szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A kormány elfogadta, hogy milyen árakon lehet kommunikációs munkát végezni, ha e fölé nem mentek, akkor szabályosak voltak a szerződések – jelezte a Közbeszerzési Hatóság.

Háromszoros-hatszoros mértékben túlárazva írt alá szerződéseket Magyar Péter a Diákhitel Zrt. vezérigazgatójaként a Balásy Gyula vezette kommunikációs cégekkel – ezt Magyar még abban a februári, a Partizánnak adott interjúban mondta, amely után berobbant a köztudatba. A Transparency International Magyarország emiatt a Közbeszerzési Hatósághoz fordult, amelynek most megérkezett a válasza: nem is volt túlzó az árazás – írta meg a TI a HVG blogján.

Közbeszerzési Hatóság a Diákhitel Zrt. vitatott reklámszerződéseiről: nincs itt semmi túlárazás

Hiába tárta fel Magyar Péter, hogy a Diákhitel Zrt. vezetőjeként, felsőbb utasításra, extradrágán szerződött Balásy Gyula cégeivel, a Közbeszerzési Hatóság megállapította, hogy az árazás valójában NEM is volt túlzó. Magyar Péter februárban, a Partizánnak adott interjúban számolt be arról, hogy a vezetése idején a Diákhitel Zrt.

Az első, 2018-as szerződés nettó 99 millió forintról, a második, 2019-es nettó 172,5 millió forintról, a harmadik, 2020-as pedig nettó 176 millió forintról szólt, mindhárom esetben 30 százalékos opcióval. Az utolsó, 2021-ben kötött kontraktus nettó 227 millió forintot ért, szintén 30 százalék opcióval.

A hatóság a piaci viszonyokkal nem hasonlította össze ezt az árazást, csupán annyit nézett meg, hogy a tarifák magasabbak-e annál, amit a Rogán Antal felügyelete alatt álló Nemzeti Kommunikációs Hivatal és a Balásy-cégek keretmegállapodása megenged. Márpedig a keretmegállapodás szerinti egységár fölé nem mentek, úgyhogy a hatóság szerint ha a kormány elfogadja a drága reklámtarifákat, akkor azok az árak így rendben is vannak.

A szóban forgó cégek szinte a semmiből értek el néhány év alatt százmilliárdos árbevételeket. Az elmúlt években a legtöbb kormányzati kommunikációs munkát ezek végezték el, hét év alatt 9 milliárd forintot kaptak például a családbarát Magyarország népszerűsítésére, az augusztus 20-i tűzijáték rendezvényszervezési feladataira 1,89 milliárd forintért szerződtek, a külföldi influenszereknek budapesti luxusutat szervező Visit Hungary Zrt. közel tízmilliárd forintért rendelt tőlük kommunikációs szolgáltatásokat, 274 millió forintért végezhetik Paks II. kommunikációs és rendezvényszervezői munkáit, és 4,5 millióért ők végezték azt a kutatást, amelynek a végén a nemzeti konzultációs plakátokon Alex Sorosra előbb rámontírozták Volodimir Zelenszkij ujját, majd mégis levették.

A Diákhitel Zrt. szerződéseinek Hadházy Ákos is utánament, és konkrét példákon mutatta be az árazást:

Hadházy Ákos megmutatta, hogyan árazta be a Diákhitel Központnak szánt egyik kampányát Balásy Gyula

Bepillantást nyerhetünk abba, hogy az állami kommunikációs és rendezvényszervezési megbízásokat rendszeresen elnyerő cégek mivel indokolják meg a magas költségeket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!