Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1091eb49-a257-4069-9d61-bef71e6eaba6","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ahogy az egyik vezető amerikai magazinnak fogalmazott: „Natasha meghalt. Elment. Értik?”","shortLead":"Ahogy az egyik vezető amerikai magazinnak fogalmazott: „Natasha meghalt. Elment. Értik?”","id":"20250313_Scarlett-Johansson-marvel-moziverzum-fekete-ozvegy-visszateres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1091eb49-a257-4069-9d61-bef71e6eaba6.jpg","index":0,"item":"df7c95e0-758e-4b46-b346-16648410c229","keywords":null,"link":"/kultura/20250313_Scarlett-Johansson-marvel-moziverzum-fekete-ozvegy-visszateres","timestamp":"2025. március. 13. 15:14","title":"Scarlett Johansson a Marvel moziverzumba visszatéréséről: „Engedjék el”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fc46a79-811d-4ade-a97c-0caef62171e5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Árban akarnak versenyezni a kínai versenytársakkal.","shortLead":"Árban akarnak versenyezni a kínai versenytársakkal.","id":"20250314_olcsobb-Tesla-Model-Y","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fc46a79-811d-4ade-a97c-0caef62171e5.jpg","index":0,"item":"1551e530-dacc-4afe-a9fe-951863169e9c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_olcsobb-Tesla-Model-Y","timestamp":"2025. március. 14. 12:06","title":"Jön a fapados Tesla, ezzel mentené a bezuhanó eladásokat Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A Fidesznek nagyon fontos politikai szövetségesei vannak a Balkánon. ","shortLead":"A Fidesznek nagyon fontos politikai szövetségesei vannak a Balkánon. ","id":"20250313_Szijjarto-szerint-mindenki-mas-kepmutato-es-lehetetlen-hogy-Ukrajna-elobb-csatlakozzon-az-EU-hoz-mint-a-Nyugat-Balkan-orszagai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"5c5e9595-9d83-4091-8196-a81dc82b3618","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Szijjarto-szerint-mindenki-mas-kepmutato-es-lehetetlen-hogy-Ukrajna-elobb-csatlakozzon-az-EU-hoz-mint-a-Nyugat-Balkan-orszagai","timestamp":"2025. március. 13. 13:42","title":"Szijjártó szerint mindenki más képmutató, és lehetetlen, hogy Ukrajna előbb csatlakozzon az EU-hoz, mint a Nyugat-Balkán országai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48164a76-0976-4969-a57b-6e4fbac6a7a3","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"360","description":"A rogáni kommunikációs gépezet nem kevés kreativitását leköti, hogy életben tartsa a homofóbiát Magyarországon.","shortLead":"A rogáni kommunikációs gépezet nem kevés kreativitását leköti, hogy életben tartsa a homofóbiát Magyarországon.","id":"20250314_hvg-dacreakcio-a-homofob-uszitasra-pride-magyar-allaspont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48164a76-0976-4969-a57b-6e4fbac6a7a3.jpg","index":0,"item":"9fa327ca-aaaf-4410-97a1-04539af20923","keywords":null,"link":"/360/20250314_hvg-dacreakcio-a-homofob-uszitasra-pride-magyar-allaspont","timestamp":"2025. március. 14. 14:45","title":"Meredeken nőtt a Pride elfogadottsága, amióta Orbánék importálták a homofób kampányt Oroszországból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d46bb1d5-0f82-4006-be94-16496af3964b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A díjat 2010 óta adományozta Óbuda és Varsó Bemowo kerülete minden évben egy lengyel és egy magyar állampolgárnak, ám ezúttal a lengyelek nem hajlandók átadni a díjat, ami nem Mitrovits személyének szól, hanem a magyar kormány politikájának.","shortLead":"A díjat 2010 óta adományozta Óbuda és Varsó Bemowo kerülete minden évben egy lengyel és egy magyar állampolgárnak, ám...","id":"20250314_lengyel-dijatado-mitrovits-politikai-okok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d46bb1d5-0f82-4006-be94-16496af3964b.jpg","index":0,"item":"27a1d2f1-9b61-4033-a196-de9cffd1a1f4","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_lengyel-dijatado-mitrovits-politikai-okok","timestamp":"2025. március. 14. 