Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

Meglehet, hogy az optikusok lesznek a következő áldozatai a magas áfára épülő, nem hazai bejegyzésű online kereskedőcégek nyomulásának. Ők már nem csak az EU-n belülről törik lefelé az árakat, mert megjelentek a placcon a kínaiak is.

Kornél néhány hete összefutott egy barátjával, és mikor szóvá tette, hogy látja, új szemüvege van, kiderült, hogy a szemüveg Kínából való, és néhány kattintással rendelte meg. Mivel ő is éppen szemészhez készült, mert új szemüveget akart venni, beszélgetni kezdtek az online vásárlásról. A barátja elmondta, hogy a szemüveget igazából nem is vette, hanem kapta, és csak a szállítási díjat kellett kifizetnie a csomag után. A keret, és bele a pár lencse ingyen volt, mert ilyen opciót is talált a Firmoo.com-on, és így nem sokat hezitált, leadta a megrendelést.

Néhány nappal később Kornél elment a szemészetre, és minden adatot, ami a szemüvege elkészítéséhez szükséges (lencsék erőssége, pupillatávolság, szemüvegméret stb.) frissítette. Aztán még aznap szétnézett az online áruházban, ahol ugyan nem talált neki tetsző keretet az ingyenes szekcióban, de 30 dollárért már igen. De ebbe már a lencsék is beleértendők (webkamera előtt "fel is tudta próbálni" a keretet). Az értékvédett, fedexes csomag kiszállításért további 28 dollárt fizetett, mindent a PayPalon keresztül.

Az új szemüveg beszerzése kijött mintegy 13 ezer forintból, amiért idehaza alsó hangon is 40 ezer forintot fizetett volna. "Baromi gyorsan megjött a csomag, csütörtökön rendeltem, és keddre már itt is volt Kínából" – mesélte Kornél, aki állítja, egyáltalán nem bánta meg, hogy kipróbálta az oldalt, hisz szerinte nem is vállalt nagy kockázatot, mert a barátja példája elég kapaszkodót jelentett a döntéséhez.

Lengyel  kutyakaja

Korábban többször is írtunk arról, hogy van olyan e-kereskedelmi szegmens, ahol a hazai magas áfa miatt, ezt kihasználva más EU-s országokból jelentkeztek be a vevőknél kereskedők. Ha a termék megfelelően transzparens, és egyszerű, akkor gyorsan kialakulnak olyan helyzetek, mint hogy a 8 százalékos áfával számlázó lengyelországi online állateledel-kereskedők letarolják a magyar piacot. De ugyanez a helyzet a 19 százalékkal dolgozó Szlovákia esetében is, ahonnan tömegesen vásárolunk háztartási műszaki cikkekkel, kiegészítőket. És ebbe az irányba halad a romániai, márkás ruházati diszkontok szekere is.

Még nem a kínaiak miatt fáj

Kínából, tömegesen rendelt szemüvegekkel még nem találkozott Lakos Péter, az Eoptika ügyvezetője, de a probléma, amivel online kereskedőként szembesülhet, nem ismeretlen számára. És bár szerinte ennek "egyelőre azért nagyobb a füstje, mint a lángja", ma is van kiktől félteni a hazai optikusi piacot. A problémát nem is annyira a szemüveg, sokkal inkább a napszemüveg, illetve kis részben a kontaktlencse online kereskedelmi csatornáiban érzékeli.

A szemüveg készíttetése idehaza még nagyrészt személyhez kötött; a vevők a vásárlás (és főként: a fizetés) előtt fel akarják próbálni az új szemüvegüket, látniuk kell, hogy néznek ki benne. Ezt az akadályt az ügyvezető szerint sokkal nehezebb az online kereskedelemben átvinni, mint azt korábban gondolták, mert nehezebb univerzálissá, automatikussá, átlagos webes vásárlássá válnia.

Támadási felületet éppen ezért az e téren jobban teljesítő napszemüveg piaca jelent, amiben viszont a hazai magas áfa is szerepet játszik. Igaz ugyan, hogy a márkás napszemüvegeket a gyártók és nagykereskedők próbálják úgy védeni, hogy minden országban egyetlen disztribútort delegálnak, és csak rajta keresztül lehet az adott országban például RayBant, Versacét vagy Police napszemüveget kereskedelmi mennyiségben beszerezni. A piacvédelem azonban gyakorlatilag azt eredményezi, hogy ha egy napszemüveg nettó beszerzési ára 10 ezer forint, akkor a disztribútor ezt minimum 22 ezer forintért (+áfa) javasolja kitenni a kirakatba, legyen szó online vagy offline optikáról. Így az a potenciális vevő, aki rájön, hogy a nagyobb piac, jobb áralku-pozíció törvényszerűsége miatt nem csak Amerikában olcsóbb a RayBan, de Olaszországban és Németországban is, nyithat a maga számára egy webes kiskaput. Ráadásul az is emeli a motivációs szintet, hogy idehaza a napszemüvegeket is az EU legmagasabb fogyasztói terhével sújtják.

