Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec410a9e-e5ee-44c8-8522-3eb2176f65d4","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A kínaiak úgy tartják: a sonkát is ők találták fel. Egy dolgot azonban elrontottak: nem volt hozzá ünnepük. Nem mintha a sonkának a nyugati világban bármi köze lenne bármilyen ünnephez, ma mégis ez a húsvéti asztal főszereplője. Miért alakult ez így, és hogyan születtek meg a világ legjobb sonkái? Kis sódartörténet húsvét előtt, főzési jó tanácsokkal.","shortLead":"A kínaiak úgy tartják: a sonkát is ők találták fel. Egy dolgot azonban elrontottak: nem volt hozzá ünnepük. Nem mintha...","id":"20250418_sonka-husvet-pac-so-fustoles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec410a9e-e5ee-44c8-8522-3eb2176f65d4.jpg","index":0,"item":"37365c5e-f65e-4475-abee-1164ddfbdec3","keywords":null,"link":"/360/20250418_sonka-husvet-pac-so-fustoles","timestamp":"2025. április. 18. 19:30","title":"A sós vízbe pottyant disznótól az ünnepi asztalig: hogyan lett a húsvét főszereplője a sonka?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5184daa1-9007-456e-8542-dce771e558ee","c_author":"HVG","category":"360","description":"Marie és Lionel Liminana munkássága a kísérleti elektronikától a filmzenén át a bizarr rockig terjed. ","shortLead":"Marie és Lionel Liminana munkássága a kísérleti elektronikától a filmzenén át a bizarr rockig terjed. ","id":"20250418_hvg-The-Liminanas-Faded-zene-lemez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5184daa1-9007-456e-8542-dce771e558ee.jpg","index":0,"item":"5f8daad5-0111-4772-ab17-75794e606c68","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-The-Liminanas-Faded-zene-lemez","timestamp":"2025. április. 18. 15:40","title":"Kiváló vendégek szerepelnek a The Liminanas új dupla albumán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b53cca0c-49f7-42e1-b46a-1f66e71941e1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A rábapordányi interjúk egy irodában készültek – nem a telepen.","shortLead":"A rábapordányi interjúk egy irodában készültek – nem a telepen.","id":"20250418_partizan-ragados-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b53cca0c-49f7-42e1-b46a-1f66e71941e1.jpg","index":0,"item":"f20f7af4-6c23-4553-b85c-9bf9ede745a8","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_partizan-ragados-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. április. 18. 12:31","title":"Direktben nem mondják ki, de arra utalgat a kormánymédia, hogy a Partizán terjesztette a száj- és körömfájást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18e3efef-6fe4-4ab4-b7c8-5db119fa0742","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Némi iróniával megfűszerezett kihívásról van szó.","shortLead":"Némi iróniával megfűszerezett kihívásról van szó.","id":"20250418_magyar-peter-orban-viktor-vita-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18e3efef-6fe4-4ab4-b7c8-5db119fa0742.jpg","index":0,"item":"2b36461e-1fb9-49a7-8624-8b0f4a56f5ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_magyar-peter-orban-viktor-vita-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 09:36","title":"Magyar gratulált Orbánnak a csütörtöki interjúhoz, majd vitára hívta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb96060d-8bc4-486d-a7e5-34cad0f56521","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az olasz miniszterelnöknek kellett átvennie tőle a szót a Fehér Házban.","shortLead":"Az olasz miniszterelnöknek kellett átvennie tőle a szót a Fehér Házban.","id":"20250419_giorgia-meloni-donald-trump-tolmacs-leblokkolt-elnezeskeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb96060d-8bc4-486d-a7e5-34cad0f56521.jpg","index":0,"item":"bf52f6f2-cb21-47f2-8e2d-30aa6aa2aca8","keywords":null,"link":"/elet/20250419_giorgia-meloni-donald-trump-tolmacs-leblokkolt-elnezeskeres","timestamp":"2025. április. 19. 