Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d143cf3f-3fee-4646-9049-87f864b78d2e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A békepárti miniszterelnök arról is beszélt, hogy harcolni fog az emberekért Brüsszellel szemben.","shortLead":"A békepárti miniszterelnök arról is beszélt, hogy harcolni fog az emberekért Brüsszellel szemben.","id":"20250609_Orban-Viktor-Franciaorszagban-Magyarorszag-Brusszel-remalma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d143cf3f-3fee-4646-9049-87f864b78d2e.jpg","index":0,"item":"877cd391-249a-4e60-82b5-2117e994fafe","keywords":null,"link":"/itthon/20250609_Orban-Viktor-Franciaorszagban-Magyarorszag-Brusszel-remalma","timestamp":"2025. június. 09. 15:43","title":"Orbán Viktor Franciaországban: Magyarország Brüsszel rémálma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fe73c5f-4402-4c5f-8f22-227863ec415f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A zenész szombati koncertjén beszélt arról, „gecire nem akarja”, hogy Magyarország egy tenger legyen, amit az emberek a két partról néznek.","shortLead":"A zenész szombati koncertjén beszélt arról, „gecire nem akarja”, hogy Magyarország egy tenger legyen, amit az emberek...","id":"20250608_ByeAlex-beszolt-azoknak-a-politikusoknak-akik-nem-engedik-hogy-szabadok-legyunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fe73c5f-4402-4c5f-8f22-227863ec415f.jpg","index":0,"item":"f44469a3-1549-4851-baa1-0f7c2c60525a","keywords":null,"link":"/kultura/20250608_ByeAlex-beszolt-azoknak-a-politikusoknak-akik-nem-engedik-hogy-szabadok-legyunk","timestamp":"2025. június. 08. 11:33","title":"ByeAlex beszólt azoknak a politikusoknak, akik nem engedik, hogy szabadok legyünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 08. 11:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"39eb50b6-af0f-4f74-aacc-27aa3f818771","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Minden kapcsolatot megszakít a Fradi Orbán Viktor kedvenc lapjával.","shortLead":"Minden kapcsolatot megszakít a Fradi Orbán Viktor kedvenc lapjával.","id":"20250609_Homokszem-a-partallami-gepezetben-a-Magyar-Nemzet-azon-csamcsog-hogy-Kubatov-Gabor-megsertodott-a-Nemzeti-Sportra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39eb50b6-af0f-4f74-aacc-27aa3f818771.jpg","index":0,"item":"efb2122d-0bcc-4cd8-9a4d-f7312e2cc526","keywords":null,"link":"/kkv/20250609_Homokszem-a-partallami-gepezetben-a-Magyar-Nemzet-azon-csamcsog-hogy-Kubatov-Gabor-megsertodott-a-Nemzeti-Sportra","timestamp":"2025. június. 09. 12:45","title":"Kubatov Gábor megsértődött a Nemzeti Sportra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b6a8bdf-cef3-4af4-846e-4e9ce5d93ee1","c_author":"Mészáros Márton","category":"360","description":"Az európai átlaghoz képest nem dohányzunk és alkoholizálunk sokat, ám az aktív életmódban és a szűrővizsgálatoknál jelentős az elmaradás. ","shortLead":"Az európai átlaghoz képest nem dohányzunk és alkoholizálunk sokat, ám az aktív életmódban és a szűrővizsgálatoknál...","id":"20250608_hvg-munkaerot-egeszseget-betegseg-foglalkoztatottsag-mentalis-egeszseg-karos-szokasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b6a8bdf-cef3-4af4-846e-4e9ce5d93ee1.jpg","index":0,"item":"f572b2cd-089a-46f0-ae6e-f6cb88507e90","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-munkaerot-egeszseget-betegseg-foglalkoztatottsag-mentalis-egeszseg-karos-szokasok","timestamp":"2025. június. 08. 