Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Egy hónap alatt 700 milliárd forint hiány jött össze a központi költségvetésben, november végére az összesített hiány így messze túllépte a 3000 milliárd forintot. A 2021-es költségvetés hiányát a kormány a GDP 6,5 százalékára emelte a törvénnyel elfogadott 2,9 százalékról.
2020 első tizenegy hónapjában az államháztartás központi alrendszere (ebben az önkormányzatok nincsenek benne) 3298,1 milliárd forintos hiánnyal zárt – írja közleményében a Pénzügyminisztérium (PM). Ezen belül a központi költségvetés (ez tartozik a kormány alá) 2778,4 milliárd forintos hiányt, az elkülönített állami pénzalapok 53,0 milliárd forintos többletet, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai pedig 572,7 milliárd forintos hiányt értek el. Az előző év azonos időszakában a központi alrendszer hiánya 766,3 milliárd forintot tett ki.
Csak novemberben, egy hónap alatt a központi alrendszer 693,9 milliárd forintos hiánnyal zárt, szemben az egy évvel korábbi 190,9 milliárd forintos deficittel.
A központi alrendszer idei évre tervezett pénzforgalmi hiánya a GDP-arányában 8-9 százalékon várható – írja a Pénzügyminisztérium. Eredetileg, a járvány és a válság előtt a kormány 1 százalékos hiánnyal kalkulált.
A járvány elleni védekezést és a gazdaság újraindítását szolgáló intézkedések eredményeképpen
a kormány 2021-re új, a GDP 6,5 százalékának megfelelő hiánycélt tűzött ki
– olvasható a közleményben. A 2021-es költségvetést az országgyűlés még a nyári szünet előtt elfogadta, azt 2,9 százalékos hiánnyal tervezték. Azóta persze nyilvánvalóvá vált, hogy a gazdasági visszapattanás nem lesz V alakú, 2021-ben se a gazdaság, se az állami adóbevételek nem fognak akkorát nőni, mint a költségvetés tervezésekor várták.
Mivel a Pénzügyminisztérium saját bevallása szerint a központi költségvetésről szóló törvényben szereplő hiánycél nem tartható, a költségvetési törvényt (elvileg) az országgyűlésnek módosítania kellene. Varga Mihály Pénzügyminiszter azonban az országgyűlés gazdasági bizottsága előtt azt mondta, ez egyelőre nincs terítéken, ugyanis „minél közelebb járunk 2021-hez” [ez három héttel év vége előtt hangzott el – a szerk.], annál pontosabban látszik majd, mi várható ténylegesen.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a kormány a 2020-as költségvetés módosított változatát sem vitte be az országgyűlés elé, holott a PM saját beszámolóiból pontosan látszott, hogy az eredeti büdzsé a fő számok tekintetében sincs köszönő viszonyban sem a tényleges alakulással.
A novemberi jelentésre visszatérve, 2020 novemberében 22,1 milliárd forint uniós bevétel érkezett a költségvetésbe, így a 2020. évi tizenegy havi uniós bevétel összesen 1019,4 milliárd forintot tett ki. Ugyanakkor a 2020. évi november végi uniós kiadások meghaladták az 1804,5 milliárd forintot.
Idén november végéig 599,4 milliárd forintot tettek ki a koronavírus-járványhoz kapcsolódó egészségügyi eszközbeszerzések. Emellett a hazai kiadások közül 2020. november végéig kiemelhetők a Turisztikai fejlesztési célelőirányzatból (202,0 milliárd forint), a kiemelt közúti projektekre (200,2 milliárd forint) és a koronavírus-járvány következtében szükségessé vált versenyképesség-növelő támogatásra (179,6 milliárd forint) fordított források. Fontos kiadásként jelentkezik a közúthálózat fenntartására és működtetésére (84,7 milliárd forint), a Falusi Útalapból (82,0 milliárd forint) kifizetett források. Jelentősek továbbá a Magyar Falu Program alprogramjainak támogatására (61,8 milliárd forint), a Beruházás ösztönzési célelőirányzatból (58,3 milliárd forint), kifizetett összegek. November 1-jétől sor került továbbá – 2020. január 1-jei visszamenőleges hatállyal – a nyugellátások és egyes más, nyugdíjszerű ellátások 1,2%-os kiegészítő emelésére, melyre közel 47 milliárd forint állt rendelkezésre.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A hatalom melegellenes politikája minden eddiginél több ellenzékit vitt ki az utcára – fogalmazott a Die Zeit tudósítójának egy Budapest Pride-résztvevő.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.