19:46","title":"„Szörnyű kudarc” – elnézést kért Meloni tolmácsa, amiért leblokkolt a Trumppal folytatott tárgyaláson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak olyan tennivalók is, amelyeket szinte ingyen, azonnal lehetne kezelni – nyilatkozta Kulja András.","shortLead":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak...","id":"20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481.jpg","index":0,"item":"3eb4efcd-6c9e-404e-98a0-3c4a63bf06da","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","timestamp":"2025. április. 19. 10:57","title":"A Tisza Párt EP-képviselője elmondta, mit kezdenének az egészségüggyel, ha kormányra kerülnének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42a3c7f7-b494-484f-b4d3-7cf62569ed9a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Jászberényi Sándor a kétezres évtized közepe óta többnyire Egyiptomban él.","shortLead":"Jászberényi Sándor a kétezres évtized közepe óta többnyire Egyiptomban él.","id":"20250418_hvg-Az-iro-sajat-kezeben-Cosmopolit-Kiado-Jaszberenyi-Sandor-Gulyas-David","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42a3c7f7-b494-484f-b4d3-7cf62569ed9a.jpg","index":0,"item":"53f34006-2ad0-4fea-b7a0-145b99c14bf2","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-Az-iro-sajat-kezeben-Cosmopolit-Kiado-Jaszberenyi-Sandor-Gulyas-David","timestamp":"2025. április. 18. 10:45","title":"Könyvkiadót indított az egyik legismertebb magyar haditudósító","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ez a magyar GDP két százalékának megfelelő összeget jelent.","shortLead":"Ez a magyar GDP két százalékának megfelelő összeget jelent.","id":"20250418_szijjarto-peter-akkumulatorgyarak-1500-milliard-forint-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd.jpg","index":0,"item":"fcd6258e-0852-450b-86c4-b1230d30a33f","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_szijjarto-peter-akkumulatorgyarak-1500-milliard-forint-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 08:14","title":"Szijjártó beismerte: 1500 milliárdot költött el a kormány az akkugyárakra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szeptember elsejétől a kormányzat azzal próbálja a távolsági buszjáratokról a vonatok felé terelni az utazókat, hogy központilag megemelte bizonyos járatokon az utazási díjat. A hvg.hu utánajárt a kísérletnek.
Népligeti buszpályaudvar, kora délutáni csúcs. A Siófokon át Kaposvárra készülő fehér Man lomhán beáll a helyére. A túloldalt járó motorral, különböző festésű Volánbuszok parkolnak. A Gemenc Volán fehér-zöld festésű Scaniája után bekanyarodik a Tisza Volán Rába emblémás "hófehérkéje" is. Ez utóbbi délután háromkor startol majd Szegedre. Az indulás előtti percekben jó, ha féltucatnyi hely maradt üresen. A sofőr elmondása szerint a múlt héten is végig szinte "telt házzal" közlekedett.
Az árváltozás négy, autópályát is érintő útviszonylatra, a Budapest - Szombathely, illetve -Szeged, -Győr és -Nyíregyháza között közlekedő járatokra vonatkozik, és feláras jegyváltást írt elő. Azt, hogy pontosan mely járatokra vonatkozik ez a drágulás, a buszpályaudvaron nem csak mi nem tudtuk pontosan, hanem az állomáson megkérdezett utasok, sőt a buszsofőrök zöme sem. Az áremelkedés ugyanis nem az összes járatra vonatkozik, hanem csak azokra a viszonylatokra, amelyeken "a sűrűn közlekedő vasút magas szintű szolgáltatást biztosít, ezáltal az autóbuszok utasai számára valódi alternatíva" - áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.
Stiller Ákos
De hol biztosít a vasút magas szintű szolgáltatást? Az IC-ken. Magyarán olyan buszjáratokra kerül "IC-felár", melyek menetidőben, szolgáltatásban a vasúttal leginkább összemérhetők. A tárca nem titkolt célja, hogy az IC-knek még inkább piacot teremtsen, a forgalmat az expressz buszokról - amennyiben van párhuzamos közlekedési mód - a vasútra terelje át.
A kormány szándéka szerint ennek a projektnek a sikere alapozhatja meg a vasúti közlekedéssel kialakult párhuzamosságok kezelését. A pilot projekt eredményeit hat hónap múlva felülvizsgálják és eldöntik, hogy kiterjesztik-e más járatokra is vagy az egész nem hozza a remélt változásokat. Amit viszont most tapasztaltunk, az alapján nehéz elképzelni, hogy az áttörés sikerülhet.
Mi dönt arról, hogy melyiket válasszuk?
