szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több mint 50 milliárd forintot költött kommunikációra a magyar állam 2018-ban.

Összeállítást közöl a G7 gazdasági szakportál arról, hogyan szórja a pénzt a kormány kommunikációra. Több mint 50 milliárd forintról van szó, ugyanis ekkora összeg elköltéséről állapodott meg a kormányközeli üzletemberek tulajdonában lévő ügynökségekkel.

Bő 40 milliárdot biztosan kifizetnek, a maradék 10 milliárd pedig opciós tétel, de a korábbi tapasztalatok szerint nem biztos, hogy marad a pénzből. A pénzeket a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (NKOH) keresztül osztják, amit 2015-ben pont azzal az indokkal hoztak létre, hogy visszafogják a korábbi reklámköltéseket.

A G7 megjegyzi, az összes kommunikációra szánt pénz közel 40 százaléka, 19 milliárd forint például az eredetileg kék plakátokról felismerhető kormányzati kampányokra ment el.

A Rogán vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda az NKOH-n keresztül összesen öt alkalommal adott megbízásokat arra, hogy a lakosságot tájékoztassák a szerintük „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekről”.

Emellett négy alkalommal az „Európa jövőjét érintő” üzenetek eljuttatására is szerződtek.

Amikor a két témát már egyként kezelték, az sem vezetett költségcsökkenéshez, november közepén ugyan lezártak egy opciós résszel együtt 6 milliárdot is meghaladó beszerzést, ám a pénz valószínűleg gyorsan elfogyott, mert december elején újabb megbízásra lett szükség. Az akkori 2,3 milliárd sem tartott ki év végéig: a karácsony előtti utolsó munkanapon még gyorsan eredményt hirdettek egy tenderen.

A szaklap szerint a kormányzati kommunikáció költéseinek java egyetlen vállalkozóhoz, a nyíltan Fidesz-szimpatizáns és jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkező Balásy Gyulához áramlott. A tavalyi ötvenmilliárdos költésből 48,5 milliárdot kaptak az ő ügynökségei.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!