Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Szigorítást indított el a jegybank, de továbbra is laza marad – mondta el Matolcsy György újraválasztott jegybankelnök azt követően, hogy az MNB hét év lazítás után óvatos szigorításba fogott, ezzel egy időben azonban egy kötvényvásárlási programot is elindít a hazai vállalati szektor erősítésére. Az alapkamatról az infláció függvényében dönthetnek.
2011 decembere óta tartó folyamat zárult le azzal, hogy a Magyar Nemzeti Bank bejelentette: emeli az egynapos jegybanki betétek utáni kamatot. A felár még a tíz bázispontos emelés után is negatív tartományban marad, a -0,05 százalékos szint azonban közelebb van a fedezett hitelek 0,9 százalékos kamatszintjéhez. Ez több mint hétéves lazításnak vet véget. Ugyanakkor csökkent a második negyedévre megcélzott átlagos kiszorítandó likviditás 100 milliárd forinttal, ez a szint 300-500 milliárd forintos lehet.
A monetáris politika hatékonyságának javítása érdekében ugyanakkor
július elsejétől 300 milliárd forintos keretösszeggel kötvényvásárlási programot indít a jegybank.
Az Európai Központi Bank programjára hajazó Növekedési Kötvényprogram (NKP) célzottan kívánja segíteni a hazai vállalati szektor finanszírozását – függetlenül a cégek méretétől vagy a finanszírozás céljától felhasználható lesz a pénz. "Amíg a Növekedési Hitelprogram helyreállította a hitelcsatornát, az a célunk, hogy ezzel új finanszírozási csatornát nyissunk, hiszen a vállalati kötvényállomány Magyarországon töredéke a régiós vagy a nyugat-európai országokénak" – fogalmazott a döntés után Matolcsy György jegybankelnök.
Ez egyelőre a lakosság helyett inkább a piacnak jelzés arról, hogy a jegybank felkészült a piac által már várt szigorításra.
Mi az NKP? |
A 300 milliárd forintot keretösszeggel elindított Növekedési Kötvényprogram bevallottan az Európai Központi Bank hasonló programját követi – mondta el a sajtótájékoztatón Nagy Márton, az MNB alelnöke. A programban magyarországi központú nem pénzügyi vállalkozások vehetnek részt, mérettől függetlenül. Fontos azonban, hogy forintfinanszírozást támogat a program, legfeljebb egy adott – legalább egymilliárd forintos – kötvénysorozat 70 százalékának erejéig. A kötvények futamideje 3-10 év, legalább B+ hitelminősítést várnak el. A jegybank maximális kitettsége 20 milliárd forint lehet.
A program feltételeit a jegybank közleménye tartalmazza. |
Hogy jutottunk idáig?
Az alapkamat tehát 2011 végén került 7 százalékos szintre, 2012 elején pedig elindult a csökkentés: akkor 25 bázisponttal csökkentette a Monetáris Tanács az irányadó szintet. A folyamat 2016 májusában zárult le, azóta rekordalacsony, 0,9 százalékos az alapkamat.
Az elmúlt hét évben gyökeresen megváltozott a világ, amihez a 2013-ban hivatalba lépett bankelnök, Matolcsy György által diktált monetáris politika is hozzájárult. Akkor épp kilábalni készült a magyar gazdaság a válságból, a magas hiány miatt uniós eljárás folyt az országgal szemben, az állam és a háztartások is óriási devizaadósságot próbáltak menedzselni, az ország ráadásul a nagy hitelminősítők mindegyikénél befektetésre nem ajánlott sávban volt. Ez jóval magasabb kockázatot, így jóval magasabb felárat is jelentett az amúgy is magasabb szintű államadósság finanszírozásánál.
A kamatcsökkentéssel a jegybank a globális folyamatot követte, ezzel párhuzamosan igyekezett a speciális magyar gondokra is választ adni: így a következő években a kamatcsökkentés mellett elindult a devizahitelek forintosítása, a devizaadósság fokozatos leépítése, majd a hitelezési aktivitás fellendítése céljából elindult a jegybanki hitelprogram. A hagyományos eszközökön túl pedig úgynevezett nemkonvencionális eszközökkel (például a forintlikviditást erősítő swap bevezetésével) is lazított az MNB.
