Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ad802f41-cda7-47b2-8620-401c7f29a025","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Hétfőn megműtötték Taiwo Awoniyit, de szerdán újabb beavatkozásra lesz szükség.","shortLead":"Hétfőn megműtötték Taiwo Awoniyit, de szerdán újabb beavatkozásra lesz szükség.","id":"20250514_Nottingham-csatara-mesterseges-koma-mutet-serules-Leicester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad802f41-cda7-47b2-8620-401c7f29a025.jpg","index":0,"item":"1b00bad1-58fc-4ff6-b117-6f058add1216","keywords":null,"link":"/sport/20250514_Nottingham-csatara-mesterseges-koma-mutet-serules-Leicester","timestamp":"2025. május. 14. 12:58","title":"Mesterséges kómában tartják a Nottingham csatárát, miután belehasalt a kapufába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip kifejlesztéséhez.","shortLead":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip...","id":"20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9.jpg","index":0,"item":"8e354c91-fe1d-4fe6-8c3f-fe17bc9947d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","timestamp":"2025. május. 14. 09:10","title":"A Neuralink babérjaira törne az Apple, jöhet a gondolatokkal irányítható iPhone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"630aeaae-c8f5-49be-9c1d-e3c9a4712544","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mesterséges intelligencia segítségével javíthat az iPhone-ok üzemidején az Apple. Szoftveres megoldásról van szó, nem igényel hardverfejlesztést.","shortLead":"Mesterséges intelligencia segítségével javíthat az iPhone-ok üzemidején az Apple. Szoftveres megoldásról van szó, nem...","id":"20250514_apple-iphone-uzemido-javitas-ios-19-apple-intelligence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/630aeaae-c8f5-49be-9c1d-e3c9a4712544.jpg","index":0,"item":"1fb37fa4-f80e-42a6-9f5d-83be469b6288","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_apple-iphone-uzemido-javitas-ios-19-apple-intelligence","timestamp":"2025. május. 14. 22:03","title":"Valóra válhat minden iPhone-os álma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc85cfec-9824-445a-81ae-c505d2916e02","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az országgyűlési képviselő indítványozza, hogy a kedden tárgyalt törvénymódosítás, amely ezentúl megtiltja a jegybanki alapítványok létrehozását, visszamenőleg is érvényes legyen.","shortLead":"Az országgyűlési képviselő indítványozza, hogy a kedden tárgyalt törvénymódosítás, amely ezentúl megtiltja a jegybanki...","id":"20250513_Tordai-Bence-villamgyors-modositasi-javaslatot-nyujtott-be-hogy-a-Matolcsy-alapitvanyokra-is-vonatkozzon-a-ma-targyalt-torvenymodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc85cfec-9824-445a-81ae-c505d2916e02.jpg","index":0,"item":"66947735-a5fd-4495-b451-03c6d80229fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Tordai-Bence-villamgyors-modositasi-javaslatot-nyujtott-be-hogy-a-Matolcsy-alapitvanyokra-is-vonatkozzon-a-ma-targyalt-torvenymodositas","timestamp":"2025. május. 13. 10:18","title":"Tordai Bence gyors módosítót nyújtott be, mert „a Fidesz szabad elvonulást hagyna a Matolcsy-alapítványnak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6976ce16-a939-4a28-9593-9979bd9c4403","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250514_Marabu-Feknyuz-Lex-poloska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6976ce16-a939-4a28-9593-9979bd9c4403.jpg","index":0,"item":"49b91a95-5cb0-4ad7-a44c-c77d7513adf1","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Marabu-Feknyuz-Lex-poloska","timestamp":"2025. május. 14. 