Audi-vezér: Nem nekünk kellene állami támogatást adni, hanem a vendéglátósoknak

Az Audi vezérigazgatója szerint az autóipari cégek túlélik a válságot, a vendéglátóipari cégek nem. A VW-konszernnek az évtized közepére korlátozottan önvezető, 2040-re teljesen önvezető autói lesznek.

  • hvg.hu/MTI hvg.hu/MTI
Audi-vezér: Nem nekünk kellene állami támogatást adni, hanem a vendéglátósoknak

"Nem helyeslem az autóipar további támogatását" - fogalmazott Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója a Süddeutsche Zeitung lapnak adott interjúban. "A koronavírus-válság megfosztott bennünket teljesen a nyereségünktől. Oké, rendben van. De ezt szinte minden vállalatunk - a gyártókat és a beszállítókat is beleértve - túl fogja élni" - mondta.

Nem így viszont a vendéglátóiparban és a rendezvényszervezők esetében, ahol nagyon sok cég végleg kénytelen lesz lehúzni a rolót. "Ez nagyon bánt engem. Ez egyszerűen tragédia. Az, hogy mi elveszítjük a forgalmunk tíz százalékát, az nem tragédia. Túltesszük magunkat rajta és minden megy tovább a régiben."

Euró- és forintmilliárdok

A német kormány novemberben döntött, hogy 3 milliárd eurót biztosít az ország autóiparának. Ezzel már 5 milliárd euróra emelkedett az állami támogatás összege, amellyel a gyengélkedő ágazatot próbálja versenyképessé tenni Németország.

Egymilliárd euró jut ebből a csomagból az elektromos autóipar támogatására - hangsúlyozta a berlini kormányszóvivő. Steffen Seibert elmondta-, hogy a kormány "hosszú távú strukturális változást" akar elérni ezzel a támogatással. "Tudjuk, hogy az ágazat nehéz helyzetben van, és ez több százezer ember munkahelyét fenyegeti" - mondta Peter Altmaier gazdasági miniszter.

Korábban Angela Merkel kancellár összehívta az iparág vezetőit és a szakszervezetek képviselőit, hogy tisztázzák a nehéz helyzetet, amelyet elsősorban a pandémia okoz, de nem csak az. A német autóipar versenyképessége csökken, különösen az elektromos autók terén nő a lemaradás. Mi sem mutatja ezt jobban minthogy az amerikai Tesla Berlin környékén építi új, elektromos autókat gyártó üzemét. Ilyen kihívás évtizedek óta nem érte a németek autóiparát.

Franciaország hasonló gondokkal küzd - ott Emmanuel Macron elnök 8 milliárd eurós támogatást nyújtott az autóiparnak.

A magyar kormány pedig előszeretettel támogatja az autóipari multik beruházásait. Ami azt illeti, épp a győri Audi kapta a legtöbb állami támogatást a munkabérekhez és az árbevételhez képest. A cégcsoport egy győri munkahelyére négyszer annyi közpénz jut, mint egy németországira.

A Teslát kell utolérni

Az interjúban Duesmann arról is beszélt, hogy az Audinak és a Volkswagennek utol kell érnie az amerikai Teslát, ami az önvezető járművek fejlesztését illeti. Duesmann szerint a német konszern gyártósorairól még e évtized közepén önvezető járművek fognak legördülni. Ezek az autópályákon lesznek képesek autonóm módon közlekedni, a városi úthálózat sokkal bonyolultabb feladatot jelent. A szakember szerint a körülményektől független önvezetés 2040-re érhető el.

Duesmann azt mondta, nagyra becsüli, amit a Tesla elért – abban, ahogy számítógépként tekintenek az autóra, illetve az opcionálisan a megvett járművekhez plusz pénzért választható funkciókra épített üzleti modellt illetően az amerikai cég példakép.

A cégvezető optimista, ami a Tesla befogását illeti, a VW-konszern „óriási gépezet”, ha valaminek nekidurálják magukat, komoly teljesítményekre képesek. De meg kell majd erőltetniük magukat.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.