Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5d4ee5d5-9187-40c9-a575-23d5204ca7a8","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A nagykárolyi születésű játékvezető fújja a PSG és az Inter összecsapását.","shortLead":"A nagykárolyi születésű játékvezető fújja a PSG és az Inter összecsapását.","id":"20250512_kovacs-istvan-bl-donto-jatekvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d4ee5d5-9187-40c9-a575-23d5204ca7a8.jpg","index":0,"item":"7bdb25ae-08c4-4d87-9913-e8c426fd4422","keywords":null,"link":"/sport/20250512_kovacs-istvan-bl-donto-jatekvezeto","timestamp":"2025. május. 12. 16:54","title":"Kovács István vezeti a BL-döntőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"959419d5-ceec-4347-8676-714e66f84791","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Szerdán rajtol Budapesten a jubileumi Tour de Hongrie, amelynek történetét száz évvel ezelőtt kezdték írni. A körverseny rövid időre a régió egyik legfontosabb amatőr versenyévé vált, profi marketinggel és nagy nevekkel a mezőnyben – amíg a nagy szponzor halála, a pénztelenség és a rémes nemzetközi helyzet véget nem vetett a hőskor ragyogásának.","shortLead":"Szerdán rajtol Budapesten a jubileumi Tour de Hongrie, amelynek történetét száz évvel ezelőtt kezdték írni...","id":"20250512_tour-de-hongrie-kerekpar-hoskor-bicikli-verseny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/959419d5-ceec-4347-8676-714e66f84791.jpg","index":0,"item":"7392d992-e734-4d47-a095-ed63017789f7","keywords":null,"link":"/360/20250512_tour-de-hongrie-kerekpar-hoskor-bicikli-verseny","timestamp":"2025. május. 12. 18:15","title":"Rajt hajnal négykor, bukás a kanyarban legelésző tehéncsorda miatt – 100 éve lett kerékpáros nagyhatalom Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af91918b-6049-45a1-897f-4ef43eb25768","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Számos következtetést levonhatunk a kutyánk, macskánk viselkedéséből, a jeleket azonban félre is lehet érteni.","shortLead":"Számos következtetést levonhatunk a kutyánk, macskánk viselkedéséből, a jeleket azonban félre is lehet érteni.","id":"20250513_haziallat-boldogsag-orom-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af91918b-6049-45a1-897f-4ef43eb25768.jpg","index":0,"item":"d56753c0-389b-4c72-be3e-a29e2bb80724","keywords":null,"link":"/elet/20250513_haziallat-boldogsag-orom-tippek","timestamp":"2025. május. 13. 07:01","title":"Honnan tudjuk, hogy boldog-e a háziállatunk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76a45a92-ef23-4e9d-bd52-ce0d687bede0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség szerint szükséges volt a testi kényszer alkalmazása, mert a letartóztatott férfi aktívan ellenállt.","shortLead":"A rendőrség szerint szükséges volt a testi kényszer alkalmazása, mert a letartóztatott férfi aktívan ellenállt.","id":"20250513_Szentesi-ferfi-fu-rendorseg-meghalt-a-korhazban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76a45a92-ef23-4e9d-bd52-ce0d687bede0.jpg","index":0,"item":"d4034e4b-d3f2-4d3d-a693-2d3ed7064af9","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Szentesi-ferfi-fu-rendorseg-meghalt-a-korhazban","timestamp":"2025. május. 13. 16:40","title":"Rokonai szerint úgy összevertek a rendőrök egy férfit Szegeden, hogy a kórházban meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77b9193f-cedd-494a-9828-ef121918ef09","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Ismét drágulás, ismét az egész országban.","shortLead":"Ismét drágulás, ismét az egész országban.","id":"20250512_alberlet-berleti-dij-ksh-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77b9193f-cedd-494a-9828-ef121918ef09.jpg","index":0,"item":"9e2cfa06-6a0c-4c83-b8a2-1230285f71d1","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250512_alberlet-berleti-dij-ksh-ingatlan","timestamp":"2025. május. 12. 