18:25","title":"Marabu Féknyúz: Lex poloska","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3d50c69-5781-42ed-80f4-20abb5e48266","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A fogyással kapcsolatban sokak fejében él az a kép, hogy csak éhezéssel, „csodaszerekkel” és maratoni hosszúságú edzésekkel érhető el. Íme egy példa arra, hogy lehet másként is.","shortLead":"A fogyással kapcsolatban sokak fejében él az a kép, hogy csak éhezéssel, „csodaszerekkel” és maratoni hosszúságú...","id":"20250513_taplalkozasi-tanacsadas-fogyas-idoszakos-bojt-meregtelenites-edzes-kihivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3d50c69-5781-42ed-80f4-20abb5e48266.jpg","index":0,"item":"9547caa4-2ce9-4543-89cc-7f780b68dbec","keywords":null,"link":"/elet/20250513_taplalkozasi-tanacsadas-fogyas-idoszakos-bojt-meregtelenites-edzes-kihivas","timestamp":"2025. május. 13. 05:01","title":"Így fogyott le 25 kilót négy hónap alatt egy táplálkozási szakértő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29cb1f81-68f7-4f99-83bd-0c5c81f2921e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bolla Tibor elmondása szerint a főváros érdekét szem előtt tartva kérte a felmentését.","shortLead":"Bolla Tibor elmondása szerint a főváros érdekét szem előtt tartva kérte a felmentését.","id":"20250513_bolla-tibor-felmentes-f-zsolt-spontan-talalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29cb1f81-68f7-4f99-83bd-0c5c81f2921e.jpg","index":0,"item":"372b8342-0be4-48cb-a4d8-be82380f4a2a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_bolla-tibor-felmentes-f-zsolt-spontan-talalkozas","timestamp":"2025. május. 13. 18:28","title":"A leváltott BKV-vezér azt állítja, hogy csak spontán futott össze a számlagyáras ügy vádlottjával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af71976b-82b7-46f6-b611-1c666fb2f3f9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"130 éve persze még nem is Skodának hívták a céget. ","shortLead":"130 éve persze még nem is Skodának hívták a céget. ","id":"20250514_Elektromoskent-tert-vissza-a-Skoda-1899-ben-gyartott-elso-motorkerekparja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af71976b-82b7-46f6-b611-1c666fb2f3f9.jpg","index":0,"item":"8c455581-ca6f-4e44-a41f-762f6cb18fa5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_Elektromoskent-tert-vissza-a-Skoda-1899-ben-gyartott-elso-motorkerekparja","timestamp":"2025. május. 14. 20:20","title":"Autók előtt motorok: visszatért gyökereihez a Skoda egy retrofuturista géppel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint félmilliárd dollárt szán a japán Toyota autógyár egy szentpétervári összeszerelő üzem építésére, és a többi nemzetközi óriás is fokozza oroszországi jelenlétét. Közben a helyi gyártók is igyekeznek javítani autóik minőségén, és komoly a verseny az olcsóbb járművek piacán.
Az oroszországi gépkocsi-eladási listák élén szereplő külföldi gyártók közül utolsóként a Toyota is beadta a derekát: a japán autógyár vezetői a múlt héten bejelentették, hogy gyártóként is megjelennek a Független Államok Közössége (FÁK) területén, és 2006-ra összeszerelő üzemet építenek Szentpéterváron. Nem hivatalos beszámolók szerint a Toyota 700-900 millió dollárt szán a gyártósorok beindítására, és az első időben évente 15-20 ezer személygépkocsi, elsősorban Corolla és Camry gördül majd ki az üzemből. Az oroszországi fejlesztés az átfogó Toyota-stratégia része: a jelenleg mintegy 7,5 millió járművet gyártó óriás 2006-ra egymillióval kívánja növelni a kapacitását, és ezzel - az amerikai General Motorst (GM) megelőzve - a világ legnagyobb autógyárává szeretne válni.
A Toyotához hasonlóan a dél-koreai Hyundai is tárgyal már az orosz illetékesekkel. Az Izvesztyija című moszkvai napilap értesülései szerint az uljanovszki UAZ és a Hyundai arra készülnek, hogy vegyesvállalatként 2005-ben megnyissanak egy százezer jármű - Starex kisbuszok és Terracan terepjárók - előállítására hivatott üzemet. Ha a tárgyalások eredményesek lesznek, akkor a Hyundai 51 százalékos tulajdonában lévő, ugyancsak dél-koreai KIA Motors motorgyárat épít Oroszországban. A KIA egyébként már évekkel ezelőtt megvetette a lábát az országban: a kalinyingrádi Avtotor üzemben 1997-től szerelnek össze KIA-kat, míg az izsevszki Izsmas gyárban 2003 óta készülnek KIA Spectrák; 2007-re várhatóan 120 ezerre nő az ott gyártott dél-koreai autók száma.
