Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"28f53270-8575-4c27-b488-e99cfa7dcad1","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Etihad légitársaság gépe épp az Egyesült Arab Emírségek felé indult volna el, amikor a futómű felől füst szállt fel.","shortLead":"Az Etihad légitársaság gépe épp az Egyesült Arab Emírségek felé indult volna el, amikor a futómű felől füst szállt fel.","id":"20250105_boeing-787-9-dreamliner-futomu-tuz-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28f53270-8575-4c27-b488-e99cfa7dcad1.jpg","index":0,"item":"db50bbab-7d48-4f53-8df6-903e8456fccf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_boeing-787-9-dreamliner-futomu-tuz-baleset","timestamp":"2025. január. 05. 15:31","title":"Kigyulladt egy Boeing futóműve felszállás közben Melbourne-ben, tűzoltók oltották el a lángokat – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4e3f7c4-c3ed-4bce-b5c9-50fa037f2f68","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A német kancellár a Stern hetilapnak adott interjúban válaszolt az X tulajdonosának támadásaira.","shortLead":"A német kancellár a Stern hetilapnak adott interjúban válaszolt az X tulajdonosának támadásaira.","id":"20250105_Olaf-Scholz-kiosztotta-Elon-Muskot-Ne-etesd-a-trollt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e3f7c4-c3ed-4bce-b5c9-50fa037f2f68.jpg","index":0,"item":"c688e238-2807-4b6f-853f-d0eb828eaaee","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Olaf-Scholz-kiosztotta-Elon-Muskot-Ne-etesd-a-trollt","timestamp":"2025. január. 05. 09:08","title":"\"Ne etesd a trollt!\" - Olaf Scholz kiosztotta Elon Muskot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Három opció volt a szavazáson: előrehozott választások lesznek idén, jövőre lesz rendes időben, vagy 2026-ban sem lesz, hanem valamikor később. Íme az eredmény.","shortLead":"Három opció volt a szavazáson: előrehozott választások lesznek idén, jövőre lesz rendes időben, vagy 2026-ban sem lesz...","id":"20250105_Itt-a-szavazas-eredmenye-a-HVG-olvasoi-szerint-ekkor-lesznek-a-valasztasok-Magyarorszagon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d.jpg","index":0,"item":"56029189-6759-4747-b816-85aab3daaf8c","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Itt-a-szavazas-eredmenye-a-HVG-olvasoi-szerint-ekkor-lesznek-a-valasztasok-Magyarorszagon-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 17:13","title":"Itt a szavazás eredménye: a HVG olvasói szerint ekkor lesznek a választások Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két nappal az Aszad-rezsim december eleji bukása után már a menekültek hazaküldéséről beszéltek, most ezt a belügyminiszter is megerősítette. Februárban előrehozott választások lesznek, és a migrációt tekintik a németek a második legnagyobb problémának.","shortLead":"Két nappal az Aszad-rezsim december eleji bukása után már a menekültek hazaküldéséről beszéltek, most ezt...","id":"20250105_Nemetorszagban-tartozkodo-sziriaiaknak-vissza-kell-terniuk-hazajukba-jelentette-ki-a-nemet-belugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"534eb5e4-60b8-40e7-afe6-d6826e00bdc6","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Nemetorszagban-tartozkodo-sziriaiaknak-vissza-kell-terniuk-hazajukba-jelentette-ki-a-nemet-belugyminiszter","timestamp":"2025. január. 05. 10:51","title":"A Németországban tartózkodó szíriaiaknak haza kell térniük a német belügyminiszter szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini központi pályaudvaron keresztül lép majd be Rómába, ahol már eddig is magas volt a biztonsági készültség.","shortLead":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini...","id":"20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b.jpg","index":0,"item":"1eabc76e-8604-4866-8c6b-97f520b867f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","timestamp":"2025. január. 05. 12:59","title":"Róma belvárosában vörös zónát vezetnek be, ami tiltott terület lesz a veszélyes személyeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26d118c3-b9db-428c-bba8-5aab381bbcd9","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Milyen egy fiatal leszbikus nő élete 2024-ben Magyarországon: a szégyenről, a gyerekvállalás kínzó vágyáról, a rejtőzködésről, a propaganda és a gyűlöletbeszéd hatásairól és azokról a szerelmes pillanatokról szól Kupihár Rebeka A heterók istenéhez című verseskötete, amik miatt mégis megéri. Interjú.","shortLead":"Milyen egy fiatal leszbikus nő élete 2024-ben Magyarországon: a szégyenről, a gyerekvállalás kínzó vágyáról...","id":"20250104_kupihar-rebeka-a-heterok-istenehez-interju-leszbikus-vers-lmbtq-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26d118c3-b9db-428c-bba8-5aab381bbcd9.jpg","index":0,"item":"07daae5f-7329-4f13-8d27-376bf96f78fa","keywords":null,"link":"/kultura/20250104_kupihar-rebeka-a-heterok-istenehez-interju-leszbikus-vers-lmbtq-ebx","timestamp":"2025. január. 04. 20:00","title":"„Magyarország egy süllyedő hajó, de ez a kedvenc hajóm a világon”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő” módon értelmezni a KSH adatait, a Duma Aktuál sem akart lemaradni. Litkai Gergely helyre kis sorvezetőt rittyentett, hogy mindenki világosan lássa, mik a helyesen értelmezendő új mutatók és új szándékok. Azt is megláthatjuk, mi jut eszébe a ChatGPT-nek a magyar gazdaságról, ami – ez is kiderül – egy dologban nagyon hasonlít Kovács András Péterre.","shortLead":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő”...","id":"20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd.jpg","index":0,"item":"d905c816-5454-4a6e-b960-395dfc8ca26b","keywords":null,"link":"/360/20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","timestamp":"2025. január. 04. 19:30","title":"Nagy Márton nyomában – a Duma Aktuál útmutatója a sajtó számára, hogyan kell értelmezni a gazdasági adatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már szinte nem is tudunk úgy képre nézni a digitális térben, hogy ne vehetnénk meg azonnal az ábrázolt terméket. Az olyan luxusmárkák pedig, mint a Chanel, a Dior, a Gucci és a Burberry pedig Snapchaten, TikTokon és WeChaten keresztül küzdenek a fiatalabb vásárlók figyelméért – és pénzéért. Kína után Nyugaton is egyre inkább teret kap a közösségi médián keresztüli vásárlás, aminek a koronavírus egy újabb löketet adott.