16:52","title":"Politikai okokból nem adták át Varsóban a Bem József Díjat Mitrovits Miklós történésznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa2095f6-6cdd-48fd-a887-221e36314ae7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Fassbender egy ma már elég híres kollégáját ajánlotta maga helyett.","shortLead":"Fassbender egy ma már elég híres kollégáját ajánlotta maga helyett.","id":"20250314_Michael-Fassbendert-is-megneztek-hatha-jo-lesz-James-Bondnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa2095f6-6cdd-48fd-a887-221e36314ae7.jpg","index":0,"item":"5a7da996-01f4-46ce-abe7-19ef6c5b224c","keywords":null,"link":"/kultura/20250314_Michael-Fassbendert-is-megneztek-hatha-jo-lesz-James-Bondnak","timestamp":"2025. március. 14. 08:46","title":"Michael Fassbendert is megnézték, hátha jó lesz James Bondnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58bf6a45-cd3c-4f3a-b66f-3c4fc951e7ea","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A gazdái állatorvoshoz siettek a macskával, de az olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy elpusztult.","shortLead":"A gazdái állatorvoshoz siettek a macskával, de az olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy elpusztult.","id":"20250312_fejbe-lott-auto-macska-szombathely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58bf6a45-cd3c-4f3a-b66f-3c4fc951e7ea.jpg","index":0,"item":"b8c677fb-e129-428d-be58-88b592414095","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_fejbe-lott-auto-macska-szombathely","timestamp":"2025. március. 12. 20:21","title":"Fejbe lőttek Szombathelyen egy autón fekvő macskát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c85a40e-8ece-4fd3-8575-627590ff05ce","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta szerint a volt globális politikai igazgatója, Sarah Wynn-Williams megszegte a szerződését, ami szerint a volt munkáltatójára nem mondhat negatív dolgokat. A bíró a cégnek adott igazat.","shortLead":"A Meta szerint a volt globális politikai igazgatója, Sarah Wynn-Williams megszegte a szerződését, ami szerint a volt...","id":"20250313_meta-sarah-wynn-williams-facebook-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c85a40e-8ece-4fd3-8575-627590ff05ce.jpg","index":0,"item":"17be7aac-776a-43f6-adb2-285a6a70117b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_meta-sarah-wynn-williams-facebook-konyv","timestamp":"2025. március. 13. 10:03","title":"Betiltatta a Meta a volt alkalmazottja könyvét, amely a Facebook viselt dolgairól szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A leggyakrabban előforduló elem az univerzumban egyben remek üzemanyag is, csak az baj vele, hogy 3 dollárral drágább kilója az ideálisnál. Legalábbis a zöldnek, a hidrogén ugyanis több színben is kapható, attól függően, mennyire környezetszennyezőt szeretne az ember. Képbehozó a jövő üzemanyagáról, otthon is reprodukálható kísérlettel.
Röpke 379 ezer évvel az ősrobbanás után, ahogy a világegyetemet ebben a kezdeti szakaszban alkotó, protonokból, elektronokból és fotonokból álló forró, sűrű plazma hűlni és tágulni kezdett, az elektronok és protonok pedig elkezdtek atomokat alkotni, jött létre ennek a cikknek a főszereplője, kormányok, olajipari vállalatok, autógyártók és nemzetközi hajózási cégek nagy reménysége, a periódusos rendszer első eleme, a hidrogén. A hidrogén teszi ki az univerzumban található atomok 90 százalékat, ez a leggyakoribb elem a Földön, sőt, az emberi test közel kétharmada is hidrogénből áll, de nem ezek miatt vonz be egyre több figyelmet és befektetőt világszerte, hanem mert kiváló üzemanyag.
Hidrogéntartály a brandenburgi Enertrag hibrid erőműben. Az Enertrag hibrid erőműben a zöld hidrogént szélenergiából állítják elő és a gázhálózatba táplálják be
AFP / DPA / Fabian Sommer
Annak ellenére, hogy ilyen bőségesen van jelen a hidrogén midenhol a világban, a legritkább esetben találkozhatunk vele tiszta formájában, önálló hidrogén atomként. Általában oxigénnel keveredve, vízként van jelen, vagyis a hidrogént elő kell valahonnan állítani, amihez energiára van szükség. A hidrogén tehát – ellentétben mondjuk a kőolajjal –, nem energiaforrás, hanem energiahordozó. Az önálló hidrogént aztán el lehet égetni, aminek az egyetlen mellékterméke tiszta, iható víz.
Mindebből következik, hogy ha a hidrogén előállításához használt energia zöld, akkor az egész folyamat zöld, hiszen a végtermék egy olyan üzemanyag, aminek az elégetése nem szabadít fel a globális felmelegedést felgyorsító üvegházhatású gázokat, mint amilyen például a szén-dioxid, hanem csak egy kis tiszta vizet.
