Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"96293880-aa10-4c69-9b9d-e2c4c223a5f6","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"A csúcsra járó naperőművek mellett alig volt termelési igény húsvéthétfőn. A másik oldalról nézve az alaptermelés (mint Paks) mellett szinte az összes szolártermelés fölösleges volt, ugyanannyi ment ugyanis exportra.","shortLead":"A csúcsra járó naperőművek mellett alig volt termelési igény húsvéthétfőn. A másik oldalról nézve az alaptermelés (mint...","id":"20250423_husvetkor-az-osszes-napelem-exportra-termelt-energiamix-tultermeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96293880-aa10-4c69-9b9d-e2c4c223a5f6.jpg","index":0,"item":"3b241791-bdab-4a28-8e2b-6fb7ae567a4c","keywords":null,"link":"/kkv/20250423_husvetkor-az-osszes-napelem-exportra-termelt-energiamix-tultermeles","timestamp":"2025. április. 23. 11:40","title":"„Patrióta zöldpolitika” magyar módra: húsvétkor szinte az összes napelem exportra termelt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1cfb7b8-f2ee-4cf7-8ab5-518041860080","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A férfi a kígyóktól, a többi utas tőle kezdett el félni.","shortLead":"A férfi a kígyóktól, a többi utas tőle kezdett el félni.","id":"20250423_kigyo-hallucinacio-utas-kenyszerleszallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1cfb7b8-f2ee-4cf7-8ab5-518041860080.jpg","index":0,"item":"06ed0dbc-62a7-4a1c-88f1-38e04c10f577","keywords":null,"link":"/elet/20250423_kigyo-hallucinacio-utas-kenyszerleszallas","timestamp":"2025. április. 23. 20:02","title":"Kígyókat hallucinált egy utas, kényszerleszállást hajtott végre a repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament Költségvetési Bizottsága elfogadta álláspontját a következő hétéves költségvetés prioritásaival kapcsolatban. Ennek alapján nagyon valószínű, hogy kemény vitákra lehet készülni a tagállamokkal, amelyek közül az egyik – Magyarország – már látatlanban vétóval fenyegetett.","shortLead":"Az Európai Parlament Költségvetési Bizottsága elfogadta álláspontját a következő hétéves költségvetés prioritásaival...","id":"20250423_europai-parlament_unios-koltsegvetes_jogallamisag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"b5500934-4a71-4c7b-8dbe-0e504221095c","keywords":null,"link":"/eurologus/20250423_europai-parlament_unios-koltsegvetes_jogallamisag","timestamp":"2025. április. 23. 14:10","title":"Az EP szakbizottsága ragaszkodik a jogállamisági feltételrendszerhez a következő költségvetésben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2d1fa3e-9d7f-4661-9ec6-55889346cb63","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az intézkedés kivezetése viszont majdnem mindenki szerint növelni fogja az árakat.","shortLead":"Az intézkedés kivezetése viszont majdnem mindenki szerint növelni fogja az árakat.","id":"20250424_publicus-arresstop-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d1fa3e-9d7f-4661-9ec6-55889346cb63.jpg","index":0,"item":"cf6084e6-03c1-4aa2-a2eb-1068439672b9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_publicus-arresstop-felmeres","timestamp":"2025. április. 24. 10:24","title":"A Fidesz-szavazók jobban érzik az árrésstop hatását, mint az ellenzékiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3eb477a-d73c-450b-b456-d25bfae2c26e","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Brutális zuhanásokról számolt be az első negyedév végén Amerika első számú elektromosautó-gyártója. Ez nagymértékben annak a nemzetközi reakciónak tudható be, amely a Tesla-vezér túlpörgetett trumpista tevékenységére érkezett válaszul, de Elon Musk szélsőjobb felé hajló politikai tombolásán túl is jócskán van baja a Teslának. A kínai riválisokkal szemben összeszedett lemaradást nem fogja egyből megoldani, ha a világ leggazdagabb embere visszább lép a Trump-kormányzat kötelékéből.","shortLead":"Brutális zuhanásokról számolt be az első negyedév végén Amerika első számú elektromosautó-gyártója. Ez nagymértékben...","id":"20250423_Elon-Musk-Tesla-negyedeves-jelentes-elektromos-autok-Cybercab-Optimus-DOGE-MAGA-Donald-Trump-BYD-CATL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3eb477a-d73c-450b-b456-d25bfae2c26e.jpg","index":0,"item":"55674be6-110a-440f-bbdc-0d5794df13fb","keywords":null,"link":"/360/20250423_Elon-Musk-Tesla-negyedeves-jelentes-elektromos-autok-Cybercab-Optimus-DOGE-MAGA-Donald-Trump-BYD-CATL","timestamp":"2025. április. 