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
A divatmárkák az online értékesítésen belül is egyre inkább a közösségi platformokra koncentrálnak: szinte már nincs is olyan digitális platform, ami ne lenne egyben online piactér is. Míg a luxusmárkák hagyományosan az online értékesítéstől is ódzkodnak, most már kénytelenek TikTokon, Snapchaten és Instagramon keresztül versengeni az Y és a Z generáció tagjainak figyelméért és pénzéért.
A koronavírus-járvány ráadásul új, erőteljes lökést adott a közösségi médián keresztüli vásárlásnak. A Statista adatai alapján március óta több mint 20 százalékkal többet görgetjük a közösségi média platformok képfolyamait. Ezt pedig mind a márkák, mind a techcégek újult erővel igyekeznek pénzre váltani.
A Dior és a Gucci TikTokon
Már pont elkészült júniusban a TikTok új üzleti- és divatstratégiája, amivel a luxusmárkákat akarták megcélozni, amikor a botrány beütött és a kamaszok körében népszerű, rövid videók megosztására szolgáló applikáció az amerikai–kínai kereskedelmi háború kellős közepén találta magát.
Pixabay / konkarampelas
Az, hogy a Microsoft felvásárolja-e, vagy éppen az Amerikai Egyesült Államokban betiltják-e, még a jövő zenéje, mindenesetre a platform harmadik legnagyobb piaca Kína és India után (utóbbiban már be is tiltották) az USA.
A karantén alatt az app mögött álló csapat influenszereket toborzott, hogy regisztráljanak és a platformon keresztül népszerűsítsenek márkákat. A francia luxusmárka, a Dior, egy volt a legelsők között még tavaly, a Gucci és a Balmain pedig idén hozott létre saját felhasználói fiókot, de egyre több divatcég támad szponzorált influenszer-tartalmakkal. A Balenciaga téli, megvásárolható karácsonyi TikTok-tartalma például 25 milliós nézőközönséget vonzott. (Persze azt nem tudjuk, közülük hányan vásároltak is.)
MTI / AP
Kristina Karassoulis, aki a TikToknál a luxusmárkákkal való együttműködésért felel, a Vogue Businessnek azt mondta, hogy a divat témájú tartalmak egyre nagyobb teret hódítottak a platformon az utóbbi időben. A styling-tippeket, öltözködési tanácsokat adó, ajándékokat kicsomagoló, öltözködő TikTok-influenszerek milliós (a cég és a márkák reményei alapján fizetőképes) tömegeket érnek el. Másfelől ezzel a luxusmárkák el is engedik a gyeplőt, mert míg hagyományosan saját maguk által felépített imázsvilággal reklámoznak, ezúttal az influenszerekre bízzák a tartalomgyártást.
Meglátom, megtetszik, megveszem
A 800 millió aktív felhasználóval rendelkező TikTok komoly riválisa az 1 milliárdos táborral büszkélkedő Instagramnak, amely tavaly tavasszal indította el a közvetlen vásárlás opcióját. A mostanra elsőszámú divatplatformmá kinövő, egyébként a Facebook tulajdonában lévő Instagram a felhasználói fiókok tulajdonosainak biztosítja, hogy a vizuális tartalmakba elhelyezzenek közvetlen, az appon belüli vásárlási lehetőséget. A cég egyébként 2018-ban vezette be, hogy egy árcédulát lehetett elhelyezni bizonyos posztok megvásárolható termékeire: a Wirednek adott nyilatkozatuk szerint havonta 130 millió ember kattint ezekre a címkékre és kezd el böngészni a megvásárolható termékek között. A sportóriás Nike, és az elérhetőbb árú termékeket kínáló Uniqlo mellett a patinás brit luxusmárka, a Burberry az elsők között volt, akik éltek az Instagram-nyújtotta lehetőséggel. A cég elmondása alapján a szolgáltatásnak köszönhetően az amerikai piacon az egyik divatmárka bevétele 8 százalékkal nőtt, miután 2016-ban először csak az amerikai piacon már engedték az ilyen irányú, üzleti célú felhasználást.
