Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fdba7eaf-b3e9-4d5e-a6f4-d83e10cce86f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A CIB és az MBH is CSOK Pluszhoz kapcsolt akciót indított, az Unicredit bizonyos személyi kölcsönökre ad kamatkedvezményt, a Magnetnél pedig járművásárláshoz kapcsolt visszatérítés bukkant fel.","shortLead":"A CIB és az MBH is CSOK Pluszhoz kapcsolt akciót indított, az Unicredit bizonyos személyi kölcsönökre ad...","id":"20250310_kamatkedvezmenyek-bankok-UniCredit-MagNet-MBH-CIB-CSOK-Plusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdba7eaf-b3e9-4d5e-a6f4-d83e10cce86f.jpg","index":0,"item":"978521bf-fe20-4d64-988d-7f4a343b0634","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_kamatkedvezmenyek-bankok-UniCredit-MagNet-MBH-CIB-CSOK-Plusz","timestamp":"2025. március. 10. 11:56","title":"Ezekkel a kamatkedvezményekkel lőnek most a bankok a fiatalokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus hirtelenséggel halt meg .","shortLead":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus...","id":"20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a.jpg","index":0,"item":"01c8a761-8ca4-48e4-9376-8d0b3f2cb0a2","keywords":null,"link":"/sport/20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","timestamp":"2025. március. 09. 12:09","title":"53 évesen elhunyt Monostori Attila 114-szeres válogatott vízilabdázó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ab9472f-146e-49a7-8039-02b7c8a8c8b9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mark Rutte Szarajevóban szólította fel a feszültségek feloldására az ország vezetőit.","shortLead":"Mark Rutte Szarajevóban szólította fel a feszültségek feloldására az ország vezetőit.","id":"20250310_bosznia-hercegovina-teruleti-integritas-mark-rutte-nato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ab9472f-146e-49a7-8039-02b7c8a8c8b9.jpg","index":0,"item":"baf73de2-ec4d-4312-8828-6d79ad3683f6","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_bosznia-hercegovina-teruleti-integritas-mark-rutte-nato","timestamp":"2025. március. 10. 17:03","title":"Kiállt Bosznia-Hercegovina területi integritása mellett a NATO főtitkára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat eredményez. Szerkesztett részlet Ethan Mollick Társintelligencia című könyvéből.","shortLead":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat...","id":"20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b.jpg","index":0,"item":"d3a3a675-d4f1-4081-8b8c-2f7907c384ba","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","timestamp":"2025. március. 09. 19:15","title":"Egy titkos fegyver, amivel a ChatGPT tényleg hasznos lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c24d8ad-081e-4172-a72c-c36bdab343bd","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Radoslaw Sikorski azt közölte: „Ha a SpaceX megbízhatatlan szolgáltatónak bizonyul, kénytelenek leszünk más szolgáltatók után nézni”. ","shortLead":"Radoslaw Sikorski azt közölte: „Ha a SpaceX megbízhatatlan szolgáltatónak bizonyul, kénytelenek leszünk más...","id":"20250310_elon-musk-radoslaw-sikorski-marco-rubio-starlink-ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c24d8ad-081e-4172-a72c-c36bdab343bd.jpg","index":0,"item":"8dd97461-bbcb-459d-9291-2f3886083ce1","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_elon-musk-radoslaw-sikorski-marco-rubio-starlink-ukrajna-haboru","timestamp":"2025. március. 10. 05:53","title":"„Maradj csöndben, kisember” – üzente Elon Musk a lengyel külügyminiszternek a Starlinkről szóló vita közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy, hogy kell neki Grönland. De hogyan kerültek oda a dánok, akiké a sziget több mint 600 éve?","shortLead":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy...","id":"20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92.jpg","index":0,"item":"30842e8e-9e37-45f7-bc32-0046987d30eb","keywords":null,"link":"/360/20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","timestamp":"2025. március. 09. 13:30","title":"Vörös Eriktől a norvég meteorológusokig, avagy mit keresnek Grönlandon a dánok, akiket Trump kipenderítene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1350e6b4-6bc0-4342-b482-8caf2ed92e70","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A magyar miniszterelnök nőnap alkalmából vásárolt egy csokornyi tulipánt. ","shortLead":"A magyar miniszterelnök nőnap alkalmából vásárolt egy csokornyi tulipánt. ","id":"20250308_orban-viktor-nonap-viragarus-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1350e6b4-6bc0-4342-b482-8caf2ed92e70.jpg","index":0,"item":"6e9a5a40-8b38-42a8-99ba-756d5498d86d","keywords":null,"link":"/elet/20250308_orban-viktor-nonap-viragarus-video","timestamp":"2025. március. 08. 20:12","title":"Orbán Viktor egy utcai árustól vett virágcsokort, a fiatalember cserébe kért tőle egy szívességet - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A szeptember 11-i terrortámadások kitervelői számára szimbolikus célpont volt a világ pénzügyi központja, de elérték céljukat? Sikerült megtörniük a nyugati gazdaság lendületét? Adatok alapján kerestük a választ a kérdésre.