A hidrogénnak van még egy fontos tulajdonsága. A fosszilis üzemanyagokról való leválás, az úgynevezett zöld átállás egyik legnagyobb buktatója, hogy nem lehet minden szektorban egyszerűen csak lecserélni a fosszilis tüzelőanyagot elektromos áramra. A nehéz- és vegyipar, a nemzetközi hajózás vagy a repülés nem tud mit kezdeni azzal, ha még több szél- és naperőművet építünk, a kohászathoz ugyanis kell a szén, a tankerhajók gazdaságosan nehéz fűtolajjal, a repülők pedig kerozinnal tudnak csak menni, még több áram ezen nem fog változtatni. A hidrogén ugyanakkor tud, ez az energiahordozó ugyanis alkalmas a felsorolt szektorokban használt fosszilis tüzelőanyagok kiváltására.
Mindez remekül hangzik, de akkor miért nem hidrogén-meghajtású repülőgépekkel utazgat Orbán Viktor Prágába? Ennek a kérdésnek a megválaszolására egy rövid kísérletet mutatunk be, amit bátran velünk csinálhat a kedves olvasó otthoni körülmények között is. Hidrogént előállítani ugyanis roppant egyszerű: kell hozzá egy pohár csapvíz, egy 9 voltos elem és egy csipet só. A pohár vízbe belehelyezzük az elemet, hozzáadjuk a sót és már láthatjuk is, ahogy az elem két végéből bugyborékol felfelé a hidrogén és az oxigén.
Az elektrolízis során a víz hidrogénre és oxigénre bomlik. Képünk illusztráció
AFP / Soeren Stache / dpa-Zentralbild
Ezt nevezik elektrolízisnek és pontosan az a baj vele, amiért nem csinálta utánunk odahaza a kedves olvasó. Egy 9 voltos elem ugyanis nagyjából 3 ezer forintba kerül, nyilván hülye lesz beledobni egy pohár vízbe, csak mert azt írták az újságban. A hidrogénnel mint üzemanyaggal is ez a baj: túl drága. Ahhoz, hogy széles körben elterjedjen mint a fossziliseket helyettesítő üzemanyag, nagyjából 1-2 dollárba kellene, hogy kerüljön egy kilogramm hidrogén, jelen állás szerint azonban az előállítási költsége olyan 3-4 dollár.
Legalábbis az úgynevezett zöld hidrogéné. A hidrogént ugyanis különböző kategóriákba lehet sorolni, aszerint, hogy milyen energiát használtak az előállításához (vagyis, hogy hogyan töltötték fel a fenti kísérletben használt elemet). A színskála a legkörnyezetszennyezőbb megoldástól (barna), a megújulókból előállított hidrogénig (zöld) terjed, de a kettő között is vannak említésre méltó módszerek.
Pink hidrogénnek nevezik az atomenergiával előállított hidrogént, Franciaország például, amely rengeteg atomerőművel rendelkezik, komoly lehetőséget lát ebben a módszerben. A földgáz felhasználásával kinyert hidrogénnek három formája is van: szürkének hívjuk azt, amikor a hidrogén előállításának melléktermékeként szén-dioxid kerül az atmoszférába, és kéknek amikor az így előálló szén-dioxidot földalatti tárolókba pumpálják (ezt az eljárást hívják carbon capture-nek, magyarul szén-dioxid-leválasztásnak). A türkiz valahol a zöld és a kék hidrogén között van, ilyenkor a hidrogénből és szénből álló földgázmolekulákról egy speciális eljárással leválasztják a szénatomot, az így kapott szilárd halmazállapotú szenet pedig könnyebben lehet kezelni, mint a gázformájú szén-dioxidot.
A képen a thyssenkrupp hidrogénvezetéke látható, amely zöld hidrogént szállít acél gyártásához.
AFP / DPA / ROLAND WEIHRAUCH
A verseny tehát azon megy, hogy ki tud a leghamarabb 1 dollár/kg körüli áron, a lehető legzöldebb formában, nagy mennyiségű hidrogént előállítani. Annak ellenére, hogy a technológia még nem tart ott, hogy a zöld hidrogén környezetkímélő és gazdaságos is legyen, sokan nem vártak tovább az átállással. A világ egyik legnagyobb autógyártója, a Toyota 2014 óta gyártja a Mirait, az első hidrogénmeghajtású járművét, az Airbus pedig 2035-re tervezi kifejleszteni a ZEROe-t, a világ első nulla károsanyag-kibocsátású kereskedelmi repülőgépét, ami a tervek szerint szintén hidrogénnel megy majd. A svéd SSAB acélgyártó 2030-ig tervezi nagyjából teljesen megszüntetni a szén-dioxid kibocsátását, fosszilis energiaforrásoktól mentes hidrogénra támaszkodva.
