Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d4072dea-8829-44dd-9be7-533f0a5ed6ba","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Dodik Budapesten, az ukránok kisebbek és gyengébbek, de keményen oda tudnak vágni, hadban álló britek, illetve a Nagy Vita lehetséges kimenetelei. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Dodik Budapesten, az ukránok kisebbek és gyengébbek, de keményen oda tudnak vágni, hadban álló britek, illetve a Nagy...","id":"20250607_A-Trump-Musk-vita-csupan-izelito-a-jovobeli-katasztrofakbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4072dea-8829-44dd-9be7-533f0a5ed6ba.jpg","index":0,"item":"89fc110d-65a6-4141-9d25-2bb8495d9a62","keywords":null,"link":"/360/20250607_A-Trump-Musk-vita-csupan-izelito-a-jovobeli-katasztrofakbol","timestamp":"2025. június. 07. 09:59","title":"A Trump-Musk-vita csupán ízelítő a jövőbeli katasztrófákból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Trump tanácsadói lebeszéltek a felek között egy telefonos egyeztetést is, ez elvileg pénteken meg is történik.","shortLead":"Trump tanácsadói lebeszéltek a felek között egy telefonos egyeztetést is, ez elvileg pénteken meg is történik.","id":"20250606_trump-musk-beklites-telefonos-egyeztetes-feher-haz-bill-ackman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7.jpg","index":0,"item":"efc6b6d2-4677-4561-babd-4afa414356e7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_trump-musk-beklites-telefonos-egyeztetes-feher-haz-bill-ackman","timestamp":"2025. június. 06. 12:05","title":"A kulisszák mögött már próbálják elsimítani Trump és Musk ellentétét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cc9e429-2820-4248-9d65-e2fb86cb1205","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A volt miniszterelnök visszavonulása óta először szólalt meg. Szerinte jól döntöttek a Demokratikus Koalíció tagjai, amikor Dobrev Klárát választották meg a párt elnökének. ","shortLead":"A volt miniszterelnök visszavonulása óta először szólalt meg. Szerinte jól döntöttek a Demokratikus Koalíció tagjai...","id":"20250606_Megszolalt-Gyurcsany-Ferenc-Sokat-kaptam-a-politikatol-es-sokat-probaltam-adni-a-hazamnak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cc9e429-2820-4248-9d65-e2fb86cb1205.jpg","index":0,"item":"408329f6-aa26-4a0b-8e7e-6b6650f560ab","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Megszolalt-Gyurcsany-Ferenc-Sokat-kaptam-a-politikatol-es-sokat-probaltam-adni-a-hazamnak-ebx","timestamp":"2025. június. 06. 14:44","title":"Videón búcsúzik Gyurcsány Ferenc: Vagyonomat nem gyarapítottam, annak jelentős részét Klárával közösen szép célokra fordítottuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0af9773d-e3c6-47e9-b0f6-e6c2a81adf6e","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A másik jó hír: továbbra is lesz a szub-szaharai térségben megvalósuló magyar összkormányzati tevékenységek külpolitikai összehangolásáért felelős miniszteri biztosa az országnak.","shortLead":"A másik jó hír: továbbra is lesz a szub-szaharai térségben megvalósuló magyar összkormányzati tevékenységek...","id":"20250607_Mar-az-eszakkelet-magyarorszagi-utak-is-miniszteri-biztost-kaptak-havi-ketmillioert-a-lombkoronasetanyos-Taso-Laszlo-vallalta-el","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0af9773d-e3c6-47e9-b0f6-e6c2a81adf6e.jpg","index":0,"item":"d5f8b637-0f1d-4b1c-87ee-599de2c8cf0e","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Mar-az-eszakkelet-magyarorszagi-utak-is-miniszteri-biztost-kaptak-havi-ketmillioert-a-lombkoronasetanyos-Taso-Laszlo-vallalta-el","timestamp":"2025. június. 07. 10:20","title":"Már az északkelet-magyarországi utak is miniszteri biztost kaptak, havi kétmillióért a lombkoronasétányos Tasó László vállalta el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53776b82-411b-40b8-b8c1-754c2df9bec6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az átlagnyugdíj 240 ezer forint fölött van, de 800 ezer nyugdíjas az alapvető megélhetéshez sem kap eleget.","shortLead":"Az átlagnyugdíj 240 ezer forint fölött van, de 800 ezer nyugdíjas az alapvető megélhetéshez sem kap eleget.","id":"20250605_A-nyugdijak-harmada-a-letminimumot-sem-eri-el","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53776b82-411b-40b8-b8c1-754c2df9bec6.jpg","index":0,"item":"daf5ccd0-8d01-45fc-8706-d0e561e3e24a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_A-nyugdijak-harmada-a-letminimumot-sem-eri-el","timestamp":"2025. június. 