Hogyan lehet számszerűsíteni egy terrortámadás okozta kár mértékét? A kérdésre sokan próbáltak sokféle módon választ keresni: vizsgálták azt, egy ilyen tett miként és milyen mértékben térítette el korábbi pályájáról a gazdaságot, azt is, milyen károkat okozott a reálgazdaságban, a pénzpiacon, de akár az emberéletekben.
Nehéz persze összevetni a háborús területeken és azokon kívül elkövetett terrortámadásokat – szeptember 11-e éppen amiatt is óriási hatású volt, mert az Egyesült Államokban a terrorizmus addig (és többnyire azóta is) legfeljebb amerikai szélsőségesek akcióit jelentette. És megint csak nehéz az összevetés a fejlett nyugati országok és a jóval fejletlenebb közel-keleti államok között.
Márpedig az al-Kaida terroristái nagyon tudatosan választották ki a célpontjaikat, amelyek között ott volt a világ legnagyobb pénzügyi központja is – ez pedig a szimbolikus üzeneten túl rövid távon dollármilliárdokban mérhető kárt jelentett. A szeptember 11-i támadás után gyakorlatilag összeomlott a kereskedés a New York-i tőzsdén, amely aztán hat napig ki sem nyitott, ilyenre 1933 óta nem volt példa. A zárást nemcsak a tőzsdei pánik magyarázta, de az is, hogy a World Trade Center lerombolt épületeiben számos brókercég tartott fenn irodát, ezek mind odavesztek. Az újranyitásban sem volt sok köszönet: a nagy tőzsdeindexek 10 százalékot meghaladó értékben estek vissza - a jegyzett cégek értéke ebben az időszakban 1400 milliárd dollárral esett vissza.
AFP
A legrosszabbul a légitársaságok és a biztosítók jártak – a pánikszerűen eladott részvények árából a biztonságos befektetésnek tartott aranyat vásárolták, utóbbi ára több mint 30 százalékkal ugrott meg. Hirtelen megdrágult az olaj is, mivel a befektetők embargótól tartottak, ám ahogy ezek a félelmek elmúltak, az ár is visszatért a korábbi szintekre. A biztosítókat ugyan nem roppantotta meg a 40 milliárd dollárra becsült kártérítés, ám helyzetük normalizálását nagyban segítette, hogy az amerikai kongresszus 2002-ban elfogadta az úgynevezett terrorizmusbiztosítási törvényt, amely alapján a kártérítések fedezetét részben a szövetségi kormányzat állja.
A légitársaságok számára azonban a szeptember 11-i tragédiát igazi üzleti katasztrófa követte: az Egyesült Államokon belüli forgalom 30 százalékot meghaladó mértékben esett vissza, 2005-ig a bevételkiesés éves mértékét 10 milliárd dollárra teszik szakértők. A világ légi forgalmát ilyen mértékben nem rendítette meg a támadás, de ahhoz 2004-ig kellett várni, hogy – túl 9/11-en és a SARS okozta pánikon – a légi utasok száma meghaladja a 2000-es szintet. Persze ahogy mára a SARS is apróságnak tűnik, a tavalyi év felülírta azt az alapvetést is, hogy 9/11 okozta minden idők legsúlyosabb visszaesését: a koronavírus-világjárvány terjedése miatt 2020-ban 60 százalékkal esett vissza a személyforgalom – ez 1,8 milliárddal kevesebb légi utast jelentett világszerte, miközben 2001-ben 1,64 milliárdra csökkent az utasok száma az előző évi 1,68 milliárdról.
AFP / TOM MIHALEK
Akármekkora csapást is jelentett azonban az ágazatban 9/11, az csak részben tudható be a terrortámadást övező félelmeknek, hogy a kormányok mentőakciói ellenére légitársaságok sora ment tönkre, és nem csak az Egyesült Államokban. A támadás után húzta le a rolót a svájci Swissair és a belga Sabena is.
Sokkal inkább az történt, hogy a támadás és az azt követő forgalomcsökkenés hirtelen felnagyította az ágazat meglévő strukturális problémáit, ahogy az is elmondható, hogy az amerikai gazdaságot is leszállóágban érte a támadás: a dotcom lufi kipukkanását, vagyis a kilencvenes évek végén rendkívül népszerű internetes részvények összeomlását követően az amerikai gazdaság 2001 tavaszára recesszióba került. Ehhez képest 2001 egészét tekintve az ország GDP-je vissza ugyan nem esett, ám a növekedés a 2000-es 4 százalékról mindössze 1 százalékra csökkent, és a kilencvenes évek második felének 4 százalékot meghaladó szárnyalását megközelíteni sem tudta azóta. (2021 természetesen ezen a téren is új rekordot hozhat a tavalyi 3,5 százalékos recesszió után.)
