Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
23 milliárd forintot költött a kormányközeli médiamonstrum, a Mediaworks-csoport fizetésekre, beleértve a közel kétezer alkalmazott bérét. A 70 milliárd forint árbevételből futotta erre is.
Közel kétezer munkavállalót foglalkoztatott 2019-ben a kormánypárti média ékköve, a Mediaworks-csoport – derül ki a társaság első konszolidált (vagyis a leányvállalataira és az alá rendelt vállalatokra is kiterjedő) beszámolójából. Ez rengeteg ember, például Orbán Viktor miniszterelnök és barátja, a Mediaworks volt tulajdonosa, Mészáros Lőrinc falujában, Felcsúton kevesebben élnek. Természetesen médiapiaci léptékkel mérve is komoly túlerőt képviselő hadseregről van szó, a nagy vállalatok, mint az RTL vagy a Central Média is csak pár száz embert foglalkoztatnak.
Ráadásul a szűk kétezer foglalkoztatottban (egész pontosan 239 fizikai munkás és 1735 szellemi foglalkozású) nincsenek benne azok, akik vállalkozóként dolgoznak be a Mediaworks-csoportnak, ami pedig a médiában nem ritkaság.
A csoportnak összesen 22,7 milliárd forint személyi jellegű ráfordítása volt, vagyis ennyi ment el az ott dolgozókra. Ebből 2,17 milliárd nem bérköltség vagy bérjárulék volt, hanem egyéb személyi jellegű kifizetés. Utóbbi mehetett részben a vállalkozóként bedolgozókra.
Persze szem előtt kell tartani, hogy a Mediaworks-csoport nem csak tartalomkészítéssel és -terjesztéssel foglalkozik. Az online és offline újságok, rádiók, tévék természetesen központi részét képezik a vállalatcsoportnak, de van ott nyomda is (öt darab), lapterjesztés, logisztika.
A kétezer fős hadseregben azok sincsenek benne, akik külső vállalkozásokon keresztül szállítottak be a Mediaworksnek. Ez szintén gyakran előforduló megoldás, különösen a mozgóképes médiumoknál: egyes műsorokat nem házon belül gyártanak, hanem külső cégektől vásárolják azokat. Ami a Mediaworks-csoportot illeti, tízmilliárdokért vásároltak szolgáltatásokat és árukat, a beszámolókból azonban nem derül ki, ebből mennyi mehetett külsős tartalomra. A beszámolók ugyanis rendkívül puritának, gyakorlatilag csontvázak, a legszükségesebb információkon túl lényegében semmit nem árulnak el. Ez ilyen méretű vállalkozások esetében nem szokványos. Sőt ami azt illeti, kisebb cégek esetében sem. Azok a cégek, amelyeknek fontos az átláthatóság, nemcsak a puszta számokat közlik a beszámolójukban, hanem némi magyarázatot is fűznek azokhoz. Nem erkölcsi okból, a transzparencia az üzleti életben fontos szempont.
Orbán Viktor izgatottan várja, hogy végre újságírói kérdéseket kapjon
Tény, a miniszterelnök ritkán mondhatja el magáról, hogy nem a baráti sajtó kérdezi.
Mondjuk legalábbis vitatható, a Mediaworks-csoport mennyire mozog üzleti pályán. Az biztos, hogy a médiumok alaposan ki vannak tömve állami és állam közeli hirdetésekkel, mérete miatt pedig a csoport az üzleti alapú hirdetési piacon is megkerülhetetlen tényező. A hirdetési bevételek nem meglepő módon a csoport bevételeinek legnagyobb részét tették ki:
Ezt a 83 milliárdos árbevételt a konszolidáció során csökkentették 12 milliárd forinttal a cégcsoport tagjai között elszámolt forgalmak miatt. Az egymás közti tranzakciókkal nem számolva még mindig maradt 70 milliárd árbevétel.
Ezekkel a hirdetési bevételekkel a Mediaworks-csoport egyértelműen a magyar piac domináns szereplője, ha a Facebookot és a Google-t kivesszük a képből, a hazai reklámtorta ötöde a Mediaworksé – kalkulált a G7. És ebben nincs benne a szintén Fidesz-közeli, de nem mediaworksös TV2.
Rendet kell tenni a fideszes médiabirodalomban átverős hirdetések miatt
Átverős hirdetéseket jelentetett meg a kormánypárti médiacsoport központi cége, a Mediaworks. A hirdetések gazdája 800 millió forintos bírságot kapott, a Mediaworks vállalta, hogy az egész cégcsoport hirdetési gyakorlatát rendbe szedi.
Kormányközeli médiának lenni nagyon jó biznisz, a Mediaworks-csoport 7,2 milliárd forint üzemi eredményt ért el. Végül az adózás előtti eredmény 95 millió forint lett, az adófizetés utáni pedig –422 millió. A korrigált adózott eredmény 1,5 milliárd forint veszteséget mutat, de csak azért mert átvilágították mind a 26 beolvadt cég, illetve leányvállalat – az orgánumok eredeti kiadóinak – tőkehelyzetét, és több társaságnál nemcsak az adózott eredmény volt negatívban, de az eredménytartalék is mínuszos volt, azaz a korábbi években is több volt a kiadásuk, mint a bevételük, így az előző évek veszteségeit rendezni kellett – írta meg a Népszava.
A Fidesz-közeli médiacégek tulajdonosai 2018. december elején ajándékozták oda több tízmilliárd forint összértékű újságjaikat, tévéiket, rádióikat a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA). A piac ekkora koncentrálódása mellett a médiahatóság szó nélkül elment, a versenyhivatal (a GVH) pedig nem foglalkozhatott a tranzakcióval, mert a kormány nemzetgazdasági jelentőségűvé minősítette – igaz, ezt sikerült elbaltázni, így joghézagba rántották a GVH-t, a helyzetet utóbb kellett tisztába tenni.
Miután a fideszes médiacégek mind a KESMA alá kerültek, már versenyhivatali vizsgálat nélkül alakulhattak igazi vállalatcsoporttá a Mediaworks, mint uralkodó tag alatt, hiszen egyetlen tulajdonos érdekeltségei közti manőverről volt szó. Ezután pár cég még összeolvadt egymással, jónéhányan beolvadtak a Mediaworksbe, és megszületett az egységes Fideszmédia-csoport.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.