Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e6690df4-6f7a-44e5-bf5c-243e49ae70b6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Csak a szerencsén múlt, hogy az Egészségügyi Világszervezet főigazgatója és delegációja túlélte a jemeni húszik ellen csütörtökön végrehajtott izraeli légicsapást. ","shortLead":"Csak a szerencsén múlt, hogy az Egészségügyi Világszervezet főigazgatója és delegációja túlélte a jemeni húszik ellen...","id":"20241228_WHO-foigazgato-Jemen-izraeli-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6690df4-6f7a-44e5-bf5c-243e49ae70b6.jpg","index":0,"item":"581c4128-eff6-4e32-8aed-f1c797ed5947","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_WHO-foigazgato-Jemen-izraeli-tamadas","timestamp":"2024. december. 28. 21:13","title":"WHO-főigazgató: Ha a rakéta csak kicsivel odébb csapódik be, leviszi a fejünket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6be73a4-6d73-485f-8ef7-4bd6fe8db9d9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Lavrov szerint az Egyesült Államok arrogáns módon figyelmen kívül hagyta Oroszország és Kína figyelmeztetéseit.","shortLead":"Lavrov szerint az Egyesült Államok arrogáns módon figyelmen kívül hagyta Oroszország és Kína figyelmeztetéseit.","id":"20241229_Orosz-kulugyminiszter-Oroszorszag-elveti-a-rovid-es-kozepes-hatotavolsagu-raketak-telepitesere-javasolt-turelmi-idot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6be73a4-6d73-485f-8ef7-4bd6fe8db9d9.jpg","index":0,"item":"873b5932-bcfd-4030-909e-d93bf732ba62","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Orosz-kulugyminiszter-Oroszorszag-elveti-a-rovid-es-kozepes-hatotavolsagu-raketak-telepitesere-javasolt-turelmi-idot","timestamp":"2024. december. 29. 09:00","title":"Orosz külügyminiszter: Oroszország elveti a rövid és közepes hatótávolságú rakéták telepítésére javasolt türelmi időt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig...","id":"20241229_Daniel-Freund-magyar-elnokseg-putyin-orosz-gaz-elon-musk-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"2f64a3b3-5ee3-4666-8e17-915a6252bee3","keywords":null,"link":"/360/20241229_Daniel-Freund-magyar-elnokseg-putyin-orosz-gaz-elon-musk-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2024. december. 29. 10:08","title":"Daniel Freund: Minden várakozást alulmúlt a magyar EU-elnökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5459404-06c3-4c45-82d0-2cebdb5c4add","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Külön tudomány lehet annak ösztönzése, hogy komplikációk nélkül kerüljenek a megfelelő helyre a közterületen eldobott italos üvegek és dobozok.","shortLead":"Külön tudomány lehet annak ösztönzése, hogy komplikációk nélkül kerüljenek a megfelelő helyre a közterületen eldobott...","id":"20241229_hatar-az-uvegvisszavaltasnal-betetes-gyuru-pfandring-mohu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5459404-06c3-4c45-82d0-2cebdb5c4add.jpg","index":0,"item":"66022ba0-0d74-4871-a778-4478dab289f0","keywords":null,"link":"/360/20241229_hatar-az-uvegvisszavaltasnal-betetes-gyuru-pfandring-mohu","timestamp":"2024. december. 29. 13:30","title":"Számít-e az ötezer forintos határ az üvegvisszaváltásnál? Van-e haszna a betétes gyűrűnek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3b74bf6-ad0d-444e-8a21-18df4f9d0616","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.","shortLead":"Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás...","id":"20241229_Es-akkor-2024-eves-osszefoglalo-novak-magyar-peter-gazdasag-forint-politika-vilag-ner-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3b74bf6-ad0d-444e-8a21-18df4f9d0616.jpg","index":0,"item":"fbbc63dd-d4b1-4d8a-adb2-75b4ed46bff8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241229_Es-akkor-2024-eves-osszefoglalo-novak-magyar-peter-gazdasag-forint-politika-vilag-ner-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 07:00","title":"És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac1f46df-2d8b-447c-8014-16ecfd6856ae","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sok gép megtelt vagy elromlott, sok helyen sorba kellett állni karácsony után.","shortLead":"Sok gép megtelt vagy elromlott, sok helyen sorba kellett állni karácsony után.","id":"20241228_Karacsonyi-alkalmatlansag-tul-sok-volt-az-uveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac1f46df-2d8b-447c-8014-16ecfd6856ae.jpg","index":0,"item":"7a45bc6e-9ead-4d62-854f-250b1522e3bb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Karacsonyi-alkalmatlansag-tul-sok-volt-az-uveg","timestamp":"2024. december. 