Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A piac közel kétharmada Kínáé. ","shortLead":"A piac közel kétharmada Kínáé. ","id":"20250128_14-szazalekkal-nott-a-villanyautok-eladasa-vilagszinten-tavaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"a171ccc2-8ad4-4919-acaf-47e428262122","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_14-szazalekkal-nott-a-villanyautok-eladasa-vilagszinten-tavaly","timestamp":"2025. január. 28. 07:09","title":"14 százalékkal nőtt a villanyautók eladása világszinten tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","shortLead":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","id":"20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d.jpg","index":0,"item":"412133df-ac38-4c77-b553-c7e8c5e5734d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","timestamp":"2025. január. 29. 07:48","title":"20 milliárd forintért kelhet el Fangio és Moss Forma–1-es Mercedese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ec5c274-61dc-4c7b-abf4-c3c067bb29a4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Több mint ezret, de nem csak a vasúti, hanem a buszpályaudvarokon is nekigyürkőznek.","shortLead":"Több mint ezret, de nem csak a vasúti, hanem a buszpályaudvarokon is nekigyürkőznek.","id":"20250128_mav-volan-palyaudvari-vecefelujitas-mosdo-toalett-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ec5c274-61dc-4c7b-abf4-c3c067bb29a4.jpg","index":0,"item":"13f2a406-50ba-43a3-89f2-5727bd8c2c9d","keywords":null,"link":"/kkv/20250128_mav-volan-palyaudvari-vecefelujitas-mosdo-toalett-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 28. 07:28","title":"Elárulta Lázár János, hány vécét pattintanak ki az állomásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","shortLead":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","id":"20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322.jpg","index":0,"item":"c255fa81-04b9-4536-ac12-bc7cbeeb8885","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 06:41","title":"Rekordhatótáv: Magyarországon a VW 700+ kilométert tudó villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1779ae4d-1c0a-44bc-9730-ba9f1e2b473b","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Chema Rodríguez szerint a csapata bajnokhoz méltón játszott, megérdemelte volna a továbbjutást.","shortLead":"Chema Rodríguez szerint a csapata bajnokhoz méltón játszott, megérdemelte volna a továbbjutást.","id":"20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-vilagbajnoksag-negyeddonto-vereseg-nyilatkozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1779ae4d-1c0a-44bc-9730-ba9f1e2b473b.jpg","index":0,"item":"0d01a85f-089d-4341-85eb-a80514ba8fea","keywords":null,"link":"/sport/20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-vilagbajnoksag-negyeddonto-vereseg-nyilatkozatok","timestamp":"2025. január. 29. 05:25","title":"„Most csak azt érzem, hogy fáj” – drámai végjátékban bukta el a vb-negyeddöntőt a férfi kéziválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"504a2f21-1752-41d1-a80d-7cc4f8ce7616","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A szakaszon pótlóbusz közlekedik.","shortLead":"A szakaszon pótlóbusz közlekedik.","id":"20250129_baleset-villamosok-kozlekedes-buda-moricz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/504a2f21-1752-41d1-a80d-7cc4f8ce7616.jpg","index":0,"item":"45051b49-af41-42aa-8487-cfb406164a6b","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_baleset-villamosok-kozlekedes-buda-moricz","timestamp":"2025. január. 29. 08:05","title":"Baleset miatt nem járnak a villamosok Albertfalva kitérő és a Móricz Zsigmond körtér között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0547a6ec-ec15-492c-8a03-f007306477a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elektromos autók töltését szolgáló kábelekben sok a réz, és miután értékes anyagról van szó, egyesek úgy gondolják, remek pénzforrásra leltek bennük. Az egyik kaliforniai cég viszont úgy döntött, átvághatatlan kábelekkel oldja meg ezt a problémát.","shortLead":"Az elektromos autók töltését szolgáló kábelekben sok a réz, és miután értékes anyagról van szó, egyesek úgy gondolják...","id":"20250128_chargepoint-vagasallo-toltokabelek-es-riasztorendszer-elektromos-autok-toltoallomas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0547a6ec-ec15-492c-8a03-f007306477a5.jpg","index":0,"item":"ee53f170-0a89-46e4-89c8-1505f1212c99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_chargepoint-vagasallo-toltokabelek-es-riasztorendszer-elektromos-autok-toltoallomas","timestamp":"2025. január. 