Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"144cc777-402a-45f0-aa1b-58a98ce8300f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az NKE hadtudományi karának egyik oktatója szerint minden azon múlik, hogy az Ukrajnát támogatni hajlandó európai országok mennyire képesek betölteni a Washington után maradt űrt.","shortLead":"Az NKE hadtudományi karának egyik oktatója szerint minden azon múlik, hogy az Ukrajnát támogatni hajlandó európai...","id":"20250304_amerikai-tamogatas-ukrajna-takacs-mark","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/144cc777-402a-45f0-aa1b-58a98ce8300f.jpg","index":0,"item":"ded2666f-dcb7-4b47-a23c-433f7e1f118e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250304_amerikai-tamogatas-ukrajna-takacs-mark","timestamp":"2025. március. 04. 15:30","title":"Mekkora tragédiát jelent Ukrajna számára az amerikai támogatás felfüggesztése?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2672687e-63fe-40f6-bc76-63fb2b37de95","c_author":"dr. Váradi Péter ","category":"360","description":"Sok szó esik a magyar egészségügy alulfinanszírozottságáról, de ez valójában csak a probléma egyik része. A bajok között van olyan is, amelyért nem az állam vagy az orvosok tehetők felelőssé. Vélemény.","shortLead":"Sok szó esik a magyar egészségügy alulfinanszírozottságáról, de ez valójában csak a probléma egyik része. A bajok...","id":"20250304_Varadi-Peter-A-magyar-egeszsegugy-negy-nagy-baja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2672687e-63fe-40f6-bc76-63fb2b37de95.jpg","index":0,"item":"5ea541fd-3c30-46ff-9494-2dd822ace060","keywords":null,"link":"/360/20250304_Varadi-Peter-A-magyar-egeszsegugy-negy-nagy-baja","timestamp":"2025. március. 04. 12:14","title":"Váradi Péter: A magyar egészségügy négy nagy baja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04e22711-89ee-4aa6-933a-f437c87eb270","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Évtizedekig a motorméret alapján számították az adót, ez most megváltozott.","shortLead":"Évtizedekig a motorméret alapján számították az adót, ez most megváltozott.","id":"20250306_regisztracios-ado-szamitas-valtozas-motorteljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04e22711-89ee-4aa6-933a-f437c87eb270.jpg","index":0,"item":"5ac691ed-ae5f-4a0b-92ed-3ba7903d670a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250306_regisztracios-ado-szamitas-valtozas-motorteljesitmeny","timestamp":"2025. március. 06. 09:24","title":"Sok pénzt hoz az államnak, hogy máshogy számítják mostantól a regisztrációs adót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2065a38-2eab-4a12-a32d-de968637a564","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Faragott a MacBook Air árán az Apple, de úgy, hogy közben sokkal jobb lett: megkapta az M4-es lapkakészletet, ami a legerősebb inteles elődnél akár 23-szor gyorsabbá teszi a cég legolcsóbb laptopját.","shortLead":"Faragott a MacBook Air árán az Apple, de úgy, hogy közben sokkal jobb lett: megkapta az M4-es lapkakészletet, ami...","id":"20250305_apple-macbook-air-m4-lapkakeszlet-processzor-frissites-alacsonyabb-ar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2065a38-2eab-4a12-a32d-de968637a564.jpg","index":0,"item":"164866c9-a1d3-4b99-aad0-572579575864","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_apple-macbook-air-m4-lapkakeszlet-processzor-frissites-alacsonyabb-ar","timestamp":"2025. március. 05. 16:28","title":"Ilyen is van: olcsóbb lett az új MacBook Air, amiben már az M4-es szuperchip dolgozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60829b43-bd46-4b75-99e7-a215b46044ab","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A miniszterelnök ismét elmondta, hogy a háború folytatását rossz, veszélyes és hibás lépésnek gondolja.","shortLead":"A miniszterelnök ismét elmondta, hogy a háború folytatását rossz, veszélyes és hibás lépésnek gondolja.","id":"20250304_orban-macedon-miniszterelnok-sajtotajekoztato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60829b43-bd46-4b75-99e7-a215b46044ab.jpg","index":0,"item":"01bc24a7-7348-4387-82e7-0e95b3a22da0","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_orban-macedon-miniszterelnok-sajtotajekoztato","timestamp":"2025. március. 04. 17:04","title":"Orbán Viktor: Az északmacedónok és Magyarország egy álláspontot képvisel az orosz–ukrán háborúval kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25437ceb-e581-436f-953d-106cb06ee27f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Thomas Markle Jr. szerint a hercegné soha nem főzött senkinek semmit, és nem kellett a fogához vernie a garast.","shortLead":"Thomas Markle Jr. szerint a hercegné soha nem főzött senkinek semmit, és nem kellett a fogához vernie a garast.","id":"20250305_meghan-markle-sorozat-feltestver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25437ceb-e581-436f-953d-106cb06ee27f.jpg","index":0,"item":"14e8fa2f-03d4-457f-8e9b-afea871bf2ef","keywords":null,"link":"/elet/20250305_meghan-markle-sorozat-feltestver","timestamp":"2025. március. 