szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az MNB újabb 62 pénzügyi szervezetnél tárt fel a fogyasztói díjak és költségek jogszerűtlen emelésére vonatkozó jogszabálysértéseket. A vizsgált pénzügyi szervezetek közül 58 esetében került sor bírság kiszabására, amelynek együttes összege 386,5 millió forint. Idén márciusban és júliusban hasonló okok miatt bírságolt a jegybank.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) újabb pénzügyi szervezeteknél zárta le a korábban megkezdett, számos szervezetre kiterjedő fogyasztóvédelmi vizsgálatot, ami annak feltárását célozta, hogy az érintett piaci szereplők 2012. január 1-je és 2014. április 30-a között az egyoldalú díj-, jutalék- vagy költségemelések során betartották-e valamennyi vonatkozó, a fogyasztók érdekeit védő jogszabályt – áll a jegybank közleményében. A jegybank korábban a jogszerűtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki 2014 márciusában, majd 2014 júliusában újabb 10 pénzügyi szervezetet 71,75 millió forintra büntetett.

A megbírságolt takarékok és a bírságok összege
Magyar Nemzeti Bank

A most lezárult vizsgálatok alkalmával a közlemény szerint az MNB mind a 62 pénzügyi szervezetnél jogszabálysértéseket tárt fel. A megállapítások alapján 58 esetben került sor bírság kiszabására, további 4 esetben kötelezéssel zárult az eljárás. A jellemző jogsértések – a korábbi két vizsgálati körhöz hasonlóan – a jegybank szerint következők voltak:

  1. hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett oklista a szerződésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben;
  2. a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg;
  3. a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról;
  4. elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát;
  5. 5) az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt;
  6. 6) korábbi "díjmentes, ingyenes, 0 forintos" tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti;
  7. megváltoztatták a díjszámítás módját.
A jegybank mind a 62 pénzügyi szervezetnek megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását, kötelezte az intézményeket a jogszabályi rendelkezések mindenkori betartására, illetve összességében 386,55 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki számukra. A vizsgált intézményeket – új díj bevezetése és a számítási mód kedvezőtlen megváltoztatása miatt – egyúttal a jegybank kötelezte a jogsértően elvont díjtöbblet fogyasztóknak történő visszafizetésére is. A jegybanki közleményben az áll, hogy az MNB ezúttal is egységes elvek szerint határozta meg a bírságösszegeket, amelyek esetében a jegybank figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértő díjak és tranzakciók számát, a fogyasztóknak okozott kár mértékét, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is – áll a közleményben.

A vizsgált intézmények – amennyiben eddig ezt nem tették meg – 2014. szeptember 30-áig kaptak határidőt a jegybanktól arra, hogy az érintett fogyasztók számára visszatérítsék a jogtalanul felszámított díjakat. Ennek végrehajtásáról pedig október közepéig kell beszámolniuk a jegybank részére – áll a közleményben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!