08:30","title":"A munkahelyen is hátrányba kerülnek, akik mentális betegséggel fordulnak orvoshoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8150f13-7a71-4127-ae14-a1389d946fbb","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Üzleti döntéseit néha még a hozzá legközelebb állók is ellenezték, de mindig hajthatatlan maradt, az élet pedig őt igazolta. Tóth Ildikót a Cápák közt show-ból ismerte meg az ország, a HVG-nek arról beszélt, hogyan jutott el az autókereskedéstől egy brazíliai kitérővel az ingatlankiadásig, és azt is elárulta, mi lehet a következő üzlete.","shortLead":"Üzleti döntéseit néha még a hozzá legközelebb állók is ellenezték, de mindig hajthatatlan maradt, az élet pedig őt...","id":"20250609_Toth-Ildiko","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8150f13-7a71-4127-ae14-a1389d946fbb.jpg","index":0,"item":"c3e15b9b-5ce0-435b-8b6f-3d503111ead7","keywords":null,"link":"/360/20250609_Toth-Ildiko","timestamp":"2025. június. 09. 16:30","title":"„A férjem másfajta üzleti modell felé próbált terelni, sikertelenül” – Portré Tóth Ildikó ingatlanbefeketőről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A forgalmat irányító rendőrnek ilyenkor lehetősége van a mérlegelésre – közölték.","shortLead":"A forgalmat irányító rendőrnek ilyenkor lehetősége van a mérlegelésre – közölték.","id":"20250609_A-rendorseg-reagalt-a-CPAC-delegacio-miatt-feltartoztatott-mentoauto-esetere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"1b24ff34-8cd5-43b9-8c20-f5fda798c082","keywords":null,"link":"/itthon/20250609_A-rendorseg-reagalt-a-CPAC-delegacio-miatt-feltartoztatott-mentoauto-esetere","timestamp":"2025. június. 09. 19:11","title":"A rendőrség reagált a CPAC delegáció miatt feltartóztatott mentőautó esetére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8d37c1d-a977-472e-aed6-212ce59d39b2","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Kikukázta az európai autómárkák némelyikét a nemzetgazdasági miniszter, aki túlzottnak tartja a magyar ipar függőségét a német piactól. Kitart viszont – legalábbis a választásokig – a két számjegyű béremelések, az ár- és árrésstopok mellett, kerül, amibe kerül. Nagy Mártont azért komoly jóstehetségnek nem érdemes tartani, az elmúlt években elhangzott prognózisait rendre felülírta az élet.","shortLead":"Kikukázta az európai autómárkák némelyikét a nemzetgazdasági miniszter, aki túlzottnak tartja a magyar ipar függőségét...","id":"20250608_hvg-akciohoskodes-nagy-marton-gazdasagpolitika-gdp-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8d37c1d-a977-472e-aed6-212ce59d39b2.jpg","index":0,"item":"d1d43847-5f76-4459-bb88-e00fff193660","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-akciohoskodes-nagy-marton-gazdasagpolitika-gdp-orban","timestamp":"2025. június. 08. 12:30","title":"Hiába cáfolják a számok, Orbán hisz az akcióhőssé előléptetett Nagy Mártonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kamucégek, akrobatamutatványok 80-nál, ponyvát kihasító migránsok – sorra tűnnek el vagy sérülnek meg a szállítmányok Európa útjain. Megnéztük, hogyan próbálnak védekezni ellene.
Leleményes nép a magyar. És a szlovák is. Mostanában új trükk jelent meg a fuvarozásban, amelyet e két ország vállalkozó szellemű csalói fejlesztettek tökélyre. A megoldás lényege, hogy megvesznek egy kisebb, csőd szélén álló fuvarozótársaságot, majd a nevében azonnal elkezdenek szállításokat vállalni, lehetőleg értékes rakományra, főként műszaki cikkre. Nem kell felfedniük a kilétüket, hiszen a különböző online rendszerekben a megvett cég meglévő jogosítványaival, annak nevében leadhatják a nyomott árajánlataikat.