23. 17:25","title":"Akkora gödörbe kormányozta a Teslát Musk, hogy abból aligha lehet egy sima MAGA-tolatással kijönni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3896e0b4-77c7-405d-9002-ba8248b59bd6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az RTL-es munkái és a zenei karrierje miatt ugyanakkor egyelőre azt mondja, „várhat még a bizonyos másik élet kiépítése”.","shortLead":"Az RTL-es munkái és a zenei karrierje miatt ugyanakkor egyelőre azt mondja, „várhat még a bizonyos másik élet...","id":"20250424_Majka-nem-tett-le-arrol-hogy-kikoltozzon-Amerikaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3896e0b4-77c7-405d-9002-ba8248b59bd6.jpg","index":0,"item":"91c3684d-f2ec-403f-a0e2-1c83e437d9c4","keywords":null,"link":"/elet/20250424_Majka-nem-tett-le-arrol-hogy-kikoltozzon-Amerikaba","timestamp":"2025. április. 24. 08:21","title":"Majka nem tett le arról, hogy kiköltözzön Amerikába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"162e6042-0bac-4d2a-85ba-37d40f9c379e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tartalomgyártók örülhetnek az Instagramhoz tartozó legújabb appnak, amivel videókat lehet rögzíteni, valamint szerkeszteni. Az újdonság eléggé hasonlít a TikTok megoldására.","shortLead":"A tartalomgyártók örülhetnek az Instagramhoz tartozó legújabb appnak, amivel videókat lehet rögzíteni, valamint...","id":"20250423_meta-instagram-edits-videoszerkeszto-alkalmazas-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/162e6042-0bac-4d2a-85ba-37d40f9c379e.jpg","index":0,"item":"149a2068-87ed-4daf-8ade-1ff3a5bb7c36","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_meta-instagram-edits-videoszerkeszto-alkalmazas-megjelenes","timestamp":"2025. április. 23. 08:47","title":"Már tölthető: itt az Instagram vadiúj alkalmazása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. április. 23. 07:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""}]
Míg Magyarországon komoly társadalmi és politikai ellenállás szerveződik az akkumulátorgyártókkal és -újrahasznosítókkal szemben, Németországban, ahol több a német, mint az ázsiai beruházás, még fenntarthatósági díjakat is osztogatnak az ilyen üzemeknek. Az Európai Uniónak és az európai autóiparnak fontos célkitűzése, hogy komoly lépések történjenek az e-járművek akkumulátorainak újrahasznosítása terén, ami a kínai nyersanyagfüggés csökkenéséhez is hozzájárulhat. A Deutsche Welle riportja.
Az üvegedény finom szemcséjű fekete homokkal van tele. Világít a benne lévő anyag, ahogy a gyár fényei megcsillannak az edényen. A címkéjén „Blackmass” felirat áll, ami magyarul annyit tesz: fekete massza. A neve titokzatosan hangzik. Valójában azt a végterméket jelöli, amelyet elektromos járművek kiselejtezett lítium-ion akkumulátoraiból nyernek ki innovatív eljárással, amely az újrahasznosítást gazdaságosabbá és fenntarthatóbbá teszi a korábbiaknál.
A Hannoverhez közeli észak-német kisváros, Wendeburg tőszomszédságában vagyunk, ahol a Duesenfeld cég munkatársai dolgozták ki és alkalmazzák az eljárást. A fekete massza az elektromos akkumulátor gyártásához nélkülözhetetlen „hozzávalókat” tartalmaz (lítium, nikkel, kobalt). Új akkumulátorok készülnek a felhasználásával, csökkentve az elektromos járműipar friss nyersanyagigényét. Miután Kína elhúzott a világ mellett az e-autók és az elektromos akkumulátorok gyártásában, ez a fekete massza abban is segíthet, hogy az Európai Unió felzárkózzon a piacvezetőhöz.
Ez a jövő: bányák helyett újrahasznosítás!
