Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Az új otthonfelújítási programot még a júniusi választás előtt ki akarják írni. Részletesen megnéztük, mire lehet elég a beruházási keret a háztartásoknak, mire kell nagyon odafigyelni, milyen buktatókkal érdemes számolni, hányan lehetnek jogosultak, számíthatunk-e áremelkedésekre miatta, és kik lesznek akik biztosan kimaradnak. Jobb, ha tudja, hogy a programban van pár csavar, ez lesz a támogatott gázkazánok hattyúdala.
Folyamatosan szajkózza a kormányzati kommunikáció a múlt héten bejelentett, de már hónapok óta lebegtetett új otthonfelújítási programot, először múlt héten belengette Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, egy napra rá megvolt a bejelentés, szerdán az M1-en beszélt róla Koncz Zsófia parlamenti államtitkár, és a csütörtöki kormányinfón is felhozták, pénteken pedig fontos részletet árultak el róla. Talán az sem véletlen, hogy a pályázatot a júniusi önkormányzati és európai parlamenti választások előtt ki akarják írni. De valóban ekkora durranás a program?
Mennyiben segíti elő a klímacélok teljesülését, kiknek segít a építőiparban, és mire lesz elég az egyes háztartásoknak a program, amelynek keretein belül a legalább egymilliós önerővel együtt összesen hétmillió forintos korszerűsítésbe vághatnak az (akár többlakásos) családi- és ikerház-tulajdonosok, de aminek legalább felét mindenkinek saját zsebből kell végül állnia? A bejelentés utáni általánosabb összefoglaló után most iparági szereplőkkel és energiahatékonysági szakértőkkel eredtünk utána a részleteknek.
Többre, mint egy szigetelés és nyílászáró csere – mondta a hvg.hu-nak Szórády Csilla, az Új Ház Zrt. építőanyag-kereskedelmi hálózat vezérigazgatója, akitől azt kértük, hogy egy átlagos házra vonatkozó kalkulációval segítsen felmérni, mire lehet a 7 millió forintos beruházás. A szakember előzetesen figyelmeztetett, a költségeket számos tényező befolyásolja, így például
Ettől függetlenül ahol nincs szükség lábazati szigetelésre, a homlokzatra ragasztott legalább 15 cm vastag fehér EPS-sel (polisztirollal), illetve egy legalább 25 cm ásványgyapot-réteg beton padlásfödémre terítésével számolva,
a szigeteléssel nagyságrendileg bruttó 2,5 millió forintos költséggel kalkulálhatunk egy átlagos 9 x 9 méteres épület esetén – már kivitelezéssel együtt.
A szakember azonban jelezte, nem feltétlenül érdemes spórolni a szigetelés vastagságán: 20 centiméteres polisztirollal viszonylag mérsékelt plusz ráfordítással már komolyabb energiamegtakarítást érhetünk el, emellett jelentősebb mértékben növelhetjük ingatlanunk értékét.
Ehhez önmagában is elég lehet a szigetelés fent jelzett korszerűsítése, de célszerű ezzel együtt kicserélni az elavult nyílászárókat, már csak a hőhidak és a belső páralecsapódás megelőzése érdekében is. A nyílászárócserénél – jóllehet a kétrétegű üvegezéssel ellátott is megfelelhet – ajánlott a háromrétegű, redőny felszerelésére is alkalmas ablakokkal, a bejárati ajtó esetében pedig egy RC2 biztonsági vasalatú, MABISZ minősítésű termékkel kalkulálni.
Ez esetben az Új Ház Zrt. becslései szerint
a nyílászárók cseréje bruttó 1,5-2 millió forintba kerülhet egy átlagos, 7 ablakkal és egy bejárati ajtóval rendelkező épület esetében,
ebbe azonban – mivel ingatlanonként és egyénenként jelentősen eltérőek lehetnek az állapotok és igények – nincs belekalkulálva a belső helyreállítási költség.
Szórády Csilla felhívta a figyelmet a buktatókra is: ha belevágunk, akkor ne csak részlegesen, hanem az egész épületet szigeteljük, különben hőhidak alakulhatnak ki a kevésbé szigetelt területek határain, és a nedves falaknál is kiemelt figyelmet kell fordítani a megfelelő vízszigetelésre, hiszen enélkül csökkenhet a hőszigetelés hatékonysága, és általában is
azok a projektek fognak biztosan megfelelni a programban támasztott követelményeknek, amelyeket komplex rendszerekben gondolkodva, szakemberek által jól megtervezve indítanak, és magas szintű szakipari munkával kiviteleznek.