A kamionok azonban nem érnek célba, a rakomány tonnaszámra tűnik el, mire az ügyfelek észbe kapnak, és kiderítik, hogy ez a fuvaros cég már csak nevében egyezik azzal, amelyikben addig megbíztak. De ekkor már késő: a társaság mögött a csalók nem foghatók meg, papíron egy hajléktalan a tulajdonos, és az áru elveszett.
Cirkuszi mutatványok az éj leple alatt
A nemzetközi kereskedelemben biztonsági szempontból a fuvarozás a leggyengébb láncszem. Amíg az áru úton van, addig van a legnagyobb veszélyben. És nemcsak akkor, amikor a kamionos kimegy a mosdóba a benzinkúton, vagy megáll a parkolóban a pihenőre, hanem – az alábbi videó tanúsága szerint – még akkor is, amikor 80-nal megy az autópályán:
A rablók éjszaka támadnak, és rendszerint tudják, milyen áru van a raktérben. A sofőr először csak bosszankodni kezd, mert lassan hajt előtte egy autó, ám mire gyanút fog, a pótkocsi hátsó ajtaja már nyitva van, és az árut pakolják is ki. Előfordul, hogy a műszaki cikkeket egyszerűen ledobálják az út mellé, és a csoport mögött érkező negyedik autó szedi össze a zsákmányt (a korszerű csomagolásnak köszönhetően egy laptop vagy egy mobiltelefon általában sértetlen marad).
Itt egy élesben felvett eset, amely Romániában történt egy teherautóval, de bármikor előfordulhat Nyugat-Európa útjain, kamionokkal is:
Ez ellen gyakran úgy próbálnak védekezni, hogy a raktér hátsó 15 százalékát WC-papír tekercsekkel rakják tele. Ilyenkor a rabló elbizonytalanodik, nem tudja, hogy rossz kamiont nyitott-e fel, vagy csak átvágják, és érdemes beljebb hatolnia a pótkocsiban. Az egész azonban esetleges: vagy bejön ez a csel, vagy nem.
A főleg Angliába igyekvő migránsáradat (ezúttal kivételesen eltekintve a szociális-társadalmi és politikai problémáktól) is alaposan növeli a fuvarozás biztonsági kockázatát. A minap megvert magyar kamionos esete (vagy ez a videó, amelyen éppen egy menekült mászik ki a pótkocsiból a ponyvát leamortizálva) is mutatja, hogy a fuvarokat célszerű úgy tervezni, hogy Calais és a hasonló veszélyes helyek előtt 100-150 kilométerre a sofőrnek már semmiképpen se kelljen megállnia. Ez a gyakorlatban azonban nem egyszerű, mert a vezetési és pihenőidők szabályaihoz, illetve a felrakodás és lerakodás tervezett időpontjához igazodni kell.
Bőszen jegyzetelik a rendszámokat
A nagy értékű szállítmányoknál is szükség szokott lenni hasonló óvintézkedésekre, mert el kell elérni, hogy az áru ne álljon huzamosabb ideig bizonyos zónákban. A szervezett rablóbandák ugyanis sokszor elég pontos információval bírnak a szállítmány útjáról. Legendás például az a történet, hogy pár évvel ezelőtt az egyik nagy magyar mobiltelefon-összeszerelő üzem kijárata előtt éjjel-nappal állt egy-egy olyan személyautó, amelyben a benne ülők bőszen jegyzetelték a pótkocsik rendszámát és a gyárból való indulás időpontját. Az ilyen fuvarok úti célja ugyanis jó eséllyel kitalálható, és mivel a sofőrök vezetési idejét szigorú szabályok rögzítik, azt is jól ki lehet számolni, hogy körülbelül hol kell majd a szerelvénynek megállnia/éjszakáznia. Ilyen módon a nagy nyugat-európai ipartelepek előtti utolsó pihenési zónák is fokozottan veszélyesekké váltak.
