Kovács Gábor
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?

Olcsó intézkedés a fiatalok szja-mentessége, mert a fiatal foglalkoztatottak kevesen vannak, csak 280 ezren, és ők keresnek a legrosszabbul. Az országgyűlési választások kampányában viszont jól eladható intézkedés. Ha a mentesség sávos lesz, ahogy ígérik, akkor a Fidesz lényegében kukába hajítja az egykulcsos szja ideáját.

Legkésőbb 2022. január 1-től a 25 év alatti fiatalok teljes jövedelemadómentességet kapnak – jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádió péntek reggeli műsorában. Az adókedvezmény részletei még nem kidolgozottak, a miniszterelnök szerint a bevezetés eldöntött kérdés, de még nehéz tárgyalásokat folytat Varga Mihály pénzügyminiszterrel, Novák Katalin családminiszternek pedig még számolgatni valói vannak (utóbbira még visszatérünk).

A 3 gyerekes anyák szja-mentessége drága lett volna

Jelen állás szerint a 4 gyermekes anyák élveznek teljes jövedelemadó (szja) -mentességet. Rendszeresen felvetődik, hogy ezt kiterjesztenék a 3 gyerekes anyákra, erről Orbán legutóbb azt mondta, hogy ő szeretné, de a pénzügyminiszter szerint nincs meg a fedezete a költségvetésben. Ugyanis minden adócsökkentés vagy adóelengedés bevételkiesést okoz az államnak.

©

Ráadásul most válság van, 2020-ban a költségvetés hiánya a GDP egy százaléka helyett akár 9 százalék lehetett, 2021-re a pénzügyminisztérium 6,5 százalékos módosított hiánycélt jelentett be. 2022-ben vélhetően már jobb lesz a helyzet, a költségvetésnek ennek ellenére szűk lesz a mozgástere.

Egyszóval a 25 év alattiak szja-mentessége minden bizonnyal relatíve olcsó (mármint a költségvetésnek relatíve olcsó) intézkedés, máskülönben nem lépnék meg, vagy nem ezt lépnék meg, hanem mondjuk a 3 gyerekes anyák adómentességét. Orbán bejelentése szerint a 25 év alattiak szja-mentessége 130-150 milliárdba fog kerülni.

És hogy mennyi pénz a 150 milliárd forint? Pont annyi, amennyiből Mészáros Lőrinc és társai építheti az új atlétikai stadiont Budapesten, de 40 milliárddal kevesebb, mint amennyibe végül a Puskás Stadion került.

©
Még szembetűnőbb az összeg, ha azt írjuk, hogy az Orbán-kormány több mint 140 milliárdot költött sportra a koronavírus-járvány alatt, a közmédia pedig 118 milliárdból gazdálkodhat 2021-ben.

Kicsi és rosszul kereső korcsoport a fiataloké

A 25 év alattiak adómentessége két okból ilyen olcsó a költségvetésnek:

  • Ebben a korcsoportban relatíve kevés a foglalkoztatott, vagyis relatíve kevés foglalkoztatott adóját kell elengedni.
  • A fiatalok jellemzően rosszabbul keresnek, mint az idősebbek, vagyis egyénenként és összességében nézve is az államnak kevesebb veszteséget okoz a 20 év körüliek szja-jának elengedése, mint mondjuk a 40-eseké.

A foglalkoztatottak korfáját az alábbi grafikonon ábrázoltuk:

 

A 15-19 éves korcsoportban nagyon kevesen dolgoznak teljes állásban, a 20-24-es korcsoportban már többen, de a két csoport együtt is csak 280 ezer embert számlál. Vagyis összesen ennyi embert érinthet az szja-elengedés – a teljes népességben a foglalkoztatottak száma ugyanekkor 4,37 millió fő volt.

Ami a fizetéseket illeti, a korfa hasonlóan fest, mint a foglalkoztatottak számáé:

 

A fiatalok (természetesen átlagban) rosszabbul keresnek, mint a nemzetgazdasági átlag, sőt rosszabbul, mint az idősebb korcsoportok. Ez persze nem meglepő, minél idősebb valaki, jó eséllyel annál képzettebb, annál több a tapasztalata, vagyis annál többet ér a munkája. Az átlagkereset a 30-as korcsoportban ugrik meg látványosan.

