Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2122d613-9210-452b-9543-60dbb1b18672","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Koltai János maga ajánlkozott a Szomszédokban való szereplésre, mert pénzre volt szüksége. Frajt Editet volt, hogy megfeddték, miért flörtöl sorozatbeli főnökével.","shortLead":"Koltai János maga ajánlkozott a Szomszédokban való szereplésre, mert pénzre volt szüksége. Frajt Editet volt...","id":"20241225_Szomszedok-kulisszatitkok-beszolas-gabor-gabor-frajt-edit-juli-koltai-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2122d613-9210-452b-9543-60dbb1b18672.jpg","index":0,"item":"f70e6163-800b-45f8-83ec-842b04e9e12c","keywords":null,"link":"/elet/20241225_Szomszedok-kulisszatitkok-beszolas-gabor-gabor-frajt-edit-juli-koltai-janos","timestamp":"2024. december. 25. 14:57","title":"Neves színházi rendező szólt be a Szomszédokra – kulisszatitkok a sorozat Julijától és Gábor Gáborától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e70fa84-7084-4ec5-b8f2-21d6737d387e","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Egészen 2004-ig úgy gondolták a szakemberek, hogy az Indiai-óceánon alacsony a szökőárveszély, ennek megfelelően az emberek sem voltak rá felkészülve. Húsz éve karácsonykor a világ borzalmas leckét kapott.","shortLead":"Egészen 2004-ig úgy gondolták a szakemberek, hogy az Indiai-óceánon alacsony a szökőárveszély, ennek megfelelően...","id":"20241226_cunami-2004-elorejelzes-szokoar-indiai-ocean","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e70fa84-7084-4ec5-b8f2-21d6737d387e.jpg","index":0,"item":"e8da0e6f-4fff-4092-90dc-0222a7e0c1be","keywords":null,"link":"/360/20241226_cunami-2004-elorejelzes-szokoar-indiai-ocean","timestamp":"2024. december. 26. 07:00","title":"„Annyira megijedtem, hogy sírni sem tudtam, a hullám elkapott, és magával ragadott az óceánba”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0cfc61f-c2fe-4fff-8731-ca8a71316faa","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Idén sem unatkoztunk: az elmúlt tizenkét hónapban több tucat tesztautót próbáltunk ki hosszabb-rövidebb ideig, közülük válogattuk össze azokat, amelyek így, vagy úgy, de a legmélyebb nyomot hagyták bennünk.","shortLead":"Idén sem unatkoztunk: az elmúlt tizenkét hónapban több tucat tesztautót próbáltunk ki hosszabb-rövidebb ideig, közülük...","id":"20241226_ev-tesztautoi-2024-ben-toyota-vw-bmw-nio-tesla-lexus-mercedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0cfc61f-c2fe-4fff-8731-ca8a71316faa.jpg","index":0,"item":"d56976bf-90a8-4c8d-a48e-d9c4d311c8ab","keywords":null,"link":"/cegauto/20241226_ev-tesztautoi-2024-ben-toyota-vw-bmw-nio-tesla-lexus-mercedes-ebx","timestamp":"2024. december. 26. 17:30","title":"A legkisebb méregzsáktól a begombázott unikumig – az év tesztautói 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1132e4f8-501b-4c35-851b-972de0ae04c4","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A szél is mérséklődik.","shortLead":"A szél is mérséklődik.","id":"20241226_idojaras-elorejelzes-karacsony-masnapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1132e4f8-501b-4c35-851b-972de0ae04c4.jpg","index":0,"item":"6ac07c3d-a793-4f68-a5ee-032ac7131fa1","keywords":null,"link":"/elet/20241226_idojaras-elorejelzes-karacsony-masnapja","timestamp":"2024. december. 26. 07:18","title":"Napos idő várható karácsony másnapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A tavaly december 24-i 196-hoz képest idén 354-szer kellett intézkedniük a tűzoltóknak.","shortLead":"A tavaly december 24-i 196-hoz képest idén 354-szer kellett intézkedniük a tűzoltóknak.","id":"20241225_tuzoltok-karacsony-szenteste-statisztika-viharos-szel-szen-monoxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"a6b22ac5-b017-4be2-9dd9-3b396646cad0","keywords":null,"link":"/itthon/20241225_tuzoltok-karacsony-szenteste-statisztika-viharos-szel-szen-monoxid","timestamp":"2024. december. 25. 10:42","title":"Egész éjjel dolgoztak a tűzoltók, sokkal több eset volt, mint tavaly szenteste","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d5b2503-d572-44f9-9b25-81330472dc2f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A szerencsétlenül járt sportolók személyazonosságáról egyelőre nem tudni.","shortLead":"A szerencsétlenül járt sportolók személyazonosságáról egyelőre nem tudni.","id":"20241226_Meghalt-ket-sielo-akiket-lavina-sodort-el-az-osztrak-Alpokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d5b2503-d572-44f9-9b25-81330472dc2f.jpg","index":0,"item":"f143aa72-a2e0-401c-ac3b-a84cc7b3d7b3","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_Meghalt-ket-sielo-akiket-lavina-sodort-el-az-osztrak-Alpokban","timestamp":"2024. december. 