Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b96de95e-4142-4f30-824c-e111f6b953a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök egy órán át válaszolt a CPAC Hungary rendezvényre érkezett vendégek kérdéseire.","shortLead":"A miniszterelnök egy órán át válaszolt a CPAC Hungary rendezvényre érkezett vendégek kérdéseire.","id":"20250602_Orban-CPAC-ujsagiro-influenszer-vendegek-Karmelita-migracio-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b96de95e-4142-4f30-824c-e111f6b953a7.jpg","index":0,"item":"0915996b-0ba0-4001-9a21-1c95f08d9bfa","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Orban-CPAC-ujsagiro-influenszer-vendegek-Karmelita-migracio-ukrajna","timestamp":"2025. június. 02. 08:38","title":"Orbán egy csapat baráti újságírónak és influenszernek bizonygatta a Karmelitában, hogy a migráció rossz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56805d3d-dc3c-4520-bed7-165060fced64","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2023-hoz képest csökkent ugyan, de így is 39 milliárddal gazdagodott a felcsúti cégtulajdonos.","shortLead":"2023-hoz képest csökkent ugyan, de így is 39 milliárddal gazdagodott a felcsúti cégtulajdonos.","id":"20250603_meszaros-lorinc-v-hid-dobbenetes-nyereseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56805d3d-dc3c-4520-bed7-165060fced64.jpg","index":0,"item":"e746c57e-24fc-46d7-8061-489cc58683ac","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_meszaros-lorinc-v-hid-dobbenetes-nyereseg","timestamp":"2025. június. 03. 12:35","title":"Mészáros Lőrinc vasútépítő cége is döbbenetes nyereséget produkált","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra járatják. A régió gázelosztó központja Magyarország lett, a teljes délkelet-európai/balkáni régió függése az orosz gáztól a 2021-es szinthez képest csaknem megduplázódott. Egy friss tanulmány szerint a Gazprom ennél is többet akar, és van is még mozgástere.","shortLead":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra...","id":"20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6.jpg","index":0,"item":"e811f671-a13c-4b11-9525-88a5d82a02dc","keywords":null,"link":"/360/20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","timestamp":"2025. június. 02. 09:45","title":"Magyarország hathatós segítségével Moszkvának az egész régiót sikerült visszaszoktatnia az orosz gázra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e444c704-291c-413f-b26c-0adb6b9d68b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Székesfehérvár fideszes polgármestere szolidáris Karácsony Gergellyel, a Harcosok Klubjának nem tagja, de hűséges a Fideszhez.","shortLead":"Székesfehérvár fideszes polgármestere szolidáris Karácsony Gergellyel, a Harcosok Klubjának nem tagja, de hűséges...","id":"20250602_Cser-Palkovics-Andras-interju-Szekesfehervar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e444c704-291c-413f-b26c-0adb6b9d68b2.jpg","index":0,"item":"eb70b407-b786-4e3c-870a-334e4eb3fba8","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Cser-Palkovics-Andras-interju-Szekesfehervar","timestamp":"2025. június. 02. 10:12","title":"Cser-Palkovics András szerint nem Magyar Péter az ellenfelük, hanem egy társadalmi közhangulat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14cc0fac-a84d-4c20-91f1-9c244df57f9f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bemutatta a Neon nevű új böngészőjét az Opera, mely egy „MI-ügynök”.","shortLead":"Bemutatta a Neon nevű új böngészőjét az Opera, mely egy „MI-ügynök”.","id":"20250602_opera-neon-bongeszo-mesterseges-intelligencia-ugynok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14cc0fac-a84d-4c20-91f1-9c244df57f9f.jpg","index":0,"item":"51a2ae0a-dff7-4c32-889d-69f2899cdeb8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_opera-neon-bongeszo-mesterseges-intelligencia-ugynok","timestamp":"2025. június. 02. 17:03","title":"Bejelentették a böngészőt, ami már ön helyett intéz mindent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az árbevételét pedig megháromszorozta.","shortLead":"Az árbevételét pedig megháromszorozta.","id":"20250603_Magyar-Peter-cege-llm-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90.jpg","index":0,"item":"2cc30a22-14d0-4787-bd59-d11b74731450","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_Magyar-Peter-cege-llm-beszamolo","timestamp":"2025. június. 