Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2b05ef47-f691-4d15-9b2d-fabda3067640","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"A barcelonai várostervezést egy mesterséges intelligencián alapuló szuperszámítógép vette át, amely egyúttal a fenntarthatóságot is sokban képes segíteni.","shortLead":"A barcelonai várostervezést egy mesterséges intelligencián alapuló szuperszámítógép vette át, amely egyúttal...","id":"20250204_hvg-fenntarthato-fejlodes-2025-MI-Barcelona","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b05ef47-f691-4d15-9b2d-fabda3067640.jpg","index":0,"item":"b3725e67-0af2-46ef-8deb-9274828bd271","keywords":null,"link":"/360/20250204_hvg-fenntarthato-fejlodes-2025-MI-Barcelona","timestamp":"2025. február. 04. 12:15","title":"Szuperszámítógép végzi a várostervezést Barcelonában, de a mesterséges intelligenciának a városlakók is beszólhatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60886144-8775-4fc7-8501-7805beda5ad8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A BKV elárulta, mi a magyarázat.","shortLead":"A BKV elárulta, mi a magyarázat.","id":"20250204_mozgolepcso-kapaszkodo-korlat-miert-gyorsabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60886144-8775-4fc7-8501-7805beda5ad8.jpg","index":0,"item":"78332502-de9c-417b-9e5a-fd1af2e51830","keywords":null,"link":"/elet/20250204_mozgolepcso-kapaszkodo-korlat-miert-gyorsabb","timestamp":"2025. február. 04. 05:01","title":"Miért megy gyorsabban a kapaszkodó, mint a mozgólépcső?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25749aa9-5f66-45d1-ad36-7038b7f725aa","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kormány lapja szerint a Direkt36 ukrajnai pénzeket kap, az oknyomozó csapat szerint a vádjaikból semmi sem igaz és várják a tényeket amik cáfolják az állításaikat.","shortLead":"A kormány lapja szerint a Direkt36 ukrajnai pénzeket kap, az oknyomozó csapat szerint a vádjaikból semmi sem igaz és...","id":"20250204_orban-csalad-uzleti-ugyek-direkt36-vad-ukran-finanszirozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25749aa9-5f66-45d1-ad36-7038b7f725aa.jpg","index":0,"item":"0b4f7209-14b7-4069-913b-8bf10908e0e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_orban-csalad-uzleti-ugyek-direkt36-vad-ukran-finanszirozas","timestamp":"2025. február. 04. 16:55","title":"Kocsis Máté szavai után a Magyar Nemzet hamar megtalálta, hol költik az ukránok a pénzt a magyar médiában, hogy besározzák Orbán Viktort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee67ee95-54c5-45b4-88ec-21b0c272c374","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tavasszal indul Kapu Tibor, az első magyar űrhajós a Nemzetközi Űrállomásra, de a magyar űrprogram jelképét már most levédette Szijjártó Péter tárcája. A logóban a Holdról is látszik Magyarország, és van benne egy csillagokból álló csodaszarvas.","shortLead":"Tavasszal indul Kapu Tibor, az első magyar űrhajós a Nemzetközi Űrállomásra, de a magyar űrprogram jelképét már most...","id":"20250204_Levedette-a-kulugy-a-magyar-urprogram-jelkepet-amit-cipotol-a-karacsonyfadiszig-mindenre-ratennenek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee67ee95-54c5-45b4-88ec-21b0c272c374.jpg","index":0,"item":"1e5598ae-89e0-4b11-b4c9-3b3253a8129a","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Levedette-a-kulugy-a-magyar-urprogram-jelkepet-amit-cipotol-a-karacsonyfadiszig-mindenre-ratennenek-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 12:07","title":"Levédette a külügy a magyar űrprogram jelképét, és cipőtől a karácsonyfadíszig mindenre rátenné","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e115743b-4341-49fc-b8c7-b841f97b9b9c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 4-es, 6-os előnye megmarad, de kissé változik a Nyugati és a Boráros tér közötti szakasz közlekedési rendje.","shortLead":"A 4-es, 6-os előnye megmarad, de kissé változik a Nyugati és a Boráros tér közötti szakasz közlekedési rendje.","id":"20250204_nagykorut-bringasztrada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e115743b-4341-49fc-b8c7-b841f97b9b9c.jpg","index":0,"item":"3a1a4c05-d1e9-44bd-8a13-4f6d4250e5ee","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_nagykorut-bringasztrada","timestamp":"2025. február. 04. 12:33","title":"Jön a nagykörúti bringasztráda – teljesen átalakul az egyik legforgalmasabb fővárosi szakasz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38868fdb-8893-4abc-8aa0-3ca5844ad73d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Polgár Csabát indoklás nélkül váltotta le Pintér Sándor a múlt héten, azóta sem tudni, miért.","shortLead":"Polgár Csabát indoklás nélkül váltotta le Pintér Sándor a múlt héten, azóta sem tudni, miért.","id":"20250204_orszagos-onkologiai-intezet-levaltott-foigazgato-polgar-csaba-szakorvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38868fdb-8893-4abc-8aa0-3ca5844ad73d.jpg","index":0,"item":"dda5cea5-0902-4f61-9a3b-bb3272b76fda","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_orszagos-onkologiai-intezet-levaltott-foigazgato-polgar-csaba-szakorvos","timestamp":"2025. február. 