©

A miniszterelnök szerint az szja-elengedés 130-150 milliárd forintba fog kerülni, ami a munkaerőpiaci statisztikák alapján korrekt becslésnek tűnik. A fenti grafikonon a nettó átlagkereseteket ábrázoltuk, ami a bruttókat illeti, a 20 év alattiaké 2020 első három negyedévében átlagosan 233 ezer forintra adódik, a 30 év alattiaké 340 ezer forintra. Ha ezzel a (az érintett korcsoportot nézve még 2022-ben is túlzó) 340 ezres bruttóval számolunk, akkor egy foglalkoztatott fizetésén körülbelül évi 600 ezer forintot bukik az állam – illetve nyer a munkavállaló és a munkáltatója (erre még visszatérünk). Körülbelül 280 ezer érintettel kalkulálva ez évi 170 milliárd forint kiesés a büdzsének, de ugyebár nagy rátartással számoltunk, szóval az Orbán által említett 150 milliárd reális.

Most akkor jó a többkulcsos szja, vagy rossz?

Főleg úgy, hogy Orbán feltételes, illetve Novák Katalin teljesen határozott bejelentése szerint az szja-elengedés az átlagfizetésig lesz érvényes. Nem világos, hogy ez azt jelenti, hogy

  • az összes fiatal munkavállaló fizetésének átlagkereset alatti része szja-mentes lesz, az afölötti része pedig szja-köteles (Novák megfogalmazása inkább erre utal),
  • vagy pedig az átlagkereset alatti keresetek szja-mentesek, míg az afölöttiek teljes részüket tekintve szja-kötelesek?

Akárhogy is, mivel a 25 alatti korcsoportok átlagkeresete nem éri el a nemzetgazdasági átlagot, ennek a megkötésnek jelentős hatása nem lesz. Mármint a központi költségvetés szempontjából, az egyénnek nyilván nem mindegy, hogy kell-e 15 százalék adót fizetnie a fizetéséből, vagy sem, esetleg csak egy része után.

Azt azért muszáj megjegyezni, hogy

ha a kormány az szja-mentességet bármilyen módon a bruttó fizetés mértékéhez köti, akkor saját adófilozófiáját hajítja a kukába.

Valaha régen Magyarországon a jövedelemadónak több kulcsa volt, a magasabb keresetűek magasabb kulccsal adóztak. Ezt sávosan progresszív adózásnak hívják, és a Fidesz szüntette meg, azzal érvelve, hogy igazságtalan, mivel a jobban keresőktől a rendszer többet vesz el. Az ellentábor szerint a társadalmi szolidaritás felől közelítve a progresszív adózás igazságos, mivel a szegényebbeket kevésbé terheli.

©

Mindenesetre a Fidesz bevezette az egykulcsos szja-t, és ugyan a családi adókedvezmény miatt a rendszer de facto nem egykulcsos, eddig a kereseti szintek szerint nem tett különbséget.

Ha a Fidesz a 25 évesnél fiatalabbak körében bevezeti a sávosan progresszív jövedelemadózást, akkor el kell majd tudnia magyarázni: a többi korcsoportnál miért nem tesz ugyanígy?

Ha egy jobban kereső fiataltól (arányaiban is) nagyobb adóhozzájárulást várunk el, akkor miért nem érvényes ez a 30-asokra, 40-eskre, 50 esekre?

Lesz egy országgyűlési választás 2022-ben

Ha már az intézkedés ellentmondásos vetületeinél tartunk, afölött sem lehet átsiklani, hogy 2022-ben vezetnék be. Ez épp az az év, amikor Magyarországon legközelebb országgyűlési választás lesz, így adja magát a feltételezés, hogy voltaképen választási fogásról van szó. Annak egyébként kiváló, amennyiben a költségvetésnek nem kerül sokba (ahogy fentebb bemutattuk: egy stadion ára), ugyanakkor jól eladható. Historikusan a Fidesz szereti az ilyen, relatíve kis költségű, de látványos, esetleg egy személyesen a miniszterelnök által szignált levéllel kísérhető intézkedéseket.

©
Mint például a rezsicsökkentés, a rezsiutalványok, a nyugdíjasok 53. heti juttatása – utóbbit Orbán Viktor meg is említette az szja-mentesség bejelentésekor, azt emlegetve, hogy most a fiatalok vannak soron.