28. 08:03","title":"Mi lesz így réztolvajokkal meg a vandálokkal? Bemutatták a vágásálló töltőkábeleket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b215c64d-e62b-4e05-9e69-4e22f3733fa8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"10 esetben az volt a probléma, hogy nem hagyták el az ország területét 72 órán belül.","shortLead":"10 esetben az volt a probléma, hogy nem hagyták el az ország területét 72 órán belül.","id":"20250128_2023-ota-17-szabadon-engedett-embercsempeszt-kellett-ujra-bortonbe-zarni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b215c64d-e62b-4e05-9e69-4e22f3733fa8.jpg","index":0,"item":"c0da3c16-5442-42f2-b5a5-62d04769ebc6","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_2023-ota-17-szabadon-engedett-embercsempeszt-kellett-ujra-bortonbe-zarni","timestamp":"2025. január. 28. 21:21","title":"2023 óta 17 szabadon engedett embercsempészt kellett újra börtönbe zárni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Önmagában nem lenne baj az örvényesi nádkoronasétánnyal. Ahogy talán azzal sem, hogy az új csónakkikötőhöz 20-30 méteres szélességben öblöt kotortak, és kivágták a parti füzest. A két közvetlenül egymás mellett megvalósuló beruházás hatása azonban összeadódhat, és ezeknek, valamint az egyelőre csak távoli tervekben létező nagyszabású ingatlanfejlesztésnek a Balaton-szerte már rég pusztuló nádas, a természetes partok, közvetetten fürdővizünk, végső soron pedig megszokott balatoni nyaraink látják majd kárát.
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
A köznyelvben nádkoronasétánynak keresztelt fejlesztés készült Örvényesen, és épülőben van egy új csónakkikötő is, amelyekről a hvg.hu is beszámolt. Ahogy írtunk arról a nagyszabásúnak ígérkező, de egyelőre csupán papíron létező wellnessgyógyászati ingatlanfejlesztésről és parcellázásról is, ami fontos ökológiai folyosót fenyeget a Balaton egyik utolsó természetes partszakaszán.
A tanösvénytől pluszbevételt és a település kifeszített költségvetésének javulását reméli a polgármester, a horgászegyesület pedig azt mondja, a kikötőt pont azért helyezik át a védett nádasból a partra, hogy teret kapjon az itt Natura 2000-es védettséget élvező nád. A helyben érdekelt nyaralótulajdonosok környezettudatosabb felét azonban nem nyugtatja meg mindez, bár a nádkoronasétánnyal már többé-kevésbé megbékéltek.
Sőt, a hvg.hu beszélt olyan helyiekkel is, akik örülnek a hivatalosan mocsári csorbóka tanösvényre keresztelt, 219 millió forintnyi uniós támogatásból megvalósított, gabionokra állított félméteres “kilátóval”, székekkel, sakkmintás asztalokkal, és a nádon túl a mederbe mélyen benyúló stéggel büszkélkedő fejlesztésnek.
Most legalább szép rendezett lett ez a rész, látta volna, milyen gazos volt itt előtte
– int két idősebb nő a friss fenyőfűrészáru-illatot árasztó építmény felé.
A helyszínen azonban az is látszik, mi a baja az egésszel a természetes környezetért aggódóknak: a kivágott megritkított parti füzes eredetileg zsombékos-mocsaras területét termőfölddel töltötték fel, és fűmaggal szórták be. Így jártak el a félméteres kilátó környékével is – amiről pedig az elvileg az itthon védett gyomnövényfajra, a mocsári csorbókára illetve a nádasra kellene rálátni. Az egyelőre nem egyértelmű, hogy a feltöltés és a füvesítés után, hol tudja kibontani nyáron apró, aranysárga, fogas csúcsú virágait a őszirózsafélék családjába tartozó, jellemzően mocsaras területen élő itthon védett gyomnövényfaj – talán a kilátótól 4-5 méterrel távolabb, ahol nem töltötték fel és füvesítették be a partot, illetve hogy miféle nádasra lehet majd rálátni? A elképzelt látvány a csónakkikötő építése miatt most meglehetősen viseltes képet mutat, és bizony kétséges, hogy vissza tud-e nőni a nád.