Az Instagramnál a szolgáltatásért felelős Ashley Yuki szerint ugyanis a felhasználók sokkal inkább azok között a képek (vagyis termékek) között böngésznek, amelyek tetszenek nekik és amik megragadják a figyelmüket, mintsem, hogy kapcsolatot tartsanak barátaikkal, családtagjaikkal.
A Pinterest szerint jelenleg a felhasználók által feltöltött fotók 97 százaléka nem tartalmaz márkára utaló jelzést, így nagy lehetőséget látnak ebben. Szintén a koronavírus miatti otthonlétre időzítve rukkolt elő a platform egy új, vásárlásra buzdító funkcióval: ha csak rákeresünk például a „nyári szettek”, „konyhafelújítás” vagy éppen a „home office dekoráció” kulcsszavakra, máris felkínálnak azonnal, közvetlenül meg is vásárolható opciókat. De ha inspirálódunk egy-egy fotó alapján, egyből rá is kereshetünk a hasonló, elérhető termékekre.
Az IKEA, a Levi’s vagy éppen a Walmart már jó ideje él a Pinteresten keresztüli vásárlás lehetőségével, a Pinterest volt az egyik első 2015-ben, amelyik igyekezett a márkák számára is pénzzé tenni az ott töltött időt és a képek zuhatagát. A platformon keresztül nemcsak inspirációt gyűjtő, de vásárló felhasználók száma pedig évről-évre több mint 40 százalékkal növekszik.
A harminc év alattiak számára a TikTokhoz hasonlóan szintén kevésbé ismert és értett, videóüzenetek küldésére alkalmas Snapchat is már 2018 óta kínál közvetlen vásárlásra buzdító és reklámelhelyezési lehetőséget a márkáknak. A platform specialitása egyébként, hogy a kontentek legfeljebb 24 órán keresztül érhetőek el. Az Adidas accountján például kiterjesztett valóságon keresztül lehetőséget nyújt a cipők virtuális felpróbálására. Virtuálisan közvetített divatbemutatók, új termékek exkluzív bemutatása vagy éppen betekintés a kulisszák mögé: a Burberry, az ASOS, a Chanel, a Fendi, a Louis Vuitton vagy éppen a Gucci szintén komoly Snapchat-stratégiával rendelkeznek, hogy hogyan érjék el és szólítsák meg az Y generáció tagjait – a Snapchat-felhasználók majdnem 80 százaléka ugyanis 34 év alatti.
Minden új trend őshazája: Kína
Az új irány tehát a social media shopping. Csak 2018 és 2019 között közel 40 százalékkal nőtt ez a trend az egyik amerikai digitális marketinggel foglalkozó cég, a Bazaarvoice kutatásai alapján. És ezek még csak a nyugati adatok.
A legújabb marketingirányok, a fogyasztás és a vásárlással kapcsolatos trendek többnyire Kínából indulnak ki: a világcégek így figyelmesen követik, mi történik az ázsiai országban. Kínában már néhány éve az élőzés forgatta fel az online kereskedelmet, amikor is az élő közvetítéseket követő felhasználók egyből vásárolhatnak is: a népesség ötöde vásárol így. Az a márka, amelyik Kínában (ami márpedig a legjelentősebb luxuspiac) akar értékesíteni, a „kínai Facebooknak” is nevezett WeChaten kommunikál – és értékesít.
Máté Péter
Az Y és a Z generáció tagjait a boltok már kevésbé hozzák lázba: a fiatalabb kínai vásárlóréteg közvetlenül, az influenszerek ajánlására és a közösségi médián keresztül vásárol. A Bloombergszerint ők teszik ki ugyanis a vásárlóerő 13 százalékát – egyelőre négyszer akkora tábort jelentenek, mint az amerikai fiatalok. Az Emarketer adatai alapján Kínában a közösségi médián keresztüli vásárlás 2020-ban már 242 ezer millió dollárt tett ki (ez a vásárlások közel 12 százaléka), aminek fokozatos emelkedést jósolnak. 2023-ra pedig megduplázódhat a szakemberek szerint.
Az egyik legnépszerűbb kínai applikáció, a Pinduoduo pedig kifejezetten közösségi vásárlásra buzdít: a lényege, hogy csoportokat alakítva lehet vásárolni és minél többen vannak a csoportban, annál nagyobb kedvezményt kapnak. A startup pedig mára komoly fenyegetést jelent az olyan piacvezető online platformok számára, mint az Alibaba, vagy a JD.com. De töretlenül hódít Kínában a nálunk is egyre népszerűbb blind box, vagyis a meglepetésdoboz: akár több tízmillió forintnak megfelelő összeget is kifizetnek olyan, neten rendelt csomagért, amiben nem is feltétlenül tudják, mi van.