Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cb4c03cc-e23b-42cc-bb87-bd312d33873d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A rossz gazdasági helyzet miatt a dolgozók nincsenek annyira erős pozícióban, jó tisztában lenni a munkajogi szabályokkal. Egyebek mellett azzal, milyen lehetőségei vannak a munkáltatónak és a munkavállalónak, ha a dolgozó alkalmatlannak bizonyul az üzemorvosi vizsgálaton. Milyen feltételekkel lehet kirúgni egy dolgozót? Hogyan oszthatja be a munkáltató a munkavállaló munkaidejét? Ezekről a témákról is szó lesz a HVG Munkajog konferenciáján.","shortLead":"A rossz gazdasági helyzet miatt a dolgozók nincsenek annyira erős pozícióban, jó tisztában lenni a munkajogi...","id":"20250520_Megteveszto-az-alacsony-munkanelkuliseg-a-dolgozok-egyre-kiszolgaltatottabbak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb4c03cc-e23b-42cc-bb87-bd312d33873d.jpg","index":0,"item":"1945eb0d-a258-453c-a55b-14fc2b2675cf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_Megteveszto-az-alacsony-munkanelkuliseg-a-dolgozok-egyre-kiszolgaltatottabbak","timestamp":"2025. május. 21. 09:10","title":"Megtévesztő az alacsony munkanélküliség, a dolgozók egyre kiszolgáltatottabbak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nemzetgazdasági miniszter a dráguló gyógyszerek miatt egyeztetett.","shortLead":"A nemzetgazdasági miniszter a dráguló gyógyszerek miatt egyeztetett.","id":"20250519_Nagy-Marton-gyogyszerek-patikak-arresstop-teaser-MAGYOSZ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"3a85ac1d-0030-407b-ae66-5387d36f2864","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_Nagy-Marton-gyogyszerek-patikak-arresstop-teaser-MAGYOSZ","timestamp":"2025. május. 19. 14:42","title":"Nagy Márton posztja alapján nagyon úgy néz ki, hogy a patikákba is beszökhet az árrésstop","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b6115e3-b336-4e1b-ae9a-b4a3de9702d6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új üzenetküldési lehetőségek jelennek meg a Viber alkalmazásban. A felhasználók a márkákkal való kommunikáció során találkozhatnak a Carousel és a List néven bemutatott új interaktív megoldással.","shortLead":"Új üzenetküldési lehetőségek jelennek meg a Viber alkalmazásban. A felhasználók a márkákkal való kommunikáció során...","id":"20250520_viber-uzleti-uzenetek-carousel-list-markak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b6115e3-b336-4e1b-ae9a-b4a3de9702d6.jpg","index":0,"item":"f6c23dea-53d0-4f2f-8d32-4f5cc384a81f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_viber-uzleti-uzenetek-carousel-list-markak","timestamp":"2025. május. 20. 08:03","title":"Újfajta üzeneteket fog kapni a Viberben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d63b6c70-a083-4e2a-975d-b00991019788","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az izraeli hadsereg azt kéri a lakosoktól, hogy nyugati irányban hagyják el a várost.","shortLead":"Az izraeli hadsereg azt kéri a lakosoktól, hogy nyugati irányban hagyják el a várost.","id":"20250519_idf-gaza-han-junisz-kiurites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d63b6c70-a083-4e2a-975d-b00991019788.jpg","index":0,"item":"22707ba6-a9bc-459b-b614-e6918d67aea0","keywords":null,"link":"/vilag/20250519_idf-gaza-han-junisz-kiurites","timestamp":"2025. május. 19. 17:26","title":"Az IDF felszólította a gázai Hán Júnisz civil lakosságát, hogy ürítsék ki a települést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d72106f7-194b-41cd-834b-9f0f1417a45f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Csak illúzióban ringatja magát, aki az erős, egységes és cselekvőképes EU-ról álmodik, mert olyan nincs. A földrész jövőjét jelenleg az öntudatos, antiliberális nacionalisták határozzák meg. Ezt fejti ki a német lap EU-szakértő szerkesztője.","shortLead":"Csak illúzióban ringatja magát, aki az erős, egységes és cselekvőképes EU-ról álmodik, mert olyan nincs. A földrész...","id":"20250519_Die-Welt-Orban-Viktor-EU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d72106f7-194b-41cd-834b-9f0f1417a45f.jpg","index":0,"item":"43a6b959-705e-4264-92a1-a71e24c77515","keywords":null,"link":"/360/20250519_Die-Welt-Orban-Viktor-EU","timestamp":"2025. május. 19. 15:01","title":"Die Welt-publicisztika: Mostantól az Orbán Viktorok diktálnak Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ef6386a-6ee0-485a-b989-768e2ea9f5dc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A háromszázmillió forintos egyedi kocsit nem volt nehéz felismerni. ","shortLead":"A háromszázmillió forintos egyedi kocsit nem volt nehéz felismerni. ","id":"20250520_McDrive-Charles-Leclerce-az-imolai-verseny-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ef6386a-6ee0-485a-b989-768e2ea9f5dc.jpg","index":0,"item":"58438287-6761-49d6-b211-8601a28363e9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250520_McDrive-Charles-Leclerce-az-imolai-verseny-utan","timestamp":"2025. május. 