Az utazási döntésünk nagyban függ az ártól, a menetidőtől, a menetrendtől (az indulási időponttól és a járatok gyakoriságától) és hogy a célállomás milyen messze van az utazás végpontjától. Ha az expressz is három órát vesz igénybe, lehet, hogy a jóval alacsonyabb árat is igénybe veszi az utas, mert olyan sokat nem nyer a rövidebb menetidővel.
A pótjegyes felár az új rendelkezés szerint a távolsági övezettel arányosan nő. Aki Szegedre utazik a Népligettől, az például 265 forinttal fizet többet az expressz buszokra, Szombathely esetében 380 forinttal. Egy teljes áru jegy pótjeggyel Szegedre 3395 forint. Ugyanezt a viszonylatot a MÁV nagyjából ötszáz forinttal drágábban, 3855 forintért árusítja. Ebben az esetben a busz nemcsak olcsóbb, de valamivel gyorsabb is: 2 óra 22 perc vonatozás helyett csak 2 óra 10 perc a menetidő. De mit ér akkor ez az egész pótdíjazási akció? - kérdezhetnénk teljes joggal. Nagyjából semmit: és ez az utasok számán is jól látszik.
Szombathely esetében kicsit más a helyzet, hiszen a menetidő 4 óra 25 perc, ami 4850 forintba kerül teljes áron pótdíjjal. A MÁV IC ugyanezt a távot 2 óra 51 perc alatt teszi meg, amiért 5100 forintot kell fizetni all inclusive. Itt legalább a jóval gyorsabb menetidő csak egy kicsit drágább: ezen a viszonylaton akár működhet is a differenciálás.
Benkő Imre
Kevés a közös halmaz
Egy, a Volán Egyesülésnél dolgozó forrás a hvg.hu-nak azt állította, hogy tavasszal is legfeljebb csak újabb nyolc vonalra terjeszthetik ki a felárazást. Szerinte annak a szakszervezeti félelemnek (lásd erről keretes írásunk), hogy ez komoly változást idézne elő a rendszerben, szerinte „összességében nagyobb a füstje, mint a lángja” – mondta.
Az nyílt titok, hogy az autópályán közlekedő gyorsjáratokkal jól keresnek a Volánok, és az is, hogy rendre az itt keletkező nyereségből pótolják a helyi (vagy rövid távú helyközi) járataikon keletkező veszteségeiket. Ez utóbbiak fenntartásához viszont rendszerint a helyi politika ragaszkodik. A győri expresszjárat utasszám-csökkenése a Kisalföld Volán bevételeit mérsékelheti, de például pótdíjfizetési kötelezettség nem terheli azokat a Zalaegerszegről, Mohácsról, Szekszárdról és Bonyhádról induló (és érkező) gyorsjáratokat, amiket a Volán-társaságok a megnövekedett igényre hivatkozva indítottak. Akárcsak a vasútnál: vannak "normál", gyorsított és expressz járatok: a felárazás csak az utóbbira vonatkozik.
Aggódnak a szakszervezetek
A napokban a nyugat-dunántúli volános szakszervezetek közleményt adtak ki, melyben nehezményezték, hogy a kormány a MÁV-ot helyezi előtérbe. A nyugat-dunántúli volánosokat (Balaton Volán Zrt., a Kisalföld Volán Zrt., a Vasi Volán Zrt. és a Zala Volán Zrt.) tömörítő szakszervezetek azt kérték Fónagy Jánostól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárától, hogy egyeztessenek. Az emelt szintű szolgáltatásokért fizetendő kiegészítő jeggyel kapcsolatban veszélyét látják annak, hogy nem a vasút, hanem az egyéni közlekedés felé tereli majd az utasokat. Az pedig, hogy a párhuzamosságok drasztikus megszüntetését még nem vitték végig, szerintük kedvező a Volán-társaságok eredményessége szempontjából.
A mostani MÁV-Volán szembeállításhoz valójában az is hozzátartozik, hogy azért kevés a közös halmaz: ma a 6300 Volán autóbusz egy-egy útján jó, ha átlagban 20 km-t tesz meg, és az is, hogy a 38 ezres járatszámból talán ha 40-et érint a szeptembertől bevezetett pótjegyezés. A volánbuszok 92 százaléka a megyehatáron se lép át. Cserébe az ország 3154 települése közül alig van, ahová ne mennének el naponta legalább egyszer. Míg ez a vonatok esetében jó, ha eléri a települések 30 százalékát.