szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

66 év után péntek reggel leállt a Malév, miután egy Tel-Avivban tartózkodó gép felszállását csak akkor engedték volna, ha a társaság előre fizet. Az igazgatóság emiatt hajnalban úgy döntött, leállítja a még csődvédelem alatt álló Malévot. Több száz utas rekedt a reptéren, összesen 757 ezren bukhatják a pénzüket.

Most érkezett

Már rég tervezni kellett volna az új légitársaságot

Sajnálatos, hogy a Malév leállása előtt nem született meg egy új nemzeti légitársaság létrehozásának koncepciója, ezt már három vagy hat hónappal ezelőtt meg kellett volna tenni - mondta el Déri Tamás, a Tensi Csoport egyik tulajdonosa, idegenforgalmi és légiközlekedési szakértő.

Percről percre
Sorrend megfordítása

1 2 3 4 5 6 7 8

IATA: felfüggesztés valamennyi elszámolási rendszerből

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) az érvényben lévő szabályoknak megfelelően felfüggesztette a Malévot valamennyi banki elszámolási rendszerből - közölte az IATA pénteken az MTI-vel. A szervezet az MTI megkeresésére válaszolva arról tájékoztatott: az utazási irodákkal további részleteket az után közölnek, hogy a felfüggesztési eljárás lezárult. Az IATA hangsúlyozta: nem szervez az utasoknak alternatív utazási rendet, hiszen ez a légitársaságok feladata.

A oneworld is segít

A oneworld globális légiforgalmi szövetség pénteki tájékoztatása szerint a csoporthoz tartozó légitársaságok járataival elérhetőek a Malév célállomásai, kivéve Szarajevó, Podgorica, Kolozsvár, Marosvásárhely és Odessza.

A légiforgalmi szövetség - egyelőre részletek nélkül - közölte azt is, hogy azoknak az utasoknak, akiknek péntek előtt lekötött foglalásán a járatszám a kódmegosztási megállapodások alapján BA (British Airways), AY (Finnair), JL (Japan Airlines) vagy AB (Air Berlin) légitársasági kódokkal kezdődik, de a járatokat a Malév üzemeltette volna, alternatív utazási lehetőségeket vagy jegyár-visszatérítést ajánlanak fel az általános díjszabási előírásoknak megfelelően.

Eközben az Air France-nál...

Akár káoszt is okozhat a francia légi közlekedésben a jövő héten az Air France-KLM légitársaság öt francia szakszervezetének meghirdetett sztrájksorozata, amelyet hétfő és csütörtök között tartanak. A francia pilótaszakszervezet, az SNPL pénteki bejelentése szerint a sztrájkakció - amelyhez a pilóták, a légi kísérők és a földi személyzet is csatlakozott - csúcspontja hétfőre várható.

A szakszervezetek a francia nemzetgyűlés által már elfogadott törvénytervezet ellen tiltakoznak, amely a légi forgalomban sztrájkolókat arra kötelezi, hogy szándékukat 48 órával korábban bejelentsék. A szenátus február közepén dönt a tervezetről. Hasonló törvény - amely az utasokat hivatott védeni a kellemetlen meglepetésektől - több mint négy éve érvényes a francia vasúti közlekedésben,

EUB: visszajár a storno-biztosítás

Az Európai Utazási Biztosító (EUB) a Malév leállása miatt kiterjeszti a storno-biztosítást. Az EUB vállalja, hogy a törölt Malév-járatokra megkötött utazásképtelenségi biztosítás díjának teljes összegét visszatéríti. Ez az utasbiztosítás ugyanis csak akkor járna, ha maga az utas önhibájából nem tud elutazni, de arra erdetileg nem terjed ki, ha a légitársaság csődje miatt nem tud felszállni a gép. 

A biztosítás összegének visszafizetését annál az utazási irodánál kell jelezni, amelyiknél megkötötték a storno biztosítást. Ez a lehetőség akkor áll nyitva, ha az utas részére korábban még nem történt kárkifizetés és a jegyet más légitársaságnál történt átfoglalással sem használták fel. 

