Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6e393dc6-3f42-460d-b6bc-12de81233802","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Amikor elszabadul a határon túli kampány, egy pillanatra se felejtsük el, hogy nemzeti szimbólumunk ma: a rom. Gyerekeket maga alá temető romok fölött és mellett tépjük, köpködjük egymás Székelyudvarhelyen, Újvidéken is.","shortLead":"Amikor elszabadul a határon túli kampány, egy pillanatra se felejtsük el, hogy nemzeti szimbólumunk ma: a rom...","id":"20250409_pottyondy-edina-szekelyudvarhely-tragedia-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e393dc6-3f42-460d-b6bc-12de81233802.jpg","index":0,"item":"ca8352c3-06eb-482e-9346-fdf079328ad5","keywords":null,"link":"/360/20250409_pottyondy-edina-szekelyudvarhely-tragedia-velemeny","timestamp":"2025. április. 10. 10:41","title":"Pottyondy Edinát ott akarták elhallgattatni, ahol a hallgatás már ölt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d221293-805d-4dee-beca-8fd506ed585c","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Lehet, hogy most kihalófélben lévő állatok megmentésében mutatkozhat meg a kísérlet haszna.","shortLead":"Lehet, hogy most kihalófélben lévő állatok megmentésében mutatkozhat meg a kísérlet haszna.","id":"20250410_feltamasztott-oriasfarkas-Colossal-remfarkas-Tronok-Harca","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d221293-805d-4dee-beca-8fd506ed585c.jpg","index":0,"item":"77e539a6-71b7-4945-a1d9-4c874a91bc97","keywords":null,"link":"/360/20250410_feltamasztott-oriasfarkas-Colossal-remfarkas-Tronok-Harca","timestamp":"2025. április. 10. 16:00","title":"Mennyire ősállat és mennyire utánzat a most feltámasztott óriásfarkas?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ace22186-b0b0-4e69-8923-596e83417e02","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Láncreakciót indított el a sofőr felelőtlensége.","shortLead":"Láncreakciót indított el a sofőr felelőtlensége.","id":"20250409_vadat-emeltek-a-figyelmetlen-sofor-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ace22186-b0b0-4e69-8923-596e83417e02.jpg","index":0,"item":"354fb84a-0aa5-4c97-abdc-bc0c7682cd9d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_vadat-emeltek-a-figyelmetlen-sofor-ellen","timestamp":"2025. április. 09. 09:14","title":"Nem nézett körül rendesen, többen megsérültek – vádat emeltek a figyelmetlen sofőr ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c904b112-727c-4dba-8442-c71a172fca98","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Néhány hete elismerte a BKV, hogy az oroszok nem felújították, hanem újragyártották a 3-as metró szerelvényeit, illetve az is kiderült, hogy mikor lehet klíma a kocsikban. A Duma Aktuál csapata ennek örömére felidézte Tarlós István legjobb aranyköpéseit a korábban felmerült problémákról. Mond valakinek valamit a nagy fakockaszabotázs? Az összeesküvés-elméletekből pedig nincs hiány, Litkai Gergelyék elsősorban a hörcsögtulajdonosoknak és a vonatozóknak ajánlják, hogy figyeljenek. ","shortLead":"Néhány hete elismerte a BKV, hogy az oroszok nem felújították, hanem újragyártották a 3-as metró szerelvényeit, illetve...","id":"20250409_duma-aktual-bkk-metrokocsik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c904b112-727c-4dba-8442-c71a172fca98.jpg","index":0,"item":"8a6a5609-493a-4f3a-b10c-aaf5b3c13684","keywords":null,"link":"/360/20250409_duma-aktual-bkk-metrokocsik","timestamp":"2025. április. 09. 18:30","title":"Klímaválság és fakocka: az orosz metrókocsik története soha nem érhet véget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5afdec4-1d7f-4d35-9ebd-4bf107fb41a7","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"A Tőzsdepalotából kiszállt, de a jó üzletnek bizonyuló szomszédos mélygarázst megtartja Michael D. Tippin. A Vatikáni Bank nem tett le arról, hogy visszaszerezze a palotán elúszott milliárdjait.","shortLead":"A Tőzsdepalotából kiszállt, de a jó üzletnek bizonyuló szomszédos mélygarázst megtartja Michael D. Tippin. A Vatikáni...","id":"20250410_tozsdepalota-vatikani-bank-per-tiborcz-panasz-melygarazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5afdec4-1d7f-4d35-9ebd-4bf107fb41a7.jpg","index":0,"item":"d29dafe9-1d8e-41a6-aff5-0e3d4955d23d","keywords":null,"link":"/360/20250410_tozsdepalota-vatikani-bank-per-tiborcz-panasz-melygarazs","timestamp":"2025. április. 10. 