határainkon innen és túl.