03. 15:00","title":"Magyar Péter tavaly 51-szeresére növelte tanácsadó cége nyereségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet helyreállítani például a stroke-on átesett betegek kommunikációját.","shortLead":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet...","id":"20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194.jpg","index":0,"item":"690a7824-5c39-42f5-992b-46e3604e1fce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","timestamp":"2025. június. 03. 11:03","title":"Kipróbálták az első agyi chipet, amely vezeték nélkül kapcsolja össze az embert egy számítógéppel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8113b3d1-a2ca-44af-b587-80e2a8d2bc71","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Milliárdos után százmilliós profit jött össze a Viasteinnél.","shortLead":"Milliárdos után százmilliós profit jött össze a Viasteinnél.","id":"20250602_Viastein-profit-ceges-beszamolo-Magyar-Peter-Tisza-Part-ellentuntetok-Nagyvarad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8113b3d1-a2ca-44af-b587-80e2a8d2bc71.jpg","index":0,"item":"6cff4782-47f0-4b5e-bb87-6e6525c7a548","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Viastein-profit-ceges-beszamolo-Magyar-Peter-Tisza-Part-ellentuntetok-Nagyvarad","timestamp":"2025. június. 02. 15:06","title":"Kevesebb mint tizedére zuhant annak a cégnek a nyeresége, amelynek dolgozói Magyar Péter ellen tüntettek Nagyváradon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV öt garázsa közül az óbudai van a legtávolabb attól a területtől, ahol az áprilisban induló újabb metrófelújítás miatt pótlóbuszokat kell bevetni, a cég minden jel szerint mégis innen látja majd el a feladatot. A BKV sokkal egyszerűbb helyzetben lenne, ha az elmúlt években kapott volna elég pénzt új buszok beszerzésére.
Elsősorban a kőbánya-kispesti végállomástól legtávolabb eső óbudai buszgarázsból tervezi megoldani a BKV a 3-as metró felújításának második szakaszában a pótlóbuszok kiadását – értesült BKV-s forrásoktól a hvg.hu. A fővárosi tömegközlekedési szolgáltatásokat (beleértve a metró buszos pótlását) az önkormányzat nevében megrendelő BKK csak annyit közölt, hogy a pótlás szervezése „jelenleg folyamatban van”, a terv akkor „válik véglegessé”, amikor kiderül a déli szakasz felújításának kezdődátuma. „A pótlás részleteiről a BKK hamarosan tájékoztatást ad” – tették hozzá.
Fülöp Máté
Az északi alagútszakaszon már a metrószerelvények próbafutásai zajlanak, némi késéssel, de elvileg március végéig meglesz az átadás, utána egy hét szünet várható, majd a Nagyvárad tér és a Kőbánya-Kispest metróvégállomás között lezárják a déli szakaszt. A pótlás várhatóan egyszerűsödni fog ebben a második fázisban: az északi szakaszon a Lehet térig valószínűleg normál üzemben fognak járni a metrószerelvények, a középső szakaszt pedig csak vasárnaponként (esetleg minden este) fogják lezárni, mert ugyan az állomások felújítása ott még nem kezdődik el, de a pályafelújítás folyamatban van.
Különösen fontos az üzembiztonság
Jelenleg a metró északi szakaszán, illetve esténként és hétvégenként a teljes vonalon kell buszokkal pótolni a szerelvényeket. A buszok nagy része a BKV óbudai garázsából áll ki, itt állomásoznak ugyanis a pótlóflotta gerincét adó Mercedes Conecto csuklósbuszok. A járműveket a BKV egyébként csak üzemelteti, tulajdonosuk az Inter Tan-Ker City Kft. (ITK). A buszok fiatalok, különösen a BKV állományának jóval 10 év fölötti átlagéletkorához képest, az ITK 2016 óta vette őket több részletben. A BKV-tól szivárgó információk szerint BKK/BKV a déli szakasz pótlását is az óbudai ITK-s Conectókkal akarja megoldani, attól függetlenül, hogy a járműveknek sokkal többet kell majd üresben menniük a garázsból való ki- és beálláskor, mint amikor a jóval közelebbi északi szakaszra vezényelték ki őket. A sok garázsmenet ennyi busz esetében már jelentős közvetlen veszteséget jelent üzemanyagban, amortizációban, nem beszélve a közvetett károkról, például a károsanyag-kibocsátásról.
