szerző:
Máriás Leonárd
Tetszett a cikk?

Részben a Nemzetgazdasági Minisztérium bújtatott hizlalására szolgál Matolcsy komoly csúszással induló tervhivatala. A százfősre tervezett háttérintézmény az uniós programok elkészítésére jó lehet, de a kormányzati párhuzamosságok miatt könnyen súlytalanná is válhat. A cikk megjelenése után a tárca is reagált a leírtakra.

Egyre komolyabban gondolja Matolcsy György minisztériuma a Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) tényleges elindítását. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) háttérintézményeként működő szervezetnek már honlapja is van, ahol a szervezeti struktúra és a szervezeti egységek leírása mellett már néhány munkaanyag is található.

Bár a tervezési hivatal létrehozására már egy 2011 végén kiadott kormányrendelet utasítást adott, és hivatalosan elvileg 2012 januárja óta működik, még tavasszal is csak júniusra ígérték a tényleges működés megkezdését, végül tavaly elsikkadt az indulás. A kormányzati szándék szerint a száz főt foglalkoztató háttérintézmény a gazdaságpolitikát megalapozó elemzéseket és gazdaságpolitikai terveket készít, de emellett jövő- és trendkutatással, valamint területfejlesztési koncepciók kidolgozásával is foglalkozik majd. A tervhivatal fogja készíteni a 2014-20-as ciklusban érkező uniós források felhasználásának új stratégiáját és operatív programjait is. Ezen kívül a szándékok szerint ez a hivatal alapozza majd meg a kormányzat nemzetközi és a hazai gazdaságstratégiát, illetve iparági, területfejlesztési elemzéseket és terveket is készít.

(A Nemzetgazdasági Minisztérium cikkünk megjelenése után reagált állításainkra és korábban elküldött kérdéseinkre. Reakcióját dőlt betűvel szedve a vonatkozó részekhez csatolva közöljük. A minisztérium nehezményzte azt az állítást, miszerint „tavaly elsikkadt az indulás”, mert mint írta, arról a sajtó megkereséseire folyamatosan tájékoztatást adott. Az NTH felállítása és szakmai működése operatívan 2012. január 11-jével indult az elnök belépésével, operatív feladatait az első szakértő munkatársak 2012. februári belépése óta folyamatosan bővítve látja el – áll a minisztérium levelében.)

Bújtatott tárcabővítés

"Az új hivatallal kapcsolatban nagyon nehéz kivenni, hogy szervezetileg pontosan hol is kezdődik a hivatal és hol végződik az intézményt felügyelő nemzetgazdasági tárca. A tervezési hivatal ugyanis részben arra szolgál, hogy a nemzetgazdasági tárca továbbra is ellássa minisztériumi feladatait: az NGM-nél legalább 35-50 olyan munkatárs dolgozik, aki a tárca feladatait végzi, de ténylegesen NTH-státuszban van" – mondta a hvg.hu-nak a tárca egy neve elhallgatását kérő dolgozója.

(2012. december 31-én a hivatal létszáma 94 fő volt. Teljesen megalapozatlan és téves az az információ, miszerint az NGM-nél legalább 35-50 olyan munkatárs dolgozik, aki a tárca feladatait végzi, de ténylegesen NTH- státuszban van. A törvény adta keretek és lehetőségek maximális betartásával, a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal megállapodása értelmében a 2012. december 31-i adatok szerint 7 fő - a Hivatal állományában lévő közszolgálati tisztviselő - lát el minisztériumi feladatokat ideiglenes foglalkoztatási formában, kirendelés keretében – reagált a tárca.) A cikk megjelenése előtt azt kérdeztük a tárcától, az NTH státuszban dolgozó munkatársak közül hányan dolgoznak olyan munkakörben, amely teljes egészében vagy részben minisztériumi feladatokat tartalmaz.

