Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Lázár János milliós veszteségből bombabiztos üzletté varázsolja a nemzetidohánybolt-nyitást – aki ezt nem látta előre, az most foghatja a fejét. Egy átlagos trafikos évi 3-5 milliós tiszta nyereséget tehet zsebre, de a jobb helyen lévő boltosok kezébe a tízszerese is kerülhet az Origo számításai szerint, ami egybeesik a hvg.hu-n korábban megjelent véleménnyel.
Amikor Lázár János miniszterelnökséget vezető államtitkár április 25-én benyújtotta a trafiktörvény legújabb módosítását, első ránézésre csupán annyit tett, hogy nyereséges működést akart biztosítani a vállalkozóknak. A pályázat meghirdetésekor még csak 3-5 százalékos árréssel számolhattak az árusok, ezzel pedig a trafiknyitás korántsem tűnt jó üzletnek. Lázár áprilisi módosítójának egyik célja az volt, hogy "egy megfelelő, tízszázalékos mértékű kereskedelmi árréssel" biztosítsák a dohányboltok "szerény jövedelmezőségét". A szerény jövedelem ugyanakkor valójában remek biznisz – írja az Origo. A kalkulációs egybeesik azzal, ami a hvg.hu-n korábban megjelent.
A portál számításai szerint egy trafik húszéves jogának értéke mai értéken körülbelül 30-50 millió forint lesz, ha valóban 10 százalékos árrést garantálnak a dohányárusoknak. Az átlag azonban függ attól, hogy marad-e a jelenlegi 5415 koncessziós jog, vagy az 1400 kimaradó kistelepülés is kap-e egy-egy trafikot – a pontos számot ma még nem tudni, de az látszik, hogy az első évben 3-5 millió forint nyereségre számíthat egy átlagos trafiktulajdonos, az igazán forgalmas nemzeti dohányboltok pedig ennek többszörösével is számolhatnak. Ha azonban az Orbán Viktor kormányfő által célba vett 12 százalékos árrés valósul majd meg, akkor – megint a húszéves nyereséget visszaszámítva – már 50-70 millió forintot érő üzletet vehet át júliusban egy átlagos trafikos.
Átlagosan 50 millió forintos bizniszre számíthat az a trafikos, aki egy minimálbérest alkalmaz, havi 200 ezer forintból oldja meg a bolt fenntartását, kifizeti az évi 200 ezer forintos koncessziós díjat, és olyan önkormányzat területén nyitja a boltját, ahol maximális, 2 százalékos a helyi iparűzési adó. Az eleve jó üzletet az teszi biztossá, hogy a trafikok újságot, alkoholt, szerencsejáték-termékeket, üdítőket is kínálhatnak, márpedig ezek bevételét a portál nem számolta bele az 50 milliós átlagba, a kiadások jelentős részét azonban igen.
A legjobban menő trafikosok viszont azok lesznek, akik forgalmas helyen tudnak nemzeti dohányboltot nyitni. Itt naponta körülbelül kétezer doboznyi cigarettával könnyen lehet évi 400 millió forintos árbevételt elérni. Aki ilyen helyen pályázott és nyert, az igen jól járt: két minimálbéres alkalmazásával, és egy magasabb, 200-300 ezer forintos fenntartási kiadással számolva is durván 30 milliós profitra számíthat a nyerő helyen koncessziót kapó az első évben, a húsz év összesített és diszkontált nyeresége pedig 300 millió forintos üzlethez juttathatja.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Kötelezettségszegési eljárás indult Magyarország ellen az ingyenes szén-dioxid-kvótákat terhelő különadó miatt. A teherrel sújtott külföldi cégek visszafogják termelésüket, dolgozókat küldenek el, vagy egyszerűen távoznak, például Romániába. Közben egyre agresszívebben hódítanak az indiai és kínai szállítók.
Itt az ideje eldönteni, mi a fontosabb politikai szinten is: a sportsiker vagy a gyermekek biztonsága?