Az SSAB egyedül felel a svédországi szén-dioxid kibocsátás 10 százalékáért, vagyis az ő átállásuk hidrogénra nem lenne kis szó. Ráadásul kézzelfogható precedenst teremtene egy rendkívül szennyező iparban, ahol a zöld átállás korábban elképzelhetetlennek tűnt. Az acélgyártáshoz vasra van szükség, amit vasércből lehet kinyerni. A vasérc vas plusz oxigén, az oxigén eltávolítását pedig rendszerint szén hozzáadásával oldják meg, ami az oxigénnel együtt szén-dioxidot alkot, ami viszont környezetszennyező. A szenet viszont lehet (zöld) hidrogénnel helyettesíteni, ami az oxigénhez kapcsolódva vizet alkot, abból meg még nem volt baj.
Tavaly októberben állapodtak meg Franciaország, Spanyolország és Portugália vezetői egy Barcelonát Marseille-jel összekötő gázvezeték építéséről, amely biztosítja majd, kezdetben a földgáz, később pedig a zöld hidrogén exportját az Ibériai-félszigetről Franciaországba és tovább. A zöld hidrogén előállítását célzó projektek egyre több támogatást kapnak szerte a világban, Kínától kezdve, Indián keresztül Európáig. Ahogy Daryl Wilson, a Hidrogén Tanács, egy iparági szervezet munkatársa az Economistnak fogalmazott: "Európa számos projekttel volt terhes, de 2023-ban végre meg fogja szülni".
Egy hidrogénhajtású ipari járművet tankolnak a BMW autógyár lipcsei üzemében, Németország keleti részén, 2022. október 20-án.
AFP / RONNY HARTMANN
Ezt a szülést az orosz-ukrán háború alaposan felgyorsította. A szintén az Economistnak nyilatkozó Bernd Heid, a McKinsey tanácsadó cégtől arra számít, hogy az a szabályozási bizonytalanság, amely számos ilyen projektet hátráltatott, idén megszűnik. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szeptemberi, az EU évét értékelő beszédében arra tett ígéretet, hogy 2023-ban hidrogénbankot nyit az EU, ami önmagában egy 3 milliárd eurós befektetést jelent. A cél, hogy állandó keresletet biztosítsanak a hidrogénnak a bankon keresztül, EU-s forrásból. Németország pedig nemrég jelentette be, hogy ezernyolcszáz kilométernyi hidrogénvezeték-hálózattal fejlesztené energetikai rendszerét.
Ugyanakkor, ami igazán kilövi majd a hidrogént a sztratoszférába, az az Egyesült Államokban a szektorra borított elképesztő mennyiségű állami pénz. Az úgynevezett Inflation Reduction Act – a név ne tévesszen meg senkit, a törvény nem az infláció csökkentéséről, hanem a klímaváltozás elleni lépések finanszírozásáról szól – egy egészen hihetetlen, 3 dollár/kg támogatást kínál a zöld hidrogént előállító iparági szereplőknek. Számos zöldhidrogén-termelő, amely jelenleg nem tud versenyezni a hidrogén szennyezettebb formáival (ezeknek az ára általában 2 dollár/kg körül mozog), hirtelen 1 dollár/kg alatti költségekkel számolhat majd. A fentebb már idézett McKinsey-s tanácsadó szerint 2030-ra a teljes beruházási összeg elérheti a 100 milliárd dollárt, amivel az Egyesült Államok várhatóan teljesen elszipkázza Európából a zöld hidrogénnel foglalkozó projekteket.
A dekarbonizálást, vagy zöld átállást két fázisra lehet bontani. Rövid távon minden bizonnyal a zöld forrásból származó elektromos áramé lesz a főszerep, ami a legtöbb szektorban képes lesz kiváltani a fosszilis energiahordozókat. Hosszú távon ugyanakkor szükség lesz olyan megoldásokra is, amelyek képesek betömni a zöld áram által hagyott lyukakat.
A hidrogén 13,8 milliárd évet várt rá, de könnyen lehet, hogy 2023 végre az ő éve lesz.
Nyitóképünkön egy technikus dolgozik a Great Wall Motor hidrogénenergia-technológiai központjában Baodingban, az észak-kínai Hebei tartományban, 2021. július 15-én. Képünk illusztráció. Fotó: AFP / Xinhua / Zhu Xudong