szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Miközben több mint 15 ezren tüntettek csütörtökön az Opel legnagyobb németországi gyárában, Rüsselsheimben a munkahelyek megtartásáért, továbbra is bizonytalan az ország egyik legtekintélyesebb autógyártójának jövője. A legfrissebb értesülések szerint az Opelnek 9 milliárd euróra lenne szüksége a hosszú távú talpon maradáshoz, ezt azonban hivatalosan nem erősítették meg.

A cég jövőjéért aggódnak
© MTI
A német kormány - amely Merkel kancellárral az élen - segítséget helyezett kilátásba,  ismételten azt hangoztatta: a kormányzati segítség előfeltétele, hogy az Opel hiteles, illetve elfogadható működési tervet terjesszen elő a jövőre. Értesülések szerint a gyár németországi vezetősége már régóta "adós" ezzel. A felügyelő bizottság péntekre ígérte a jövőre vonatkozó koncepció előterjesztését.

Angela Merkel kancellár csütörtöki berlini sajtóértekezletén leszögezte, hogy az esetleges állami segítség a várt koncepció "életképességének" függvénye. A kancellár szerint csakis ezt követően lehet dönteni arról, hogy milyen lehetséges megoldások alkalmazhatók.   

Csütörtök esti híradások szerint ugyanakkor az Opelnek 9 milliárd euróra van szüksége a hosszú távú talpon maradáshoz. Mindez a gyár önálló, a General Motorstól független működését feltételezi, különös tekintettel arra, hogy az anyavállalat eddig semmi fajta konkrét tervvel nem állt elő az Opel működtetésére. A hírt az Opel részéről nem erősítették meg.

A rüsselsheimi megmozduláson részt vett Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter - aki a szociáldemokraták kancellárjelöltje az őszi választásokon -, de a jövőt illetően konkrétumot ő sem tudott mondani. A miniszter csupán általánosságban hangoztatta, hogy az Opel nem zárható be, s az anyavállalatot, az amerikai General Motors-t felelősségvállalásra szólította fel. Az Opel Európa-szerte - s Németországban is - elsősorban a GM súlyos pénzügyi válsága miatt küszködik rendkívüli pénzügyi nehézségekkel.

A csütörtöki tüntetés résztvevői mindenekelőtt a GM-től való elszakadást sürgették, ennek esetleges módozatai azonban teljes mértékben homályosak. A lehetséges megoldások között szerepel a kormány korábban beígért garanciavállalása, továbbá a Volkswagennél alkalmazott alsó-szászországi minta, amelynek lényege, hogy a tartomány résztulajdonos lehet. Az Opel esetében a legnagyobb németországi Opel-gyáraknak otthont adó Hessen, Észak-Rajna-Vesztfália, Rajna-Pfalz és Türingia esetleges tulajdonosi részvétele jöhet szóba. Karl Theodor zu Guttenberg új gazdasági miniszter ugyanakkor egy nyilatkozatban azt hangoztatta, hogy bankhitelekről, illetve beruházók bevonásáról is lehet szó. A jövőre vonatkozó meggyőző tervet azonban a miniszter is előfeltételként említette. Az Opel németországi üzemeiben több mint 25 ezren dolgoznak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Opel: 4 napra csökkentették a heti munkaidőt Szentgotthárdon

A folyamatos termelés és a munkahelyek megtartása érdekében a GM Powertrain-Magyarország Kft. vezetése a szakszervezettel egyetértésben január 16-tól, átmeneti időre heti négy napra csökkentette a munkaidőt a szentgotthárdi Opel-gyárban – közölte Légrádi Edit, a gyár szóvivője.