05. 16:15","title":"A nyugdíjak harmada a létminimumot sem éri el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75b7151a-d8eb-47a1-ac11-b5af47ffdcbf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"1959-ben is ők voltak, akik először használták a hárompontos biztonsági övet. ","shortLead":"1959-ben is ők voltak, akik először használták a hárompontos biztonsági övet. ","id":"20250606_biztonsagi-ov-Volvo-mesterseges-intelligencia-szoftverfissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75b7151a-d8eb-47a1-ac11-b5af47ffdcbf.jpg","index":0,"item":"c1968771-afcd-4856-bf9c-c197732532f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_biztonsagi-ov-Volvo-mesterseges-intelligencia-szoftverfissites","timestamp":"2025. június. 06. 09:43","title":"Már a biztonsági öv is mesterséges intelligenciát használ – újra feltalálta saját találmányát a Volvo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"472c251a-9d75-4d3f-9707-7649d0e6f54e","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Thomas Mann korának egyik, vagy a legnagyobb hatású írója volt. Settembrini, Naphta, Cippola, Leverkühn, József, Aschenbach és Kröger – kis- és nagyregényei alakjainak elhíresült mondatai mélyen beépültek a világ szellemi életébe. Súlyos konfliktusok kísérték végig az életét. Magyarországon volt olyan is, hogy átkozták, de kiadták, és olyan is, hogy magasztalták, de nem adták ki.","shortLead":"Thomas Mann korának egyik, vagy a legnagyobb hatású írója volt. Settembrini, Naphta, Cippola, Leverkühn, József...","id":"20250606_Thomas-Mann-1875-1955-150-eve-szuletett-nacizmus-masodik-vilaghaboru-jozsef-attila","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/472c251a-9d75-4d3f-9707-7649d0e6f54e.jpg","index":0,"item":"15b947c2-b909-4023-a60a-9aa510612b2b","keywords":null,"link":"/360/20250606_Thomas-Mann-1875-1955-150-eve-szuletett-nacizmus-masodik-vilaghaboru-jozsef-attila","timestamp":"2025. június. 06. 18:07","title":"Egy gyilkosság állította örökre a demokrácia mellé – 150 éve született Thomas Mann, aki utolsó németországi fellépésével is vihart kavart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra lettek figyelmesek.","shortLead":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra...","id":"20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1.jpg","index":0,"item":"f9abf689-75b7-444f-b4f7-0f4cba108225","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","timestamp":"2025. június. 06. 13:03","title":"Akkorát robbant valami az űrben, hogy csak az ősrobbanás volt annál nagyobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Malév: még fizetne is a kormány, csak végre vigyék már
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Akár még negatív értéken is - azaz, hogy az állam fizet érte a vevőnek - szabadulna az állam a Malévtól, miután hétfőn kiderült: tiltott állami támogatás miatt a nemzeti légitársaságnak vissza kell fizetnie a 2007-2010 között a részére juttatott jogszerűtlen támogatást. Így a közel százmilliárdos adósságot is be kell majd kalkulálnia a nemzeti légitársaság kérőjének.
Még bizonytalanabb lett a Malév jövője, miután hétfőn kiderült: a Malévnak az éves árbevételénél is többet kellene visszafizetnie az államnak tiltott, jogosulatlan támogatás miatt. A hvg.hu megtudta, immár az Austria Airlines (AuA) privatizációjához hasonló megoldás sem számít feltétlenül tabunak a kormányzat számára.
Az AuA-t 2008-ban értékesítette az osztrák kormány a Lufthansa számára – mégpedig úgy, hogy a vételárat (366 ezer euró) az osztrák vagyonkezelő (ÖIAG) által átvállalt adósság (500 millió euró) jelentősen túllépte. Vagyis a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) már azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy negatív értéken cserél gazdát a nemzeti légitársaság. Versenyjogi szempontból elvben nem lehet probléma, hiszen az állami adósságrendezéshez az AuA esetében is hozzájárult az Európai Bizottság.
Ennél még az AirBridge is többet vállalt
Politikai szempontból azonban pikáns a megoldás, hiszen a Fidesz a Malév 2007-es privatizációjának a vételárát is kevesellte: akkor az orosz kisebbségi tulajdonban lévő Airbridge Zrt. 200 millió forintért szerezte meg (adósságátvállalással) a Malév 99,95 százalékát. Tehát valamennyit még fizetett is az adóssághalmazért.
