Kovács Gábor
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A jogszabályok nem teszik lehetővé építési beruházások közbeszerzéseinél a jelentkezők 8 évnél régebbi referenciamunkáinak figyelembevételét, a BKK mégis 10 éves referenciaidővel írta ki a Lánchíd-tendert. Ide kapcsolódó érdekesség: decemberben lesz 9 éve, hogy véget ért a Margit híd felújítása, amit a Simicska-féle Közgép, a Strabag és az A-Híd csináltak.

Politikai okból nem hagyta jóvá a Közbeszerzési Hatóság, hogy megjelenjen a Lánchíd felújításának közbeszerzési hirdetménye (és ezzel érdemben elkezdődjön az eljárás) – utalt a kiírás tartalmi hibák miatti visszadobásáról beszámoló Facebook-posztjában Karácsony Gergely főpolgármester. Továbbá leszögezte, hogy a döntéssel nem értenek egyet, az eredeti kiírást jogilag is megalapozottnak tartják.

A főpolgármester szerint a „kormányzati hatóság az igazi versenyt szolgáló 10 éves (120 hónapos) referenciaidőszakot soknak tartotta, előírta annak 8 évre (96 hónapra) való csökkentését”, amit ígérete szerint a BKK meg fog tenni. A referenciaidőszak arra vonatkozik: milyen régi munkákkal igazolhatják a Lánchíd-közbeszerzés ajánlattevői, hogy alkalmasak a feladatra.

A cég még aznap késő délután közleményt adott ki, amelyben jelezte: rendkívüli igazgatósági ülésen döntött a BKK a Közbeszerzési Hatóság hiánypótlásával kapcsolatban, ez "sajnálatos módon" azzal jár, hogy csak azok a cégek indulhatnak, amelyek az elmúlt 8 évben részt vettek hídépítésben.

Az igazgatósági döntés lehetővé teszi, hogy a felújítás az eredeti terveknek megfelelően 2021 tavaszán elkezdődjön – írták.

©

Nem hasraütésszerű döntés volt

Azt, hogy a közbeszerzési eljárásokban hogyan kell és lehet meghatározni az alkalmassági feltételeket (például a referenciamunkákat) és a kizáró okokat, egy 2015-ös kormányrendelet szabályozza.

Ebben egyértelműen az áll, hogy építési beruházások esetében alapesetben öt év referenciaidőszak írható elő. A „megfelelő szintű verseny” biztosítása érdekében a referenciaidő lehet nyolc év. Vagyis a Közbeszerzési Hatóság nem a hasára ütve korlátozta a BKK-t a 96 hónapos limitre, hanem a vonatkozó jogszabályt követte. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Közbeszerzési Hatóság jogalkalmazó, nem jogalkotó, magyarán csak a meglévő, az országgyűlés és a kormány által alkotott szabályok alapján dolgozik, dolgozhat. A figyelembe vehető referenciaidőszak jogszabályi szintű korlátozása pedig életszerű és szükséges, a határt meg kell húzni valahol, nem lenne okos dolog, ha olyan cégek is indulhatnának közbeszerzéseken, amelyek adott típusú munkát akár már évtizedek óta nem végeztek, nincs már bennük tapasztalat, eszközök stb.

Azt is érdemes megjegyezni, hogy a Lánchíd felújítására kiírt előző (eredménytelenül zárt) közbeszerzés 96 hónapos referenciaidőszakot határozott meg, illetve legfeljebb 132 hónapon (vagyis 11 éven) belül megkezdett munkák figyelembevételét tette lehetővé. Azt a közbeszerzést a BKK még Tarlós István főpolgármestersége alatt írta ki, de csak túl drága ajánlatok érkeztek rá.

©

Budapesten tényleg nem volt hídfelújítás

Karácsony Gergely szerint azért van szükség a 10 éves referenciaidőszakra, mert „az elmúlt 8 évben egyetlen hidat sem újítottak fel Budapesten, vagyis a hatóság döntése szerint egyetlen korábbi budapesti hídfelújítás sem számíthat bele a referenciák körébe. Ez a korlátozás tehát alkalmas lehet arra, hogy szűkítse a közbeszerzésen indulók körét.” Mint fentebb említettük, a korlátozásnak valóban az a célja, hogy szűkítse az indulók körét, de ez racionális szűkítés.

A főpolgármesternek abban igaza van, hogy Budapesten az elmúlt 8 évben nem újítottak fel hidat (legalábbis nagyobb hidat nem). Azonban ennek elvi szinten nem lehetne jelentősége, és különösen nem versenykorlátozó jelentősége, a közbeszerzés ugyanis természetesen országos, sőt, mivel az uniós közbeszerzési értesítőben is megjelenik a hirdetménye, európai szintű. Márpedig az országban azért akadtak hídépítések és -felújítások az elmúlt években, Európáról nem beszélve.