A kilátóra vezető rámpa, körben feltöltve, füvesítve az egykori zsombékos
Túry Gergely
Az Örvényes előtti tómederben álló nádast ugyanis – ahogy a balatoni nádasokat általában, és végső soron a megszokott balatoni nyaralásokat – jóval komolyabb veszélyek is fenyegetik. Ez például Paloznakon öltött látványos formát az utóbbi időben, ahol kiterjedt területen pusztul a nádas – figyelmeztet Padisák Judit, a Pannon Egyetem limnológus professzora, az MTA hidrobiológus tagja.
A rizóma útján terebélyesedő nád ugyanis önmagát klónját növeli, és nem örök életű: idővel elöregszik, satnyulni kezd, és elpusztul, és ha nem tud magról megújulni, akkor el is tűnhet. A nád magjai csak alacsonyabb vízszintnél képesek meggyökerezni és belenőni a szárazra került elpusztult nádfoltokba. Ezért írtuk három éve, amikor rendkívül alacsony volt a Velencei-tó vízállása, hogy talán nem is olyan rossz, hogy alig volt benne víz.
Ez azonban kevésbé jellemző most a Balatonra, amelynek vízszintjét tartósan, mesterségesen magasan tartják, ráadásul több más kedvezőtlen, szintén emberi hatás társul mellé. A Paloznakon pusztuló nád esetében tavaly készült szakértői véleményben például a következőket azonosították a Balaton és a Kis-Balaton növényzetét kutató biológusok, Pomogyi Piroska és Szeglet Péter:
a stégek, bejárók, nyiladékok és feltöltések mentén könnyebben behatol a hullámzás, ami erodálja a nádat;
elmaradtak a nádaratások (Paloznak környékén 16 éve nem volt ilyen), pedig fontos szerepet játszanak a növény megújulásában: az elöregedett avas nád eltávolításával, fényhez jutnak az új hajtások, ha viszont nincs levágva, akkor a viharok és szél által elfektetett avas nád elzárja előlük a fényt;
és még egy emberi tényező is drasztikus hatást fejtett ki a fentiek miatt eleve rossz állapotban lévő nádasra: a tóba benyúló hegyláb spicchez egy kikötőt építettek, amelynek mólója 300 méterre lóg be a tómederbe, megváltoztatva az áramlási viszonyokat. A szakértők jelezték, hogy ennek nyomán szélárnyékban feliszapolódás történik, szélirányban pedig fokozódik a nád erodálódása. A feliszapolódás helyszínén viszont nem jut lehetőséghez a nád, mivel először a gyékényesek fejlődnek, a magas vízszint miatt, illetve a hullámzás átöblítő hatása híján aztán várhatóan elmocsarasodik ez a terület.
Stégek szabdalta pusztuló nádas Paloznaknél
HVG
Nádasok híján pedig búcsút mondhatunk a gondtalan fürdésnek is a Balatonban. Padisák Judit szerint a tóra jelenleg a szervesanyag-termelési túlsúly jellemző, vagyis a fitoplankton és a hínárok szerves anyagot állítanak elő a vízben. Ugyanakkor csökken a nádasok területe, amelyek ezt le tudnák bontani, valamint szinte nyomokban sincs nádmentes, természetes part, ahol a hullámok a lebontásban szintén fontos szerepet játszó turzásokat tudnának építeni hozzájárulván ezzel a víz tisztulásához. Vagyis a megtermelt szerves anyag forszfortartalmának egy része a tóban marad.
Az alsóörsi mediterrán kikötő, ami miatt megváltoztak az áramlási viszonyok
HVG
Emellett a mezőgazdasági termelés nyomán és a településekről befolyó csapadékvíz miatt még mindig jelentős mennyiségű foszfor kerül be a tóba. Az anyag így, ásványos formában a fenékre süllyed. Ha nyáron csodás strandidőnk van – azaz hosszan tartó, szélcsendes időszak –, akkor a hullámzás a mesterségesen magasan tartott vízszint miatt az üledéket nem tudja felkeverni, ez viszont egyenes út ahhoz, hogy a mélyebb vízrétegekben és az üledékben anaerob (oxigénhiányos) folyamatok induljanak el, az ásványi formában kötött foszfor felszabaduljon, és kialakuljon egy a 2019-eshez hasonló algavirágzás, ellehetetlenítve a fürdőzést, bedöntve a tó fő turisztikai szezonját.