05. 18:41","title":"Meghan Markle a féltestvére szerint hazudott a gyerekkoráról az új sorozatában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Úgy tudni, egy szélesebb körű megállapodás is szóba került az összes túsz szabadon bocsátásáról.","shortLead":"Úgy tudni, egy szélesebb körű megállapodás is szóba került az összes túsz szabadon bocsátásáról.","id":"20250305_usa-hamasz-tuszok-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5.jpg","index":0,"item":"a4e8dcdb-f498-4b8c-8d93-690c76d3c7d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_usa-hamasz-tuszok-targyalas","timestamp":"2025. március. 05. 18:59","title":"Reuters: Titokban tárgyal a Trump-kormányzat a Hamásszal amerikai túszok elengedéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63f8f357-67d9-4a9e-970b-17b353ce5534","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A szaksajtó által várt új MacBook Air nem érkezett meg, helyette két táblagépét frissítette az Apple. Egy kicsit jobb lett az egyik billentyűzetes tok is, és van valami, ami nem változott. Pedig lehet, hogy 2025-ben már el kellett volna engedni.","shortLead":"A szaksajtó által várt új MacBook Air nem érkezett meg, helyette két táblagépét frissítette az Apple. Egy kicsit jobb...","id":"20250304_apple-ipad-air-m3-frissites-uj-processzor-magic-keyboard","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63f8f357-67d9-4a9e-970b-17b353ce5534.jpg","index":0,"item":"1ee9507e-b3e1-4518-944e-7d4b00a50a7d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_apple-ipad-air-m3-frissites-uj-processzor-magic-keyboard","timestamp":"2025. március. 04. 17:15","title":"Bejelentést tett az Apple: új sebességre kapcsolt az iPad Air, de fürgébb lett a legolcsóbb táblagép is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több útszakasz lesz fizetős, a buszoknak nem e-matricát kell vásárolniuk, a teherautóknak pedig megváltoztatják az útdíj mértékét és egy új díjkategóriát is kapnak.
Átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait – az erről szóló tervezet pénteken került fel a kormány honlapjára, azzal, hogy majdnem egy teljes hetet adnak a társadalmi egyeztetésre, szeptember 1-ig. A hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.
Kibővül a díjköteles útszakaszok listája. Az eddigiek mellett díjkötelessé válik:
az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Az autóbuszokra a jövőben nem kell majd e-matricát venni, rájuk a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométeralapú e-útdíj szabályai érvényesek. (Cikkünk korábbi verziójában tévesen azt írtuk, hogy a buszoknak egyáltalán nem kell fizetniük.)
A 3,5 tonna feletti teherautók útdíjainak szabályait is átalakítják. (Fontos kiemelni, hogy ami innen jön, az már csak rájuk vonatkozik: az övék az e-útdíj, az ennél kisebbekre az e-matrica szabályai az érvényesek, amit emlegethetünk útdíjként, de jogilag nem az – szóval, akinek személyautója van, annak a cikk hátralévő része miatt nem kell izgulnia).
Az egyik legfontosabb változás az, hogy bevezetik a külsőköltség-díjat. Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni; valójában már a most érvényes, 2013-ban elfogadott útdíjtörvény lehetővé teszi azt, hogy kivessék, de az útdíjak pontos mértékét szabályozó rendelet 0 forintban határozta meg a mértékét. Egészen mostanáig.
A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti, vagy külvárosi úton halad-e. Az összegét eurócentben határozzák meg – így jön ki például az, hogy Euro VI-os besorolású járműnekkét település közötti úton 0,5 centet kell fizetnie kilométerenként, egy ugyanilyen besorolású négytengelyes járműnek ugyanott már 0,8 centet, de például egy Euro IV-esnek a települések között 3,4, külvárosban 7,3 cent a kilométerenként külsőköltségdíj. Ezt részletezték is – érdemes kiemelni, hogy a táblázatban a nettó árak szerepelnek, vagyis a 27 százalékos áfa még erre jön rá.
kormany.hu
kormany.hu
kormany.hu
Az útdíj a gyorsforgalmi utakon kicsit csökken, a főutakon viszont nő.
A J2-es díjkategóriában (vagyis a két tengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.
A J3-as kategóriában (három tengelyesek) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.
A J4-es klategóriában (négy tengelyesek) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.
És újonnan létrehozzák a J5-ös kategóriát a legnagyobbaknak: ezek eddig a J4-be tartoztak, öt vagy több tengellyel ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton 98,43 forint lesz a kilométerenkénti útdíj.
Ha a most tervezett formában lesz kész törvény a javaslatból, akkor a változások 2024. január 1-jétől lesznek érvényben (kivéve a buszokra vonatkozókat, azok februártól). A teljes tervezet itt érhető el, a nem túl olvasóbarát „A díjköt. közúth.-ra von. úthasználati jogosultságokkal ö.függő min. rend. mód.” címmel, a kormány egészen szeptember 1-ig várja a javaslatokat és véleményeket a tarsadalmiegyeztetes@ekm.gov.hu mailcímre, aztán hogy mennyire veszik ezeket figyelembe, majd kiderül.