Túry Gergely

Ezek szerint az NGM a tervezési hivatallal hízza vissza azt a megszorítást, amit az utóbbi években az egész kormányzati apparátust érintő költségcsökkentések miatt volt kénytelen végrehajtani. Míg 2010-ben 886-an dolgoztak a tárcánál, egy tavaly júniusi kormányhatározat 793 főben szabta meg az intézmény munkatársainak számát. A dolgozók nagy részétől 2011. május végén szabadultak meg, amikor költségtakarékosságra hivatkozva mintegy 80-100 olyan dolgozót bocsátottak el, akik még az előző kormány idején lettek felvéve. Akkori sajtóértesülések szerint az akciót „minőségi cserének” nevezték, és új emberekkel kívánták pótolni a távozókat. Azt, hogy a tervhivatal részben a minisztériumi létszám átcsoportosításról szól majd, már a tervezési fázisban is lehetett sejteni. A hvg.hu erről szóló cikkének állításait azonban a tárca akkor határozottan elutasította. 

(Az NGM szerint a 2011-ben történt létszámleépítés és az NTH megalakulásának folyamata egyáltalán nem kapcsolódik egymáshoz, tehát nem igaz az a feltételezésük, hogy „az NGM a tervezési hivatallal hízza vissza azt a megszorítást, amit az utóbbi években az egész kormányzati apparátust érintő költségcsökkentések miatt volt kénytelen végrehajtani.” Az NTH létrehozását kizárólag szakmai okok tették szükségessé – hangsúlyozza a tárca.)

Párhuzamos NGM

A tervezési hivatal szoros összefonódása a nemzetgazdasági tárcával egyébként abból is jól látható, hogy a hivatal székhelye a minisztérium József Nádor téri épülete. Ennél fontosabb egyezés, hogy a hivatal szervezeti egységeinek feladatait tartalmazó leírás alapján több olyan területet is kapott, amely jellemzően a Nemzetgazdasági Minisztérium feladata. Ilyen például a gazdaságpolitikai elemzés és tervezés, amelyre a hivatal szervezetében egy teljes főosztállyal számoltak.

A gazdaságpolitikai főosztálynak reálgazdasági elemzést, gazdaságstratégia-tervezést és pénzügy-politikai tervezést is kell végeznie. Utóbbi például átfedésben van azzal, amit a minisztérium is végez, amikor megtervezi és összeállítja a költségvetést, majd év közben monitorozza és elemzi a költségvetési folyamatokat. 

(Az NTH kizárólag a Kormány és a Nemzetgazdasági Minisztérium által meghozott döntéseket átfogóan megalapozó nemzetgazdasági kutató, reálgazdasági és külgazdasági elemző, tanácsadó, és döntés-előkészítő feladatokat lát el, nem foglalkozik tehát költségvetés-tervezési feladatokkal – fogalmaz a tárca levele.) A minisztérium állításával szemben a tervezési hivatal feladatait leíró dokumentumban a következő áll: a Pénzügy-politikai Tervezési Osztály „támogatja a minisztérium pénzügyi, monetáris és költségvetési tervezési és tervezés-előkészítési feladatait”.

A hivatalt egyébként a tervezéskoordinációért felelős államtitkárság alá rendelték, amely a tárcánál dolgozók szerint Matolcsy György kedvenc államtitkársága, és "jobbkeze", Csizmadia Norbert vezeti. Ez az államtitkárság nagyon sok feladatot kap a minisztertől, emellett az is gyakran előfordul, hogy egy másik államtitkárságnak kiadott feladatot a tervezéskoordinációért felelős államtitkársággal is elkészíttet. Többek között itt készült a Magyar Növekedési Terv is, amellyel valószínűleg megszületett a magyar gazdaságpolitikai science fiction műfaja.

Mennyibe kerül ez?

A 2013-as költségvetési törvényben 1,167 milliárd forintot különített el a kormány a tervezési hivatalnak. A személyi juttatásokra járulékok és szociális hozzájárulási adó nélkül 630 millió forintot szán a kormány, ami a 100 fős állományra vetítve több mint 500 ezer forintos nettó átlagfizetést ad ki.