Matolcsy György a kamatdöntést követő sajtótájékoztatóján úgy értékelte: a 2013-2018 közötti, 23 százalékos GDP-növekedéshez közvetlenül 6 százalékkal, a járulékos hatásokkal együtt pedig 12 százalékkal járultak hozzá a jegybank lépései. Számításaik szerint ugyanakkor több mint 10 ezer milliárd forinttal járultak hozzá Magyarország javuló pénzügyi helyzetéhez (például azzal, hogy a közreműködésük hatására csökkentek a hozamok), miközben a vállalatok 1400 milliárd forinttal kevesebb kamatot fizettek a bankoknak a felvett hitelek után. A háztartások is nagyjából 1400 milliárd forintot takaríthattak meg – sorolta Matolcsy. Az MNB kedvező vállalati hitelprogramja, az NHP pedig 2800 milliárd forintnyi hitel odaítélését tették lehetővé. 2100 milliárd forintnyi hiteltől szabadította meg a forintosítás a devizahiteleseket is – foglalta össze a konszolidáció hatásait a jegybank elnöke.
A Matolcsy György vezette jegybank monetáris politikájának irányvonalairól bővebben ebben a cikkben írtunk:
Folytassa, Matolcsy: hét kérdés az újabb hat év előtt
Matolcsy György elnöksége alatt igazi hatalmi centrum lett a Magyar Nemzeti Bank. Miközben a szűken vett monetáris politikát szakmai körökben többnyire becsülik, az MKB Bank átláthatatlan privatizációja, az államban államként működő alapítványok működése, a felügyeleti és a tulajdonosi szerepből adódó zavarok, valamint az elnök személye körüli botrányok ártanak az intézmény tekintélyének.
A mostani helyzet szinte mindenben eltér a hét évvel ezelőttitől: Magyarország mindhárom hitelminősítőnél kikerült a bóvliból (sőt, a Standard and Poor's, majd a Fitch is tovább minősítette a magyar államadósságot az elmúlt hetekben), az államadósság hozama alacsony szinten van (vagyis olcsó a finanszírozás), a gazdasági növekedés tavaly elérte az öt százalékot, és ezt nem csak az export, hanem a belső kereslet is hajtja, a háztartások készpénzállománya csúcsszinten van, és a hitelezés is elmozdult a mélypontról. Tehát a hagyományos jegybanki monetáris politikát tekintve nincs különösebb szerepe már az élénkítést segítő monetáris politikának.
A rendszer változtatása már valójában tavaly szeptemberben, ezeknek a rövid pénzpiaci hozamot befolyásoló eszközöknek az átalakításával elkezdődött. Az igazi fordulat azonban februárban következett be, amikor a kamatdöntő ülés után kiadott jegyzőkönyvben már jelezték: ugyan külső kockázatok (például a gazdaság lassulása vagy a Brexit) fennállnak, de elindulhat a
fokozatos és óvatos normalizáció.
Beszakadt a forint |
A kamatdöntés bejelentése ugyan nem hatott különösebben a forint árfolyamára, ám az indoklás megjelenése idején jelentősen romlott a jegyzés. Az euróért kettő óra tájban még 316 forintot kértek, másfél órával később már 319 forint felé közelített az árfolyam. |
Miért most?
