Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0cc5346e-d010-4f70-a7ae-040dee852dc5","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"A hírek szerint most Stefano Piolit igyekeznek meggyőzni, hogy legyen szövetségi kapitány. ","shortLead":"A hírek szerint most Stefano Piolit igyekeznek meggyőzni, hogy legyen szövetségi kapitány. ","id":"20250610_claudio-ranieri-luciano-spalletti-olasz-valogatott-szovetsegi-kapitany-vilagbajnoki-selejtezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cc5346e-d010-4f70-a7ae-040dee852dc5.jpg","index":0,"item":"bc99c279-043d-4d47-9f8c-155ecf76459a","keywords":null,"link":"/sport/20250610_claudio-ranieri-luciano-spalletti-olasz-valogatott-szovetsegi-kapitany-vilagbajnoki-selejtezo","timestamp":"2025. június. 10. 15:54","title":"Kikosarazta az olasz szövetséget Claudio Ranieri, nem veszi át a válogatott irányítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5dc30af-bf39-4ba4-9bad-381ede22a5d2","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Sipos Péter gondolatait a cenzúráról Horváth László drogügyi kormánybiztos is megosztotta.","shortLead":"Sipos Péter gondolatait a cenzúráról Horváth László drogügyi kormánybiztos is megosztotta.","id":"20250611_Az-Irigy-Honaljmirigy-frontembere-Pogany-Indulorol-A-cenzura-lehet-hogy-hulyeseg-de-valamilyen-szinten-kene","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5dc30af-bf39-4ba4-9bad-381ede22a5d2.jpg","index":0,"item":"db4b6c48-9aa3-4175-8d9e-0c8525859b95","keywords":null,"link":"/kultura/20250611_Az-Irigy-Honaljmirigy-frontembere-Pogany-Indulorol-A-cenzura-lehet-hogy-hulyeseg-de-valamilyen-szinten-kene","timestamp":"2025. június. 11. 12:33","title":"Az Irigy Hónaljmirigy frontemberének az jutott eszébe Pogány Induló szívós kiszólásáról, hogy valamilyen szinten kéne azért cenzúra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kétgyermekes édesanya férje megszólalt arról a férfiről, akit a tragédia miatt letartóztattak. ","shortLead":"A kétgyermekes édesanya férje megszólalt arról a férfiről, akit a tragédia miatt letartóztattak. ","id":"20250610_tiktok-kihivas-meggyujtott-polo-tragedia-tiszasuly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"2b9f17e5-950a-420d-9b39-50c723ec6307","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_tiktok-kihivas-meggyujtott-polo-tragedia-tiszasuly","timestamp":"2025. június. 10. 14:29","title":"„Eszes lány volt, pörgős, ambiciózus\" – rokonok segítenek a gyászban a TikTok-kihívás miatt elhunyt nő családjának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56874985-1867-4bb1-ada7-77bbec3aaafe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A dél-koreai cég állítása szerint az új, hajlítható kijelzős csúcsmobiljaként heteken belülre várt Galaxy Z Fold7 a valaha volt legvékonyabb, legkönnyebb és legfejlettebb készülék lesz.","shortLead":"A dél-koreai cég állítása szerint az új, hajlítható kijelzős csúcsmobiljaként heteken belülre várt Galaxy Z Fold7...","id":"20250610_samsung-galaxy-z-fold7-hajlithato-kijelzo-vastagsaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56874985-1867-4bb1-ada7-77bbec3aaafe.jpg","index":0,"item":"d8b213b2-2b73-40c6-adcf-7d966255e409","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_samsung-galaxy-z-fold7-hajlithato-kijelzo-vastagsaga","timestamp":"2025. június. 10. 17:08","title":"Rengeteg konkurens mobilt lenyomhat szinte mindenben a Samsung új telefonja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae282f17-6578-4905-89ad-5e2dd21f2ee8","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A lengyelországi elnökválasztás sokkja után az EU két sorsdöntő év előtt áll. A tét, hogy sikerül-e felépítenie egy független Európát.","shortLead":"A lengyelországi elnökválasztás sokkja után az EU két sorsdöntő év előtt áll. A tét, hogy sikerül-e felépítenie...","id":"20250610_Suddeutsche-kommentar-EU-Orban-Fico","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae282f17-6578-4905-89ad-5e2dd21f2ee8.jpg","index":0,"item":"f2d7fd5f-24a2-4f6d-b0c8-4d81c6f87b08","keywords":null,"link":"/360/20250610_Suddeutsche-kommentar-EU-Orban-Fico","timestamp":"2025. június. 10. 15:45","title":"Süddeutsche-kommentár: Európának a saját érdeke, hogy fellépjen Orbán és Fico ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfdeee24-07f5-4bf4-bc20-3db68e4174e1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Senki nem vette észre, hogy a kislány ottmaradt a harmincfokos buszon, végül a gyerek oldotta meg a helyzetet a kalapáccsal.","shortLead":"Senki nem vette észre, hogy a kislány ottmaradt a harmincfokos buszon, végül a gyerek oldotta meg a helyzetet...","id":"20250611_busz-heteves-kislany-osztalykirandulas-tata-ablakot-tores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfdeee24-07f5-4bf4-bc20-3db68e4174e1.jpg","index":0,"item":"59638913-4552-4cad-9a1e-a3c86c2922a3","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_busz-heteves-kislany-osztalykirandulas-tata-ablakot-tores","timestamp":"2025. június. 