Fülöp Máté
Nincs abban semmi kivetnivaló, hogy a BKV a lehető legjobb technikával akarja megoldani a metrópótlást – mondta a hvg-hu-nak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, aki maga is hallott a cég terveiről. A metrópótlás mind a járművekre, mind a sofőrökre nézve kimagaslóan nagy megterhelést jelent, az üzembiztonság ezért különösen fontos. A szakszervezeti vezető úgy hallotta, azért Óbuda nem önmagában fogja megoldani a déli szakasz pótlását, lesznek átszervezések, például még a cinkotai garázs fog kiadni járműveket. Ez egyébként most is igaz, az északi szakaszon járnak cinkotai Volvók.
Könnyű megoldás biztosan nincs
A BKV-nak öt garázsa van: az óbudai, a cinkotai, a kelenföldi, a dél-pesti és a kőbányai. A 3-as metró déli szakaszához a kőbányai és a dél-pesti garázsok vannak legközelebb, de az óbudainál még a cinkotai és a kelenföldi is jóval közelebb van.
A kelenföldi buszgarázs
Fülöp Máté
Földrajzilag nyilván hatékonyabb lenne, ha a dél-pesti garázs adna ki pótlóbuszokat a déli szakaszra, de ott főleg kevésbé megbízható Van Hool járművek állomásoznak, ráadásul abban a garázsban a munkaerőhiány is probléma – mondta Naszályi Gábor.
A kőbányai garázsban pedig régi Ikarus 280-asokat és újabb Volvo 7700A-k tart a BKV. Az ITK-s Conectók átköltöztetése Kőbányára nem opció, mert nem férnének el ott. A részleges költöztetés (már ha az ITK belemenne) nem jó megoldás, akkor ugyanis több garázsban kellene biztosítani a Conectók alkatrész-utánpótlását és a típust ismerő karbantartó személyzetet.
Elvileg opció lenne viszont a járatok, mármint a járatokra kiküldött buszok átszervezése. Az északi metrópótlás alól felszabaduló óbudai garázs átvehetne járatokat (például a 9-est), így a déli metrópótláshoz közelebb eső garázsokban felszabadulna elég kapacitás. Kérdés, átszervezésekkel össze lehetne-e szedni elég, megbízható járművet közelebbi garázsokból a pótlás üzembiztos lebonyolításához.
Pénz nélkül nehéz
Az alapprobléma persze a BKV buszparkjának állapota, átlagéletkora. Ideális esetben a cégnek nem kellene ilyen buherálásra kényszerülnie (vagy extrém hosszú garázsmenetek vagy nagyon komoly átszervezések) 50-80 darab fiatal, megbízhatóan üzemeltethető busz kiállításához.
Fülöp Máté
A budapesti tömegközlekedés permanens alulfinanszírozástól szenved, és ez 2019-ben sem fog megváltozni. „A BKV az idén 3 milliárd forinttal többet kap, mint tavaly” – mondta a budapesti költségvetés elfogadása előtt Bagdy Gábor, pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes. A büdzsében ebből egyébként csak 700 millió forint látszik a 2018-as tényhez képest, a 2018-as tervhez viszonyítva valóban 3 milliárd a különbség. Bár a pénzt az önkormányzattól a BKK kapja, a BKV-nak akár juthat ennyivel több. Igazából mindegy is, 3 milliárd az inflációt sem kompenzálja, és akkor még arról nem beszéltünk, hogy az energiaárak emelkedése miatt nőnek a BKV kiadásai. Egyébként a pénzhiány elsősorban nem a főváros sara, az önkormányzat majdnem 80 milliárd forintot ad, a kormány viszont csak 12 milliárdot, plusz 15 milliárdot a kedvezményesen utazók utáni kompenzációképp, ami még Tarlós István főpolgármester szerint is kevés.
A BKV a napokban írt ki közbeszerzést 20 új, csuklós és 20 új, szóló busz megvásárlására. Ez üdvözlendő fejlemény, általában ennél kevesebb, és használt járműveket szoktak beszerezni. A közel ezer darabos állomány érzékelhető mértékű fiatalításához ugyanakkor ennél jóval többre lenne szükség, egy nagyobb beszerzéshez viszont pénz kellene. És pénz kellene béremelésre, a szakszervezetek már komolyan fontolgatják a sztrájk lehetőségét, mivel a cég ajánlata messze van az általuk elvárt (és a nemzetgazdasági átlagnak megfelelő) két számjegyű emeléstől.
6 milliárd forintot szeretnének a Metrovagonmastól a felújított metrókocsik rendszeres ajtóhibái és az abból fakadó késések miatt. A BKV 2 milliárddal is beérte volna, de az orosz fél annyira sem volt hajlandó.