09:23","title":"Ennyi pénz alatt inkább el se induljon albérletet keresni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"625ef20e-4268-43d8-b233-6b6978600a25","c_author":"Demény Péter","category":"360","description":"Romániai szerzőnk már régóta töpreng: miért változott meg a babakocsik világa? Gyermek-, de még ifjúkorában is, körülbelül 2000-ig a babakocsikban sokkal kisebb gyerekek ültek, mint most. Ezért a jelenség nyomába eredt, Alina Necșulescu bukaresti pszichológussal is beszélgetett erről. Szeretettel külföldről sorozatunk cikke.","shortLead":"Romániai szerzőnk már régóta töpreng: miért változott meg a babakocsik világa? Gyermek-, de még ifjúkorában is...","id":"20250513_Szeretettel-kulfoldrol-Romania-Bukarest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/625ef20e-4268-43d8-b233-6b6978600a25.jpg","index":0,"item":"a42641b2-5c86-431d-8d60-43ddac974264","keywords":null,"link":"/360/20250513_Szeretettel-kulfoldrol-Romania-Bukarest","timestamp":"2025. május. 13. 18:30","title":"Bukarestben egyre idősebb gyerekek ülnek a babakocsikban – egy leendő nagyapa oknyomoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e720931-35cf-49f1-86d8-0a9f6ac49db2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„A magyar miniszterelnök attitűdje, remélem, kijózanítóan hat Romániában a magyarságra” – írta.","shortLead":"„A magyar miniszterelnök attitűdje, remélem, kijózanítóan hat Romániában a magyarságra” – írta.","id":"20250512_tompa-andrea-orban-viktor-tihanyi-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e720931-35cf-49f1-86d8-0a9f6ac49db2.jpg","index":0,"item":"79a9a71b-3c5a-4736-b149-be20c531f221","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_tompa-andrea-orban-viktor-tihanyi-beszed","timestamp":"2025. május. 12. 12:24","title":"Tompa Andrea Orbán tihanyi beszédéről: Árulás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0d3b937-9c1d-4912-811c-0d19dea0fece","c_author":"Kovács István","category":"elet","description":"Ha kiszabadulunk a magyar konyha Bermuda-háromszögéből, már fontos lépést tettünk azért, hogy a szerveink lassabban öregedjenek. ","shortLead":"Ha kiszabadulunk a magyar konyha Bermuda-háromszögéből, már fontos lépést tettünk azért, hogy a szerveink lassabban...","id":"20250512_oregedes-etrend-mozgas-egeszseg-alvas-tarsasag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0d3b937-9c1d-4912-811c-0d19dea0fece.jpg","index":0,"item":"47cd45b9-cfcc-4fa0-a50d-1b3d776a9a1e","keywords":null,"link":"/elet/20250512_oregedes-etrend-mozgas-egeszseg-alvas-tarsasag-ebx","timestamp":"2025. május. 12. 17:29","title":"Nem kellenek csodaszerek, négy fontos dolgot kell betartani, hogy ne öregedjünk rohamléptékben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az NA teljes egészében átvállalja az ÁAK autópályaépítési hiteleit
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. teljes egészében átvállalja az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. idei autópályaépítéssel kapcsolatban felvett hiteleit - közölte Nagy Attila, az ÁAK vezérigazgatója hétfőn. Ennek technikájáról még folynak az egyeztetések, ám az bizonyos, hogy az ÁAK ez év végére hiteltartozás-mentes lesz.
A kormány új sztrádafinanszírozási koncepciója alapján a sztrádaberuházások fedezetét a költségvetés az NA Zrt.-n keresztül biztosítja, így a társasághoz visszakerülnek az idén az ÁAK Zrt.-hez került és az azóta meghiúsult kötvénykibocsátásból finanszírozandó program utak. Ezt a hatályos gyorsforgalmi útépítési törvény módosításával, vagy a program utak fogalmának megszüntetésével oldják meg az év végéig. A sztrádahálózat üzemeltetése és a díjszedés továbbra is az ÁAK feladata marad.
A 2006. évi költségvetési törvény módosítási javaslata szerint a magyar állam az autópályafejlesztést szolgáló jelentős összegű hitelt átvállalja az NA Zrt.-től. A javaslatot az Országgyűlés költségvetési bizottsága már támogatta, a végszavazás egy héten belül várható.