A Balaton összes nádasát védeni kellene, és ingadozó vízszinttel segíteni a regenerálódását
– mondja Padisák Judit. A limnológus professzor (akinek Balatonról szóló friss előadása megér egy kattintást) szerint optimálisan félméteres vízszintingadozásra lenne szükség, igaz, a nád megújulásához elég lenne ha 10 évente csak két évig alacsony a vízállás.
Babásodik a nád Paloznaknál
HVG
A nádasok megújítására és védelmére már csak azért is nagyobb energiát kell fordítani, mert az utóbbi időszakban folyamatosan és aggasztóan csökkent a területük. A két évvel ezelőtti legutóbbi nádfelmérésben már azt állapították meg, hogy öt év alatt hétszeresére nőtt az a terület, ahonnan szándékosan kiirtották a nádat. A nádtérképes kutatást végző Pomogyi Piroska hidrobiológus több alkalommal is figyelmeztetett erre, jelezve, hogy nem csak a nádasok vannak veszélyben, hanem
fokozottan óvni kellene a partokat övező még megmaradt fás, bokros területeket, időnként vízzel borított réteket is.
A fő probléma Balaton-parti fejlesztések zömével, hogy tovább szabdalják az élőhelyeket, megszüntetik a természetes partokat, amelyeken megfelelő tér nyílna a nádasoknak a vízszintingadozásokkal összhangban ki-be “sétálni” a mederben – mondta a hvg.hu-nak Fülöp Bence, vízgazdálkodási és klímaváltozási rendszerekre specializálódott építőmérnök, a szabadonbalaton kezdeményezés alapító tagja, aki a tó klímaadaptív jövőképét felvázoló kutatást is vezetett.
A nádklón parton tenyésző részei látják el – legalábbis részben – oxigénnel a vízben álló részt, amely cserébe itatja a szárazföldi részt. Hiszen a nádasban együtt hajlongó egyes nádszálak esetében a gyökértörzsük révén valójában egy-egy nagy kiterjedésű növényről beszélhetünk, és a vízszint változásával párhuzamosan a nád beljebb vagy kijjebb húzódik a parton. Amikor azonban felszabdalják a természetes partot, elvész ez kommunikációs kapcsolat a nádklón vízben álló és parti részei között, és csökken a lehetősége, hogy megújuljon a nád.
Elöl a nádkoronasétány, mögötte a csónakkikötő, balra hátul a fás-bokros rész, ahova a nagy ingatlanfejlesztést tervezik
HVG
A szakember szerint nemcsak a nádnak, hanem az állatvilág szempontjából is fontos lenne a part természetes állapotának megőrzése. Elég csak a pontyokra gondolni, amelyek eredetileg a tavaszi magas vízszint idején ikráztak a parti sekélyesben. Erre azonban a vízszint folyamatosan magasan tartása miatt már alig van lehetőség. “Nem csoda, hogy a Balatonba is telepíteni kell a halakat.”
Fülöp Bence arra is figyelmeztet, hogy ha belenyúlunk egy ilyen érzékeny, összetett ökoszisztémába, akkor később még jobban bele kell nyúlnunk, hogy fenntartsuk a számunkra optimális állapotot. Pedig ezt a kevésbé bolygatott természetes partok, füzesek, nádasok révén jóformán ingyen ökoszisztéma-szolgáltatásként kaphatnánk meg.
Igazából az egész Balaton ebből az ökoszisztéma szolgáltatásból él még most is, de meddig maradhat ez így?
A legnagyobb problémát azonban abban látja, hogy a különböző érdekeltek, beruházók, fejlesztők, környezetvédők, nyaralók, őslakosok, bebírók (helyi kifejezés a betelepülőkre) nem kommunikálnak egymással. “Történhetnének szelíd, mértékhelyes fejlesztések és beruházások. Ha esetleg építeni szükséges, azt lehet a megfelelő helyre elhelyezve, megfelelő építészeti, korszerű tájépítészeti minőségben, ami mindenki számára elfogadható lenne. De sajnos jelenleg az a divat, hogy kész tények elé állítják az érintetteket, és a projektek sokszor silány és idejétmúlt környezetalakítási felfogással készülnek. Eközben mind a beruházó, mind annak ellenzői erőből szeretnék leuralni a másik felet, nem adva teret az értelmes, előremutató párbeszédnek.”