04. 12:48","title":"Szakorvosként folytatja az Országos Onkológiai Intézet leváltott főigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7226485d-bb64-4409-8768-17e886b0b728","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az országos rendőrfőkapitány elrendelte a rendőrség kommunikációs gyakorlatának felülvizsgálatát azt követően, hogy a belvárosi lakásában megölt nő ügyében a rendőrséget számonkérő Facebook-kommentelőket arrogáns stílusban osztotta ki a rendőrség oldalának moderátora.","shortLead":"Az országos rendőrfőkapitány elrendelte a rendőrség kommunikációs gyakorlatának felülvizsgálatát azt követően...","id":"20250205_rendorseg-belvarosi-halalos-lakastuz-bocsanatkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7226485d-bb64-4409-8768-17e886b0b728.jpg","index":0,"item":"6dac917d-3385-40e6-974c-f9584255f6ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_rendorseg-belvarosi-halalos-lakastuz-bocsanatkeres","timestamp":"2025. február. 05. 13:39","title":"Bocsánatot kért a rendőrség, amiért méltatlanul kommunikáltak a meggyilkolt japán nő ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f4064fc-bb54-493f-acad-019a7614b5cb","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A kenyér nem eredendően rossz, azonban az átlagos fogyasztási szokásainkkal több probléma is van, nem véletlenül kezdődik úgy számos diéta, hogy ki kell iktatni az étrendből a különböző szénhidrátforrásokat. De mi a baj a kenyérrel, mi történik, ha egyszer csak nem eszünk többet, ha meg mégis, akkor milyet érdemes?","shortLead":"A kenyér nem eredendően rossz, azonban az átlagos fogyasztási szokásainkkal több probléma is van, nem véletlenül...","id":"20250204_kenyer-helyett-dieta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f4064fc-bb54-493f-acad-019a7614b5cb.jpg","index":0,"item":"7d065cf1-0b1b-4ad1-b183-8babfc101f11","keywords":null,"link":"/elet/20250204_kenyer-helyett-dieta","timestamp":"2025. február. 04. 04:33","title":"Mi történik, ha lemondunk a kenyérről?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – felvetették a kérdést, hogy vajon a repülőgép végében lévő ülések biztonságosabbak-e a többinél.
Az egész világot lesújtó tragikus repülőgép-szerencsétlenségek után az emberek gyakran felteszik maguknak a kérdést, hogy létezik-e olyan üléssor egy repülégépen, amelyben nagyobb eséllyel túlélhető egy kényszerleszállás vagy baleset.
A múlt héten két halálos repülőgép-szerencsétlenségnek volt tanúja a világ. December 25-én az Azerbaijan Airlines az azeri fővárosból, Bakuból Groznijba tartó Embraer 190 típusú repülőgépe a kazahsztáni Aktau közelében lezuhant, és a fedélzeten tartózkodó 67 utasból 38-an életüket vesztették. A balesetről készült videókon az látszik, hogy a túlélőket a repülőgép hátsó részéből sikerült kiszabadítani, amely kisebb sérüléseket szenvedett. Mint később kiderült, a gépet orosz légvédelmi rakéta találhatta el, ezért 28-án Vlagyimir Putyin orosz elnök bocsánatot kért, bár közvetlenül nem ismerte el, hogy ők lőtték volna le a repülőgépet.
December 29-én a Jeju Air fapados légitársaság Bangkokból Dél-Koreába tartó Boeing 737-800 típusú utasszállítója kényszerleszállás közben lezuhant a dél-koreai Muan nemzetközi repülőtéren. A balesetben a fedélzeten tartózkodó 181 utas közül a gép hátsó részében tartózkodó két utaskísérő kivételével mindenki életét vesztette. A 179 áldozat egyben azt jelenti, hogy ez volt a legsúlyosabb légi baleset Dél-Korea területén.
A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható, hogy a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni, és így lényegében fékezés nélkül a repülőtér védőfalának ütközött, majd kigyulladt.
Bár a két baleset körülményei nagyon eltérőek voltak, közös volt a túlélők tartózkodási helye: a gép farokrésze. Ez felvet egy fontos kérdést: a repülőgép hátulján lévő ülések eredendően biztonságosabbak, vagy ez csak véletlen egybeesés volt? A repülőgép melyik része – elöl, középen vagy hátul – nyújtja a legnagyobb biztonságot?
Habár minden baleset más és más, az évek során többen is tanulmányozták az ülések elhelyezkedése és a légi balesetek túlélési aránya közötti összefüggéseket. Egyes adatok azt mutatják, hogy
a repülőgép hátsó része potenciálisan nagyobb túlélési esélyt kínál az utasok számára.
