Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","shortLead":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","id":"20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b.jpg","index":0,"item":"7dd28441-5027-4470-86ee-ae8cbdf9eded","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","timestamp":"2025. február. 06. 07:16","title":"Már Szerbia is Srí Lankáról importál sofőröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügyészségen fegyelmi eljárás indult, amely fegyelmi büntetés kiszabásával zárult. ","shortLead":"Az ügyészségen fegyelmi eljárás indult, amely fegyelmi büntetés kiszabásával zárult. ","id":"20250206_Encsencsi-gyilkossag-ugyeszseg-hogy-szakmai-hiba-volt-kiengedni-a-letartoztatasbol-a-kesobbi-elkovetot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"e98e0411-8b95-4bcf-896f-ed0938969a54","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Encsencsi-gyilkossag-ugyeszseg-hogy-szakmai-hiba-volt-kiengedni-a-letartoztatasbol-a-kesobbi-elkovetot","timestamp":"2025. február. 06. 15:18","title":"Encsencsi gyilkosság: az ügyészség szerint szakmai szabályszegés történt, amikor kiengedték a letartóztatásból a későbbi tettest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cab643ae-8d00-4f1f-a791-d2a2bb3560db","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el, mintha máshol értékesítették volna őket.","shortLead":"Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el...","id":"20250204_Jol-jartak-azok-akik-az-oreg-tankereiket-az-orosz-arnyekflottaba-adtak-el-arnyekflotta-oroszorszag-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cab643ae-8d00-4f1f-a791-d2a2bb3560db.jpg","index":0,"item":"f927d27c-7281-4036-9b1c-a67b3021e3b7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_Jol-jartak-azok-akik-az-oreg-tankereiket-az-orosz-arnyekflottaba-adtak-el-arnyekflotta-oroszorszag-szankciok","timestamp":"2025. február. 04. 17:43","title":"Uniós üzletemberek keresnek eurómilliárdokat azzal, hogy eladják az öreg tankereiket az orosz árnyékflottába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e82468c-8a83-401b-9b14-5db45fd36338","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két másik ember is a fedélzeten volt.","shortLead":"Két másik ember is a fedélzeten volt.","id":"20250206_olaszorszag-helikopter-baleset-lorenzo-rovagnati","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e82468c-8a83-401b-9b14-5db45fd36338.jpg","index":0,"item":"cb37daad-e2b2-4ab3-aa11-ba16e7612122","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_olaszorszag-helikopter-baleset-lorenzo-rovagnati","timestamp":"2025. február. 06. 12:03","title":"41 évesen helikopter-balesetben meghalt Parma mellett a Rovagnati cég vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég sokat visszatehetnek az emberek az államkasszába.","shortLead":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég...","id":"20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d.jpg","index":0,"item":"48f0b05f-104e-4a8c-8c9e-cf88d5d9d836","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","timestamp":"2025. február. 05. 09:25","title":"MNB: 150 milliárd forinttal kevesebb nyugdíjpénzt vihetnek át az emberek a lakáspiacra, mint ahogy eddig gondoltuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb ársapkákkal próbálják felvenni ellene a harcot, és persze megőrizni a népszerűséget. A kormány populista intézkedései mellett azonban a fogyasztók maguk is a kezükbe vennék a sorsukat, ezért immár többedjére hirdettek bojkottot a kereskedelmi láncok ellen.","shortLead":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb...","id":"20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c.jpg","index":0,"item":"cbf4df28-bd3b-44ba-8b01-ed59ba546dc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 12:00","title":"Harc az infláció ellen horvát módra: a lakosság a multik elleni bojkottal, kormányuk ársapkával próbálkozik – nem sok sikerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae34ca11-b63c-4081-a113-a53194ff6926","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester továbbra is küzd a Mini-Dubaj megépítése ellen, bár több kihívással is szembe kell néznie. ","shortLead":"A főpolgármester továbbra is küzd a Mini-Dubaj megépítése ellen, bár több kihívással is szembe kell néznie. ","id":"20250205_Karacsony-Gergely-Budapest-Fidesz-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae34ca11-b63c-4081-a113-a53194ff6926.jpg","index":0,"item":"65bd3420-33bf-4f67-b26b-6916a8925e50","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Karacsony-Gergely-Budapest-Fidesz-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 18:38","title":"Karácsony Gergely: Budapest nem Bindzsisztán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szeptember elsejétől a kormányzat azzal próbálja a távolsági buszjáratokról a vonatok felé terelni az utazókat, hogy központilag megemelte bizonyos járatokon az utazási díjat. A hvg.hu utánajárt a kísérletnek.
Népligeti buszpályaudvar, kora délutáni csúcs. A Siófokon át Kaposvárra készülő fehér Man lomhán beáll a helyére. A túloldalt járó motorral, különböző festésű Volánbuszok parkolnak. A Gemenc Volán fehér-zöld festésű Scaniája után bekanyarodik a Tisza Volán Rába emblémás "hófehérkéje" is. Ez utóbbi délután háromkor startol majd Szegedre. Az indulás előtti percekben jó, ha féltucatnyi hely maradt üresen. A sofőr elmondása szerint a múlt héten is végig szinte "telt házzal" közlekedett.
Az árváltozás négy, autópályát is érintő útviszonylatra, a Budapest - Szombathely, illetve -Szeged, -Győr és -Nyíregyháza között közlekedő járatokra vonatkozik, és feláras jegyváltást írt elő. Azt, hogy pontosan mely járatokra vonatkozik ez a drágulás, a buszpályaudvaron nem csak mi nem tudtuk pontosan, hanem az állomáson megkérdezett utasok, sőt a buszsofőrök zöme sem. Az áremelkedés ugyanis nem az összes járatra vonatkozik, hanem csak azokra a viszonylatokra, amelyeken "a sűrűn közlekedő vasút magas szintű szolgáltatást biztosít, ezáltal az autóbuszok utasai számára valódi alternatíva" - áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.