Az EU a következő évtizedre több tucat hatalmas akkumulátorgyár (ún „gigagyár”) építését tervezi, miközben a gyártáshoz szükséges kulcsfontosságú nyersanyagokból szinte teljes mértékben importra szorul. Ez pedig rendkívül kiszolgáltatottá teszi az ellátási láncok szereplőjeként – pláne olyan esetekben, amikor valami hiba vagy nem várt esemény blokkolja a láncot. Az újrahasznosítás célja az is, hogy az akkumulátorok környezetbarátabbá váljanak. Az EU már most előírja, hogy minimum milyen mennyiségben kell újhasznosított fémeket tartalmazniuk az új elektromos autó-akkumulátoroknak.
Az újrahasznosításban az európai autógyártók, mint a Volkswagen és a Mercedes-Benz is komoly fantáziát látnak. A svéd Northvolt akkumulárgyártó pedig már most is az egyik legnagyobb kapacitású gyárat üzemelteti. De ahogy a térképen is látható, Németországban és Csehországban döntően német cégek képviselik a körkörös gazdaságnak ezt a szegmensét, Magyarországon a már működő bátonyterenyei és szigetszentmiklósi újrahasznosító üzem ellenben dél-koreai.
Deutsche Welle
Bátonyterenyén, az akkumulátor-feldolgozóban annyi szabálytalanság történt az elmúlt években, hogy az illetékes kormányhivatal többszöri többtízmilliós pénzbírság után kénytelen volt tavaly augusztusban határozatlan időre bezárni az üzemet. Az akkumulátor-feldolgozókkal kapcsolatos problémák a szlovén Andrada-csoport magyarországi tízmilliárdos beruházására is kihatottak: a heves lakossági tiltakozás miatt Alsózsolca helyett jelenleg Sóskútra tervezik az elérhető legmodernebb technológiával dolgozó akkumulátor-újrahasznosító üzemüket, amely ott is kiváltotta a helyiek ellenállását. Pedig a projekt megvalósítása minden idők legnagyobb szlovén befektetése lenne Magyarországon.
„Állandó az émelyítő bűz” – Élet a bátonyterenyei akkumulátor-feldolgozó szomszédságában
Demonstrációk Németországban is előfordulnak. A Bátonyterenyén aktív Sungeel például lakossági tiltakozás miatt vonta vissza gyártelepítési szándékát a türingiai Rudolstadtban. De a német társadalomban nem tapasztalni a magyarországihoz fogható heves ellenreakciókat.
A Mercedes-Benz például a délnyugat-németországi Kuppenheimben épít kísérleti üzemet elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosítására, amely a tervek szerint 2024 közepén kezdi meg működését. „Stratégiai fontosságú számunkra, hogy a jövőben minden erőforrás a rendelkezésünkre álljon, amire szükségünk lehet, gyártásunk pedig fenntartható folyamattá váljon” – nyilatkozta a DW-nek Jörg Burzer, a Mercedes-Benz csoport igazgatótanácsának tagja. A baj csak az, hogy az eljárás még mindig túl drága. Azt pedig még maga Burzer sem tudta megmondani, hogy az újrahasznosítási eljárás mikor fog megtérülni a Mercedesnek.
Maradékáram és a nyerő módszer
A Duesenfeld cég ellenben már most nyereségesnek ítéli meg az akkumulátorok újrahasznosítását. „A maradékáram kinyerése az elhasznált akkumulátorokból fedezi a gyár energiaszükségleteinek a felét” – magyarázta a gyár területén a DW munkatársának Julius Schumacher, az üzemmérnökség vezetője, miközben egy munkás az egyik kábelt csatlakoztatta a másik után, hogy megtörténjen az aktatáska méretű akkumulátorok mélykisülése. Pestiesen: a teljes lemerítésük.
A wendeburgi Duesenfeld GmbH. üzemmérnökségének vezetője, Julius Schumacher
DW/Nadine Michol
A másik titok az akkumulátorok feldarabolásával kapcsolatos technológiában rejlik. Az aprítás általában a folyamat legmacerásabb része. Az elektromos autók akkumulátorai ugyanis kimondottan gyúlékonyak, ezért is olyan nehéz őket újrahasznosítani. A legtöbb recycling-üzem a két bevett módszer egyikét alkalmazza: vagy hőkezeléssel szétválasztják egymástól az anyagokat, ami meglehetősen energiaigényes. Vagy vákuumban, illetve folyékony nitrogénben aprítják össze az akkumulátorokat, ennél az eljárásnál viszont mérgező gázok szabadulhatnak fel. Vagyis mindkét módszernek megvannak a maga kockázatai.