11:44","title":"A Vatikáni Bank szerint csúnyán átverték a már Tiborcz kezében lévő Tőzsdepalota-ügylettel, komoly perek jöhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d7662f2-c63c-4348-a483-070ca4181b72","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A lemezt Steve Mackey, a 2023 márciusában 56 évesen elhunyt basszusgitárosuk emlékének ajánlják.","shortLead":"A lemezt Steve Mackey, a 2023 márciusában 56 évesen elhunyt basszusgitárosuk emlékének ajánlják.","id":"20250410_Pulp-uj-album-24-ev-utan-More-turne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d7662f2-c63c-4348-a483-070ca4181b72.jpg","index":0,"item":"8f47fcc1-85a8-4011-998a-3926244ef09f","keywords":null,"link":"/elet/20250410_Pulp-uj-album-24-ev-utan-More-turne","timestamp":"2025. április. 10. 16:06","title":"24 év után új albummal jelentkezik a Pulp","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2285d1b-5ec4-41b4-86ec-a0c84356092e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz tiltakozók olyan transzparensekkel vonultak ki, amire azt írták, hogy Lengyelország történelemhamisító és a terrorizmus szponzora.","shortLead":"Az orosz tiltakozók olyan transzparensekkel vonultak ki, amire azt írták, hogy Lengyelország történelemhamisító és...","id":"20250410_orosz-tuntetok-szmolenszk-katasztrofa-lengyel-megemlekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2285d1b-5ec4-41b4-86ec-a0c84356092e.jpg","index":0,"item":"f89cf402-485e-4ff5-af31-b973918ffa15","keywords":null,"link":"/vilag/20250410_orosz-tuntetok-szmolenszk-katasztrofa-lengyel-megemlekezes","timestamp":"2025. április. 10. 15:12","title":"Orosz tüntetők zavarták meg a szmolenszki katasztrófa évfordulóján tartott lengyel megemlékezést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8d2c452-92ac-4277-b3c5-d2c1eb5b187e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ők nem elmaradó inflációs díjkorrekcióról írnak, hanem olyan kedvezményt nyújtanak, aminek értéke megegyezik a korrekció mértékével.","shortLead":"Ők nem elmaradó inflációs díjkorrekcióról írnak, hanem olyan kedvezményt nyújtanak, aminek értéke megegyezik...","id":"20250409_telekommunikacio-arstop-yettel-kedvezmeny-gazdasag-kkv-inflacio-letorese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8d2c452-92ac-4277-b3c5-d2c1eb5b187e.jpg","index":0,"item":"9de8b02a-90e9-46fb-949a-1d1940cc2e50","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_telekommunikacio-arstop-yettel-kedvezmeny-gazdasag-kkv-inflacio-letorese","timestamp":"2025. április. 09. 12:07","title":"Utolsóként jelentette be a Yettel a saját árstopját, másként is csinálja, mint a többiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Malév: még fizetne is a kormány, csak végre vigyék már
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Akár még negatív értéken is - azaz, hogy az állam fizet érte a vevőnek - szabadulna az állam a Malévtól, miután hétfőn kiderült: tiltott állami támogatás miatt a nemzeti légitársaságnak vissza kell fizetnie a 2007-2010 között a részére juttatott jogszerűtlen támogatást. Így a közel százmilliárdos adósságot is be kell majd kalkulálnia a nemzeti légitársaság kérőjének.
Még bizonytalanabb lett a Malév jövője, miután hétfőn kiderült: a Malévnak az éves árbevételénél is többet kellene visszafizetnie az államnak tiltott, jogosulatlan támogatás miatt. A hvg.hu megtudta, immár az Austria Airlines (AuA) privatizációjához hasonló megoldás sem számít feltétlenül tabunak a kormányzat számára.
Az AuA-t 2008-ban értékesítette az osztrák kormány a Lufthansa számára – mégpedig úgy, hogy a vételárat (366 ezer euró) az osztrák vagyonkezelő (ÖIAG) által átvállalt adósság (500 millió euró) jelentősen túllépte. Vagyis a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) már azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy negatív értéken cserél gazdát a nemzeti légitársaság. Versenyjogi szempontból elvben nem lehet probléma, hiszen az állami adósságrendezéshez az AuA esetében is hozzájárult az Európai Bizottság.
Ennél még az AirBridge is többet vállalt
Politikai szempontból azonban pikáns a megoldás, hiszen a Fidesz a Malév 2007-es privatizációjának a vételárát is kevesellte: akkor az orosz kisebbségi tulajdonban lévő Airbridge Zrt. 200 millió forintért szerezte meg (adósságátvállalással) a Malév 99,95 százalékát. Tehát valamennyit még fizetett is az adóssághalmazért.