Több, mint egy kerékcsere
Túry Gergely
Igaz, a jelenlegi kormány szerint az ügyletet, majd a Malév működését - a kisebbségi orosz tulajdonos, Borisz Abramovics bukása után is - finanszírozó VEB Bank a privatizációs kötelezettségeit lényegében hitelként ráterhelte a Malévra. Fellegi Tamás, majd a Malév működését elemző Fehér könyv decemberi bemutatóját követően Budai Gyula is többek között ezzel indokolta, miért tartja akár büntetőjogilag is vizsgálandónak a Malév első privatizációját. (Oszkó Péter Budai vádját egyébként képtelenségnek nevezte.)
Persze, így is kérdés, ki lát lehetőséget a még 2011 végén is állami segítséget kapó Malévban? Úgy tudni, az NFM több európai befektetővel is tárgyal. Az az elképzelés korábban meghiúsult, hogy a Hainan légitársasággal közösen egy magyar befektetői csoport (a trigránitos Demján Sándor csapata) új légitársaságot hoz létre a Malév helyén: a kínai befektetők végül elálltak az üzlettől. A Hainan-sztorihoz tartozott, hogy az új nemzeti légitársaság megalapításával a régit csődeljárásba kényszerítették és megszüntették volna. A hvg.hu is megírta, hogy egy minisztériumi tanulmány szerint tavalyi áron 124 milliárdba került volna a végelszámolás. A Hainan mellett a cseh Unimex Group érdeklődéséről lehet tudni, de állítólag van más reménybeli kérő is.
Úgy tudjuk, az AuA-modell szerinti eladás főképp azért merülhetett fel, mert a Malév utolsó negyedéves utasforgalmi és üzleti adatai meglepően jók a korábbi évekhez képest, így az ennek ellenére üzemi veszteséges Malév a hivatalos kommunikáció szerint több – egyébként titokban tartott – befektetőjelölt érdeklődését is felkeltette. A Malév bedöntése és egy új légitársaság létrehozása pedig azért szorulhatott háttérbe, mert ezzel feltehetőleg elvesztek volna a legértékesebb vagyonelemei, a repülési jogok.
Balkán és Budapest Airport
Úgy látszik, a kormány az elődjéhez hasonlóan elkötelezett a Budapest-központú hálózati nemzeti légitársaság megtartása mellett. A Nemzetgazdasági Minisztérium által készített tanulmány szerint, ha a Malév nem lenne, 50-70 milliárd forinttal csökkenne a nemzeti jövedelem. A szóba jöhető point-to-point fapadosok feltehetően kiszemezgetnék és átvennék a Malév tucatnyi leglátogatottabb járatát, ám olyan térségek, melyek a magyar gazdaság számára kiemelten fontosak (pl. a Balkán vagy Erdély), biztosan közvetlen elérés nélkül maradnának.
A megoldás kulcsa a kezében?
MTI / Földi Imre
Forrásunk szerint az egyik legnyomósabb érv a Budapest-központú nemzeti légitársaság fenntartása mellett továbbra is a Budapest Airport Zrt.-nek fizetendő kártérítés, amennyiben kiesik a reptér utasforgalmának negyven százaléka, melyet jelenleg a Malév bonyolít. Az ezt megalapozó záradékról a sajtó már többször beszámolt, de létét hivatalosan még senki nem erősítette meg, a szerződés vonatkozó részletét pedig nem hozták nyilvánosságra.
Izgalmas kérdés, hogy a kamatok nélkül 88 milliárdra taksált uniós büntetést hogyan rendezi a kormány, miután erre az amúgy is rendkívüli módon feszített 2012-es költségvetésben nincs fedezet. Brüsszelben csak annyi hangzott el: a magyar hatóságokon múlik, mikorra fizetik vissza, és ők számítják majd ki a pontos összeget is.
Mint írtuk, az összeg egyrészt nincs kőbe vésve – és minden bizonnyal a privatizáció is kihat majd rá. A kérdés rendezését az is sürgeti, hogy egy tavalyi 18,5 milliárdos tőkejuttatást követően december végén további ötmilliárdot is kapott a Malév. Ebből egy ideig "elvan", de nyárra - ha nem sikerült tartani a közel nyolcvan százalékos járatkihasználtságot - újabb finanszírozási problémák lehetnek.
A Malév egyébként a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban a miniszterre volt kiosztva: ő tárgyalt és csak ő nyilatkozhatott. Ha ez továbbra is így van, akkor Németh Lászlónétól várhatjuk a megoldást.