20. 07:57","title":"Ilyen Ferrari is ritkán tűnik fel a McDrive-ban, mint Charles Leclerc-é az imolai verseny után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4937d1-da8e-4982-91f8-f2d663465fef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A pletykák szerint az Apple már teszteli az összecsukható iPhone azon változatát, amelyben egy kijelző alá rejtett szelfikamera dolgozik.","shortLead":"A pletykák szerint az Apple már teszteli az összecsukható iPhone azon változatát, amelyben egy kijelző alá rejtett...","id":"20250519_apple-hajlithato-kijelzos-iphone-kijelzo-ala-rejtett-szelfikamera","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4937d1-da8e-4982-91f8-f2d663465fef.jpg","index":0,"item":"0b9a02ac-3217-412f-bd1e-2e955c182f69","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_apple-hajlithato-kijelzos-iphone-kijelzo-ala-rejtett-szelfikamera","timestamp":"2025. május. 19. 16:03","title":"Trükkös szelfikamerát kaphat az első hajlítható kijelzős iPhone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24308a92-8dd1-43de-8bae-a763c33620eb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Bírói Egyesület úgy véli, hogy a Szuverenitásvédelmi Hivatal és az új törvényjavaslat egyaránt veszélyeztetik a jogállamiságot.","shortLead":"A Magyar Bírói Egyesület úgy véli, hogy a Szuverenitásvédelmi Hivatal és az új törvényjavaslat egyaránt veszélyeztetik...","id":"20250521_A-birok-szerint-a-megfelemlitesi-torveny-serti-a-birosagok-fuggetlenseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24308a92-8dd1-43de-8bae-a763c33620eb.jpg","index":0,"item":"cd09a936-9085-4945-9a19-175a80da1ada","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_A-birok-szerint-a-megfelemlitesi-torveny-serti-a-birosagok-fuggetlenseget","timestamp":"2025. május. 21. 07:44","title":"A bírók szerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal sérti a bíróságok függetlenségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – felvetették a kérdést, hogy vajon a repülőgép végében lévő ülések biztonságosabbak-e a többinél.
Az egész világot lesújtó tragikus repülőgép-szerencsétlenségek után az emberek gyakran felteszik maguknak a kérdést, hogy létezik-e olyan üléssor egy repülégépen, amelyben nagyobb eséllyel túlélhető egy kényszerleszállás vagy baleset.
A múlt héten két halálos repülőgép-szerencsétlenségnek volt tanúja a világ. December 25-én az Azerbaijan Airlines az azeri fővárosból, Bakuból Groznijba tartó Embraer 190 típusú repülőgépe a kazahsztáni Aktau közelében lezuhant, és a fedélzeten tartózkodó 67 utasból 38-an életüket vesztették. A balesetről készült videókon az látszik, hogy a túlélőket a repülőgép hátsó részéből sikerült kiszabadítani, amely kisebb sérüléseket szenvedett. Mint később kiderült, a gépet orosz légvédelmi rakéta találhatta el, ezért 28-án Vlagyimir Putyin orosz elnök bocsánatot kért, bár közvetlenül nem ismerte el, hogy ők lőtték volna le a repülőgépet.
December 29-én a Jeju Air fapados légitársaság Bangkokból Dél-Koreába tartó Boeing 737-800 típusú utasszállítója kényszerleszállás közben lezuhant a dél-koreai Muan nemzetközi repülőtéren. A balesetben a fedélzeten tartózkodó 181 utas közül a gép hátsó részében tartózkodó két utaskísérő kivételével mindenki életét vesztette. A 179 áldozat egyben azt jelenti, hogy ez volt a legsúlyosabb légi baleset Dél-Korea területén.
A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható, hogy a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni, és így lényegében fékezés nélkül a repülőtér védőfalának ütközött, majd kigyulladt.
Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.
Bár a két baleset körülményei nagyon eltérőek voltak, közös volt a túlélők tartózkodási helye: a gép farokrésze. Ez felvet egy fontos kérdést: a repülőgép hátulján lévő ülések eredendően biztonságosabbak, vagy ez csak véletlen egybeesés volt? A repülőgép melyik része – elöl, középen vagy hátul – nyújtja a legnagyobb biztonságot?
Habár minden baleset más és más, az évek során többen is tanulmányozták az ülések elhelyezkedése és a légi balesetek túlélési aránya közötti összefüggéseket. Egyes adatok azt mutatják, hogy
a repülőgép hátsó része potenciálisan nagyobb túlélési esélyt kínál az utasok számára.
Mielőtt azonban erre rátérnénk, érdemes leszögezni, hogy a légi közlekedés messze a legbiztonságosabb közlekedési mód. A halálozási adatok azt mutatják, hogy a közúti és vasúti balesetekhez képest jóval ritkábbak a halálos balesetek és jóval kevesebb áldozatot követel a légi közlekedés.
