Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5309ac15-2d93-4f16-8b49-3f1ff2fae73a","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Turistákra támadtak a dél-indiai Koppal városában, két nőt, egy indiai és egy izraeli turistát megerőszakoltak, a velük lévő férfiakat megverték – közölték helyi hatóságok szombaton.","shortLead":"Turistákra támadtak a dél-indiai Koppal városában, két nőt, egy indiai és egy izraeli turistát megerőszakoltak, a velük...","id":"20250308_Ujabb-turistakat-eroszakoltak-meg-Indiaban-a-veluk-levo-ferfiakat-megvertek-es-a-csatornaba-dobtak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5309ac15-2d93-4f16-8b49-3f1ff2fae73a.jpg","index":0,"item":"20356027-0f84-4cf5-a004-560165233f76","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Ujabb-turistakat-eroszakoltak-meg-Indiaban-a-veluk-levo-ferfiakat-megvertek-es-a-csatornaba-dobtak","timestamp":"2025. március. 08. 10:39","title":"Újabb turistákat erőszakoltak meg Indiában, a velük lévő férfiakat megverték és a csatornába dobták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal több ennél. Egy komplex folyamat, amely számos fizikai és érzelmi változást hozhat magával: a hormontermelés lassú leállása nemcsak az életminőségre, de egészségünkre is hatással lehet. Ugyanakkor, ha tudjuk, mire van szüksége szervezetünknek ezekben a kritikus években, azzal nagyon sokat tehetünk azért, hogy egészségesen, csinosan és kiegyensúlyozottan éljük meg ezt az időszakot.","shortLead":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal...","id":"20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4.jpg","index":0,"item":"e2e84bee-af89-4016-8465-6b0f2707d9c2","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","timestamp":"2025. március. 08. 11:30","title":"Ezért nem mindegy, mit eszünk a változókor alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt, megdöbbentő gyilkosságot szenvtelenül mesélte el újra és újra, majd a tárgyalóteremben már azt mondta, nagyon szerette az édesanyját. Védője szerint a sajtóban azzal is szították a közhangulatot, hogy a színésznő fiatalkori fotóját mutogatták, amin még csinos volt. Petróczi valódi motivációi valószínűleg örökre rejtve maradnak, ami tény, hogy felbujtóként súlyosabb ítéletet kapott, mint maga a gyilkos.","shortLead":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt...","id":"20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11.jpg","index":0,"item":"6347ddca-9cd7-4ed8-8b98-c9d4c9d70040","keywords":null,"link":"/360/20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"„Egy szem lányomat megölette az egy szem unokám” – az egész országot sokkolta Soproni Ágnes halála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy, hogy kell neki Grönland. De hogyan kerültek oda a dánok, akiké a sziget több mint 600 éve?","shortLead":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy...","id":"20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92.jpg","index":0,"item":"30842e8e-9e37-45f7-bc32-0046987d30eb","keywords":null,"link":"/360/20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","timestamp":"2025. március. 09. 13:30","title":"Vörös Eriktől a norvég meteorológusokig, avagy mit keresnek Grönlandon a dánok, akiket Trump kipenderítene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","shortLead":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","id":"20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db.jpg","index":0,"item":"d0b9a626-abdc-4b35-82d2-535166d45232","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","timestamp":"2025. március. 09. 09:08","title":"„Maga bokszolt férfival” – Hámori Lucával zárta a sűrű nőnapot Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0344d9d-b863-4cc1-a275-7f2e43ec9993","c_author":"HVG","category":"360","description":"A zsenik különc, bogaras világába tekinthetünk be a Centrál Színházban.","shortLead":"A zsenik különc, bogaras világába tekinthetünk be a Centrál Színházban.","id":"20250308_hvg-Central-szinhaz-kisszinpad-David-Auburn-Egy-bizonyitas-korvonalai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0344d9d-b863-4cc1-a275-7f2e43ec9993.jpg","index":0,"item":"1ab170fc-bc82-48c0-905f-725dda780395","keywords":null,"link":"/360/20250308_hvg-Central-szinhaz-kisszinpad-David-Auburn-Egy-bizonyitas-korvonalai","timestamp":"2025. március. 08. 16:15","title":"Visszatér a színpadra Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia, akik a Nemzeti Színházban lezuhantak a díszletről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6100acc9-30fa-4374-8bec-3511a7b06713","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Reakció a Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara gazdasági évnyitóján elhangzottakra. Vélemény.","shortLead":"Reakció a Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara gazdasági évnyitóján elhangzottakra. Vélemény.","id":"20250308_Farkas-Zoltan-Kutyaharapast-szorevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6100acc9-30fa-4374-8bec-3511a7b06713.jpg","index":0,"item":"ede7d2be-7395-4710-91b7-68f501786335","keywords":null,"link":"/360/20250308_Farkas-Zoltan-Kutyaharapast-szorevel","timestamp":"2025. március. 08. 15:23","title":"Farkas Zoltán: Kutyaharapást szőrével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","shortLead":"A nemrég leköszönt amerikai nagykövet a CNN-nek adott interjút.","id":"20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3af4db17-d700-4042-8622-a51a90595c43.jpg","index":0,"item":"cbe2fa14-6256-48a3-a52f-f0f03d47de4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_david-pressman-volt-amerikai-nagykovet-interju-cnn","timestamp":"2025. március. 08. 17:09","title":"David Pressman: A magyar kormány stratégiai hibát követett el velem szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – felvetették a kérdést, hogy vajon a repülőgép végében lévő ülések biztonságosabbak-e a többinél.