26. 19:04","title":"Meghalt két síelő, akiket lavina sodort el az osztrák Alpokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8679f5c5-d24a-45d2-a02b-bdd84f39161a","c_author":"Szvetelszky Zsuzsa","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241225_hvg-szvetelszky-zsuzsa-fritz-breithaupt-a-narrativ-agy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8679f5c5-d24a-45d2-a02b-bdd84f39161a.jpg","index":0,"item":"30358cc5-4629-49d3-b0e5-83ced8b4b50b","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-szvetelszky-zsuzsa-fritz-breithaupt-a-narrativ-agy","timestamp":"2024. december. 25. 16:00","title":"Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus: Íme, egy könyv arról, miért vonzódunk a történetekhez, és azok hogyan formálnak bennünket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72415c71-b5a4-4cc9-941a-5c5695091e8d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Könnyen lehet, hogy az emberiség már eltűnik a Föld nevű bolygóról, azonban egy memóriakristály még mindig tárolni fogja a teljes emberi genomot, így valójában megőrizhető az emberiség a távoli jövő számára.","shortLead":"Könnyen lehet, hogy az emberiség már eltűnik a Föld nevű bolygóról, azonban egy memóriakristály még mindig tárolni...","id":"20241226_emberi-genom-felirasa-ellenallo-5d-kristalyra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72415c71-b5a4-4cc9-941a-5c5695091e8d.jpg","index":0,"item":"9856a58f-0336-4cc0-9f32-e7701f8e2780","keywords":null,"link":"/tudomany/20241226_emberi-genom-felirasa-ellenallo-5d-kristalyra","timestamp":"2024. december. 26. 12:03","title":"Lehet, hogy egyszer majd ebből a kristályból teremtik újra az embert?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elektronikus jegyrendszer ha késve is, de lassan megvalósul a fővárosban. A városvezetés azonban számtalan tervet dédelget az okosváros kialakítása jegyében a közösségi teherszállítástól a kéményregiszterig.
Július elsején a Kálvin téren indul a BKK elektronikus jegyrendszerének tesztüzeme – tudta meg a hvg.hu. Lapunknak Szegvári Péter, a főváros önkormányzati főtanácsadója elmondta: a tesztüzemben már az új típusú, e-személyivel is igénybe lehet venni a szolgáltatást. (Hasonló szolgáltatást az év elején a MÁV is bevezetett kísérleti jelleggel, és a Volán-társaságok is dolgoznak ezen.) Persze nemcsak a személyit tudja majd leolvasni a szerkezet, hanem mobilapplikációval is használható lesz az élesben várhatóan 2018-től üzemelő rendszer.
Közlekedési jegyként is működne az e-személyi. Ami egyfelől praktikus, másfelől kockázat: a személyi adatok és a mozgásinformációk összekapcsolhatósága a Nagy Testvért segíti. A fővárosi elektronikus jegyrendszer bevezetése annyit csúszik, hogy talán már nem is lesz. A legújabb elképzelések szerint külön közlekedési kártya helyett a tavalytól igényelhető elektronikus személyi igazolvánnyal utazhatnának a budapesti közösségi közlekedés járműveit használók - tudta meg a HVG.
A bevezetést nem siette el a BKK: már annak is négy éve, hogy a beléptetőkapukat a Corvin negyed metróállomásnál tesztelték, abban az évben, mikor a főváros az EBRD-től kölcsönt is felvett a fejlesztés megvalósítására. A technika ennél gyorsabban halad előre – emelte ki Szegvári Péter, visszaemlékezve arra, hogy akkor még papíralapú jegyben is gondolkoztak, a kiépülő rendszer azonban már nem ilyen lesz.
bkk.hu
A szakemberrel egy bécsi szakmai fórumon beszélgettünk, amelynek a témája az intelligens város volt. Az Európai Beruházási Bank (EIB) által szervezett rendezvényen Szegvári Péter közép-európai városvezetők és az uniós források felhasználását segítő Jaspers-program szakértői között beszélt a budapesti tervekről.
Például arról a PURE-projektről, amely az első magyarországi fejlesztés, amelyet az EIB az uniós gazdaság fellendítését segítő, Juncker-tervként emlegetett program eszközeivel (EFSI) segíthet. Igaz, nem teljes egészében magyar projektről van szó: a PURE-ban három európai város – Budapest mellett Gent és Koppenhága – együtt igyekszik kialakítani tematikus terveket. Budapesten ez jelenti például a Duna-partot, de a barnamezős vagy a szociális rehabilitációs területeknél is egységes koncepció alapján – tehát nem feltétlenül kerületenként – indítanának el fejlesztéseket.
