szerző:
Bank360.hu
Tetszett a cikk?

Ahhoz, hogy egy hitelintézet piacra dobja minősített fogyasztóbarát személyi kölcsönét, a Magyar Nemzeti Bankhoz kell pályázatot benyújtania – ezt eddig hét bank tette meg sikerrel. Az előírt feltételek mellett jövő hónaptól azonban még egy kritériumnak meg kell felelnie a bankoknak, július 1. után ugyanis minden fogyasztóbarát személyi kölcsönnek 100 százalékban online is elérhetőnek kell lennie. Utánajártunk, hogy állnak a bankok egy hónappal a határidő előtt.

A minősített fogyasztóbarát pénzügyi szolgáltatások 2017 óta vannak jelen a piacon: elsőként a fogyasztóbarát lakáshitelek, majd a fogyasztóbarát otthonbiztosítások indultak el, 2021. január óta pedig fogyasztóbarát személyi kölcsönt is igényelhetnek a lakossági ügyfelek. Ezt jelenleg hét banknál tehetik meg:

  • OTP Bank,
  • Takarékbank,
  • Erste Bank,
  • Cofidis,
  • Cetelem,
  • Budapest Bank,
  • MKB Bank.

Minden fogyasztóbarát személyi kölcsönnek meg kell felelnie az MNB által szabott feltételeknek: ilyen a fix kamatozás, a szabad felhasználhatóság lehetősége, a legfeljebb hétéves futamidő, valamint a maximalizált kamatfelár – 500 ezer forintos hitelösszeg alatt 15 százalékpont, 500 ezer forintos hitelösszeg felett pedig legfeljebb 10 százalékpontos kamatfelár engedélyezett a választott referenciaértékhez képest.

Júliustól már csak az online igényelhető személyi kölcsön lehet fogyasztóbarát

Az online elérhetőséget tekintve a hitelintézetek fél év haladékot kaptak az induláshoz képest, július 1-től azonban már csak akkor lehet fogyasztóbarát egy személyi kölcsön, ha teljes folyamatában online is elérhető.

“Ennek jelenleg eltérő mértékben felelnek meg a hitelintézetek: van, ahol minden igénylő számára elérhető az online igénylés, míg máshol csak azok élhetnek ezzel a lehetőséggel, akik korábban is a bank ügyfelei voltak” – mondta el Vrazsovits Rita, a Bank360.hu elemzője.

Az OTP Bank jelenleg azok számára biztosítja a százszázalékban online hiteligénylés lehetőségét, akik rendelkeznek internetbankos regisztrációval, ehhez pedig számlanyitásra van szükség. A folyamat rugalmas: egy online elindított hiteligénylést be lehet fejezni személyesen és fordítva, a fiókban leadott hiteligénylés után is aláírható online a szerződés, egy SMS-ben kapott kód segítségével. Az online igénylésre tehát van lehetőség, OTP-s számla nélkül viszont csak a bankfiókban lehet szerződést kötni.

A Budapest Banknál április óta lehet fióki látogatás nélkül fogyasztóbarát személyi kölcsönt felvenni. Az igénylést a Budapest Bank online hiteligénylő oldaláról lehet elindítani, egy regisztráció után. Ezt követően kell kiválasztani a megfelelő hitelösszeget, futamidőt és hitelcélt. Az adatok megadását és a szükséges dokumentumok feltöltését követően kerül sor a beazonosításra, ami videochaten keresztül történik meg, a szerződést pedig egy online hiteligénylő oldalon lehet egy kattintással aláírni. A hitelbírálat ezután kezdődik meg, eredményéről pedig e-mailben és sms-ben küld értesítést a bank.

A Cetelem ügyfeleinek a teljes online folyamatra jelenleg nincs lehetősége, a folyamat azonban elindítható otthonról. A bank munkatársa az online igényleadás után visszahívja az ügyfelet, a szerződéskötéshez szükséges dokumentumokat pedig e-mailben vagy postán lehet kérni, és visszaküldeni. A fiókba tehát nem szükséges bemenni az igénylésnél, de maga a folyamat még nem teljesen online.