Mielőtt azonban erre rátérnénk, érdemes leszögezni, hogy a légi közlekedés messze a legbiztonságosabb közlekedési mód. A halálozási adatok azt mutatják, hogy a közúti és vasúti balesetekhez képest jóval ritkábbak a halálos balesetek és jóval kevesebb áldozatot követel a légi közlekedés.
Míg Európában a közúti közlekedés a legmagasabb halálozási arányú (0,7 halálozás 100 millió utaskilométerenként), amelyet a vasúti közlekedés követ (0,05 haláleset 100 millió utaskilométerenként), a légi közlekedés továbbra is a legbiztonságosabb: az EU-ban a polgári légi közlekedés halálozási kockázata 100 millió utaskilométerenként 0,03 halálesetre becsülhető a statisztikák szerint, és folyamatosan csökken.
Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) adatai szerint a légi közlekedés halálos áldozatainak száma 2023-ban 17 főre csökkent egymilliárd utasra vetítve, ami jelentős csökkenés a 2022-es 50-ről.
Boeing-gyári életkép.
boeing.com
Biztonság szempontjából mi a különbség a repülő ülései között?
Az ülések elhelyezkedését és biztonsági különbségeit taglaló kutatások nem túl meggyőzőek, de azért tartogatnak néhány általános meglátást. A múltbeli balesetek elemzései azt sugallják, hogy a repülőgép hátsó részében lévő üléseken valamivel magasabb lehet a túlélési esély, mint az elöl lévőkön.
Az amerikai Popular Mechanics 1971 és 2005 között történt repülőgép-balesetekről készített tanulmánya szerint a repülőgép leghátsó részén lévő ülések relatíve biztonságosabbak. A jelentés azt állította, hogy a hátul ülő utasoknak 40 százalékkal nagyobb az esélyük a túlélésre, mint a repülőgép más részein ülőknek. A tanulmány szerint a balesetek során a repülőgép hátsó harmadában ülők halálozási aránya 32 százalék, a középső harmadban 39, az első harmadban pedig 38 százalék volt.
A repülőgép eleje jellemzően a legsérülékenyebb a baleseteknél, az orra dőlés, a kényszerleszállás vagy a kifutópálya túllépése esetén a földi szerkezetekkel való ütközés ugyanis a gép elejét veszélyeztetik leginkább. Miközben balesetmentes repülés esetén éppen a repülőnek a szárnyak és hajtóművek előtti része a legkényelmesebb, hiszen kisebb a zaj és a turbulenciák hatása.
A TIME magazin 35 év repülőgép-baleseteinek adataiból 2015-ben készített tanulmánya szintén azt állította, hogy a repülőgép hátsó részének közepén lévő ülések a legbiztonságosabbak, a halálozási arány itt a balesetek esetén 28 százalék. A második legbiztonságosabbak a repülőgép középső részén lévő ülések voltak, 44 százalékos halálozási aránnyal.
Hasonló eredmények szerepelnek az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség jelentésében is. A tanulmány egy sor repülőgép-balesetet vizsgálva azt állapította meg, hogy a gép elején ülve 49 százalék esély volt a túlélésre, a szárnyak közelében 59, míg a gép hátsó részén a túlélési esély 69 százalékra nőtt.
Biztonság szempontjából számottevő különbséget jelenthet még, hogy a középső ülések, amelyek a szárnyhoz közel esnek, nagyobb veszélynek vannak kitéve egy robbanás esetén, ugyanis a szárnyak a legtöbb modern utasszállító repülőgépen üzemanyagtartályként szolgálnak.
A vészkijáratok közelében található középső sorok azonban biztonságosabbnak számítanak abban az esetben, ha egy baleset után evakuálásra van szükség. A repülőgép hátsó részén ülő utasok számára a hátsó vészkijáratok közelsége szintén biztonsági előnyt jelenthet, mivel lerövidítheti az evakuálási időt.
Felszállás előtt.
Philip FONG / AFP
Természetesen a repülőgép hátsó részén lévő üléseknek is megvan a maguk kockázata egy baleset során, mivel a farok esetleges földnek csapódása a hátsó részen több halálos áldozatot okozhat. Emellett turbulenciák esetén is a farok a leginkább érintett része a repülőnek, ilyen légköri jelenségek pedig a klímaváltozás miatt egyre gyakrabban előfordulhatnak. Bár ezek kellemetlenek, kevés esetben okoznak súlyos sérüléseket.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) azt hangsúlyozza mindazonáltal, hogy a repülőgépen lévő ülések helyzete ugyan befolyásolhatja a sérülékenységet, fenntartják, a gép egyik része sem eleve biztonságosabb, mint a másik.
Az FAA kiemeli, hogy a legfontosabb tényezők a baleset körülményei és az ütközés ereje, emellett a biztonsági irányelvek és eljárások betartása kulcsfontosságú az utasok biztonsága szempontjából. Ez magában foglalja a repülés előtti utasítások betartását, a biztonsági övek megfelelő becsatolását fel- és leszálláskor, valamint a megfelelő testtartás megtartását turbulencia esetén. Bár a légi közlekedés a legbiztonságosabb közlekedési mód, kockázatait éppen ezek a tényezők alakítják leginkább.