A Duesenfeld vállalat az utóbbi eljárást alkalmazza, csak a hátrányokat kiküszöböli. Az aprítást nitrogén alatt végzik, ezzel megakadályozzák, hogy meggyulladjanak az akkumulátorok, amelyeket ezután alacsony hőmérsékleten, vákuumban szárítanak ki. Itt lényegében ugyanaz a hatás érvényesül, mint a nagyon magas hegyekben: a víz már 100 Celsius-fok alatt felforr, ha a külső nyomás alacsonyabb. Az akkumulátorok elektrolitja, amely vezetőként működött, már ezen az alacsonyabb hőmérsékleten is párolog, amit aztán felfognak. Schumacher rámutat egy üvegcsőre, amelyben átlátszó folyadék van – az újrahasznosított elektrolit.
Az üvegcsőben áramló folyadék az újrahasznosított elektrolit. A felvétel a Duesenfeld GmbH. wendeburgi üzemében készült
DW/Nadine Michol
A vezető üzemmérnök szerint a különbséget az adja, hogy a Duesenfeld rendkívül alacsony hőmérsékleten aprítja fel az akkumulátorokat, és ahogy utalt rá, feldarabolásuk előtt megtörténik a mélykisülésük. E két lépés kombinációja garantálja, hogy nem keletkeznek mérgező gázok. „Ráadásul a vállalat újrahasznosítási eljárása szén-dioxid-semleges. A CO2-kibocsátás csökkentése pedig egyben a gyártási költségek csökkentését is jelenti” – magyarázta a DW riporterének az üzemmérnök. Nem csoda, hogy teljesítményéért a Duesenfeld cég idén megkapta a Német Fenntarthatósági Díjat, amellyel a leginnovatívabb és legfenntarthatóbb vállalatokat ismerik el.
Deutsche Welle
A felaprított akkumulátorokból egy nagy, mozgatható, étkezőasztal méretű szita segítségével választják szét a különböző anyagokat: rezet, alumíniumot, műanyagot és a már említett fekete masszát, amely az értékes akkumulátor-fémeket tartalmazza. A Blackmasst ezután egy kémiai eljárásnak, a hidrometallurgiának vetik alá, hogy a lítiumot, a nikkelt, a mangánt és a kobaltot is elválasszák egymástól. Schumacher egy porcukorra emlékeztető anyaggal megtöltött üvegcsére mutat. Tartalma újrahasznosított lítium, a mai elektromos járművek legfontosabb „üzemanyaga”.
Kína az élen
„Kína a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártója és egyben piaca, értelemszerűen az akkumulátorok újrahasznosításában is vezető szerepet tölt be. Ez utóbbi területen legalább tízszer akkora piacnak számít, mint az Európai Unió” – magyarázta a DW-nek Christoph Neef, a németországi Fraunhofer Rendszer- és Innovációkutató Intézet kutatója.
Kína már 2059-től száz százalékban újrahasznosított lítiummal fogja gyártani a lítium-ionos autóakkumulátorokat a Münteri Egyetem egy friss tanulmánya szerint. Európa és az USA legfeljebb 2070-re érhetik el ugyanezt a célt. Ami a nikkelt illeti, Kína valószínűleg legkorábban már 2046-ban képes lesz újrahasznosítással kielégíteni a keresletet, Európa 2058-ra, az USA pedig 2064-re valósíthatja meg ugyanezt.
Régi e-autó akkumulátorokkal teli konténerek a Duesenfeld GmbH. wendeburgi üzemében
DW/Nadine Michol
A Fraunhofer Intézet számításai szerint Európában az újrahasznosítandó akkumulátorok mennyisége 2040-re eléri a 2100 kilotonnát. Jelenleg a kontinensen évente mintegy 50 kilotonnányi használt akkumulátort hasznosítanak újra, ami még akkor is kevés, ha belevesszük, hogy számos autóakkumulátor eléri élettartamának végét, mielőtt a feldolgozására sor kerülne.
„Az EU viszonylag korán belevágott az újrahasznosítási folyamat ellenőrzésébe és kiterjesztésébe” – mondta Neef. „Ezért mindenképpen van esély felzárkózni az újrafeldolgozási versenyben.” Az még nem teljesen kiforrott, hogy melyik újrahasznosítási módszer győzedelmeskedik majd az EU-ban. Mindenesetre a Fraunhofer Intézet tanulmánya a duesenfeldi üzemben alkalmazott folyamatot, a hidrometallurgiával kombinált mechanikai eljárást tartja az eddigi legígéretesebbnek.
Szerző: Nadine Mena Michollek. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.