szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Másfél éve átmenetileg csökkent a hipermarketek piaci részesedése a napi fogyasztási cikkekben elért forgalom értékének alapján, de 2013-ban a becslések szerint ismét 25 százalék lesz a részesedésük – írja a GfK Hungária piackutató intézet a legfrissebb jelentésében.

A hipermarketek piaci részesedése 2008 egészében 23 százalék, 2009 első felében pedig 24 százalék volt, míg 2007-ben még elérte a 25 százalékot. Ebben a bolttípusban az intenzív növekedés megtorpanása érthető – vélekedik a GfK –, hiszen bizonyos vásárlóerő alatt célszerűbb kisebb alapterületű üzleteket működtetni. Új piaci belépő közép távon nem várható – jegyzi meg a piackutató cég.

A hipermarketeknél kisebb szupermarketek piaci részesedése a 2008. évi 17 százalékról az idei év első felében 19 százalékra nőtt és 2013-ra várhatóan 22 százalékra emelkedik. Az idei számottevő növekedés mögött a Plus diszkontlánc Spar szupermarketté alakítása áll – fejtette ki a közlemény szerint Kui János, a GfK Hungária szakértője.

A becslések szerint ugyancsak 22 százalék körül lesz a diszkont üzletek piaci részesedése 2013-ban, az első félévi 17 százalék és a múlt évi 18 százalékkal szemben. A csökkenést a Spar-Plus tranzakció okozta.

A kisbolt-láncok 2007 óta folyamatosan 14 százalékot hasítanak ki a tortából, és a részesedésük 2013-ra mindössze egy százalékponttal csökken. Ugyanakkor a független kisboltok piaci részesedése, ami 2008-ban és 2009 első felében is 14 százalék volt, 2013-ra 10 százalékra esik vissza.

A piackutató várakozásai szerint annak ellenére, hogy a válság hatására a fogyasztók előre megtervezett, utazással nem járó, visszafogott fogyasztás mellett döntenek, a lakóhely közeli független kisvállalkozók közül egyre többen határoznak a felszámolás, vagy valamely üzletlánchoz való csatlakozás mellett.

A GfK közleményéből kiderül az is, hogy a kelet-közép-európai országokban középtávon a legintenzívebb fejlődés a diszkontüzlet-láncoknál várható, a hipermarketek piaci részesedése már nem nő számottevően, míg a szupermarketek veszíthetnek a súlyukból.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

GfK: nőtt az olcsóbb gyártói márkás termékek iránti kereslet

Csaknem 3 százalékkal nőtt a kevésbé reklámozott, általában olcsóbb gyártói márkák iránti kereslet 2009 első négy hónapjában, miközben a sajátmárkás termékek értékbeli forgalma 1,7 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest - derül ki a GfK Hungária legfrissebb felméréséből.

MTI Gazdaság

GfK: a magyar lakosság 72 százalékának nincs befektetése

Míg Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban nőtt a befektetők között a magánszemélyek aránya az elmúlt háromnegyed évben, addig Közép-Kelet-Európában még mindig jelentős az arányuk azoknak, akik semmilyen befektetésük sincs, Magyarországon arányuk 72 százalék - mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója.

MTI Gazdaság

GfK: a válság előtti szinten a fogyasztói bizalom

A GfK piackutató intézet fogyasztói bizalmi indexe, a második negyedévben bekövetkezett emelkedésnek köszönhetően csaknem teljesen visszaállt a gazdasági válság előtti, 2008. szeptemberi szintre - derül ki a GfK és a Budapesti Corvinus Egyetem közös felmérésből.