Több, mint egy kerékcsere
Túry Gergely
Igaz, a jelenlegi kormány szerint az ügyletet, majd a Malév működését - a kisebbségi orosz tulajdonos, Borisz Abramovics bukása után is - finanszírozó VEB Bank a privatizációs kötelezettségeit lényegében hitelként ráterhelte a Malévra. Fellegi Tamás, majd a Malév működését elemző Fehér könyv decemberi bemutatóját követően Budai Gyula is többek között ezzel indokolta, miért tartja akár büntetőjogilag is vizsgálandónak a Malév első privatizációját. (Oszkó Péter Budai vádját egyébként képtelenségnek nevezte.)
Persze, így is kérdés, ki lát lehetőséget a még 2011 végén is állami segítséget kapó Malévban? Úgy tudni, az NFM több európai befektetővel is tárgyal. Az az elképzelés korábban meghiúsult, hogy a Hainan légitársasággal közösen egy magyar befektetői csoport (a trigránitos Demján Sándor csapata) új légitársaságot hoz létre a Malév helyén: a kínai befektetők végül elálltak az üzlettől. A Hainan-sztorihoz tartozott, hogy az új nemzeti légitársaság megalapításával a régit csődeljárásba kényszerítették és megszüntették volna. A hvg.hu is megírta, hogy egy minisztériumi tanulmány szerint tavalyi áron 124 milliárdba került volna a végelszámolás. A Hainan mellett a cseh Unimex Group érdeklődéséről lehet tudni, de állítólag van más reménybeli kérő is.
Úgy tudjuk, az AuA-modell szerinti eladás főképp azért merülhetett fel, mert a Malév utolsó negyedéves utasforgalmi és üzleti adatai meglepően jók a korábbi évekhez képest, így az ennek ellenére üzemi veszteséges Malév a hivatalos kommunikáció szerint több – egyébként titokban tartott – befektetőjelölt érdeklődését is felkeltette. A Malév bedöntése és egy új légitársaság létrehozása pedig azért szorulhatott háttérbe, mert ezzel feltehetőleg elvesztek volna a legértékesebb vagyonelemei, a repülési jogok.
Balkán és Budapest Airport
Úgy látszik, a kormány az elődjéhez hasonlóan elkötelezett a Budapest-központú hálózati nemzeti légitársaság megtartása mellett. A Nemzetgazdasági Minisztérium által készített tanulmány szerint, ha a Malév nem lenne, 50-70 milliárd forinttal csökkenne a nemzeti jövedelem. A szóba jöhető point-to-point fapadosok feltehetően kiszemezgetnék és átvennék a Malév tucatnyi leglátogatottabb járatát, ám olyan térségek, melyek a magyar gazdaság számára kiemelten fontosak (pl. a Balkán vagy Erdély), biztosan közvetlen elérés nélkül maradnának.
A megoldás kulcsa a kezében?
MTI / Földi Imre
Forrásunk szerint az egyik legnyomósabb érv a Budapest-központú nemzeti légitársaság fenntartása mellett továbbra is a Budapest Airport Zrt.-nek fizetendő kártérítés, amennyiben kiesik a reptér utasforgalmának negyven százaléka, melyet jelenleg a Malév bonyolít. Az ezt megalapozó záradékról a sajtó már többször beszámolt, de létét hivatalosan még senki nem erősítette meg, a szerződés vonatkozó részletét pedig nem hozták nyilvánosságra.
Izgalmas kérdés, hogy a kamatok nélkül 88 milliárdra taksált uniós büntetést hogyan rendezi a kormány, miután erre az amúgy is rendkívüli módon feszített 2012-es költségvetésben nincs fedezet. Brüsszelben csak annyi hangzott el: a magyar hatóságokon múlik, mikorra fizetik vissza, és ők számítják majd ki a pontos összeget is.
Mint írtuk, az összeg egyrészt nincs kőbe vésve – és minden bizonnyal a privatizáció is kihat majd rá. A kérdés rendezését az is sürgeti, hogy egy tavalyi 18,5 milliárdos tőkejuttatást követően december végén további ötmilliárdot is kapott a Malév. Ebből egy ideig "elvan", de nyárra - ha nem sikerült tartani a közel nyolcvan százalékos járatkihasználtságot - újabb finanszírozási problémák lehetnek.
A Malév egyébként a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban a miniszterre volt kiosztva: ő tárgyalt és csak ő nyilatkozhatott. Ha ez továbbra is így van, akkor Németh Lászlónétól várhatjuk a megoldást.