szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Valdo Café cég felmérése a magyar fogyasztók és a kávé jelenlegi viszonyát próbálta feltérképezni.

© sxc.hu
A felmérést véletlenszerű kiválasztással az ország három nagy városában - Budapesten, Győrött és Debrecenben - végezték, városonként 1000 ember megkérdezésével.

A felmérés alátámasztotta, hogy a magyarok szeretik a kávét, hiszen a válaszadók 78 százaléka nyilatkozott így. Elsősorban az íze és aromája miatt, másodsorban a hatásáért szeretjük ezt az italt.

Leginkább napi egy-két kávét fogyasztunk. Ez a válaszadók 55%-ára jellemző, 23% iszik ennél több, három-négy kávét is naponta. Az extrém fogyasztásnak számító napi hét kávénál többet már csak a megkérdezettek 2%-a iszik, míg 13%-uk nagyon ritkán fogyaszt kávét.

Hazánkban jelenleg a legnépszerűbb kávéból készült ital az eszpresszó (36%), rögtön utána jön a capuccino (34%) és a tejeskávé (33%) szinte holtversenyben, a sor végén a hosszúkávé áll (16%) (egy személy több italt is megjelölhetett).

Kicsit más megközelítésben derült ki az, hogy ugyan elsősorban az íze miatt szeretjük a kávét, de tudatosan mégis fáradtság ellen isszuk leginkább. A megkérdezettek 52 százaléka emelte ki ezt a helyzetet, amikor arról kérdezték, hogy mikor, milyen okból iszik kávét. A másik jellemző élethelyzet az étkezés, mely zárásának szerves részét képezi a kávé. Érdekes, hogy forró italként hideg időben szinte egyáltalán nem gondolunk a kávéra.

A darált és instant kávéfajtákról szinte pontosan 50-50%-ban oszlanak meg a vélemények. A darált kávé mellett az erősebb, zamatosabb illetve „az az igazi” érvek szólnak, míg a megkérdezettek másik fele szerint az instant kávé gyengébb, lágyabb, nem olyan savas, gyorsabban készen van, és határozottan krémesebb, valamint jobb az íze, mint a darált kávénak.

Az emberek nagy része otthon (60%) illetve a munkahelyén (51%) fogyaszt leginkább kávét, beleértve azokat is, akik egy nap több helyen is kávéznak. Ezek után kissé lemaradva a vendéglátó ipari egységek következnek (25%), majd a nyilvános helyek, ahol elsősorban automatákból vásárolnak kávét a fogyasztók (18%).

© sxc.hu
Úgy tűnik, hogy kávé tekintetében igen igényes a magyar közönség, hiszen háromból két kávéfogyasztó csak és kizárólag a minőséget tartja szem előtt, amikor kávét vásárol, 10-ből egy az ár-érték arányt mérlegeli, és ugyanekkora a csak az árat figyelembe vevők aránya is.

Érdekes, hogy annak ellenére, mennyire szeretjük a kávét, csak nagyon kevesen vagyunk tisztában a kávé eredetével, például a főbb kávébab-fajtákkal. A válaszadók mindössze 4%-ban ismerték a két fő, az arabica illetve robusta kávéfajtát.

Ennél sokkal többféle kávéból készült italt ismerünk, hiszen a válaszadók átlagosan hat ilyet soroltak fel. Az eszpresszó, capuccino, tejeskávé mellett a macchiato, melange és frappé, valamint érdekes módon a kávélikőr kerültek elő leginkább.

A válaszadók egyharmada gondolja azt, hogy a kávé egészséges, 48 százalékuk szerint pedig kifejezetten egészségtelen. A többiek nem tudják, vagy nem érdekli őket a kávé egészségre gyakorolt hatása. Pozitív érvként általában a következőket említették: javítja a vérkeringést, felélénkít, energiát ad, természetes eredetű, hangulatjavító, míg a negatív érvek közt elsőként a vérnyomás emelése szerepel, valamint a gyomorpanaszok kialakulása és a káros anyagok bevitele.

A magyar otthonokban 32%-ban vannak jelen a kávégépek; akiknek nincs ilyen gépük, fele részben szeretnének.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gasztro

Sonkafesztivál Bábolnán

Néhány helyen ma is él még a szokás, hogy húsvétkor a sonkát és a bort a templomba viszik szenteltetni.

hvg.hu Gasztro

Milliók az iloki borospincékbe

Horvátország legkeletibb pontja, Ilok nemcsak természeti szépségeiről és kulturális-történelmi emlékeiről, hanem borkultúrájáról is híres. Mostanság több millió kunát fordítanak arra, hogy a terület borospincéit felvirágoztassák.

Lőrincz Zsolt Gasztro

Pajtában sült először

Földünkön mintegy 195 ezer négyzetkilométeren burgonyát termesztenek. Évente több mint 300 ezer tonnát takarítanak be belőle, ennek több mint felét a fejlődő országokban. Azonos területi adottságok mellett, akár zordabb éghajlati viszonyok közt is több tápanyag nyerhető ki belőle, mint bármilyen más növényből. Hazánkban is jelentős az egy főre jutó fogyasztás: 50-55 kg.

Vétek György Gasztro

A hónap séfje: Cseh János - Gundel

Cseh János 1968-ban Eigen Egon tanítványaként kötelezte el magát a szakácsmesterség mellett. Szállodák konyháin kezdett tanulóként, és az ötcsillagos Sofitel (korábban Hyatt) konyhafőnökeként hagyta maga mögött a hotelek világát. Március elsejétől a magyar vendéglátás emblematikus,nemzeti intézményének számító Gundel étterem séfje.

hvg.hu Gasztro

Emmaus-járás

A Mecsekalji Borvidéken Mohács és Bóly között vezet a Fehérborút.

hvg.hu Gasztro

Reneszánsz ételek

Reneszánsz évet tartanak idén itthon, a kulturális intézmények gazdag programmal várják az érdeklődőket. Így a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum is, ahol a jövő héten nyíló kiállításon az újjászületés korszakának gasztronómiájával ismerkedhetnek meg a látogatok.

hvg.hu Gasztro

Medvehagyma-nap Orfűn

A hagyományos tavaszi medvehagyma-napot az idén április 5-én rendezik meg a Mecsek alján.

hvg.hu Gasztro

A Gerlóczy lett az Év Kávéháza

A Kávéházak.hu portál idén ötödik alkalommal állította össze a kávéházak Top 100-as listáját, s adta ki a legjobbnak járó díjat.