Stiller Ákos
De hol biztosít a vasút magas szintű szolgáltatást? Az IC-ken. Magyarán olyan buszjáratokra kerül "IC-felár", melyek menetidőben, szolgáltatásban a vasúttal leginkább összemérhetők. A tárca nem titkolt célja, hogy az IC-knek még inkább piacot teremtsen, a forgalmat az expressz buszokról - amennyiben van párhuzamos közlekedési mód - a vasútra terelje át.
A kormány szándéka szerint ennek a projektnek a sikere alapozhatja meg a vasúti közlekedéssel kialakult párhuzamosságok kezelését. A pilot projekt eredményeit hat hónap múlva felülvizsgálják és eldöntik, hogy kiterjesztik-e más járatokra is vagy az egész nem hozza a remélt változásokat. Amit viszont most tapasztaltunk, az alapján nehéz elképzelni, hogy az áttörés sikerülhet.
Mi dönt arról, hogy melyiket válasszuk?
Az utazási döntésünk nagyban függ az ártól, a menetidőtől, a menetrendtől (az indulási időponttól és a járatok gyakoriságától) és hogy a célállomás milyen messze van az utazás végpontjától. Ha az expressz is három órát vesz igénybe, lehet, hogy a jóval alacsonyabb árat is igénybe veszi az utas, mert olyan sokat nem nyer a rövidebb menetidővel.
A pótjegyes felár az új rendelkezés szerint a távolsági övezettel arányosan nő. Aki Szegedre utazik a Népligettől, az például 265 forinttal fizet többet az expressz buszokra, Szombathely esetében 380 forinttal. Egy teljes áru jegy pótjeggyel Szegedre 3395 forint. Ugyanezt a viszonylatot a MÁV nagyjából ötszáz forinttal drágábban, 3855 forintért árusítja. Ebben az esetben a busz nemcsak olcsóbb, de valamivel gyorsabb is: 2 óra 22 perc vonatozás helyett csak 2 óra 10 perc a menetidő. De mit ér akkor ez az egész pótdíjazási akció? - kérdezhetnénk teljes joggal. Nagyjából semmit: és ez az utasok számán is jól látszik.
Szombathely esetében kicsit más a helyzet, hiszen a menetidő 4 óra 25 perc, ami 4850 forintba kerül teljes áron pótdíjjal. A MÁV IC ugyanezt a távot 2 óra 51 perc alatt teszi meg, amiért 5100 forintot kell fizetni all inclusive. Itt legalább a jóval gyorsabb menetidő csak egy kicsit drágább: ezen a viszonylaton akár működhet is a differenciálás.
Benkő Imre
Kevés a közös halmaz
Egy, a Volán Egyesülésnél dolgozó forrás a hvg.hu-nak azt állította, hogy tavasszal is legfeljebb csak újabb nyolc vonalra terjeszthetik ki a felárazást. Szerinte annak a szakszervezeti félelemnek (lásd erről keretes írásunk), hogy ez komoly változást idézne elő a rendszerben, szerinte „összességében nagyobb a füstje, mint a lángja” – mondta.
Az nyílt titok, hogy az autópályán közlekedő gyorsjáratokkal jól keresnek a Volánok, és az is, hogy rendre az itt keletkező nyereségből pótolják a helyi (vagy rövid távú helyközi) járataikon keletkező veszteségeiket. Ez utóbbiak fenntartásához viszont rendszerint a helyi politika ragaszkodik. A győri expresszjárat utasszám-csökkenése a Kisalföld Volán bevételeit mérsékelheti, de például pótdíjfizetési kötelezettség nem terheli azokat a Zalaegerszegről, Mohácsról, Szekszárdról és Bonyhádról induló (és érkező) gyorsjáratokat, amiket a Volán-társaságok a megnövekedett igényre hivatkozva indítottak. Akárcsak a vasútnál: vannak "normál", gyorsított és expressz járatok: a felárazás csak az utóbbira vonatkozik.
Aggódnak a szakszervezetek
A napokban a nyugat-dunántúli volános szakszervezetek közleményt adtak ki, melyben nehezményezték, hogy a kormány a MÁV-ot helyezi előtérbe. A nyugat-dunántúli volánosokat (Balaton Volán Zrt., a Kisalföld Volán Zrt., a Vasi Volán Zrt. és a Zala Volán Zrt.) tömörítő szakszervezetek azt kérték Fónagy Jánostól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárától, hogy egyeztessenek. Az emelt szintű szolgáltatásokért fizetendő kiegészítő jeggyel kapcsolatban veszélyét látják annak, hogy nem a vasút, hanem az egyéni közlekedés felé tereli majd az utasokat. Az pedig, hogy a párhuzamosságok drasztikus megszüntetését még nem vitték végig, szerintük kedvező a Volán-társaságok eredményessége szempontjából.
A mostani MÁV-Volán szembeállításhoz valójában az is hozzátartozik, hogy azért kevés a közös halmaz: ma a 6300 Volán autóbusz egy-egy útján jó, ha átlagban 20 km-t tesz meg, és az is, hogy a 38 ezres járatszámból talán ha 40-et érint a szeptembertől bevezetett pótjegyezés. A volánbuszok 92 százaléka a megyehatáron se lép át. Cserébe az ország 3154 települése közül alig van, ahová ne mennének el naponta legalább egyszer. Míg ez a vonatok esetében jó, ha eléri a települések 30 százalékát.