Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae69a9b6-09b1-472a-93e0-6b37f591a11b","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Új szakmát tanult ki az úszóklasszis.","shortLead":"Új szakmát tanult ki az úszóklasszis.","id":"20250420_cseh-laszlo-villanyszerelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae69a9b6-09b1-472a-93e0-6b37f591a11b.jpg","index":0,"item":"663ac9e7-ce86-4cde-a519-3559a7ff5ea8","keywords":null,"link":"/elet/20250420_cseh-laszlo-villanyszerelo","timestamp":"2025. április. 20. 07:30","title":"Cseh László villanyszerelő lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet inkasszózta. ","shortLead":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet...","id":"20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"dd19c4cf-335c-4ab0-b175-0792fdb4892b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","timestamp":"2025. április. 19. 14:28","title":"31 milliárdos mínuszba csúszott, őszig folyószámlahitelből gazdálkodik a főváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Szabálytalan módon, a kongresszus értesítése és a határidők betartása nélkül vehették le Rogán Antalt az USA szankciós listájáról – mutatta be két ellenzéki szenátor.","shortLead":"Szabálytalan módon, a kongresszus értesítése és a határidők betartása nélkül vehették le Rogán Antalt az USA szankciós...","id":"20250419_Rogan-Antal-szankcio-lista-torvenyserto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae.jpg","index":0,"item":"d512123c-4436-4c2f-811e-51cc67bc3e7c","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_Rogan-Antal-szankcio-lista-torvenyserto","timestamp":"2025. április. 19. 12:26","title":"Törvényt sértve vehették le Rogán Antalt a szankciós listáról két amerikai szenátor szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6cf9016e-3f16-4241-9aa0-e111093bac1c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"A franciák meglátták a lehetőséget abban, ami az Egyesült Államokban történik.","shortLead":"A franciák meglátták a lehetőséget abban, ami az Egyesült Államokban történik.","id":"20250419_donald-trump-amerikai-egyetemek-kutatok-emmanuel-macron-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cf9016e-3f16-4241-9aa0-e111093bac1c.jpg","index":0,"item":"9e15e275-c164-42b1-a570-334eafc947e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_donald-trump-amerikai-egyetemek-kutatok-emmanuel-macron-tudomany","timestamp":"2025. április. 19. 09:36","title":"Akkor hívja Franciaországba a világ tudósait Macron, amikor Trump hadat üzent az egyetemeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A légitársaság szerint az ilyenkor kötelező vizsgálat húzódott el.","shortLead":"A légitársaság szerint az ilyenkor kötelező vizsgálat húzódott el.","id":"20250419_wizz-air-jaratkeses-repuloter-varakozas-madrid-budapest-jarat-villamcsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"63a2f9d7-ef9c-4de9-a10d-48355db74c81","keywords":null,"link":"/elet/20250419_wizz-air-jaratkeses-repuloter-varakozas-madrid-budapest-jarat-villamcsapas","timestamp":"2025. április. 19. 19:09","title":"Egy napja várnak Madridban a Wizz Air budapesti járatának utasai, mert villám csapott a repülőgépbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Attól tartottak, hogy átszivárog a ragadós száj- és körömfájás vírus a talajvizen keresztül. Azóta kiderült, hogy ez tulajdonképpen kizárható. ","shortLead":"Attól tartottak, hogy átszivárog a ragadós száj- és körömfájás vírus a talajvizen keresztül. Azóta kiderült...","id":"20250420_Kiakadtak-az-osztrakok-mert-szerintuk-nem-szoltak-nekik-a-magyar-hatosagok-hogy-a-hatar-mellett-temetik-a-fertozott-teheneket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"2fa287f9-6e98-4b1c-b066-709bc3058719","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Kiakadtak-az-osztrakok-mert-szerintuk-nem-szoltak-nekik-a-magyar-hatosagok-hogy-a-hatar-mellett-temetik-a-fertozott-teheneket","timestamp":"2025. április. 20. 14:55","title":"Kiakadtak az osztrákok, mert szerintük nem szóltak nekik a magyar hatóságok, hogy a határ mellett temetik a fertőzött teheneket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: bojkott és Magyar. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"647410cf-b010-44c5-b3a2-a4db7ac8f70f","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","timestamp":"2025. április. 20. 06:00","title":"Charles Boycott leadja a Tiszára │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"Ballai Vince, Fülöp István ","category":"360","description":"Végre ráébredt a kormány, mekkora veszéllyel járhat a ragadós száj- és körömfájás. A kártalanítást egyelőre csak ígéri, de a terelést már elkezdte.","shortLead":"Végre ráébredt a kormány, mekkora veszéllyel járhat a ragadós száj- és körömfájás. A kártalanítást egyelőre csak ígéri...","id":"20250419_hvg-szaj-es-koromfajas-virus-dogkutak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"91981dad-09d0-4f9e-8b0c-0c3fc93f2074","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-szaj-es-koromfajas-virus-dogkutak","timestamp":"2025. április. 19. 08:30","title":"Nemigen van biztosításuk az állattartóknak a száj- és körömfájásra, az állam viszont csak ígérget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint félmilliárd dollárt szán a japán Toyota autógyár egy szentpétervári összeszerelő üzem építésére, és a többi nemzetközi óriás is fokozza oroszországi jelenlétét. Közben a helyi gyártók is igyekeznek javítani autóik minőségén, és komoly a verseny az olcsóbb járművek piacán.