A Cofidis minden igénylőnek biztosítja a teljes online folyamatot, számlanyitás és jövedelemátutalás nélkül. A szerződéskötésre több módot is ajánlanak:

  • videóhívás egy ügyintézővel: ezen belül is választhatnak az ügyfelek a szóbeli és a papíralapú szerződéskötés, illetve az elektronikus aláírás között,
  • önállóan, szóbeli nyilatkozattal: a hitelbírálat felgyorsítható az önkiszolgáló funkció használatával, mivel nem igényel egyeztetést a hitelintézet munkatársával. Ez az eljárás akkor működik, ha az igénylő egyedül tartózkodik egy zárt helyiségben, és az igénylés során nem zavarja meg senki. Ha a hitelszerződés mellé biztosítást is köt az igénylő, vagy adóstársat szeretne bevonni az ügyletbe, akkor az online megoldások közül csak a videóhívás választható.

Az Erste Bank április 1-től tette lehetővé meglévő ügyfelei számára az online személyi kölcsön igénylést, az internetbankon keresztül. Online igénylés esetén a bank nem számol fel folyósítási díjat, a fogyasztóbarát személyi kölcsön személyes igénylése esetén viszont a hitelösszeg 0,75 százalékát kell kifizetni – ez összhangban van az MNB szabályzatával.

Online hiteligénylésre jelenleg az MKB Banknál sincs lehetőség, visszahívást azonban online is kérhetnek az ügyfelek, a kölcsön pedig akkor is felvehető, ha korábban nem állt az igénylő szerződésben az MKB-val.

A Takarékbanknál is azok számára érhető el jelenleg az online felvehető fogyasztóbarát személyi hitel, akik az igénylés időpontjában szerződéses kapcsolatban állnak a bankkal, továbbá ügyfélkapus regisztrációval is rendelkeznek – akiknél valamelyik hiányzik, a fiókban tudnak szerződést kötni. Fontos feltétel továbbá, hogy az online maximálisan igényelhető hitelösszeg hárommillió forint, ennél magasabb hitelösszeg felvételére csak személyesen van lehetőség; ahogyan adóstárs bevonása is csak így lehetséges. A jelenlegi feltételek a bank oldalán található tájékoztató alapján legkésőbb július 1-től változni fognak: e szerint minden potenciális ügyfélnek biztosítani fogják a teljes hiteligénylési folyamat online megoldását, nemcsak a meglévő ügyfeleknek.

A fogyasztóbarát személyi hitelt kínáló bankok közül tehát még nem teljesíti mindenki az online elérhetőségre vonatkozó feltételt, júliustól azonban ez kötelező lesz ahhoz, hogy a szolgáltatást továbbra is értékesíteni tudják. Az online igénylés bevezetése egy másik feltételt is magával hoz: teljes körű online folyamat esetén mindössze két munkanap áll rendelkezésre az igénylés befogadásától a folyósításig – a személyes ügyintézésnél erre három munkanapja van a banknak. Így az igénylők júliustól nemcsak kényelmesebben juthatnak személyi kölcsönhöz, hanem gyorsabban is.

E cikk egy korábbi verziójában tévesen állítottuk, hogy a Budapest Banknál nem lehetséges fióki látogatás nélkül fogyasztóbarát személyi kölcsönt felvenni, valamint azt is hibásan állítottuk, hogy egy személyi hitel nem lehet Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitel, ha az nem használható fel hitelkiváltásra. Ezzel szemben a Budapest Banknál már 2021 áprilisa óta lehet online személyi kölcsönt igényelni, valamint, hogy kaphat Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitel minősítést olyan hitel is, melyet nem lehet hitelkiváltásra fordítani. A hibáért elnézést kérünk.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!