11. 17:19","title":"A buszon felejtettek egy hétéves kislányt az osztálykirándulás után Tatán, az ablakot betörve jutott ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dbe5e9c-c80b-418a-9137-28060150029e","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"Társa szerencsésen túlélte az állattal való találkozást.","shortLead":"Társa szerencsésen túlélte az állattal való találkozást.","id":"20250610_Medvetamadasban-halt-meg-egy-turazo-Gorogorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dbe5e9c-c80b-418a-9137-28060150029e.jpg","index":0,"item":"6bb4bc96-3d77-4b17-a19e-4bdd9dd12a02","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Medvetamadasban-halt-meg-egy-turazo-Gorogorszagban","timestamp":"2025. június. 10. 12:36","title":"Medvetámadásban halt meg egy túrázó Görögországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c27a040-ff2a-4a9a-8c1d-a01b581cc3dc","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Marise Wipani a kilencvenes-kétezres években játszott több filmben és sorozatban. Halálának hírét a családja közölte.","shortLead":"Marise Wipani a kilencvenes-kétezres években játszott több filmben és sorozatban. Halálának hírét a családja közölte.","id":"20250610_Marise-Wipani-szineszno-Xena-meghalt-61-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c27a040-ff2a-4a9a-8c1d-a01b581cc3dc.jpg","index":0,"item":"63f6e5b3-36be-4e3a-a1f8-5b9cd0a1c723","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Marise-Wipani-szineszno-Xena-meghalt-61-eves","timestamp":"2025. június. 10. 10:32","title":"61 évesen meghalt a Xéna-sorozat színésznője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – felvetették a kérdést, hogy vajon a repülőgép végében lévő ülések biztonságosabbak-e a többinél.
Az egész világot lesújtó tragikus repülőgép-szerencsétlenségek után az emberek gyakran felteszik maguknak a kérdést, hogy létezik-e olyan üléssor egy repülégépen, amelyben nagyobb eséllyel túlélhető egy kényszerleszállás vagy baleset.
A múlt héten két halálos repülőgép-szerencsétlenségnek volt tanúja a világ. December 25-én az Azerbaijan Airlines az azeri fővárosból, Bakuból Groznijba tartó Embraer 190 típusú repülőgépe a kazahsztáni Aktau közelében lezuhant, és a fedélzeten tartózkodó 67 utasból 38-an életüket vesztették. A balesetről készült videókon az látszik, hogy a túlélőket a repülőgép hátsó részéből sikerült kiszabadítani, amely kisebb sérüléseket szenvedett. Mint később kiderült, a gépet orosz légvédelmi rakéta találhatta el, ezért 28-án Vlagyimir Putyin orosz elnök bocsánatot kért, bár közvetlenül nem ismerte el, hogy ők lőtték volna le a repülőgépet.
December 29-én a Jeju Air fapados légitársaság Bangkokból Dél-Koreába tartó Boeing 737-800 típusú utasszállítója kényszerleszállás közben lezuhant a dél-koreai Muan nemzetközi repülőtéren. A balesetben a fedélzeten tartózkodó 181 utas közül a gép hátsó részében tartózkodó két utaskísérő kivételével mindenki életét vesztette. A 179 áldozat egyben azt jelenti, hogy ez volt a legsúlyosabb légi baleset Dél-Korea területén.
A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható, hogy a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni, és így lényegében fékezés nélkül a repülőtér védőfalának ütközött, majd kigyulladt.
Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.
Bár a két baleset körülményei nagyon eltérőek voltak, közös volt a túlélők tartózkodási helye: a gép farokrésze. Ez felvet egy fontos kérdést: a repülőgép hátulján lévő ülések eredendően biztonságosabbak, vagy ez csak véletlen egybeesés volt? A repülőgép melyik része – elöl, középen vagy hátul – nyújtja a legnagyobb biztonságot?
Habár minden baleset más és más, az évek során többen is tanulmányozták az ülések elhelyezkedése és a légi balesetek túlélési aránya közötti összefüggéseket. Egyes adatok azt mutatják, hogy
a repülőgép hátsó része potenciálisan nagyobb túlélési esélyt kínál az utasok számára.
Mielőtt azonban erre rátérnénk, érdemes leszögezni, hogy a légi közlekedés messze a legbiztonságosabb közlekedési mód. A halálozási adatok azt mutatják, hogy a közúti és vasúti balesetekhez képest jóval ritkábbak a halálos balesetek és jóval kevesebb áldozatot követel a légi közlekedés.