A munkálatok sorrendjénél pedig a következőket érdemes szem előtt tartani:
Ha minden rendelkezésre áll (tervezés, anyagok, szakember),
Itt azonban érdemes jelezni, hogy a szakemberekre várhatóan a jelenleginél több időt kell majd várni. A munkát méretét – kisebb kivitelezés felújítás – tekintve 46 napos volt a vállalási idő a Mapei Kft. legutóbbi felmérése alapján, a szakemberekre pedig átlagosan 52 napot kellett várakozniuk a megrendelőknek, a program által közvetlenül érintett szakmákban pedig: az épületszigetelők esetében 54, az épületgépészek esetében pedig 42 nap volt ez az érték, amivel számolni kell.
A felújításhoz szükséges építőanyagok árát várhatóan nem fogja érdemben befolyásolni a program: azok inkább világpiaci folyamatoktól, az olaj- és az energiaárak változásaitól (a polisztirol árában a kőolaj, az ásványgyapoténál az előállításához szükséges energia ára jelentős tényező), illetve a forintárfolyamtól függenek.
A munkadíjak emelkedésére viszont lehet számítani a vezérigazgató szerint, bár ez nem lesz olyan mértékű, mint a korábbi otthonfelújítási támogatás idején, amikor – különösen a véghajrában – szinte egyszerre jelent meg az igény a munkákra. Hasonlóan vélekedett Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége elnökségi tagja is aki figyelmeztetett:
Azoknak, akik fontolgatják a pályázást a programra, érdemes lesz gyorsan lépniük!
Neki az emelkedés várható mértékére is van adata: idénre ugyanis 10 százalékosra mondták munkadíjaik emelését a Mapei fentebb is idézett felmérésében részt vevő szakemberek.
A program pontos részletei egyelőre még nem véglegesek, a bejelentők azt ígérték, hogy tartanak majd róla társadalmi egyeztetést – amire az ÉVOSZ is készül saját, a megrendelők dolgát könnyítendő javaslatokkal –, de június elején már ki is szeretnék írni. Ekkor lesz egyébként a június 9-re kiírt önkormányzati és európai parlamenti választások kampányának véghajrája, erre a kollégák is felhívták a figyelmet a Fülke podcast legutóbbi adásában:
Üdvözlendő, hogy legalább 30 százalékos energiahatékonysági javulást tűzött ki a kormány az új otthonfelújítási programban és jövedelem szerint differenciált támogatás kapható – kommentálták a programot a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) szakemberei, Illésné Szécsi Ilona projektvezető és Pálffy Anikó szakmai vezető.
Csakhogy van a programban pár csavar. Például ha valaki hőszigeteli család házát (ingatlanja homlokzatát), az már jelentős felújításnak számít (mert a beavatkozás várhatóan több, mint 25%-át érinti a külső határoló felületeknek), ami esetében az épületenergetikai jogszabályok kimondják (9/2023 ÉKM rendelet), hogy éves szinten 150 kW alá kell vinni az épület egy négyzetméterére eső energiafogyasztását. Ez a kitétel nem új, csak a korábbi esetekben nem igazán ellenőrizték, most viszont nagyobb eséllyel lehet rá számítani szerintük. Ennek az energetikai szintnek az eléréséhez azonban már a hőszigetelés mellett más beavatkozás is szükséges, pl. a fűtési rendszer korszerűsítése.
Szerintük az adott támogatási keretből többféle felújítási munkálat is elvégezhető, ami megfelel a 30 százalékos energiamegtakarítási elvárásnak, bár egy épület teljes mélyfelújítására nem lesz elég a 7 millió forint. Finanszírozni lehet belőle például
Pozitívnak értékelték még, hogy a pályázatot várhatóan hivatalos pályázatelőkészítő révén lehet majd igénybe venni, és EKR-kötelezett, energetikus, vagy független egyablakos tanácsadó rendszer segítségével kidolgozni. Ilyen tanácsadó hálózata egyébként a MEHI-nek is van, ezek a Renopontok. Figyelmeztettek azonban, hogy nagyon oda kell figyelni a kivitelezésre, a szakipari munkák minőségére. Ha itt elcsúszik valami, könnyen lehet, hogy nem sikerül teljesíteni az elvárt energiahatékonysági javulást. A részletek ezzel kapcsolatban még nem ismertek: a visszatérítendő támogatást ekkor meg sem kapja a pályázó, vagy a kedvezményes kölcsön révén kapott kamattámogatást is vissza kell-e vajon fizeni.