Karácsony Gergely
©

A Margit híd felújítóit érinti

Az utolsó jelentős budapesti hídfelújítás egyébként a Margit hídé volt, ami 2009. augusztus 21-én kezdődött, majd némi csúszás és nagyon jelentős áremelkedés után 2011. december 20-án ért véget. A Lánchíd felújításának előző közbeszerzését 2019. júliusában írták ki, vagyis még a Margit híd-felújítás 8 éves időablakán belül (a referenciaidő meghatározásakor a kiírás időpontja számít). A mostani kiírás mivel még nem jelent meg, ezért már túl lenne a 8 éves időszakon.

A Margit híd felújítását egy három cégből álló konzorcium csinálta:

  • Strabag-MML Kft.,
  • A-Híd Építő Zrt.,
  • Közgép Építő Zrt.

Ez a három cég a Lánchíd-felújítás előző közbeszerzésén is adott be ajánlatot, szóval vélhetően még mindig érdeklődnének a munka iránt. Azt az új közbeszerzési hirdetmény és dokumentáció hiányában nehéz megmondani, van-e köztük olyan, amelyiknek fájna a Margit híd-referencia elvesztése.

Az elmúlt évekből az A-Híd referenciái a legerősebbek, ahogy a neve is mutatja, hídépítő cégről van szó. A Strabag-csoport már nehezebb kérdés, az elmúlt években akadtak hídprojektjeik, például a Mosoni-Duna híd. A Közgép Simicska Lajos oligarcha cégcsoportjának ékköve volt, de az Orbán Viktor miniszterelnökkel való összeveszés után gyakorlatilag egyáltalán nem kapott állami megbízásokat – azóta új (Fidesz-közeli) kézbe került, s kezdenek rátalálni az állami megbízások. Azért 2014-ből még fel tudják mutatni a Kerepesi úti hidat, illetve a szolnoki vasúti Tisza-hidat.

Akárhogy is, megoldási lehetőségek minden cég előtt nyitva állnak: a megbízásért lehet konzorciumban indulni, vagy be lehet vonni alvállalkozóként (kapacitást nyújtó szervezetként) olyan céget, amelyik rendelkezik a szükséges referenciával.

A Margithíd felújítása 2010-ben
©

Voltak itt már bajok

A Lánchíd felújítását egyébként komoly problémák kísérik – már azon túl, hogy eddig több próbálkozásra sem sikerült a rendelkezésre álló pénzért kivitelezőt találni. Az előző közbeszerzés jelentkezési határidőit a BKK többször kitolta, a műszaki leírást és a közbeszerzési dokumentációt módosították. A beszerzéssel kapcsolatban számtalan kérdés érkezett a potenciális kivitelezőktől, az eredeti dokumentumokban szakmai hibákat és ellentmondásokat is találtak.

Az előző közbeszerzés még a Lánchíd és a Váralagút együttes felújításáról szólt, a kormány 6 milliárd forint állami támogatást ítélt meg a teljes projektre. Mivel a keret (a főváros 17 milliárdjával együtt 23 milliárd) biztosan nem elég, a kormány szóban ígéretet tett rá, hogy Budapest csak a híd felújítására is felhasználhatja az állami 6 milliárdot. A pénz odaítéléséről (a hídra és az alagútra) szóló határozatot azonban mind a mai napig nem cserélték le. Karácsony Gergely ezt a közbeszerzési kiírás visszadobását ismertető Facebook-posztjában sokadjára is felhánytorgatta.

A BKK ezért feltételes közbeszerzést ír ki (ha sikerül abszolválni a Közbeszerzési Hatóságot), az eredményeképp kötött szerződés csak akkor lépne hatályba, ha a kormány tényleg odaadja a forrást. Ha minden jól megy, az eljárás 2021 februárjában zárulhat a majdani kivitelező megtalálásával, a munkák elkezdésétől 30 hónapig tart majd a felújítás, ami 18 hónapnyi lezárással jár majd.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
És akkor kiderült: a magyaroknak a Balaton se a Riviéra

És akkor kiderült: a magyaroknak a Balaton se a Riviéra

Az idősebbek több hazait esznek

Az idősebbek több hazait esznek

Orbán: Fél évvel meghosszabbítjuk a hitelmoratóriumot

Orbán: Fél évvel meghosszabbítjuk a hitelmoratóriumot