Míg Európában a közúti közlekedés a legmagasabb halálozási arányú (0,7 halálozás 100 millió utaskilométerenként), amelyet a vasúti közlekedés követ (0,05 haláleset 100 millió utaskilométerenként), a légi közlekedés továbbra is a legbiztonságosabb: az EU-ban a polgári légi közlekedés halálozási kockázata 100 millió utaskilométerenként 0,03 halálesetre becsülhető a statisztikák szerint, és folyamatosan csökken.
Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) adatai szerint a légi közlekedés halálos áldozatainak száma 2023-ban 17 főre csökkent egymilliárd utasra vetítve, ami jelentős csökkenés a 2022-es 50-ről.
Boeing-gyári életkép.
boeing.com
Biztonság szempontjából mi a különbség a repülő ülései között?
Az ülések elhelyezkedését és biztonsági különbségeit taglaló kutatások nem túl meggyőzőek, de azért tartogatnak néhány általános meglátást. A múltbeli balesetek elemzései azt sugallják, hogy a repülőgép hátsó részében lévő üléseken valamivel magasabb lehet a túlélési esély, mint az elöl lévőkön.
Az amerikai Popular Mechanics 1971 és 2005 között történt repülőgép-balesetekről készített tanulmánya szerint a repülőgép leghátsó részén lévő ülések relatíve biztonságosabbak. A jelentés azt állította, hogy a hátul ülő utasoknak 40 százalékkal nagyobb az esélyük a túlélésre, mint a repülőgép más részein ülőknek. A tanulmány szerint a balesetek során a repülőgép hátsó harmadában ülők halálozási aránya 32 százalék, a középső harmadban 39, az első harmadban pedig 38 százalék volt.
A repülőgép eleje jellemzően a legsérülékenyebb a baleseteknél, az orra dőlés, a kényszerleszállás vagy a kifutópálya túllépése esetén a földi szerkezetekkel való ütközés ugyanis a gép elejét veszélyeztetik leginkább. Miközben balesetmentes repülés esetén éppen a repülőnek a szárnyak és hajtóművek előtti része a legkényelmesebb, hiszen kisebb a zaj és a turbulenciák hatása.
A TIME magazin 35 év repülőgép-baleseteinek adataiból 2015-ben készített tanulmánya szintén azt állította, hogy a repülőgép hátsó részének közepén lévő ülések a legbiztonságosabbak, a halálozási arány itt a balesetek esetén 28 százalék. A második legbiztonságosabbak a repülőgép középső részén lévő ülések voltak, 44 százalékos halálozási aránnyal.
Hasonló eredmények szerepelnek az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség jelentésében is. A tanulmány egy sor repülőgép-balesetet vizsgálva azt állapította meg, hogy a gép elején ülve 49 százalék esély volt a túlélésre, a szárnyak közelében 59, míg a gép hátsó részén a túlélési esély 69 százalékra nőtt.
Biztonság szempontjából számottevő különbséget jelenthet még, hogy a középső ülések, amelyek a szárnyhoz közel esnek, nagyobb veszélynek vannak kitéve egy robbanás esetén, ugyanis a szárnyak a legtöbb modern utasszállító repülőgépen üzemanyagtartályként szolgálnak.
A vészkijáratok közelében található középső sorok azonban biztonságosabbnak számítanak abban az esetben, ha egy baleset után evakuálásra van szükség. A repülőgép hátsó részén ülő utasok számára a hátsó vészkijáratok közelsége szintén biztonsági előnyt jelenthet, mivel lerövidítheti az evakuálási időt.
Felszállás előtt.
Philip FONG / AFP
Természetesen a repülőgép hátsó részén lévő üléseknek is megvan a maguk kockázata egy baleset során, mivel a farok esetleges földnek csapódása a hátsó részen több halálos áldozatot okozhat. Emellett turbulenciák esetén is a farok a leginkább érintett része a repülőnek, ilyen légköri jelenségek pedig a klímaváltozás miatt egyre gyakrabban előfordulhatnak. Bár ezek kellemetlenek, kevés esetben okoznak súlyos sérüléseket.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) azt hangsúlyozza mindazonáltal, hogy a repülőgépen lévő ülések helyzete ugyan befolyásolhatja a sérülékenységet, fenntartják, a gép egyik része sem eleve biztonságosabb, mint a másik.
Az FAA kiemeli, hogy a legfontosabb tényezők a baleset körülményei és az ütközés ereje, emellett a biztonsági irányelvek és eljárások betartása kulcsfontosságú az utasok biztonsága szempontjából. Ez magában foglalja a repülés előtti utasítások betartását, a biztonsági övek megfelelő becsatolását fel- és leszálláskor, valamint a megfelelő testtartás megtartását turbulencia esetén. Bár a légi közlekedés a legbiztonságosabb közlekedési mód, kockázatait éppen ezek a tényezők alakítják leginkább.
Az első nyári hétvégén letérdelt a MÁV, a főváros pedig kis híján csődbe rohant. A két helyzetben közös, hogy még egyiket sem sikerült megoldani. Mit gondol Vitézy a Pride betiltásáról?