A javaslat szerint a magyar állam a központi költségvetés terhére átvállalja legkésőbb 2006. december 31-ig az NA Zrt.-nek a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt.-vel, valamint a kereskedelmi bankokkal szemben fennálló, együttesen legfeljebb 415,9 milliárd forint összegű hitel tartozását. A kormány legutóbbi döntése értelmében ebből már 350 milliárd forint adósságot átvállalt, ami GDP-arányosan 1,5 százalékkal növeli az idei államháztartási hiányt.
Czirják Sándor az MFB vezérigazgatója hétfőn azt közölte: a bank idei 1050-1060 milliárd forintos mérlegfőösszege tervezésekor már figyelembe vették, hogy 238 milliárd forintnyi autópálya-hitelt átvállal az állam. Czirják Sándor tájékoztatása szerint az MFB autópálya-finanszírozó hiteleinek állománya 313 milliárd forintra rúg.
A kormány először, 2006. május 9-én egy olyan autópálya-finanszírozási modellt fogadott el, amelynek lényege az volt, hogy az ÁAK 75 éves autópálya-beruházói és -üzemeltetési szerződést köt az állammal, és még az idén kötvénykibocsátással és hitelfelvétellel mintegy 1,9 milliárd eurós forrást von be. E szerint hat hónapon belül tőzsdére vitték volna az ÁAK 20-40 százalék közötti kisebbségi részvénycsomagját, amitől mintegy 30 milliárd forintos tőkebevonást reméltek. Veres János pénzügyminiszter azonban július végén bejelentette, hogy az autópálya-építés kiadásai is bekerülnek a költségvetésbe. A döntést azzal indokolta, hogy a korábbi gyakorlat vitára adhatott volna okot az Eurostattal az államháztartási hiány számításával kapcsolatban.
Nagy Attila elmondta: az ÁAK privatizációja továbbra is napirenden van. Emlékeztetett arra, hogy a privatizációs törvény legutóbbi módosítása értelmében az ÁAK Zrt.-nek csak 25 plusz 1 százaléka marad tartós állami tulajdonban. Azóta folyamatosan jelentkeznek az érdeklődő a bankok, illetve a szakmai befektetők.
Az ÁAK vezérigazgatója szerint a kialakuló teljes állami sztrádahálózatra kell megkötni a hosszú távú üzemeltetési szerződést, ami alapja lehet az ÁAK jövőre esedékes privatizációjának. Ha az üzemeltetési szerződést jövő év áprilisáig sikerül megkötni, akkor a jövő év végéig keresztülvihető a privatizáció is - vélekedett Nagy Attila.
Az üzemeltetési szerződésnél a 20, 25, illetve 30 éves koncessziós időszakok jöhetnek szóba, mivel aki privatizálni akarja a társaságot, annak is ennyi idő kell a megtérüléshez. Az ÁAK privatizációjáról megoszlanak a kormányon belüli álláspontok. Szóba került a tőzsdei privatizáció, és tulajdonrész-eladás is szakmai befektetőnek. Nagy Attila szerint a tulajdonosi jogokat gyakorló GKM-ben még nem dőlt el, hogy a privatizációt hosszú távú üzemeltetési szerződéssel tegyék, vagy előbb koncessziós társasággá alakuljon az ÁAK.
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. kimutatásai szerint a jogosulatlan úthasználók aránya a magyarországi gyorsforgalmi úthálózaton 2006 első félévében 3-3,5 százalékra csökkent a múlt év hasonló időszaki 4-4,5 százalékról.
Éjfél óta már az interneten is lehet vásárolni autópálya-matricát, az autopalyamatrica.hu internetes oldalon. A különféle matricatípusok közül egyelőre a D1, vagyis a 3,5 tonna alatti gépjárműûvek, illetve motorkerékpárok számára kínált négynapos, heti- és havi matrica vásárolható meg ilyen módon.
Elmarad az Állami Autópálya Kezelő Részvénytársaság tervezett 3 milliárd eurós kötvénykibocsátása - mondta Veres János pénzügyminiszter a jövő évi költségvetés tervezetét véglegesítő kormányülést követően hírügynökségi újságíróknak szerdán.
Október elsejétől a csak személyautókra érvényes négynapos autópálya-matrica ára 1520 forintról 1170 forintra csökken, emelkedik viszont a D4-es, 12 tonna össztömeg feletti járművekre vonatkozó kategória egynapos matricájának ára.