28. 10:55","title":"Karácsonyi alkalmatlanság: túl sok volt a pia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17","c_author":"Szőllősi Lili","category":"kkv","description":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket, vitaminokat és sportruházatot is árulnak. Hogyan lett a BioTechUSA kis magyar családi vállalkozásból vezető piaci szereplő és mik még a céljaik?","shortLead":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket...","id":"20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17.jpg","index":0,"item":"82274d71-75e6-482c-9093-d0ff20e76de5","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 28. 12:00","title":"„Mi az vagyunk a táplálékkiegészítésben, mint a Barcelona fociban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"754a6dd2-ca9b-4aa5-88c7-8d3b050fab4f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A schengeni csatlakozás után szabadon át lehet lépni a határt Románia és Magyarország között, de okmányokat vinni kell, és lesznek szúrópróbaszerű ellenőrzések.","shortLead":"A schengeni csatlakozás után szabadon át lehet lépni a határt Románia és Magyarország között, de okmányokat vinni kell...","id":"20241228_A-rendorseg-figyelmeztetest-adott-ki-a-szabad-romaniai-hataratlepes-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/754a6dd2-ca9b-4aa5-88c7-8d3b050fab4f.jpg","index":0,"item":"09dd2d34-97ea-4a26-a7b1-ee124660fd9b","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_A-rendorseg-figyelmeztetest-adott-ki-a-szabad-romaniai-hataratlepes-miatt","timestamp":"2024. december. 28. 11:45","title":"A rendőrség figyelmeztetést adott ki a szabad romániai határátlépés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint félmilliárd dollárt szán a japán Toyota autógyár egy szentpétervári összeszerelő üzem építésére, és a többi nemzetközi óriás is fokozza oroszországi jelenlétét. Közben a helyi gyártók is igyekeznek javítani autóik minőségén, és komoly a verseny az olcsóbb járművek piacán.
Az oroszországi gépkocsi-eladási listák élén szereplő külföldi gyártók közül utolsóként a Toyota is beadta a derekát: a japán autógyár vezetői a múlt héten bejelentették, hogy gyártóként is megjelennek a Független Államok Közössége (FÁK) területén, és 2006-ra összeszerelő üzemet építenek Szentpéterváron. Nem hivatalos beszámolók szerint a Toyota 700-900 millió dollárt szán a gyártósorok beindítására, és az első időben évente 15-20 ezer személygépkocsi, elsősorban Corolla és Camry gördül majd ki az üzemből. Az oroszországi fejlesztés az átfogó Toyota-stratégia része: a jelenleg mintegy 7,5 millió járművet gyártó óriás 2006-ra egymillióval kívánja növelni a kapacitását, és ezzel - az amerikai General Motorst (GM) megelőzve - a világ legnagyobb autógyárává szeretne válni.
A Toyotához hasonlóan a dél-koreai Hyundai is tárgyal már az orosz illetékesekkel. Az Izvesztyija című moszkvai napilap értesülései szerint az uljanovszki UAZ és a Hyundai arra készülnek, hogy vegyesvállalatként 2005-ben megnyissanak egy százezer jármű - Starex kisbuszok és Terracan terepjárók - előállítására hivatott üzemet. Ha a tárgyalások eredményesek lesznek, akkor a Hyundai 51 százalékos tulajdonában lévő, ugyancsak dél-koreai KIA Motors motorgyárat épít Oroszországban. A KIA egyébként már évekkel ezelőtt megvetette a lábát az országban: a kalinyingrádi Avtotor üzemben 1997-től szerelnek össze KIA-kat, míg az izsevszki Izsmas gyárban 2003 óta készülnek KIA Spectrák; 2007-re várhatóan 120 ezerre nő az ott gyártott dél-koreai autók száma.