Lakos Péter tapasztalatai szerint ez sem tömeges jelenség, mert sokakat visszatart a próba lehetőségének hiánya, és az, hogy probléma esetén a garancia vagy javítás érvényesítésével akadhatnak gondok. "Azért nem igazi probléma ez még, mert a vásárlás mellé adott szolgáltatásainkkal a külföldi weboldalak nem tudnak versenyezni" – mondta az ügyvezető. Ebbe a 30 napos ár-visszafizetési garanciától a 120 százalékos árgaranciáig sok minden beletartozik, kérdés, hogy mindez elég súllyal esik-e latba, amikor a vevő a bankszámlaegyenlegére tekint.

Olcsó szemüveget – online, Kínából
Fülöp Máté

A szemüveg és pláne a napszemüveg szezonalitásával szemben azonban a kontaktlencse egy teljesen univerzális termék. Ennek megfelelően az látszik a piacon, hogy itt – a lengyel kutyaeledeles kereskedőkéhez hasonló módon – megnyílt a terület az érvényesüléshez. Legalábbis erre utal, hogy megjelentek olyan optikai webáruházak is, amelyek akár egy egész régiót lefedve kínálják az árujukat. Valójában nincs rajtuk fogás, mert az áruk szabad áramlása uniós alapjog, így nem törvénytelen az, amit csinálnak. De kétségkívül más költségekkel dolgoznak, mint például a bejelentett magyar webáruházként itthon adózó Lencsék.hu. A kontaktlencsethordok.hu például 13 nyelven működő webáruház, amely Luxemburgból küldi a csomagokat, és az árképzésének az igazi erőssége az, hogy ott csak 3 százalékos a forgalmi adó. De hasonló módon működtetik Németországból az edel-optics.hu-t is.

Mérési módszer sincs

A hazai optikák online kínálatának erősödő konkurenciát támasztó külföldi bejegyzésű webboltok mozgása igazából törvényszerű. Ezért is meglepő, hogy jelenleg Magyarországon senki nem tudja, hogy hány olyan online vásárló van, aki az árelőnyért külföldi termékeket rendel meg a weben. "Még a becslés lehetőségén is csak a fogást keressük" – árulta el Kis Gergely, az eNet partnere.

A felmérési módszertan sem tisztázott, mivel efféle adatokat nem lehet a klasszikus, kereskedői oldalról érkező információkból kinyerni. Elvileg a külföldről beáramló csomagmennyiséggel lehetne kezdeni valamit, de ahhoz a csomagokat kézbesítő futárszolgálatokat kellene alaposan meginterjúvolni. Ám ez is inkább csak elv, mivel a futárok kizárólag csomagokat és tömegeket látnak. Azt nem, hogy a kézbesítés online megrendelésre érkezik-e, azt pedig végképp nem, hogy a címkén szereplő adatok stimmelnek-e a doboztartalommal.

A vámosok képbe kerülésére is csak nagyobb mennyiség esetén van reális esély, mert bár olyan már előfordult, hogy egy csomagban talált 15 egyforma napszemüveggel kapcsolatban vizsgálódni kezdtek, de az nem reális elvárás, hogy minden privát megrendelői csomagot átvilágítsanak, analizáljanak. Bár a vámhatóságoknak is fel kellett, hogy tűnjön, hogy vannak olyan, főként ázsiai, angol nyelvű webáruházak, ahol nem csak az egész világra vállalnak kiszállítást, de a megrendelő maga írhatja rá a csomag értékét a feladói címkére.

Egymillió bolt kínálata
A külföldi webáruházakban megrendelt áruval rendszerint az a baj, és ezt a hazai kereskedők is előszeretettel emlegetik, hogy drága postázni, már ha egyáltalán vállalnak magyarországi szállítást. Lassan ez a helyzet is változik, megjelent például a Globeshopper nevű cég, amely a világ több mint 1 millió webáruházának kínálatát teszi elérhetővé, és egy szerződött nemzetközi specialista, a Borderlinx révén lehetőség van arra is, hogy a megrendelt terméket kiszállíttassuk. Mindez teljesen független attól, hogy az adott e-boltban az áru Magyarországra szállítását vállalja-e vagy sem. A Borderlinx egy angol és egy amerikai központon keresztül azt is megoldhatóvá tette, hogy a világ legkülönbözőbb részein egyszerre összevásárolt árut egyetlen küldeményként szállítsák és számlázzák ki az ügyfélnek. És ez számunkra sem a jövő, mivel a Citibank előszeretettel ajánlgatja az ügyfeleinek.

A már-már klasszikusnak nevezhető eBay mellett mindenhol – ami gyűjtéssel, gyűjteményekkel kapcsolatos – vannak az efféle piaci mozgásnak jelei. A Discogs például a reneszánszát élő használt bakelitlemez-piac online Mekkája lett Európában, de hasonló rugóra sok gyűjtőoldal működik. Az is terjedőben van, hogy játékmodellek, de akár járművek speciális alkatrészeit is meg lehet rendelni online Hongkongból, ami két hét alatt, fele árban, gond nélkül ide is ér.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!