A finanszírozási konstrukció ugyanakkor erős szűrőt jelenthet: hiába szerepel a programban 6 millió forintos segítség, ebből valójában az adott településre jellemző átlagjövedelemtől függően 2,5-3,5 millió forint lesz az, amit az állam vissza nem térítendő támogatásként ad – amennyiben teljesül az elvárt energiahatékonysági javulás. A többit pedig mindenkinek magának kell kifizetnie: az egymillió forintos önerőt azonnal, a 6 millióból az állami támogatás után fennmaradó 2,5-3,5 millió forintot pedig 8 év alatt, részletekben. Vagyis aki pályázna, azzal számolhat, hogy végső soron legalább 3,5-4,5 millió forintot saját zsebből kell beletennie, igaz, ezért egy komoly rezsicsökkentő, az ingatlan értékét növelő beruházást tud megvalósítani.
A hatmilliós összeget várhatóan mindenkinek hitelként kell majd felvennie, és ha teljesíti az elvárást, akkor engedik el a vissza nem térítendő részt, ami településtől függően 40-60 százalék lesz. A hitelösszegre viszont minden bizonnyal jelzálogjogot kell majd bejegyeztetni az ingatlanra, aminek így legalább 6 millió forint erejéig kell hitelképesnek lennie. Ez azt jelenti, hogy
A MEHI szakemberei szerint ezek alapján kérdéses, hogy teljesíteni tudja-e az állam pályázat finanszírozási hátterét adó RRF-tervben vállalt egyik feltételt, hogy a forrásból részesülők legalább 10 százaléka energiaszegény háztartás legyen. Itt szép megoldás lehetne, ha nem kellene a rászoruló pályázók hitelképességét nézni, de akkor az államnak kellene vállalni a bankgaranciát, ezek a részletek azonban egyelőre nem ismertek. A pályázat részleteiről még társadalmi egyeztetést kívánnak folytatni, de június elején már ki akarják írni, vagyis nem sok idő marad a finomításra.
Kérdés az is, hogy mit tervez a kormány azzal a jó 90 milliárd forintnyi összeggel, amennyivel többet szerepeltettek lakossági energiahatékonysági célokra az eredeti RRF-tervben: ez az összeg eredetileg 197 milliárd volt, a mostani program kerete viszont csak 108 milliárd forint. A szakértők egyetértenek azokkal, akik azt jelezték, hogy célszerű lenne, ha a fennmaradó összegből egy társasházakra szabott hasonló programot indítanának.
A hvg.hu csütörtökön rákérdezett ennek az összegnek a felhasználására a kormányinfón, ahol az hangzott el, hogy erről konzultáció zajlik, és elsősorban a zöld energiára való átállást fogja segíteni.
A nagyobb képet tekintve viszont nagyon csekélynek tartják a program ambícióit: az RRF-tervben eredetileg szereplő nagyobb összeghez társított 20 ezer otthon energetikai felújításásával 2026-ig számol a kormány, miközben ahhoz, hogy az épületállomány kibocsátása tekintetében elérjük az uniós tervekben szereplő 2030-as és 2050-es mérföldköveket, éves szinten legalább 100-130 ezer elavult hazai otthont kellene felújítani.
A MEHI szakértői arra is figyelmeztettek, hogy a program fűtéskorszerűsítési részénél várhatóan az utolsó lehetőség lesz, hogy állami támogatással lehessen az elavult gázkészülékeket új gázkészülékekre (hagyományos nyitott égésterű vagy turbós gázkazánt kondenzációsra) lecserélni, 2025-től ezt már nem teszik lehetővé az uniós irányelvek.
Kérdés még, hogy elszámolható lesz-e a pályázatban a pályázatelőkészítők díjazása, illetve a pályázathoz szükséges energiatanúsítványok elkészítésének költségei. Ha nem, akkor a pályázóknak mélyebbre kell majd a zsebükbe nyúlniuk.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
A hánykolódó gép sötétbe borult fedélzetén sikoltoztak az utasok.
„Meglátom majd, hogy kinek a hibája” – mondta arról, hogy fog dönteni az ukrajnai háború ügyében.
Kinek és miért állna érdekében, hogy saját hitelét rontva torzítson az adatokon?
Ókovács Szilveszter szerint az éneklés bizonytalan volt, számos hanghibát is felfedezett.