Míg Európában a közúti közlekedés a legmagasabb halálozási arányú (0,7 halálozás 100 millió utaskilométerenként), amelyet a vasúti közlekedés követ (0,05 haláleset 100 millió utaskilométerenként), a légi közlekedés továbbra is a legbiztonságosabb: az EU-ban a polgári légi közlekedés halálozási kockázata 100 millió utaskilométerenként 0,03 halálesetre becsülhető a statisztikák szerint, és folyamatosan csökken.
Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) adatai szerint a légi közlekedés halálos áldozatainak száma 2023-ban 17 főre csökkent egymilliárd utasra vetítve, ami jelentős csökkenés a 2022-es 50-ről.
Boeing-gyári életkép.
boeing.com
Biztonság szempontjából mi a különbség a repülő ülései között?
Az ülések elhelyezkedését és biztonsági különbségeit taglaló kutatások nem túl meggyőzőek, de azért tartogatnak néhány általános meglátást. A múltbeli balesetek elemzései azt sugallják, hogy a repülőgép hátsó részében lévő üléseken valamivel magasabb lehet a túlélési esély, mint az elöl lévőkön.
Az amerikai Popular Mechanics 1971 és 2005 között történt repülőgép-balesetekről készített tanulmánya szerint a repülőgép leghátsó részén lévő ülések relatíve biztonságosabbak. A jelentés azt állította, hogy a hátul ülő utasoknak 40 százalékkal nagyobb az esélyük a túlélésre, mint a repülőgép más részein ülőknek. A tanulmány szerint a balesetek során a repülőgép hátsó harmadában ülők halálozási aránya 32 százalék, a középső harmadban 39, az első harmadban pedig 38 százalék volt.
A repülőgép eleje jellemzően a legsérülékenyebb a baleseteknél, az orra dőlés, a kényszerleszállás vagy a kifutópálya túllépése esetén a földi szerkezetekkel való ütközés ugyanis a gép elejét veszélyeztetik leginkább. Miközben balesetmentes repülés esetén éppen a repülőnek a szárnyak és hajtóművek előtti része a legkényelmesebb, hiszen kisebb a zaj és a turbulenciák hatása.
A TIME magazin 35 év repülőgép-baleseteinek adataiból 2015-ben készített tanulmánya szintén azt állította, hogy a repülőgép hátsó részének közepén lévő ülések a legbiztonságosabbak, a halálozási arány itt a balesetek esetén 28 százalék. A második legbiztonságosabbak a repülőgép középső részén lévő ülések voltak, 44 százalékos halálozási aránnyal.
Hasonló eredmények szerepelnek az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség jelentésében is. A tanulmány egy sor repülőgép-balesetet vizsgálva azt állapította meg, hogy a gép elején ülve 49 százalék esély volt a túlélésre, a szárnyak közelében 59, míg a gép hátsó részén a túlélési esély 69 százalékra nőtt.
Biztonság szempontjából számottevő különbséget jelenthet még, hogy a középső ülések, amelyek a szárnyhoz közel esnek, nagyobb veszélynek vannak kitéve egy robbanás esetén, ugyanis a szárnyak a legtöbb modern utasszállító repülőgépen üzemanyagtartályként szolgálnak.
A vészkijáratok közelében található középső sorok azonban biztonságosabbnak számítanak abban az esetben, ha egy baleset után evakuálásra van szükség. A repülőgép hátsó részén ülő utasok számára a hátsó vészkijáratok közelsége szintén biztonsági előnyt jelenthet, mivel lerövidítheti az evakuálási időt.
Felszállás előtt.
Philip FONG / AFP
Természetesen a repülőgép hátsó részén lévő üléseknek is megvan a maguk kockázata egy baleset során, mivel a farok esetleges földnek csapódása a hátsó részen több halálos áldozatot okozhat. Emellett turbulenciák esetén is a farok a leginkább érintett része a repülőnek, ilyen légköri jelenségek pedig a klímaváltozás miatt egyre gyakrabban előfordulhatnak. Bár ezek kellemetlenek, kevés esetben okoznak súlyos sérüléseket.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) azt hangsúlyozza mindazonáltal, hogy a repülőgépen lévő ülések helyzete ugyan befolyásolhatja a sérülékenységet, fenntartják, a gép egyik része sem eleve biztonságosabb, mint a másik.
Az FAA kiemeli, hogy a legfontosabb tényezők a baleset körülményei és az ütközés ereje, emellett a biztonsági irányelvek és eljárások betartása kulcsfontosságú az utasok biztonsága szempontjából. Ez magában foglalja a repülés előtti utasítások betartását, a biztonsági övek megfelelő becsatolását fel- és leszálláskor, valamint a megfelelő testtartás megtartását turbulencia esetén. Bár a légi közlekedés a legbiztonságosabb közlekedési mód, kockázatait éppen ezek a tényezők alakítják leginkább.