A francia Renault is jelentős, 250 millió dolláros beruházást hajtott végre tavaly a moszkvai Avtoframosz francia-orosz vegyesvállalat kapacitásának megnövelésére. Itt jövőre kezdődik meg a kis kategóriás - Magyarországon Daciaként árult - Loganok gyártása, évente 60-120 ezer autó gurul majd le a szerelőszalagokról. A Renault egyébként ki akarja vásárolni az ötvenszázalékos tulajdonnal rendelkező moszkvai önkormányzatot, és elemzők szerint ha az üzem francia többségi tulajdonba kerül, akkor felgyorsulhatnak a fejlesztések.
Az amerikaiak "képviseletében" a GM - az orosz AvtoVAZ-zal létrehozott vegyesvállalat keretében - tavaly már több mint húszezer Chevrolet Nivát gyártott, és az idén megkezdődött az Opel Astra helyi, kissé továbbfejlesztett változatának előállítása is. A második legnagyobb amerikai autógyár, a Ford pedig 2002-ben nyitotta meg 100 ezres kapacitású vszevolozsszki üzemét, ahol az idén mintegy 20 ezer személyautó - főként Focus - készült.
A külföldi cégek elemzők szerint elsősorban azért jelennek meg gyártóként is az orosz piacon, hogy járműveik versenyképességét ne csökkentse a készen behozott autókra kivetett, jelenleg 35 százalékos importadó. Egyébként a külföldről behozott autók a magas vámok ellenére is népszerűek: míg viszonylag lassan bővül az orosz autógyárak termelése, néhány külföldi márka - köztük a Toyota - robbanásszerű növekedést ért el. A külföldi autók népszerűségét az is mutatja, hogy miközben 2002-ben az utakon futó autók 63,1 százaléka volt szovjet vagy orosz gyártmányú, 2003-ra ez az arány 59 százalékra csökkent.
Az is elősegíti a külföldiek megjelenését, hogy a hazai gyártók ellenkezését figyelmen kívül hagyva az orosz állam jelentős kedvezményeket ad az országban befektető külföldi cégeknek: ha a beruházás értéke eléri a 250 millió dollárt, és a termelés ötödik évére az új autókba beépített alkatrészek legalább fele oroszországi gyárakban készült, akkor a beruházók hét évre mentesülnek a vámok és egyes adók befizetése alól. Iparági elemzők szerint, ha a jelenlegi trendek folytatódnak, az eddigi 5,3 százalék helyett 2010-ben már az orosz össztermelés negyven százalékát adják az országba betelepült külföldi gyártók.
Orosz riválisaik - elsősorban a legnagyobb üzem, a tavaly 700 ezer gépkocsit előállító AvtoVAZ - termékeik minőségének javításával igyekeznek versenyben maradni. A Ladákról ismert cég egyik "titkos fegyvere" az idén bemutatott Kalina, amely orosz szaklapok szerint lényegesen jobb autó elődjeinél. A minőségjavulás hátterében részben az áll, hogy a gyártósorokon megjelentek a korszerű ipari robotok, és a festőüzemekben is meghonosították az amerikai gyárakban alkalmazott modern eljárásokat. Az AvtoVAZ meghibásodási statisztikákkal is igyekszik bizonyítani, hogy autói már felveszik a versenyt a rivális modellekkel. Elemzők ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy az AvtoVAZ - a Skodától, a Renault-tól és a többi versenytárstól eltérően - nem épített ki garanciális szervizhálózatot, így a kis maszek műhelyekben elvégzett apró javítások nem rontják a hivatalos statisztikákat.
A legnagyobb verseny egyébként éppen a kis kategóriás autók piacán várható: az oroszországi életszínvonal emelkedésének, valamint a hitelkamatok csökkenésének köszönhetően egyre több vásárló képes megfizetni az orosz autóknál valamivel drágább külföldi modelleket. Az orosz piac amúgy gyorsan bővül: tavaly 1,6 millió autó talált gazdára, és az 1993-as 75-ről 160-ra nőtt az ezer főre jutó gépkocsik száma. A fővárosban, Moszkvában még nagyobb a tempó, itt ezer főre már 250 autó jut, és tavaly állítólag közel tíz százalékkal nőtt a város útjain futó járművek száma.
Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll az alkotmányos kormánnyal és megbénítja a törvényhozást, az akár Donald Tusk miniszterelnök bukásához vezethet.