szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nagyon jelentősen erősödött a munkanélküliségtől való félelem, és saját pénzügyi helyzetüket is rosszabbnak ítélik az emberek.

Kissé csökkent novemberben a GKI konjunktúraindexe, ám a gazdaságkutatónak az EU támogatásával készített felmérése nagyon ellentétes képet mutat a vállalkozások és a fogyasztók várakozásainál. Miközben az üzleti várakozások két és fél éves csúcson vannak, a fogyasztóiak egyetlen hónapban ritkán látható mértékben estek, aminek következtében tavaszi szintjükre kerültek. Egy dologban közös a két oldal: az áremelkedés folytatására számítanak.

Az üzleti oldal sem teljes mértékben optimista: az iparnál szerény javulás látható, ám a rendelésállományról – ezen belül az exportról –, valamint az elmúlt időszak termeléséről alkotott vélemény romlott. A beruházási szándék élénkült. Az építőipari bizalmi index novemberben hibahatáron belül emelkedett, ezen belül a magasépítő cégek kilátásai tovább javultak, a mélyépítőké viszont romlottak. A legfontosabb növekedési korlát továbbra is a munkaerőhiány, de az anyag- és kapacitáshiány is széles körben okoz gondokat.

A kereskedelmi bizalmi index értéke kéthavi csökkenést, majd kéthavi növekedést követően novemberben gyorsuló ütemben emelkedett tovább, első ízben meghaladva járvány előtti szintjét. szolgáltatói bizalmi index viszont novemberben kissé csökkent. Mind az általános üzletmenet, mind az előző és a következő időszak forgalmának megítélése romlott.

A foglalkoztatási szándék a kereskedelem kivételével minden ágazatban gyengült, különösen az iparban. Így is minden ágazatban érezhetően több a létszám bővítését, mint a csökkentését tervező cég, a lakosság munkanélküliségtől való félelme mégis nagyon jelentősen erősödött.

Az áremelési törekvés minden ágazatban markánsan erősödött, most legkevésbé a kereskedelemben, de itt a cégek csaknem 60%-a így is áremelésre készül. Megugrott a fogyasztók inflációs várakozása is.

A magyar gazdaság jövőjének megítélése novemberben az építőiparban látványosan, a kereskedelemben kissé javult, az ipari és a szolgáltató cégek körében viszont drámaian romlott, és a fogyasztók pesszimizmusa is markánsan erősödött.

A GKI fogyasztói bizalmi index novemberben a hónapok óta tartó hullámzás után jelentősen, idei áprilisi szintjére esett, ami jóval elmarad válság előtti értékétől. A lakosság saját pénzügyi helyzetét – melyet októberben már a válság előttivel azonosnak érzett – novemberben ennél rosszabbnak vélte. Féléves javulás után kedvezőtlenebbnek ítélik a fogyasztók jövőbeli megtakarítási képességüket is. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is az októberinél rosszabbnak érzékelték.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!