A fiatalok, akik körében a párt támogatottsága nem mellesleg elég csehül áll. Legalábbis ahhoz képest, ahogy a többi korcsoportban állnak. A Závecz Research októberi felmérése szerint a 40 év alattiak körében 9 százalékpontot veszített a kormánypárt a nyár óta, az ennél idősebbek körében mindössze 2 százalékpontot. A Závecz úgy fogalmaz: így visszaállt a korábbi sajátosság, a fiatalok körében az átlagosnál gyengébben szerepel a Fidesz.

A Medián tavaszi felmérése szerint a fiataloknál 34 százalék támogatja a Fideszt, többi korcsoportnál ez a szám mind negyven fölé esik. Bár a Medián megjegyzi, hogy a kormánypárt látványos erőfeszítéseket tett azért, hogy még jobban növelje támogatottságát a legfiatalabb választók körében, ennek a számok szintjén nem mutatkozott meg az érdemi eredménye. Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy a fiataloknál is a Fidesz a kimagaslóan legnépszerűbb párt.

A fiatalok magas munkanélküliségével kezdeni kell valamit

Nem csak rossz, illetve politikai érdekből motivált vetületei vannak azért a bejelentett szja-csökkentésnek:

  • A fiatalok foglalkoztatottságát valóban meg kell(ene) támogatni,
  • A fiatalok szja-mentessége a teljes nemzetgazdaságban fűtheti valamelyest a béremeléseket.

Ami az első szempontot illeti, a fiatal korosztályok foglalkoztatottsági rátája jóval alacsonyabb, mint a nemzetgazdasági átlag, illetve mint az idősebb korcsoportoké. Vagy megfordítva, körükben a munkanélküliségi ráta magasabb, mint az átlag és az idősebb korcsoportoké (azok a fiatalok, akik iskolába járnak nem minősülnek munkanélkülinek, csak azok, akik nem tanulnak, de állásuk sincs):

 

Ráadásul ahogy a grafikonon is látható, a Fidesz nem tudott érdemi javulást elérni a fiatalok munkaerőpiaci mutatóinak javításában (mármint abban, hogy közelítse azokat az átlaghoz). Sőt, ami azt illeti, a fiatalok munkanélküliségi rátája már 2019-ben, a koronajárvány és -válság előtt nőni kezdett, miközben abban az évben a nemzetgazdasági átlag még javult.

Az szja-mentesség nem csak az érintett munkavállalónál hagy több pénzt, borítékolható, hogy egy részét a munkáltatók be fogják nyelni (csak az a kérdés, mekkora részét).

Hiszen ha a fiatal munkavállaó bruttójából nem jön le az szja, akkor neki elég kisebb bruttót adni, és még úgy is magasabb lesz a levonások utáni, kézhez kapott nettója. Ez hozzájárulhat a fiatal korosztályok foglalkoztatottságának növeléséhez.

Természetesen

bőven lenne itt helye egyéb intézkedéseknek, például az iskolaköteles kort vissza lehetne emelni 18-ra,

hiszen minél képzetlenebb valaki, annál nehezebben talál munkát. A felsőoktatásba igyekvőket támogatni kellene, mert akárhogy erőlteti a kormány a szakmunkásképzést, a valóság még mindig az, hogy a diplomások jobban keresnek, és körükben gyakorlatilag nincs munkanélküliség. Apropó szakmunkásképzés, annak a helyzetén se segít, hogy 2010 óta már vagy harmadjára alakítják át az egész rendszert. És akkor arról még nem beszéltünk – ezúttal nem is fogunk –, hogy a magyar közoktatásban már az általános első osztálytól, sőt az óvodától komoly problémák vannak. De legalább heteró, hazafias és keresztény a nevelés.

Pozitívum, hogy ha a fiatalok szja-mentessége hozzájárul az érintett munkavállalók nettó bérének emelkedéséhez, az rátorlaszthatja ezeket a fizetéseket az idősebb korosztályok magasabb fizetéseire. Ami bérfeszültséget szül, ami az idősebbek béremelését is fűtheti. Hogy ez a jelenség mekkora lesz, vagy hogy lesz-e egyáltalán, még a jövő zenéje.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kutatás: A pedagógusok 87 százaléka nem akar jövő héttől személyesen tanítani

Kutatás: A pedagógusok 87 százaléka nem akar jövő héttől személyesen tanítani

Dobszay János: Spirit FM, lelketlenül

Dobszay János: Spirit FM, lelketlenül

Minden második ember fertőzöttnek bizonyult a pécsváradi tömeges tesztelésen

Minden második ember fertőzöttnek bizonyult a pécsváradi tömeges tesztelésen