A nagy szállítmányozó cégeknek muszáj befektetniük abba, hogy ezeket a kockázatokat kezelni tudják. A DHL Freight például egyenesen a rendőrségtől szerződtetett szakembert arra, hogy találjon ki valami megoldást a biztonság növelésére. Debreczeni Zoltán, a cég biztonsági és infrastruktúra igazgatója külön csapatot épített a társaságon belül, amelynek tagjai logisztikai és biztonsági képzést is kaptak. Ők a központban napi 24 órában elemeznek minden olyan információt, amely bármilyen hatással lehet a rájuk bízott kamionok útjára. Nem csak a forgalmi információkat nézik, hanem rengeteg egyéb forrást is, például a rendőrségi jelentéseket, de még azt is figyelemmel kísérik, hogy hol lesznek Európa-szerte tömegrendezvények, demonstrációk, tiltakozó akciók, felvonulások.
Munkában a DHL Freight biztonsági központja
Fülöp Máté
Ennek az egységnek külön aktualizált térképe van arról, hogy hol vannak olyan parkolók, ahol éppen akkor biztonságosabb a megállás, és hova nem szabad beengedniük a szállítmányt. Az útvonaltervezésbe is beleszólhatnak, hogy az éppen aktuálisan veszélyesek minősített szakaszokon a kamionnak ne kelljen megállnia.
Megfizetjük a biztonság árát
Az európai közúti kockázatok növekedése tehát részben így csapódik le az üzleti életben: megjelent egy olyan szolgáltatás, amelyet pluszban kell (vagy lehet) venni a szállítmányokhoz. „A göngyölegeket éjjel-nappal követni ugyan nem feltétlenül érdemes, a nagy értékű rakományoknál azonban egyre többen kérik tőlünk, hogy a kamionnak olyan útvonalat és menetrendet találjunk, amely biztonságban célba juttatja” – mondja Debreczeni Zoltán.
Debreczeni Zoltán, DHL Freight Magyarország
Fülöp Máté
Hiába van biztosítás a rakományon, ha például eltűnik egy kamionnyi autóalkatrész, akkor a gyár, amelyben felhasználták volna, bajba kerül, mert megakad a termelés. Ilyenkor nem csak a szállító cég megítélése romlik, hanem még a gyártóé is, a megrendelőt ugyanis ma már egyáltalán nem érdekli, hogy a fuvar miért nem érkezett meg. Csak azt érzékeli, hogy a beszállító nem tudta időre odavinni, amit ígért.
A Magyarország szempontjából nagyon fontos autóipari beszállítók például rendszeresen igénylik azt, hogy az áru beérkezésének időpontját egészen pontosan meg lehessen mondani. Ehhez pedig most már nem elég, ha a sofőr beüti a navigációba a célpontot, és a diszpécserével közli a várható érkezésének időpontját. Egy autógyárat ugyanis nem elégít ki az, ha a GPS minden újratervezésénél új várható érkezési időpontot közölnek vele. Sőt, ettől még inkább úgy fogja érezni, hogy a fuvaroscég nem tudja kontrollálni a kamion mozgását. „Azt kell elérnünk, hogy az előre megállapodott időpontban a kamion mindenképpen sértetlenül odaérjen a célállomásra, de a hagyományos módszerekkel ez ma már nem megy” – mondja Debreczeni Zoltán.
Fülöp Máté
Az állandó, emberi segítséggel támogatott szoros nyomkövetés azonban nem olcsó mulatság, és van olyan cég, amely ezt már nem hajlandó megfizetni. A piac törvényei itt sem mások. Főleg a Kelet-Európából induló fuvaroknál fordul elő, hogy a feladó kiszámolja: megérheti a kockáztatás, vagyis az, hogy 1000 kamionból egy esetleg eltűnik, mert az még mindig kisebb veszteség, mintha mind az 1000 kamionra meg kellene venni a napi 24 órás felügyeletet.