Az is igaz azonban, hogy a terrortámadás még úgy sem okozott mélyreható gazdasági válságot, hogy a világ legfontosabb pénzügyi központját, egyben a világ első számú gazdaságát kapta telibe. A kétezres évek végének gazdasági világválsága, amelynek kezdetét egy 2008-as szeptemberi naptól, a Lehman Brothers összeomlásától szokás számolni, már abban az évben is mínuszba fordította az amerikai növekedést, 2009-ben pedig 2,9 százalékos visszaesést idézett elő. Ehhez képest 2001 után fokozatosan gyorsult a növekedés, a részvényárak is emelkedésnek indultak, ahogy a légi közlekedés, úgy a gazdaság is kiheverte a támadást.
AFP / Thomas Lohnes
A GDP vagy a tőzsdeindexek alakulása természetesen csak egy vetülete a világot megrázó támadás okozta károknak. Harrison Bardwell és Mohib Iqbal 2020-as tanulmánya az Institute for Economics and Peace által összeállított Global Terrorism Index (globális terrorizmus index, GTI) alapján mérte fel a 2000 után történt terrorcselekmények következményeit. A kutatók négy szempont alapján próbálták számszerűsíteni a károkat: a gazdasági teljesítmény (GDP-ben mért) visszaesésének becsült értékét, illetve a terrortámadásokhoz köthető haláleseteket, sebesüléseket és anyagi károkat vették számba. A GDP esetében közvetlen (például mentési, orvos költségek), illetve közvetett (pl. az ingatlanárak, részvények árának esése, illetve a túlélőknek okozott trauma költségei) hatásokat egyaránt számba vettek, és igyekeztek meghatározni az „erőszak árát”, vagyis azt, hogy mekkora beruházás vész el amiatt, hogy a pénzt a helyreállításra kell költeni. A GTI alapján 2000-2018 855 milliárd dollár kárt okozott a világban a terrorizmus, ezek közül a legsúlyosabb, 2014-es évben 111 milliárdot.
2014-ben csúcsosodott ki a 2011-es arab tavasszal – és az ezek idején kezdődő, Szíriában például a mai napig tartó fegyveres konfliktusok – elindult növekedési trend: abban az évben 33 555 halálesetért volt felelős több mint 13 ezer támadás.
Ha azonban nem évek, hanem támadások között keressük a legpusztítóbbat, mind emberéleteket, mind gazdasági hatását tekintve a szeptember 11-i volt a legnagyobb. A károk értékét a kutatók 40,6 milliárd dollárra teszik, míg a lista második helyén az iraki Szindzsárban 2014-ben az Iszlám Állam által elkövetett, 953 ember életét követelő mészárlás került – a Bardweel és Iqball itt 4,3 milliárd dollárra teszi a kárt.
AFP / ALEXANDRE FUCHS
Érdemes azonban elemezni a számokat. A kutatók szerint a már említett 855 milliárd dolláros összegnek átlagosan 58 százalékát jelentette az emberéletek elvesztése, 39 százalékát a GDP-kiesés, alig több mint 2 százalékát az épületekben keletkezett károk és egynél kevesebb százalékát a sebesülések. Ha azonban ismét összevetjük 2001-et és 2014-et, egészen más arányokat láthatunk: 9/11 után a teljes kár 79 százalékát jelentette a gazdasági kibocsátás visszaesése, és 13 százalékot az emberéletek elvesztése – mindezt úgy, hogy 9/11 messze a legtöbb, csaknem háromezer életet követelő, és 16 ezernél is több sebesüléssel járó támadássorozat volt. 2014-ben majdnem fordított arányt látunk: akkor a GDP-veszteség 24, az emberéletek elvesztése 73 százalékát jelentette az így kalkulált kárnak.
Eddig jobbára károkat említettünk, de több téren helyesebb lenne a gazdaságot is érintő változásokat említeni 9/11 esetében. Márpedig az Egyesült Államokban nem csak a biztosítóknak kormánygaranciát kínáló törvény volt az egyetlen ilyen lépés. Újra növekedésnek indult például a hidegháború enyhülése, vagyis a nyolcvanas évek közepe óta lassan csökkenő katonai büdzsé: a 2000-2001-es, 2,9 százalékos mélypont után 2010-re a GDP 4,7 százalékára tornászták fel a kiadásokat – hogy aztán a 2010-es évtized végére valamivel a 3 százalékos szint fölött stabilizálódjanak. A támadás után megugrott a biztonsági személyzetre költött pénz, illetve nőtt a rendőrök száma is, ám a Bloomberg friss összeállításából kiderül: ezek inkább egy már korábban is jellemző trendbe illeszkedtek be, nem lehet a terrortámadás következmények tekinteni őket. A légi forgalomban és a turizmusban vetett hullám is eltörpül már ahhoz képest, amekkorát a Covid-19-járvány vetett, 2011. szeptember 11. mégis megmaradt annak a napnak, amikor a terrorizmus, ha válságot nem is, de máig tartó sokkot okozott a világnak.