Bár a szigorítást az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed és – óvatosabb módon ugyan – az Európai Központi Bank is elkezdte már, nálunk erre nem annyira a trendkövetés, inkább a jegybank feladata adja a közvetlen magyarázatot: az árstabilitás elérése és fenntartása. Ez jelenleg annyit jelent, hogy az MNB igyekszik 3 százalék körüli szinten tartani az inflációt. Mivel az évekkel ezelőtt még negatív tartományba is átkerülő mutató az utóbbi időben felgyorsult, várható volt a közbelépés. Különösen, hogy januárban Nagy Márton, a jegybank alelnöke már előrevetítette ezt, mikor egy bécsi konferencián arról beszélt, megkezdi a szigorítást a szervezet, ha a maginfláció (vagyis a legnagyobb szezonalitást mutató élelmiszer- és energiaáraktól nélkül számolt infláció) indirekt adóktól szűrt szintje éves alapon eléri vagy meghaladja a 3 százalékot.
Mint februárban kiderült, ez már januárban bekövetkezett, a mutató egy hónappal később pedig már 3,5 százalékos szintre kúszott.
A mostani indoklás is azzal kezdődik, hogy a "Magyar Nemzeti Bank egyetlen horgonya az infláció" – az árstabilitás tehát a legfontosabb.
Matolcsy György, a jegybank elnöke a döntést követő "különlegesnek" nevezett sajtótájékoztatón emlékeztetett: a monetáris politika módosítása indult most el. "Zárunk egy hatéves ciklust, és nyitunk egy hatéves ciklust" – fogalmazott a bankelnök, aki egyébként épp most indítja második hatéves elnöki ciklusát.
A sajtótájékoztató élő közvetítését itt nézheti vissza:
Kinek lesz ez jó?
A kamat emelésével a piacon levő pénzt jobban megéri befektetni, ez csökkenti a pénzbőséget, így az inflációt is visszafoghatja. A befektetéseknek pedig különösen örülhet a jegybank is, hiszen a magyar lakosság túl sok pénzt – a legfrissebb adatok szerint csaknem ötezer milliárd forintot – tart nem lekötött betétben vagy egyszerűen készpénzben.
Ez a jegybank jóslatai szerint egyébként az adószűrt maginfláció következő időszakban tovább növekedhet – ezt a jegybanki döntésen túl a továbbra is élénk belső kereslet fűti és a romló külső konjunktúra fékezi. 2019 végétől azonban mérséklődhet az infláció szintje. Matolcsy a jövővel kapcsolatban azt is kiemelte:
További lépésekről is akkor döntenek, ha az inflációs folyamatok azokat szükségessé teszik.
Az infláció leszorításának többen örülhetnek, ez ugyanis növeli a vásárlóerőt, különösen úgy, hogy – még ha lassuló ütemben is – folytatódik a bérek emelkedése.
És miért kell tartani a kamatemeléstől?
A szigorítás egyik eleme a bankközi kamatok (a 2016 óta az MNB által kezelt BUBOR) emelkedésével járhat. A BUBOR növekedése a változó kamatozású hitelek esetében jelenthet közvetlenül problémát. A jegybank ugyan 2018-ban olyan adósságfék-szabályokat fogadott el, amelyekkel ezt a kevésbé kiszámítható hitelezési formát igyekezett visszaszorítani, a meglévő lakáshiteleknek több mint a fele ebbe a kategóriába tartozik. A devizahitelek forintosításakor a 3 havi BUBOR-hoz kötötték az új kamatszintet – ez jó ideje 0 százalék körül mozog. A fix kamatozású hitelek esetében nem fenyeget közvetlen veszély – ezért is szeretné rávenni a jegybank a lakosságot arra, hogy ezt a formát válassza, még akkor is, ha kezdetben magasabb törlesztőrészletet jelent.
A jegybanktól ezen túl az érintett változó kamatozású hitel felvevői, nagyjából 130 ezres kör az év végéig tájékoztató levelet kap majd, amelyben felhívják a figyelmet a változó kamatozás kockázataira.
A két kölcsön közötti különbséget itt vázoltuk fel:
Lakáshitel-ajánlatok: milliós különbségek a visszafizetendő összegekben
A Bankmonitor által vizsgált 14 bank ajánlatait összehasonlítva látszik, hogy a legkedvezőbb és legdrágább ajánlatok közötti árkülönbség csaknem minden kamatperiódus esetében nőtt az egy évvel korábbiakhoz képest.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.