Tetszett a cikk?

Korrigálták a kiírást, megjelent a Lánchíd karcsúsított felújításának közbeszerzése. A főváros alaposan bebiztosította magát arra az esetre, ha a kormány nem adna támogatást.

Megjelent a Széchenyi lánchíd felújításának kivitelezési munkáiról szóló közbeszerzési részvételi felhívás az Európai Unió Hivatalos Lapjában – jelentette be a BKK. A júliusban bejelentett ütemtervnek megfelelően – amennyiben kedvező ajánlatok érkeznek és a Kormány biztosítja az ígért támogatást – a BKK 2021. februárjában köthet szerződést a kivitelezővel, és márciusban kezdődhet a kivitelezés, a híd így 2023-ra születhet újjá.

A BKK a Közbeszerzési Hatóság által kért hiánypótlást néhány nap alatt teljesítette, az eljárásban mindez nem okoz semmilyen késedelmet – hangsúlyozza a közlekedési társaság. Ez valóban így van, a kiírás szerint a pályázóktól a 8 éven (96 hónapon) belül befejezett munkákat fogadják el referenciaképp. A kiírást a Közbeszerzési Hatóság azért dobta vissza, mert eredetileg 10 év (120 hónap) limitet szabtak. Holott a vonatkozó kormányrendelet elég egyértelműen nem engedi 8 évnél régebbi referenciák elfogadását. Karácsony Gergely főpolgármester a verseny erősítésével (és Mészáros Lőrinc elmúlt években kialakult építőipari uralmával) magyarázta a túl hosszú referenciaidőszakot. A Margit híd felújítása 2011 decemberében ért véget, 9 éve – vagyis a 8 éves limitben már nincs benne, a 10 évesben még benne lett volna.

A közbeszerzés előző változatához képest (amelyben még a Váralagút is benne volt, de csak túl drága ajánlatok érkeztek rá) a BKK ezúttal azért csak megtoldotta két évvel a figyelembe vehető referenciaidőszakot, legalábbis annak alsó végét. A kormányhatározat a tekintetben szigorú, hogy maximum 8 évvel korábban befejezett munkákat lehet figyelembe venni, abban azonban szabad kezet enged, hogy e beruházások megkezdése milyen rég lehetett. A közbeszerzés előző verziója 11 éves limitet szabott, a mostani verzió 13 évest.

Közleményében a BKK, és Facebook-posztjában Karácsony Gergely is ismét emlékeztetett rá, hogy a kormány még nem változtatott azon a határozaton, ami a hídra és az alagútra együtt biztosított 6 milliárd forintot. Ennek megfelelően a közbeszerzés feltételes, méghozzá duplán az:

Ha nem születik meg a kormánnyal a felújítás támogatási szerződése (vagy kisebb összegre születik meg), akkor a BKK eredménytelenné nyilváníthatja a közbeszerzési eljárást.

A majdani kivitelezővel kötendő vállalkozói szerződés tervezete speciális hatályba léptető rendelkezést tartalmaz – vagyis állami támogatás híján akár még az aláírt felújítási szerződés sem lép hatályba.

A BKK egyébként tárgyalásos közbeszerzést írt ki, tehát olyat, amely során a jelentkezőkkel lesz még tárgyalásos forduló az ajánlatok benyújtása után. Azzal a kitétellel, hogy a cég fenntartja a jogot rá, hogy a szerződést az eredeti ajánlat alapján, tárgyalások lefolytatása nélkül ítélje oda.

A közbeszerzésből az előző változathoz képest nemcsak a Váralagút hiányzik, de a pesti oldal villamos-aluljáró felújítása is – utóbbihoz a BKK már egy másik közbeszerzésen keres tervezőt. A híd környéke elvileg teljesen megújulna mindkét oldalon, gyalogos- és kerékpárosbarát lenne, bár e projektnek a híd felújításával egyszerre kellene zajlania, és nem látszik, hogy készen állnának a megvalósításra. Sőt a közbeszerzés előző verziója még tartalmazott legalább utalásokat arra a projektre, az újban nincsenek ilyenek. A kiírásba annyi került, hogy a pesti hídfőnél gyalogos átkelő létesül az északi és a déli járda között. Amire valóban nagyon nagy szükség lenne, a pesti hídfőnél jelen állás szerint szabályosan a híd egyik oldaláról a másikra csak a híd alatt, lépcsőzéssel lehet átjutni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kovács Gábor Gazdaság

Kormányrendelet miatt dobták vissza a Lánchíd közbeszerzését

A jogszabályok nem teszik lehetővé építési beruházások közbeszerzéseinél a jelentkezők 8 évnél régebbi referenciamunkáinak figyelembevételét, a BKK mégis 10 éves referenciaidővel írta ki a Lánchíd-tendert. Ide kapcsolódó érdekesség: decemberben lesz 9 éve, hogy véget ért a Margit híd felújítása, amit a Simicska-féle Közgép, a Strabag és az A-Híd csináltak.