szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kivonul a BKV közvetlen finanszírozásból az állam a készülő 2013-as költségvetés tervezete szerint, holott az alig két hónapja szignált Matolcsy-Tarlós-megállapodás szerint jövőre 22 milliárd forintot adna a kormány a BKV fenntartására - írta szerdán a Napi Gazdaság Online. A nemzetgazdasági tárca később azt közölte, a lap téved, a Fővárosi Önkormányzat szerint pedig a kormánnyal kötött, több elemből álló együttműködés egésze hatályos.

Tízmilliárdos apanázscsökkentés helyett teljesen kivonul az állam a BKV közvetlen finanszírozásból, ugyanis a fővárosi tömegközlekedés támogatására a 2013-as költségvetés tervezet egyetlen fillért sem tartalmaz - írja forrásai megnevezése nélkül a Napi Gazdaság Online.

A BKV finanszírozásáról folyó tárgyalások az idén hónapokig húzódtak, végül az április végén Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter és Tarlós István főpolgármester által szignált hosszútávú finanszírozási szerződés szerint az idén Budapest megkapja a költségvetésben e célra félretett 32,2 milliárd forintot, ami 2013-ban 22,2 milliárdra olvadna.

A lap szerint ugyanakkor a főváros költségvetési pozíciója nem romlik. A készülő tervek ugyanis azzal számolnak, hogy 2013-tól megszűnne az szja bevételek helyben maradó részének települések közötti újraosztása, a tehetősebbektől a szegényebbek felé.

A Fővárosi Önkormányzat szerdán közleményben reagált a cikkben megjelentekre. "Nem beszélnénk Matolcsy-Tarlós megállapodásról, hiszen a kormány állapodott meg a főpolgármesterrel. Ám ha a Napi Gazdaság híre igaz is, attól még a számos elemből álló megállapodás egésze hatályos, sőt, ez esetben a kormány még javít is a főváros pozícióján. Így legfeljebb a tudósítás címének örülhet – már aki örül" - írta a Budapest honlapján megjelent közleményben Szűcs Somlyó Mária kommunikációs igazgató.

Túry Gergely

A főváros a Napi Gazdaság Online cikke szerint tavaly 19 milliárd forint állami támogatást kapott a BKV működtetéshez - a 2009-2010-es 32,2 milliárd után -, amit még kiegészített a diák- és nyugdíjasbérletek után járó árkiegészítés, amely 16,8, illetve 15,9 milliárd forint volt a 2009-ben illetve 2010-ben. Az eddig ismert tízmilliárdos csökkentéssel párhuzamosan - a kieső bevételek pótlására - a kormány megadta viszont az adókivetési jogot a fővárosnak: ekkor lépett képbe a dugódíj gyorsított bevezetése.

Az áprilisban szignált főváros-kormány megállapodás szerint a 2013-ra tervezett tízmilliárd forintos támogatás-csökkentés csak az első lépés lett volna, ugyanis a kormány fokozatosan kivonul a BKV finanszírozásból.  Az állam számára az EU-nak és az IMF-nek is tett ígéretet a magyar kormány (még a 2008-as hitelfelvétel idején): a hitelezés egyik feltétele volt a tömegközlekedés finanszírozásának átalakítása - a mostani kivonulással ezt az állam egy lépésben végrehajtaná - tette hozzá a lap.

Szerdán este az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) is közleményt adott ki, amiben tévesnek nevezte a megjelent hírt, és hozzátette, hogy a kormány betartja a fővárossal kötött megállapodást.

A közlemény szerint 2013-tól az ideihez képest 10 milliárd forinttal csökkenhet a támogatás mértéke, ugyanakkor a helyi önkormányzatok feladatellátási és finanszírozási struktúrája is megújul; a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére álló forrásrendszer várhatóan úgy módosul, hogy az fedezetet teremtsen a BKV finanszírozására.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!