BKK- hajók.
Túry Gergely
Ötletekből nincs hiány: a Duna esetében ilyen például a BKK-hajók integrálása a fővárosi tömegközlekedésbe. A részben már megvalósult fejlesztést pedig egyfajta közösségi szállítással is kiegészítenék például azon áruknál, amelyek a csepeli szabadkikötőn keresztül érkeznek a fővárosba.
Adatbázis a szmog ellen
A tematikus fejlesztés sem új gondolat, és a Smart City koncepciók kidolgozása is már 2014-2015-ben elindult Magyarországon. Igaz, az erről szóló fővárosi koncepciót csak idén januárban fogadta el a fővárosi közgyűlés. Az újításokra leginkább az EU különböző programjaiból számíthatnak pénzre a budapestiek, a „nemzeti borítékból”, vagyis a felzárkózási alapokból alig, mivel a főváros gazdasági fejlettsége miatt ezekre korlátozottan jogosult. Itt jöhet a képbe az EIB által koordinált EFSI, vagy akár olyan közvetlenül Brüsszelből érkező pénzek, mint a Horizon 2020 innovációs támogatásai, vagy éppen a természet- és környezetvédelmi fejlesztéseket támogató LIFE.
Egy kémény füstje Budapesten 2017. január 24-én.
MTI / Mohai Balázs
Ebből valósítanák meg a HungAIRyt, amelyben több magyarországi város mellett Budapest is részt vesz, a közgyűlés erről április végén döntött. A cél az, hogy csökkentsék a levegőben a szmogot előidéző szálló por mennyiségét. Egyelőre két pilot projektről van szó: az egyik a Vérmező park megújítása – ezzel a főváros egyik légcsatornájának tisztítása –, a másik pedig egy fűtési adatbázis összeállítása. A szálló port ugyanis elsősorban a korszerűtlen fűtéssel kötik össze. Az adatgyűjtés nem egyszerű feladat a fővárosban, mivel az ingatlanok 99 százaléka magánkézben van. A mostani projekt tehát egy későbbi korszerűsítési program forrásigényét is felméri.
Ennél előrébb jár már a közvilágítás „intelligens” átalakításának terve. A főváros többségi tulajdonában levő Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. (BDK) számára nyújtott tulajdonosi kölcsönt egy olyan kísérleti fejlesztés megvalósítására költenék, amelynek a keretében hétezer fényforrást nem csupán energiatakarékos fényforrásokkal szerelnek fel, de a lámpaoszlopok is többfunkciósak lesznek. Például forgalmi adatokat regisztrálnak, de akár wifi-hotspotként működnek. A főváros terve egyébként az, hogy az évtized végére valamennyi közterületen elérhető legyen az internet. Ebben az esetben a fejlesztés forrása az lehet, hogy a BDK az energiatakarékos fényforrásokkal évi 2 gigawattórányi áram költségét tudja megtakarítani.
A főváros sem marad ki a kormány által sokat emlegetett e-mobilitási tervekből. Sőt, egyből elektromos személygépkocsikkal indítana autómegosztó szolgáltatást a BKK a Bubi mintájára. Ez a gondolat egyébként nem csak a főváros vezetőinek fejéből pattant ki, hanem a Bubi főszponzora, a Mol is dédelgeti. Szóval Budapest szépnek már szép, de akár okos is lehet.
Támogatás vagy hitel?
A kelet-közép-európai országoknak még az uniós támogatások lehívása is gondot okoz néha, ez is magyarázhatja, hogy ebbe a régióba alig érkezett még az unió beruházási programja, a Juncker-terv pénzeiből – így magyarázta lapunknak Vazil Hudák, a programot koordináló Európai Beruházási Bank alelnöke. A különbség szembetűnő: a források 92 százaléka Nyugat-Európában landolt eddig, Kelet-Közép-Európába csak 8 százalék jutott. Az alelnök szerint a helyzeten az úgynevezett beruházási platform alkalmazása segítheti a településeket: ez egyfajta keretmegállapodás, amelyen belül a városvezetés dönthet arról, végül mire használja fel a lehívható hitelt.
A magyar fővárosnak ilyen megállapodása az EBRD-vel van, ebből finanszírozzák az elektronikus jegyrendszer kialakítását. De az EIB sem ismeretlen Budapesten: részben a bank hiteléből valósult meg a négyes metró és a kettes metró rekonstrukciója is. Úgy tudjuk, most az új budapesti szuperkórház építéséhez is igényelne kölcsönt az EU finanszírozó bankjától a kormány.
A hvg.hu az Európai Parlamenttel együttműködve számol be ebben a fél évben az uniós intézmények tevékenységéről, a közösséget érintő döntésekről, és ezek hatásairól. Az EP a tartalomért nem vállal felelősséget.