Amennyiben az utasnak sikerül a meglévő Malév-jegyét más légitársaság járatára átfoglalni, akkor az EUB a korábban megkötött storno-biztosítást érvényesnek tekinti a módosított jegyre is az eredeti jegyár összegéig. Azokban az esetekben, ahol az átfoglalás az eredetinél magasabb jegyárat eredményez, vagy pedig teljesen új jegyet vesz az utas, az új jegyre, illetve a jegyárkülönbözetre új biztosítást célszerű kötni.

MT Zrt.: a leállásnak csak átmeneti hatása lehet a beutazó forgalomra

A Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) szerint a Malév leállásának csak átmeneti hatása lehet a beutazó forgalomra, Budapest megközelíthetősége jelenleg is és a jövőben is biztosított. Az MT Zrt. közleménye szerint a Malév működésének leállításával összefüggésben a Magyar Turizmus Zrt. folyamatosan tárgyalásokat folytat a kormányzati illetékesekkel, a Budapest Airporttal, több légitársasággal és a szakmai szervezetekkel annak érdekében, hogy a Malév leállásával összefüggő járattörlések ne okozzanak komoly fennakadást a Magyarországra irányuló beutazó forgalomban.

A nemzeti turisztikai marketingszervezet 19 külképviseletét és non-stop működő Contact Centerét is bevonja az információszolgáltatásba. Központi honlapjain és a turisztikai külképviseletek honlapjain keresztül teszi elérhetővé külföldi szakmai partnerei és a külföldi média számára a szükséges információkat, továbbá a Malév-utasok számára más légitársaságok és egyéb piaci szereplők által felkínált lehetőségeket. 

Az MT Zrt. a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségével is tárgyalásokat kezdett annak érdekében, hogy a Budapesten maradt utasok elszállásolása biztonságosan megoldódjon, a pénteken megjelent miniszteri rendeletben foglalt kármentesítési lehetőség felhasználásával.

Az oroszokra vártunk az utolsó pillanatig

Elképzelhető, hogy eltaktikázta magát a kormány a vagyonfelügyelő kirendelésével. Miközben Európában sorra a csőd szélére jutnak légitársaságok, a csődvédelmi moratórium bejelentése felgyorsította a Malév bukását. Igaz, csak rossz és rosszabb megoldások voltak. Az utolsó pillanatban az is szóba került, hogy esetleg a volt orosz tulajdonos fejlesztési bank (VEB) finanszírozza tovább a céget, de úgy tűnik, az események ezen is túlszaladtak.

Így búcsúzott a Malév-kapitány

A hangfelvételen valószínűleg a Malév 745-ös helsinki járatának kapitánya és a légiirányítók közötti párbeszéd hallható.

A leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése

Kiss Dávid, a Bán, S. Szabó & Partners ügyvédi iroda szakértője az MTI kérdésére pénteken azt mondta, hogy az Európai Bizottság gyakorlata alapján nagy valószínűséggel a bizottság elfogadja a Malév jelenlegi helyzetét, és eltekint attól, hogy a magyar állam visszafizettesse a légitársasággal, illetve a légitársaság visszafizesse a tiltott állami támogatást. A korábbi tájékoztatás szerint ennek összege 70-100 milliárd forint körül lenne.

A szakértő véleményét arra alapozza, hogy a tevékenység beszüntetésével a tiltott állami támogatásban részesített piaci szereplő kikerült a piacról, így a bizottság úgy ítélheti meg, hogy helyreállt a piaci verseny. Kiss Dávid arról is beszélt, hogy egy állami tulajdonú új légitársaság létrehozása, különösen ha vállalkozóval együtt alakulna, nem ellentétes az EU szabályaival, de a tevékenységét már nem lehetne állami pénzből finanszírozni. Arra külön felhívta a figyelmet, hogy a csődbe ment társaság vagyonelemei csak piaci áron kerülhetnek, ha kerülnek az új légitársasághoz, mert különben a tiltott állami támogatás visszafizetési kötelezettségét kiterjesztik az új légitársaságra, mint az előző jogutódjára.

1 2 3 4 5 6 7 8
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!