Az egész világot lesújtó tragikus repülőgép-szerencsétlenségek után az emberek gyakran felteszik maguknak a kérdést, hogy létezik-e olyan üléssor egy repülégépen, amelyben nagyobb eséllyel túlélhető egy kényszerleszállás vagy baleset.
A múlt héten két halálos repülőgép-szerencsétlenségnek volt tanúja a világ. December 25-én az Azerbaijan Airlines az azeri fővárosból, Bakuból Groznijba tartó Embraer 190 típusú repülőgépe a kazahsztáni Aktau közelében lezuhant, és a fedélzeten tartózkodó 67 utasból 38-an életüket vesztették. A balesetről készült videókon az látszik, hogy a túlélőket a repülőgép hátsó részéből sikerült kiszabadítani, amely kisebb sérüléseket szenvedett. Mint később kiderült, a gépet orosz légvédelmi rakéta találhatta el, ezért 28-án Vlagyimir Putyin orosz elnök bocsánatot kért, bár közvetlenül nem ismerte el, hogy ők lőtték volna le a repülőgépet.
December 29-én a Jeju Air fapados légitársaság Bangkokból Dél-Koreába tartó Boeing 737-800 típusú utasszállítója kényszerleszállás közben lezuhant a dél-koreai Muan nemzetközi repülőtéren. A balesetben a fedélzeten tartózkodó 181 utas közül a gép hátsó részében tartózkodó két utaskísérő kivételével mindenki életét vesztette. A 179 áldozat egyben azt jelenti, hogy ez volt a legsúlyosabb légi baleset Dél-Korea területén.
A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható, hogy a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni, és így lényegében fékezés nélkül a repülőtér védőfalának ütközött, majd kigyulladt.
Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.
Bár a két baleset körülményei nagyon eltérőek voltak, közös volt a túlélők tartózkodási helye: a gép farokrésze. Ez felvet egy fontos kérdést: a repülőgép hátulján lévő ülések eredendően biztonságosabbak, vagy ez csak véletlen egybeesés volt? A repülőgép melyik része – elöl, középen vagy hátul – nyújtja a legnagyobb biztonságot?
Habár minden baleset más és más, az évek során többen is tanulmányozták az ülések elhelyezkedése és a légi balesetek túlélési aránya közötti összefüggéseket. Egyes adatok azt mutatják, hogy
a repülőgép hátsó része potenciálisan nagyobb túlélési esélyt kínál az utasok számára.
Mielőtt azonban erre rátérnénk, érdemes leszögezni, hogy a légi közlekedés messze a legbiztonságosabb közlekedési mód. A halálozási adatok azt mutatják, hogy a közúti és vasúti balesetekhez képest jóval ritkábbak a halálos balesetek és jóval kevesebb áldozatot követel a légi közlekedés.
Míg Európában a közúti közlekedés a legmagasabb halálozási arányú (0,7 halálozás 100 millió utaskilométerenként), amelyet a vasúti közlekedés követ (0,05 haláleset 100 millió utaskilométerenként), a légi közlekedés továbbra is a legbiztonságosabb: az EU-ban a polgári légi közlekedés halálozási kockázata 100 millió utaskilométerenként 0,03 halálesetre becsülhető a statisztikák szerint, és folyamatosan csökken.
Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) adatai szerint a légi közlekedés halálos áldozatainak száma 2023-ban 17 főre csökkent egymilliárd utasra vetítve, ami jelentős csökkenés a 2022-es 50-ről.
Boeing-gyári életkép.
boeing.com
Biztonság szempontjából mi a különbség a repülő ülései között?
Az ülések elhelyezkedését és biztonsági különbségeit taglaló kutatások nem túl meggyőzőek, de azért tartogatnak néhány általános meglátást. A múltbeli balesetek elemzései azt sugallják, hogy a repülőgép hátsó részében lévő üléseken valamivel magasabb lehet a túlélési esély, mint az elöl lévőkön.
Az amerikai Popular Mechanics 1971 és 2005 között történt repülőgép-balesetekről készített tanulmánya szerint a repülőgép leghátsó részén lévő ülések relatíve biztonságosabbak. A jelentés azt állította, hogy a hátul ülő utasoknak 40 százalékkal nagyobb az esélyük a túlélésre, mint a repülőgép más részein ülőknek. A tanulmány szerint a balesetek során a repülőgép hátsó harmadában ülők halálozási aránya 32 százalék, a középső harmadban 39, az első harmadban pedig 38 százalék volt.
A repülőgép eleje jellemzően a legsérülékenyebb a baleseteknél, az orra dőlés, a kényszerleszállás vagy a kifutópálya túllépése esetén a földi szerkezetekkel való ütközés ugyanis a gép elejét veszélyeztetik leginkább. Miközben balesetmentes repülés esetén éppen a repülőnek a szárnyak és hajtóművek előtti része a legkényelmesebb, hiszen kisebb a zaj és a turbulenciák hatása.
A TIME magazin 35 év repülőgép-baleseteinek adataiból 2015-ben készített tanulmánya szintén azt állította, hogy a repülőgép hátsó részének közepén lévő ülések a legbiztonságosabbak, a halálozási arány itt a balesetek esetén 28 százalék. A második legbiztonságosabbak a repülőgép középső részén lévő ülések voltak, 44 százalékos halálozási aránnyal.
Hasonló eredmények szerepelnek az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség jelentésében is. A tanulmány egy sor repülőgép-balesetet vizsgálva azt állapította meg, hogy a gép elején ülve 49 százalék esély volt a túlélésre, a szárnyak közelében 59, míg a gép hátsó részén a túlélési esély 69 százalékra nőtt.
Biztonság szempontjából számottevő különbséget jelenthet még, hogy a középső ülések, amelyek a szárnyhoz közel esnek, nagyobb veszélynek vannak kitéve egy robbanás esetén, ugyanis a szárnyak a legtöbb modern utasszállító repülőgépen üzemanyagtartályként szolgálnak.
A vészkijáratok közelében található középső sorok azonban biztonságosabbnak számítanak abban az esetben, ha egy baleset után evakuálásra van szükség. A repülőgép hátsó részén ülő utasok számára a hátsó vészkijáratok közelsége szintén biztonsági előnyt jelenthet, mivel lerövidítheti az evakuálási időt.
Felszállás előtt.
Philip FONG / AFP
Természetesen a repülőgép hátsó részén lévő üléseknek is megvan a maguk kockázata egy baleset során, mivel a farok esetleges földnek csapódása a hátsó részen több halálos áldozatot okozhat. Emellett turbulenciák esetén is a farok a leginkább érintett része a repülőnek, ilyen légköri jelenségek pedig a klímaváltozás miatt egyre gyakrabban előfordulhatnak. Bár ezek kellemetlenek, kevés esetben okoznak súlyos sérüléseket.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) azt hangsúlyozza mindazonáltal, hogy a repülőgépen lévő ülések helyzete ugyan befolyásolhatja a sérülékenységet, fenntartják, a gép egyik része sem eleve biztonságosabb, mint a másik.
Az FAA kiemeli, hogy a legfontosabb tényezők a baleset körülményei és az ütközés ereje, emellett a biztonsági irányelvek és eljárások betartása kulcsfontosságú az utasok biztonsága szempontjából. Ez magában foglalja a repülés előtti utasítások betartását, a biztonsági övek megfelelő becsatolását fel- és leszálláskor, valamint a megfelelő testtartás megtartását turbulencia esetén. Bár a légi közlekedés a legbiztonságosabb közlekedési mód, kockázatait éppen ezek a tényezők alakítják leginkább.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.