A francia Renault is jelentős, 250 millió dolláros beruházást hajtott végre tavaly a moszkvai Avtoframosz francia-orosz vegyesvállalat kapacitásának megnövelésére. Itt jövőre kezdődik meg a kis kategóriás - Magyarországon Daciaként árult - Loganok gyártása, évente 60-120 ezer autó gurul majd le a szerelőszalagokról. A Renault egyébként ki akarja vásárolni az ötvenszázalékos tulajdonnal rendelkező moszkvai önkormányzatot, és elemzők szerint ha az üzem francia többségi tulajdonba kerül, akkor felgyorsulhatnak a fejlesztések.
Az amerikaiak "képviseletében" a GM - az orosz AvtoVAZ-zal létrehozott vegyesvállalat keretében - tavaly már több mint húszezer Chevrolet Nivát gyártott, és az idén megkezdődött az Opel Astra helyi, kissé továbbfejlesztett változatának előállítása is. A második legnagyobb amerikai autógyár, a Ford pedig 2002-ben nyitotta meg 100 ezres kapacitású vszevolozsszki üzemét, ahol az idén mintegy 20 ezer személyautó - főként Focus - készült.
A külföldi cégek elemzők szerint elsősorban azért jelennek meg gyártóként is az orosz piacon, hogy járműveik versenyképességét ne csökkentse a készen behozott autókra kivetett, jelenleg 35 százalékos importadó. Egyébként a külföldről behozott autók a magas vámok ellenére is népszerűek: míg viszonylag lassan bővül az orosz autógyárak termelése, néhány külföldi márka - köztük a Toyota - robbanásszerű növekedést ért el. A külföldi autók népszerűségét az is mutatja, hogy miközben 2002-ben az utakon futó autók 63,1 százaléka volt szovjet vagy orosz gyártmányú, 2003-ra ez az arány 59 százalékra csökkent.
Az is elősegíti a külföldiek megjelenését, hogy a hazai gyártók ellenkezését figyelmen kívül hagyva az orosz állam jelentős kedvezményeket ad az országban befektető külföldi cégeknek: ha a beruházás értéke eléri a 250 millió dollárt, és a termelés ötödik évére az új autókba beépített alkatrészek legalább fele oroszországi gyárakban készült, akkor a beruházók hét évre mentesülnek a vámok és egyes adók befizetése alól. Iparági elemzők szerint, ha a jelenlegi trendek folytatódnak, az eddigi 5,3 százalék helyett 2010-ben már az orosz össztermelés negyven százalékát adják az országba betelepült külföldi gyártók.
Orosz riválisaik - elsősorban a legnagyobb üzem, a tavaly 700 ezer gépkocsit előállító AvtoVAZ - termékeik minőségének javításával igyekeznek versenyben maradni. A Ladákról ismert cég egyik "titkos fegyvere" az idén bemutatott Kalina, amely orosz szaklapok szerint lényegesen jobb autó elődjeinél. A minőségjavulás hátterében részben az áll, hogy a gyártósorokon megjelentek a korszerű ipari robotok, és a festőüzemekben is meghonosították az amerikai gyárakban alkalmazott modern eljárásokat. Az AvtoVAZ meghibásodási statisztikákkal is igyekszik bizonyítani, hogy autói már felveszik a versenyt a rivális modellekkel. Elemzők ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy az AvtoVAZ - a Skodától, a Renault-tól és a többi versenytárstól eltérően - nem épített ki garanciális szervizhálózatot, így a kis maszek műhelyekben elvégzett apró javítások nem rontják a hivatalos statisztikákat.
A legnagyobb verseny egyébként éppen a kis kategóriás autók piacán várható: az oroszországi életszínvonal emelkedésének, valamint a hitelkamatok csökkenésének köszönhetően egyre több vásárló képes megfizetni az orosz autóknál valamivel drágább külföldi modelleket. Az orosz piac amúgy gyorsan bővül: tavaly 1,6 millió autó talált gazdára, és az 1993-as 75-ről 160-ra nőtt az ezer főre jutó gépkocsik száma. A fővárosban, Moszkvában még nagyobb a tempó, itt ezer főre már 250 autó jut, és tavaly állítólag közel tíz százalékkal nőtt a város útjain futó járművek száma.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.
A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.