(Az NGM levelében közölte, hogy a hivatal személyi juttatásainak előirányzata a 2013. évi költségvetési törvény szerint valóban 630 millió forint. Egy főre vetítve azonban a a tárca közlése szerint a hivatal nettó átlag bérjövedelme 290 ezer forint jelenleg szemben a hvg.hu által állított nettó 500 ezer forintos átlagfizetéssel. A hvg.hu által közölt összegnél alacsonyabb bér feltehetően úgy jött ki, hogy 2012-ben a hivatal 1,18 milliárd forintos működési költségéből évközben mintegy 430 millió forintot zároltak a tárca levele szerint.)

Az uniós források megtervezésére jó lesz

Egy másik terület, ahol a tervezési hivatal kivehetetlenül összefonódik a Nemzetgazdasági Minisztériummal, hogy a hivatalnak kell kidolgoznia a 2014-20-as uniós források felhasználásáról szóló stratégiát és az új operatív programokat. Ezt a kormány eredetileg Matolcsy Györgyre bízta, aki ezt követően Cséfalvay Zoltánra tolta, és a feladat - úgy látszik - végül kiköt a háttérintézménynél.

Volt olyan megkérdezett szakértő, aki indokoltnak látta, hogy ekkora szervezet jöjjön létre arra az időszakra, amíg kidolgozzák a terveket. A minisztériumban ugyanis nincs olyan elemző és tervezői kapacitás, amely elegendő lenne az uniós források felhasználását megalapozó programok kidolgozására. Azonban erre a kapacitásra legfeljebb 1,5-2 évig lesz szükség, utána már nehezebb lesz indokolni a 100 fős szervezet létjogosultságát.

Túl sok a párhuzamos intézmény

Az NGM-mel összefonódó, területeit részben átfedő tervezési hivatallal abban a formában, ahogyan a kormány eltervezte, az a probléma, hogy ezzel jó eséllyel csak egy új párhuzamos intézmény születik az államigazgatásban. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnak (KIM) is van egy hasonló háttérintézménye, az Ecostatból alakult Közpolitikai Kutatások Intézete. A KIM intézménye nem csak politikai és jogi, hanem gazdasági ügyekkel is foglalkozik. Egy harmadik szereplő a Századvég Gazdaságkutató Zrt. is, amely rendszeresen végez elemzéseket a kormánynak - miközben piaci cégek megbízását kormányzati feladatok ellátására Orbánék még ellenzékben masszívan ellenezték.

A Tervezési Hivatal új honlapja
Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal

Annál azonban, hogy a tervezési hivatal esetleg más szervezetekkel párhuzamosan végezné a feladatait, komolyabb bökkenő, hogy a jelek szerint az eddigi elemző szervekre sem hallgat a kabinet. Mint nemrég kiderült, a Közpolitikai Kutatások Intézete egy elemzésében figyelmeztetett a kedvezményes végtörlesztés veszélyeire és káros következményeire, a kormány mégis végrehajtotta a tervét.

Mint az NGM-nek, a hivatalnak sincs erős tervkoordinációs hatásköre (az uniós források felhasználását érintő operatív programokért például a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felel), csak általános stratégiai hatásköre - fogalmazott egy neve elhallgatását kérő, a közigazgatás működését jól ismerő szakértő, ami viszont komoly probléma. Így a jelenlegi felállásban a tervezési hivatalnak jó esélye lesz arra, hogy egy újabb súlytalan szervezet legyen a kormányzati struktúrában.

(A tervkoordinációs hatáskörre vonatkozó észrevétel hibás feltételezésen és a hatályos jogszabályok ismeretének teljes körű hiányán alapul az NGM levele szerint. Mint a minisztérium érvel, a 2014-2020-as uniós források felhasználását érintő operatív programok tervezésének irányításáért és kormányzati koordinációjáért a Nemzetgazdasági Minisztérium felel, ahogyan ezt a hatályos jogszabály 1600/2012-es (XII.17) Korm.hat is rögzíti. Míg szakmai háttérintézménye a Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal egyebek mellett az érintett programok operatív tervezési feladatait látja el, ahogyan ezt a hatályos SZMSZ-e is rögzíti. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jelenleg a 2007-2013-as operatív programok végrehajtásának felügyeletéért felel, míg a 2014-2020-as tervezés tekintetében 2 ágazati operatív program kidolgozásának koordinációjáért felelős.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!