Az oroszországi gépkocsi-eladási listák élén szereplő külföldi gyártók közül utolsóként a Toyota is beadta a derekát: a japán autógyár vezetői a múlt héten bejelentették, hogy gyártóként is megjelennek a Független Államok Közössége (FÁK) területén, és 2006-ra összeszerelő üzemet építenek Szentpéterváron. Nem hivatalos beszámolók szerint a Toyota 700-900 millió dollárt szán a gyártósorok beindítására, és az első időben évente 15-20 ezer személygépkocsi, elsősorban Corolla és Camry gördül majd ki az üzemből. Az oroszországi fejlesztés az átfogó Toyota-stratégia része: a jelenleg mintegy 7,5 millió járművet gyártó óriás 2006-ra egymillióval kívánja növelni a kapacitását, és ezzel - az amerikai General Motorst (GM) megelőzve - a világ legnagyobb autógyárává szeretne válni.
A Toyotához hasonlóan a dél-koreai Hyundai is tárgyal már az orosz illetékesekkel. Az Izvesztyija című moszkvai napilap értesülései szerint az uljanovszki UAZ és a Hyundai arra készülnek, hogy vegyesvállalatként 2005-ben megnyissanak egy százezer jármű - Starex kisbuszok és Terracan terepjárók - előállítására hivatott üzemet. Ha a tárgyalások eredményesek lesznek, akkor a Hyundai 51 százalékos tulajdonában lévő, ugyancsak dél-koreai KIA Motors motorgyárat épít Oroszországban. A KIA egyébként már évekkel ezelőtt megvetette a lábát az országban: a kalinyingrádi Avtotor üzemben 1997-től szerelnek össze KIA-kat, míg az izsevszki Izsmas gyárban 2003 óta készülnek KIA Spectrák; 2007-re várhatóan 120 ezerre nő az ott gyártott dél-koreai autók száma.
A francia Renault is jelentős, 250 millió dolláros beruházást hajtott végre tavaly a moszkvai Avtoframosz francia-orosz vegyesvállalat kapacitásának megnövelésére. Itt jövőre kezdődik meg a kis kategóriás - Magyarországon Daciaként árult - Loganok gyártása, évente 60-120 ezer autó gurul majd le a szerelőszalagokról. A Renault egyébként ki akarja vásárolni az ötvenszázalékos tulajdonnal rendelkező moszkvai önkormányzatot, és elemzők szerint ha az üzem francia többségi tulajdonba kerül, akkor felgyorsulhatnak a fejlesztések.
Az amerikaiak "képviseletében" a GM - az orosz AvtoVAZ-zal létrehozott vegyesvállalat keretében - tavaly már több mint húszezer Chevrolet Nivát gyártott, és az idén megkezdődött az Opel Astra helyi, kissé továbbfejlesztett változatának előállítása is. A második legnagyobb amerikai autógyár, a Ford pedig 2002-ben nyitotta meg 100 ezres kapacitású vszevolozsszki üzemét, ahol az idén mintegy 20 ezer személyautó - főként Focus - készült.
A külföldi cégek elemzők szerint elsősorban azért jelennek meg gyártóként is az orosz piacon, hogy járműveik versenyképességét ne csökkentse a készen behozott autókra kivetett, jelenleg 35 százalékos importadó. Egyébként a külföldről behozott autók a magas vámok ellenére is népszerűek: míg viszonylag lassan bővül az orosz autógyárak termelése, néhány külföldi márka - köztük a Toyota - robbanásszerű növekedést ért el. A külföldi autók népszerűségét az is mutatja, hogy miközben 2002-ben az utakon futó autók 63,1 százaléka volt szovjet vagy orosz gyártmányú, 2003-ra ez az arány 59 százalékra csökkent.
Az is elősegíti a külföldiek megjelenését, hogy a hazai gyártók ellenkezését figyelmen kívül hagyva az orosz állam jelentős kedvezményeket ad az országban befektető külföldi cégeknek: ha a beruházás értéke eléri a 250 millió dollárt, és a termelés ötödik évére az új autókba beépített alkatrészek legalább fele oroszországi gyárakban készült, akkor a beruházók hét évre mentesülnek a vámok és egyes adók befizetése alól. Iparági elemzők szerint, ha a jelenlegi trendek folytatódnak, az eddigi 5,3 százalék helyett 2010-ben már az orosz össztermelés negyven százalékát adják az országba betelepült külföldi gyártók.
Orosz riválisaik - elsősorban a legnagyobb üzem, a tavaly 700 ezer gépkocsit előállító AvtoVAZ - termékeik minőségének javításával igyekeznek versenyben maradni. A Ladákról ismert cég egyik "titkos fegyvere" az idén bemutatott Kalina, amely orosz szaklapok szerint lényegesen jobb autó elődjeinél. A minőségjavulás hátterében részben az áll, hogy a gyártósorokon megjelentek a korszerű ipari robotok, és a festőüzemekben is meghonosították az amerikai gyárakban alkalmazott modern eljárásokat. Az AvtoVAZ meghibásodási statisztikákkal is igyekszik bizonyítani, hogy autói már felveszik a versenyt a rivális modellekkel. Elemzők ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy az AvtoVAZ - a Skodától, a Renault-tól és a többi versenytárstól eltérően - nem épített ki garanciális szervizhálózatot, így a kis maszek műhelyekben elvégzett apró javítások nem rontják a hivatalos statisztikákat.
A legnagyobb verseny egyébként éppen a kis kategóriás autók piacán várható: az oroszországi életszínvonal emelkedésének, valamint a hitelkamatok csökkenésének köszönhetően egyre több vásárló képes megfizetni az orosz autóknál valamivel drágább külföldi modelleket. Az orosz piac amúgy gyorsan bővül: tavaly 1,6 millió autó talált gazdára, és az 1993-as 75-ről 160-ra nőtt az ezer főre jutó gépkocsik száma. A fővárosban, Moszkvában még nagyobb a tempó, itt ezer főre már 250 autó jut, és tavaly állítólag közel tíz százalékkal nőtt a város útjain futó járművek száma.